Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat spelen we zoal?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 20 jan 2018 20:15

Wat spelen we zoal?

Ik zag zogauw geen ander forum over dit onderwerp dus het lijkt me interessant hierover een draadje te openen...

Zojuist had ik een best heel leuk klinkend muziekwerk op de lessenaar, gecomponeerd door A.W. Rijp.
Het betreft een fantasie over Psalm 89.
Enig zoekwerk op internet leerde me dat deze getalenteerde man blind geboren is. (1867)
Op het blinden-instituut heeft men zijn talent voor muziek opgemerkt en hem daarin laten ontwikkelen.
Hij heeft het zelfs geschopt tot organist van respectievelijk de Nieuwe Kerk te Den Haag en Nieuwe Kerk Amsterdam!

Voor de Hollandse Koraalschoolspelers is dit stuk interessant als uitbreiding op het repertoir, maar ook zeker voor andere organisten is het de moeite waard... Onwillekeurig plaats ik hem in de lijn van Bastiaans, die ook zulke schitterende sonates heeft geschreven.

Aangezien ik zelf Klavar speel weet ik niet precies in hoeverre men aan het notenschrift kan komen maar persoonlijk vind ik 'm de moeite waard!

Je moet soms wel kolenschoppen van handen hebben om het te spelen, of anderszins wat aanpassingen in de partituur doen want het stuk is ook voor Harmonium geschreven.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jan 2018 20:35

Re: Wat spelen we zoal?

Harm

hier is nog een stuk van A.W. Rijp: http://imslp.org/wiki/Category:Rijp%2C_Anton_W.

Op http://imslp.org is heel veel bladmuziek (notenschrift) te vinden

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 23 jan 2018 16:25

Re: Wat spelen we zoal?

Leuk onderwerp.

Ik had wat lopen bladeren door de bladmuziek van Johannus en dit trio gevonden:
http://www.johannus.com/nl/multimedia/m ... --mei-2011
Speel ik heel graag.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 23 jan 2018 16:33

Re: Wat spelen we zoal?

Harm schreef:Zojuist had ik een best heel leuk klinkend muziekwerk op de lessenaar, gecomponeerd door A.W. Rijp.
Het betreft een fantasie over Psalm 89.


Kun je eens een opname plaatsen? Ben benieuwd

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 23 jan 2018 23:48

Re: Wat spelen we zoal?

Al weken geen klassiek orgel meer aangeraakt ( want veel op de piano of synthesiser bezig), en dan lees ik even een boekje over de bewogen geschiedenis van een Franse kathedraal, en raak weer bevlogen van het orgelgebeuren, in dit geval een paar overbekende stukjes van Clerambault uit de Suites du Premier et Deuxieme Ton.....

Dat speel ik dan vaak op Forcalquier.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 24 jan 2018 07:44

Re: Wat spelen we zoal?

Hoi,

Momenteel bezig met:
- Bach: triosonate 6
- Franck: fantasia in c majeur
- Vierne: Lamento en clair de lune (piece de fantasie)
Dit geeft ook wel mijn interesse en voorkeuren aan: liefste franse romantiek maar Bach mag natuurlijk ook niet worden vergeten.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 24 jan 2018 11:05

Re: Wat spelen we zoal?

Leuk draadje Harm ,

Momenteel ben ik bezig met de (overbekende) 30 kleine koraalvoorspelen van Max Reger , ik heb ze nooit allemaal ingestudeerd , maar ze zijn zeer bruikbaar voor in de dienst , ik speel ze op Utrecht en op les in Gorinchem bij Gerben Budding (alletwee op de Bätz dus ) ik hoop dat prof Maier "opschiet" met de Walker set ;) dan kan ik het echt op een Duits romantisch orgel spelen :)

Verder probeer ik 1 van de Schübler Chorale van der Johann in te studeren ( wer nunn der lieber Gott last wälten) en de organ voluntaries van John Stanley staan op de lessenaar , heel subtiele muziek had ik vroeger nooit het geduld voor , maar je bent nooit te oud om te leren :D

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 24 jan 2018 11:16

Re: Wat spelen we zoal?

anco.marijs schreef:
Harm schreef:Zojuist had ik een best heel leuk klinkend muziekwerk op de lessenaar, gecomponeerd door A.W. Rijp.
Het betreft een fantasie over Psalm 89.


Kun je eens een opname plaatsen? Ben benieuwd


Wil ik zeker doen, maar moet eerst even flink oefenen hoor ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 24 jan 2018 11:21

Re: Wat spelen we zoal?

Respect voor een ieder die zulke beroemde werken tot klinken kan brengen!
En Hans, die Regerkoralen zijn juweeltjes.
Die Walcker/Eule lijkt me een interessant orgel zeg. Vanwege de kwaliteit van Aix verwacht ik van de prof. mooi werk.
Op Friesach komen deze werken ook redelijk uit de verf :)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 24 jan 2018 12:11

Re: Wat spelen we zoal?

Op dit moment ben ik (onder leiding van mijn docent Chiel Jan van Hofwegen) aan het studeren op de Prelude en Fuga in d-klein van Buxtehude BuxW 140. Een prachtig virtuoos stuk met een overrompelend begin, gevolgd door een prachtige fuga. Echt muziek waarbij werkelijk iedere noot op zijn plek moet staan. Het luistert allemaal heel nauw!

Zaterdag 7 april neem ik deel aan een masterclass van Leo van Doeselaar in de Martinikerk in Groningen. Dan moet dit stuk in m'n vingers zitten. En omdat ik dan toch in het hoge noorden ben, heb ik de dag ervoor bij Thieme Jan Bronda een 'orgelclinic' geboekt op het gereconstrueerde Arp Schnitger orgel in de Lutherse kerk in Groningen.

Het wordt voor mij nog even pittig doorwerken (het komt me niet aanwaaien). Maar er is dus genoeg om naar uit te kijken!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jan 2018 12:17

Re: Wat spelen we zoal?

David Peekstok schreef:Op dit moment ben ik (onder leiding van mijn docent Chiel Jan van Hofwegen) aan het studeren op de Prelude en Fuga in d-klein van Buxtehude BuxW 140. Een prachtig virtuoos stuk met een overrompelend begin, gevolgd door een prachtige fuga. Echt muziek waarbij werkelijk iedere noot op zijn plek moet staan. Het luistert allemaal heel nauw!

Zaterdag 7 april neem ik deel aan een masterclass van Leo van Doeselaar in de Martinikerk in Groningen. Dan moet dit stuk in m'n vingers zitten. En omdat ik dan toch in het hoge noorden ben, heb ik de dag ervoor bij Thieme Jan Bronda een 'orgelclinic' geboekt op het gereconstrueerde Arp Schnitger orgel in de Lutherse kerk in Groningen.

Het wordt voor mij nog even pittig doorwerken (het komt me niet aanwaaien). Maar er is dus genoeg om naar uit te kijken!



David succes in het hoge noorden, met jouw speel niveau heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 195

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 09 maart 2018 13:50

Re: Wat spelen we zoal?

Nu bezig met BWV 717 - Allein Gott in der Höh' sei Ehr' Ook mij komt het niet aanwaaien 8-)

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 09 maart 2018 15:37

Re: Wat spelen we zoal?

Leuk onderwerp, gewoon over orgelspelen, heerlijk!

Mooi David, meedoen aan een masterclass. Uit ervaring weet ik dat het enorm stimulerend kan zijn, zowel het contact met de docent als met de medemasterclassers. En het orgel, niet te vergeten.

Ik ben bezig met ophalen van oud repertoire: beetje Buxtehude (oa BuxWV139), beetje Bach (8 kleine , BWV554 en 556 zitten er weer in, de rest moet nog....), beetje Hollandse koraalkunst (oa psalm 99 van Twillert, psalm 42 Asma) en beetje Franse Barok (mn Guilain).
En daarnaast natuurlijk de voorbereiding voor de Zondagse kerkdiensten.

Ook mij komt het niet aanwaaien, integendeel. Hoe doen jullie dat: zowel repertoire bijhouden zodat je het paraat hebt én nieuwe muziek studeren? Mij lukt het een of het ander maar niet allebei tegelijk.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 maart 2018 01:45

Re: Wat spelen we zoal?

Momenteel ben ik erg enthousiast (via Contrebombarde) over de muziek van Denis Bedard, een Canadees. Ik ben nu bezig met variaties op " Christus vincit" en quatre psaumes. Erg mooi om te spelen (moeilijkheidsgraad gemiddeld).
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 11 maart 2018 14:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 10 maart 2018 09:28

Re: Wat spelen we zoal?

Een leuk topic, dat mij er weer bij bepaald dat ik de laatste maanden weinig speel. Af en toe grijp ik naar de mooie kleuren van een van de drie preludia en fuga van Mendelssohn en af en toe wat improviseren op orgel of piano in een modern indioom op een lied dat ik wil laten zingen.
Na het instuderen van Bach’s Magnificat (kan mooi als Fuga na ‘Meine Seele erhebet den Herrn’) en de BACH Fuga van Krebs en wat kleine dingen van Vierne zou ik de eerste triosonate van Bach ‘afmaken’, maar de energie ontbreekt me wat om door het derde deel heen te komen.

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 maart 2018 12:24

Re: Wat spelen we zoal?

Na een aantal jaren geen les te hebben gehad ben ik 4 jaar geleden weer begonnen met orgellessen, een maal per 4 weken een uur. Naast harmonisatie en improvisatie het spelen van de wat grotere orgelwerken.

Momenteel bezig met de 6e sonate van Mendelsohn en de Mozart changes van Zsolt Gárdonyi.
Dat laatste is voor velen wellicht onbekend maar een heel leuk stuk om te spelen.
In de link kun je de componist zijn eigen stuk horen spelen.

[url]/www.youtube.com/watch?v=onhFkNTLNC4[/url]

Regelmatig duik ik ook mijn muziek kast in om weer oud repertoire op te zoeken en door te spelen.
natuurlijk Bach maar ik ben ook gecharmeerd van Duitse en Franse romantiek en ook vroeg modern is heel leuk om te spelen.

Daarnaast ben ik bijna wekelijks ook bezig met voorbereiden van de zondagse diensten, ik mag ruim 50 diensten begeleiden in de drie kerkgebouwen waar ik organist ben.

Juist door het intensief bezig zijn met harmonisatie speel ik de laatste jaren niet meer uit koraalbundels maar gewoon vanaf de melodielijn en al spelend harmoniseren en laten inspireren door de tekst van het gezongen lied - psalm.
Tijdens de diensten gebruik ik mijn tablet om van af te spelen. Literatuur speel ik veel al wel van af papier, is ook eenvoudiger om de nodige aantekeningen bij te maken.

Verder grasduin ik regelmatig op de website van ISMLP daar daar zijn vaak wel leuke stukjes te vinden.

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 10 maart 2018 16:26

Re: Wat spelen we zoal?

Gave muziek zeg van die Gardonyi, meteen aangeschaft. Samen trouwens met de 30 Chorale Preludes van de Belgische componist Flor Peeters. Daar heb ik er slechts een aantal van op fotokopie, maar ze zijn zo schitterend, meteen alle drie bundels besteld. Een aanrader!
En dit topic inspireerde me meteen om Bach’s Schmucke dich en Von Gott will ich nicht lassen te spelen, naast wat werkjes van die mystieke Belgische Flor. Bedankt voor de inspiratie, door dit topic komt mijn inspiratie weer boven!

Berichten: 195

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 10 maart 2018 18:13

Re: Wat spelen we zoal?

orgelitis schreef:Hoe doen jullie dat: zowel repertoire bijhouden zodat je het paraat hebt én nieuwe muziek studeren? Mij lukt het een of het ander maar niet allebei tegelijk.

Ik heb hetzelfde hard gewerkt om een moeilijk stuk in de vingers te krijgen, en het dan kwijtraken.
Nu doe ik af en toe een eerder ingestudeerd werk weer op pakken, je kijkt er dan toch ook weer met andere ogen naar.
De vingerzetting staat er dan al bij, dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door Fransvdl op 02 apr 2018 12:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 10 maart 2018 18:18

Re: Wat spelen we zoal?

Aart Veldhuizen schreef:de 30 Chorale Preludes van de Belgische componist Flor Peeters
Zo, Aart, dan heb jij een hoog speelniveau want dat zijn geen makkelijke stukken! Dat geldt trouwens ook voor Alex en anderen. Mooi dat jullie zulke professionele muziek aankunnen! Jullie spelen blijkbaar makkelijk nieuwe muziek weg, heerlijk lijkt me dat.

Fransvdl schreef:De vingerzetting staat er dan al bij, dat scheelt.
Klopt, maar ik snap soms niet meer hoe ik ooit die vingerzetting kon hanteren - en dan ga ik het weer veranderen (moet je niet doen natuurlijk, maar ja....)

Leuk mensen, zoveel reacties, ik hoop dat er nog meer komen.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 11 maart 2018 00:32

Re: Wat spelen we zoal?

Dank je, Orgelitis.

Voor ik dominee werd, ben ik jaren organist geweest. Ik heb toen vanaf het begin de gewoonte gehad om altijd literatuur te spelen voor de dienst, na de dienst, vaak ook na de preek, tijdens de viering van de Maaltijd van de Heer en tijdens de collecte. Dat was dus elke week hard studeren en daardoor heb ik een behoorlijk repertoir opgebouwd. Het was heus niet altijd cd-kwaliteit, maar het scheelt wel als je makkelijk van bladmuziek kunt spelen. Het leuke is dat ik nu mijn zoon hetzelfde zie doen: hij vertrok vanavond met Bach en Mendelssohn onder de arm naar een kerkdienst in de Katholieke kerk in Wolvega waar hij organist is (reden: katholieken betalen beter dan protestanten en dat is voor studenten erg belangrijk!).

Ik ben steeds scherper gaan zien dat vrijwel alle orgelmuziek is geschreven voor gebruik in de kerkdienst, niet alleen de koraalbewerkingen maar zeker ook de grote orgelwerken uit de barok en veel van de Franse en Duitse Romantiek. Door goed te kijken wat bij welke zondag past, kun je een prachtig studieprogramma voor jezelf maken. Toen ik vorig jaar opeens in mijn ‘eigen kerk’ Langweer moest invallen met Hemelvaart vorig jaar, nam ik voor na de dienst het Preludium in C Dur van Bach mee met dat telkens terugkerende feestelijk omhooglopende thema. Alsof het ervoor geschreven is. En misschien is dat ook wel zo, al zou het voor Pasen ook zeer passend zijn.

Toen ik eind jaren ‘90 dominee werd, ben ik weer gaan lessen (eerst bij BAVO-improvisatieconcourswinnaar John Terwal en tegenwoordig bij Kees Notrot in Bolsward. Het scheelt dat ik over mooie orgels beschik: toen ik dominee was in de Martinikerk Sneek zat ik vaak achter het fantastische (en ten onrechte veel en veel te onbekende) drieklaviers Schnitger/VanDam orgel, waar je zowel de grote werken uit de barok als uit de romantiek kunt spelen, maar ook heel goed modern werk van bijvoorbeeld Andriessen, Alain en Messiaen. Verder speelde ik ook veel op het grote en romantische Proper-orgel in de Zuiderkerk hier in Sneek. Als dat orgel buiten Sneek zou staan, waar ook nog een prachtig Maarschalkerweerd- en Scheuer-orgel staat, zouden er zeker concerten op gegegeven worden, maar in Sneek valt het Proper-orgel wat weg tussen de andere grotere orgels. Als 16-jarige kwam ik daar overigens al met de orgelcommissie uit Alblasserdam omdat Klaas Bolt voorstelde dat orgel te copieren voor in de Grote Kerk te Alblasserdam. Grappig dat ik later hier predikant werd, tijdens de rondleiding herinnerde ik me opeens dat we hier toen kwamen kijken en spelen.

Tegenwoordig werk ik in deeltijd als dominee in Langweer waar een zeer goed bewaard Van Dam-orgel uit 1784 staat uit de tijd dat bouwer Lodewijk van Dam ook nog de meesterknecht van Hinsch was. En verder staan er hier in de buurt prachtige orgels, waar je zomaar op terecht kunt, zoals het ongelofelijk fraaie Heineman/Knol orgel in Boazum waar je elke dag zomaar spelen kunt als je je even meldt. Af en toe verzorg ik een orgelbespeling (zoals bij de openstelling in de zomer in de Martinikerk Sneek of voor een kamerconcert in de kapel van verpleeghuis Bloemkamp) waar ik dan een serieus programma voor instudeer.

Om nog een paar niet zo bekende juweeltjes te noemen die ik zeer de moeite waard vind om in te studeren: de twee bewerkingen van “O Haupt voll Blut und Wunden” van Brahms (al is dat eigenlijk het adventslied ‘o Herzlich tut mich verlangen’), van Jehan Alain ‘Variation sur Lucis Creator’ (wat is dat toch prachtig en niet eens zo moeilijk) van Messiaen het mystieke Le Banquet Celeste (het hemels banket) gecomponeerd bij Johannes 6 voor tijdens de communie. Vorig jaar voerde ik Le Banquet Celeste uit in een kerkdienst waarin ik ook zelf de organist was, na een preek over Johannes 6 waarin ik naast het bijbelgedeelte de wat ontoegankelijke muziek van Messiaen uitlegde. En dan nog het orgelwerk dat me momenteel het meest dierbaar is, ‘Von Gott will ich nicht lassen’ van J.S.Bach.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 12 maart 2018 20:25

Re: Wat spelen we zoal?

Prachtig verhaal Aart. Mooi om Le Banquet Celeste uit te voeren én de verbinding te maken met je preek. Inspirerend!

hg, Orgelitis.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 17 nov 2012 08:27

Woonplaats: Langley BC Canada

Bericht 21 maart 2018 07:26

Re: Wat spelen we zoal?

Opgegroeid in de Gereformeerde kerken ben ik groot geworden met muziek van Jan Zwart en ook wel Feike Asma. Altijd aardig om te spelen.

Daarnaast ook Sweelinck, maar ook Franck en Hendrik Andriessen. Door Hasper's meesterwerk ben ik er achter gekomen dat onze Geneefse melodieen helemaal niet zo Nederlands zijn, en veel historische raakvlakken hebben. Daarom past m.i. muziek van Andriessen en Franck perfect in de eredienst.

Omdat Denis Bedard een goede muziekvriend is, speel ik zijn muziek ook regelmatig (cheldar.com).

Frank
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 21 maart 2018 15:04

Re: Wat spelen we zoal?

Ik speel allerlei verschillende muziek. Beetje begonnen met English Church Voluntaries op mijn Tyros 5 keyboard, waarin een OrganWorld module zit. Bij overstap naar Hauptwerk is daar muziek van Feike Asma en Jan Zwart bijgekomen en via André werd ik getipt voor het psalmboek van Marco den Toom. En ook heb ik een heel oud psalmboek van Simon Landsman. Ook heb ik wat muziek van Jan Mulder (niet K.J. Mulder, maar de pianist, die ook wat orgelwerk geschreven heeft. Mijn muziek publiceer ik op Contrebombarde en een "fan" aldaar verraste me door vanuit USA een bestelling te doen in Den Bosch en het psalmboek van Cor van Dijk via de uitgever mij kado te doen. Dus speel ik ook de psalmen uit dit boek. Ik probeer alle psalmen door te werken uit beide boeken. Sommige voorspelen van Marco zijn me te pittig om te spelen en dan combineer ik soms voorspel en tussenspel van Simon Landsman met koralen van resp. Marco en Cor.
Ook speel ik soms muziek van diverse componisten, Guilmant, Reger, Mendelssohn, etc. maar dan de eenvoudigere muziek, zoals koraalvoorspelen, Adagio, Andante Sostenuto, etc. Zo vermaak ik me vele uren achter mijn "orgel"
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 21 maart 2018 22:17

Re: Wat spelen we zoal?

21 maart: de lente ontluikt, de spring song van Alfred Hollins kan op de lessenaar. In gedachten hoor ik Herman van Vliet op de Lutherse in onze Hofstad dit stuk ten gehore brengen ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 mei 2018 10:40

Re: Wat spelen we zoal?

Harm schreef:21 maart: de lente ontluikt, de spring song van Alfred Hollins kan op de lessenaar. In gedachten hoor ik Herman van Vliet op de Lutherse in onze Hofstad dit stuk ten gehore brengen ;)

Mooie muziek Harm! Speel je hem al foutloos? ;)
Ik ben nu bezig met Chelsea Fairy van Reginald Goss-Custard.
Ideeën doe ik op via Contrebombarde.com
Het mooiste orgel maak je zelf.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com