Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 17 sep 2019 12:53

Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Even een uitstapje naar piano.
Dit omdat het naar mijn weten voor het eerst is dat er een Psalmenkoraalboek met voorspelen uitkomt.

https://muziek.cantique.nl/product/gerrit-koele-loof-hem-met-snarenspel/

De voorbeelden die op de pagina staan heb ik al even doorgespeeld, het klinkt goed.
Ik zie uit naar het hele boek!

Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 sep 2019 13:39

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Ik heb de psalmboeken van Cor van Dijk (alle 150 psalmen met de indeling: voorspel, koraal, modulerend tussenspel, gemoduleerd koraal) en ook het psalmboek van Marco den Toom (ook alle 150 Psalem met voorspel)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 17 sep 2019 18:40

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Beter lezen FredM, dat zijn ORGELkoraalboeken
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 17 sep 2019 19:54

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Arie Loonstra heeft een bundel uitgegeven `124 Etudes voor piano gebaseerd op alle melodieën van de 150 Psalmen´, zie http://www.musicapsaltaria.nl/
Hierin staan geen zettingen!

Groet,
Jan

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 17 sep 2019 22:28

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

De voorbeelden zien er, op een paar uitzonderingen na, heel orgelmatig uit. Jammer dat er geen koraalharmonisaties bij de voorbeelden staan, naar ik aanneem staan die wel in het boek zelf?
Ga je het boek aanschaffen Gert? En voorbeelden bij de geluidsopnamen zetten?
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 18 sep 2019 09:53

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Ik heb wel een vraag voor een bandlid van mij:
Zijn deze zettingen ritmisch, en houden ze rekening met de
verhogingen?

groet,
Jochum

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 18 sep 2019 11:55

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

De voorbeelden zien er, op een paar uitzonderingen na, heel orgelmatig uit. Jammer dat er geen koraalharmonisaties bij de voorbeelden staan, naar ik aanneem staan die wel in het boek zelf?
Ga je het boek aanschaffen Gert? En voorbeelden bij de geluidsopnamen zetten?

Ik heb de voorbeelden op piano gespeeld, maar ik vind het echt wel pianomuziek.
Inderdaad jammer en raar dat er bij een KORAALboek geen voorbeelden staan van de koralen, ik heb dat al gemeld bij Cor van Dijk, de uitgever.
Ik heb het boek net besteld, over ongeveer drie weken wordt hij geleverd, ik ben erg benieuwd.
Orgelopnames doen geen recht aan de pianomuziek en ik heb geen electrische piano, dus opnames zitten er niet in.

Zijn deze zettingen ritmisch, en houden ze rekening met de verhogingen?

Ik ga er helemaal vanuit dat de zettingen ritmisch zijn. Verhogingen weet ik nu nog niet.

Berichten: 3

Geregistreerd: 18 sep 2019 11:47

Bericht 18 sep 2019 13:41

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Tijd om een paar vragen te beantwoorden, dunkt me.

Allereerst: dit is het eerste complete koraalboek voor piano van alle 150 Psalmen dat op de markt komt. Het boek bevat van iedere psalm, dus ook van psalmen met dezelfde melodie) een voorspel (met suggesties om in te korten als ze voor de gelegenheid te lang zijn) een tussenspel, een naspel en een koraalzetting.

De koraalzettingen zijn ritmisch genoteerd en de genoteerde verhogingen zijn facultatief. Die kunnen dus naar believen worden gespeeld of weggelaten. Ze zijn grotendeels driestemmig.

Wat mij betreft is het wel degelijk pianomuziek. Al zitten er ook voorspelen tussen die op een orgel absoluut niet verkeerd klinken, heb ik ervaren. Weer eens iets anders.

Tot slot: het vergeten van een paar voorbeeldzettingen op de website was niet bijster slim. We hebben er (met dank voor de opmerking) inmiddels twee toegevoegd!

Cor van Dijk.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 23 sep 2019 12:46

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Er staan nu ook geluidsvoorbeelden op: https://muziek.cantique.nl/product/gerr ... narenspel/
Klinkt als echte pianomuziek.

Berichten: 3

Geregistreerd: 18 sep 2019 11:47

Bericht 24 sep 2019 15:18

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Dat dunkt me ook Gert.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 24 sep 2019 21:52

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Zo te horen is dit echt een waardevolle bundel, mooie muziek!
Wordt deze bundel ook in klavarskribo uitgegeven? Dan schaf ik hem beslist aan.

Leo

Berichten: 3

Geregistreerd: 18 sep 2019 11:47

Bericht 30 sep 2019 18:49

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Dat is een beslissing van Klavarskribo waarop Cantique geen invloed heeft.
Overigens verschijnt het boek (in noten) deze week.

Cor.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 okt 2019 20:15

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Ik ben nu een weekje aan het spelen in het nieuwe psalm koraalboek voor piano van Gerrit Koele.
Voor zover ik weet is dit het eerste psalmenkoraalboek voor piano.
Omdat ik weeksluitingen in een bejaardentehuis op de piano mag begeleiden was dit boek voor mij zeer welkom.
Voor mij als redelijk ervaren orgelspeler en minder ervaren pianospeler een enorme muzikale verrijking.
Het is bijzonder knap hoeveel verschillende stijlen de componist gebruikt, wat het geheel bijzonder boeiend maakt.
Van zeer sfeervolle 'verstilde' muziek tot vrolijke stukjes.
Veel meer dan bij de meeste orgelkoraalboeken spelen hier verschillende ritmes een belangrijke rol.
De 3-delige maatsoort lijkt favoriet en ook syncopen worden niet geschuwd.
Het is duidelijk pianomuziek, al is een deel ook op een orgel te gebruiken. Alle koraalzettingen zijn sowieso ook op orgel te gebruiken.
De meeste zettingen zijn 3-stemmig, op een orgel kan dit een beetje kaal klinken, op een piano is dat geen probleem.
Veel voorspelen hebben een eigen melodie en volgen niet 'slaafs' de psalmmelodie.
Muzikaal gezien vind ik dat heel prettig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen altijd de 'link' kan maken met de te zingen koraalmelodie.
Het overgrote deel van de muziek vind ik mooi, maar een heel klein deel kan me minder bekoren.
De koralen zijn eenvoudig te spelen, van de voorspelen vind ik veruit het meeste niet te moeilijk en goed te doen.
De uitvoering en leesbaarheid van de bladmuziek is zeer goed, het geheel maakt een professionele indruk.
Het blijkt duidelijk dat de componist de bladzijden goed gevuld wil hebben. Altijd staan er tussenspelen (vaak is dit een deel van het voorspel) en naspelen bij.
Het zijn allemaal lange voorspelen die ook zijn in te korten, dit staat duidelijk aangegeven.
Kortom, voor mij is dit boek een aanwinst!

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 16 okt 2019 22:12

Re: Psalmenkoraalboek voor piano - Gerrit Koele

Sinds vanmiddag het koraalboek in bezit. Is mooie uitgave, zowel de muziek als het drukwerk! Het valt me op dat ondanks het dikke boek, dat het toch goed op de lessenaar blijft staan, dat is bij veel koraalboeken wel anders......
De muziek is ook goed speelbaar zonder kunstgrepen. Kortom een mooi en goed bruikbaar boek!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com