Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat spelen we zoal?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 75

Geregistreerd: 16 dec 2011 16:46

Bericht 14 jul 2018 12:58

Re: Wat spelen we zoal?

Hallo iedereen,

Momenteel ben ik bezig met:
Toccata uit de Suite Gothique van Leon Boellmann (prachtig op de C. Coll van Caen)
'Ich stehe mit einem fusz im grabe' J.S. Bach Arr. R. van Mazijk (b.v. op Batz Domkerk Utrecht)
'Erbarm dich' J.S. Bach (b.v. Hinsz Bovenkerk Kampen)
Toccata van Th. Dubois (Zurek)
Fanfare van Lemmens (Casavant en andere sets)

Verder kerkdiensten voorbereiden.

Met hartelijke groet,

Gert-Jan Westerhof

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 14 jul 2018 20:36

Re: Wat spelen we zoal?

Vanmiddag een orgelbespeling verzorgd op het Schnitger/vanDam orgel in de Martinikerk Sneek tijdens de openstelling. Het volgende programma gespeeld:

Johan Seb. Bach:
- Preludium en Fuga c Moll
- wer nur den lieben Gott warten (Schubler)
- vol Gott will ich nicht lassen

- Meine Seele erhebt den Herrn (Schubler)
- Magnificat fuge Meine Seele erhebt den Herren (die twee pal achter elkaar als Preludium en Fuga)

- Concerto no. I in G Major

Cesar Franck: Prelude Fuge et variations

Louis Vierne:
- Berceuse
- Arabesque

Flor Peeters:
- Nun ruhen alle Walden

Johan van Dommele:
- Psalm 4

Felix Mendelssohn:
- Preludium und Fuge c Moll

Toon Hagen:
- Psalm 150

Het is tijdens de openstelling voor toeristen. Ik speel er nog twee keer de komende maanden. Wat een geweldig orgel is dat toch! Ik studeer tegenwoordig op het Hinsch-orgel in de Martinikerk te Bolsward dat bijzonder fraai gerestaureerd is en natuurlijk geweldig klinkt gezien de prachtige akoestiek daar, maar ik mis daar altijd de absolute power die het orgel in Sneek heeft.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 14 mei 2019 13:53

Re: Wat spelen we zoal?

Ik ben voornamelijk met oude muziek bezig Frescobaldi en Sweelinck hebben mijn voorkeur. Elke week les, en steeds een stapje verder.
Mijn meest gebruikte samplesets hierbij: Smecno; Kdousov; Brescia st Carlo; Zlata Coruna; Kiedrich; Midwolda
groetjes Frans
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 17 mei 2019 10:40

Re: Wat spelen we zoal?

Fransvdl schreef:Ik ben voornamelijk met oude muziek bezig Frescobaldi en Sweelinck hebben mijn voorkeur. Elke week les, en steeds een stapje verder.
Mijn meest gebruikte samplesets hierbij: Smecno; Kdousov; Brescia st Carlo; Zlata Coruna; Kiedrich; Midwolda
groetjes Frans


Verander je daarbij weleens de stemming van de samples Frans?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 17 mei 2019 10:47

Re: Wat spelen we zoal?

Zo rond de dagen van Koningsdag en dito verjaardagen komen er vast wat Oranjefantasieën voor de dag.
Ik heb hier een Valerius Suite van George Stam liggen welke hij ook gedeeltelijk ingespeeld heeft op de plaat, in Breda. Tis heel wat anders dan de vertrouwde bundels van Zwart, Asma en Mulder, maar ook wel leuk om te horen / spelen!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 18 mei 2019 08:19

Re: Wat spelen we zoal?

Harm schreef:
Fransvdl schreef:Ik ben voornamelijk met oude muziek bezig Frescobaldi en Sweelinck hebben mijn voorkeur. Elke week les, en steeds een stapje verder.
Mijn meest gebruikte samplesets hierbij: Smecno; Kdousov; Brescia st Carlo; Zlata Coruna; Kiedrich; Midwolda
groetjes Frans


Verander je daarbij weleens de stemming van de samples Frans?

Inderdaad Harm, de orgels die gelijkzwevend gestemd zijn zeker. Orgels met een orginele oude stemming laat ik meestal zo.
Bij Sweelinck en Frescobaldi gebruik ik de meestal de 1/6- komma middentoonstemming stemming.
Smecno en Kiedrich hebben oorspronkelijk een 1/4- middentoonstemming en die verander ik ook niet.
Brescia st Carlo staat bij mij altijd in de 1/6- komma, jammer dat dat orgel later gelijkzwevend is gestemd en dus zo opgenomen, maar daar hebben we Hauptwerk voor :) .
Midwolda heeft een aparte eigen stemming die ik nog niet veranderd heb.
Zlata Koruna heeft ook een eigen meegeleverde stemming, die verander ik soms
Voor barokmuziek gebruik ik vaak Werkmeister 3 bij orgels die oorspronkelijk gelijkzwevend staan.

Nog een tip:
Het gebruik van een kort octaaf (Organ settings / Organ preferences / Main tab) bij oude muziek heeft me wel eens geholpen (ik meen Cavazzoni) om een toets die te ver weg lag binnen mijn bereik te halen. Verder gebruik ik die optie eigenlijk nooit. Maar soms kan dat dus de oplossing zijn.
groetjes
Frans
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 06 sep 2019 21:31

Re: Wat spelen we zoal?

Toen ik mijn huidige orgel aanschafte kreeg ik nog wat muziek erbij.
Het boek Rheinberger Monologe opus 162 heb ik afgelopen week wat extra aandacht gegeven. Vrij eenvoudig te spelen maar mooie harmonische wendingen! Nr. 3 vind ik de mooiste
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 19 sep 2019 08:22

Re: Wat spelen we zoal?

Opera Omnia volume 1 Sweelinck aangeschaft 3 delen.
Ik had een ouder boek, maar na vergelijking met de nieuwere uitgave van mijn orgelleraar, waren er nogal wat nootjes veranderd, en zijn er inmiddels veel meer werken van Sweelinck bekend geworden.
Technisch best wel moeilijke muziek, maar heerlijk om ermee bezig te zijn.

Berichten: 7

Geregistreerd: 18 maart 2014 20:56

Bericht 12 okt 2019 14:55

Re: Wat spelen we zoal?

Hier al vaker genoemd, maar voor uitproberen nieuwe muziek is IMSLP.org een inspirerende site. Meer muziek dan in al mijn kasten past (hele grote iPad-geheugens...). Voor nog geen 25 dollar per jaar alle oude standaardwerken en een hoop nieuwe dingen.
Ben geen eigenaar hoor, alleen maar een enthousiaste muziek veelvraat...

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 14 jun 2020 23:23

Re: Wat spelen we zoal?

Hier is een tijd niet meer gepost.

Ik heb inmiddels weer les en wel van Bob van der Linde, de geniale piepjonge opvolger van Dirk Donker in de Martinikerk Sneek. Hij heeft me de grote koraalbewerkingen van Krebs laten ontdekken waar ik mee bezig ben naast de Tryptique van Vierne. Heerlijke muziek en boeiend om te merken hoe Bob weer hele andere snaren bij me raakt. Overigens les ik samen met mijn zoon, extra leerzaam!
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 16 jan 2021 21:45

Re: Wat spelen we zoal?

Aart Veldhuizen schreef:Hier is een tijd niet meer gepost.

Ik heb inmiddels weer les en wel van Bob van der Linde, de geniale piepjonge opvolger van Dirk Donker in de Martinikerk Sneek. Hij heeft me de grote koraalbewerkingen van Krebs laten ontdekken waar ik mee bezig ben naast de Tryptique van Vierne. Heerlijke muziek en boeiend om te merken hoe Bob weer hele andere snaren bij me raakt. Overigens les ik samen met mijn zoon, extra leerzaam!


Mooi Aart om te lezen, lessen op Barok en Romantiek naast elkaar lijkt me pittig ;) Bijzondere ervaring lijkt me om te lessen bij een leermeester die veel jonger is.

Zelf de koraalbewerkingen van Jan J. van den Berg op de lessenaar staan, grillige accoorden in een grimmige en donkere tijd. Waf een heerlijk klankidioom heeft deze begaafde man achtergelaten.
De dissonante accoorden van Psalm 69 klinken prachtig op de strijkers van Mascioni Allessandria, heerlijk set, alles klopt!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 jan 2021 11:55

Re: Wat spelen we zoal?

Ik heb de psalmboeken van Marco den Toom en Cor van Dijk. Cor van Dijk heeft voor alle psalmen de constructie: voorspel, koraal modulerend tussenspel en koraal een toon hoger. Daardoor zijn de psalmen van Cor en Marco te combineren. Beide hebben hun eigen stijl . Ik heb er een project van gemaakt om zo alle 150 Psalmen te spelen op (een van mijn) favoriete orgels, het Sonnenorgel te Goerlitz.

Mijn playlist is op youtube:https://www.youtube.com/watch?v=GPJSC-8JV08&list=PLc004SbsscDlIsxYZplrJ55e1ru24yyjr
Laatst bijgewerkt door FredM op 18 jul 2021 21:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jan 2021 12:00

Re: Wat spelen we zoal?

    Aart Veldhuizen schreef:
    Hier is een tijd niet meer gepost.

    Ik heb inmiddels weer les en wel van Bob van der Linde, de geniale piepjonge opvolger van Dirk Donker in de Martinikerk Sneek. Hij heeft me de grote koraalbewerkingen van Krebs laten ontdekken waar ik mee bezig ben naast de Tryptique van Vierne. Heerlijke muziek en boeiend om te merken hoe Bob weer hele andere snaren bij me raakt. Overigens les ik samen met mijn zoon, extra leerzaam!


Naar aanleiding van een artikel in de Orgelvriend over Vierne heb ik ook nu de Tryptique op de lessenaar staan. (te vinden via https://imslp.org/wiki/Triptyque%2C_Op.58_(Vierne%2C_Louis)
Verder ben ik bezig met psalm 16 in een bewerking van mijn leraar Hans van Haeften https://hansvanhaeften.com/variaties/ afkomstig uit het muziekboek variaties verschenen bij de CD die hij onlangs gemaakt heeft.
Daarnaast veel Bach, momenteel een aantal stukken aan het opfrissen uit de Peeters banden II - VII - IX

Met vriendelijk groet, Alex
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jul 2021 20:55

Re: Wat spelen we zoal?

Heeft iemand psalm 97 van Bert Kruis in notenschrift?
Het lijkt nergens meer te koop....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 18 jul 2021 21:21

Re: Wat spelen we zoal?

Jaap380 schreef:Heeft iemand psalm 97 van Bert Kruis in notenschrift?
Het lijkt nergens meer te koop....



Zie mail

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jul 2021 08:17

Re: Wat spelen we zoal?

Henk61 schreef:
Jaap380 schreef:Heeft iemand psalm 97 van Bert Kruis in notenschrift?
Het lijkt nergens meer te koop....



Zie mail



Mannenbroeders, je kan ook een mail richting Bert zelf sturen, denk ook aan deze mensen, in de moeilijke corona tijd.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jul 2021 21:29

Re: Wat spelen we zoal?

Als jij zijn e-mail adres voor me hebt, graag. Het staat zelfs niet op zijn homepagina.... als hij graag wat zou willen verkopen, mag hij er wel wat meer werk van maken of de mogelijkheid bieden.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 jul 2021 22:55

Re: Wat spelen we zoal?

Notenschrift van deze prachtige deeltjes zijn inderdaad slecht verkrijgbaar, geen idee waarom. In de klavarshop zijn ze er gelukkig nog.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 20 jul 2021 00:05

Re: Wat spelen we zoal?

De serie Musica religiosa is helaas uitverkocht. Maar probeer eens via Con Passione van Marco den Toom of je contact met Bert Kruis kan krijgen. Hij heeft enkele bundels koraalbewerkingen bij CP gepubliceerd.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jul 2021 09:08

Re: Wat spelen we zoal?

Jaap380 schreef:Als jij zijn e-mail adres voor me hebt, graag. Het staat zelfs niet op zijn homepagina.... als hij graag wat zou willen verkopen, mag hij er wel wat meer werk van maken of de mogelijkheid bieden.


@Jaap........

1 sec google en je vind zijn telefoon nr
En gezichtboek is ook aanwezig.
Marco den Toom kan je wellicht ook helpen.

Enz. Enz.

Ik schrijf dit in het algemeen , dus niet alleen richting Jaap.

Maar kopieren van bladmuziek is gewoon ......... vul het zelf maar in.
Denk dat er menig muziekkast uitgedund kan worden, als het predikaat eerlijk gekocht de norm is........

Wellicht om daar in de toekomst bij een volgende kopie eens bij stil te staan.

Dit schrijf ik absoluut niet als ubermens, maar komop mensen gewoon eerlijk kopen, dat stimuleerd ook dat nieuwe bewerkingen het levenslicht zien.

Als de verhouding 1:6 is zal een componist daar nog veel energie insteken.?
1 verkocht exemplaar , tegenover 6 kopietjes
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 jul 2021 21:38

Re: Wat spelen we zoal?

Een uitzondering daargelaten, maar de meeste bladmuziek die via webshops te koop zijn laten alleen de voorpagina zien, dus alleen de titel. Voorbeeldpagina's van het notenschrift ontbreken vaak en het is mij al meermaals overkomen dat het gekochte veel te hoog gegrepen is voor mijn niveau.

Daarom koop ik best veel in de kringloopwinkel. Dus geen kopieen, en je kunt het in alle rust bekijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 20 jul 2021 23:17

Re: Wat spelen we zoal?

Jan schreef:Een uitzondering daargelaten, maar de meeste bladmuziek die via webshops te koop zijn laten alleen de voorpagina zien, dus alleen de titel. Voorbeeldpagina's van het notenschrift ontbreken vaak en het is mij al meermaals overkomen dat het gekochte veel te hoog gegrepen is voor mijn niveau.

Daarom koop ik best veel in de kringloopwinkel. Dus geen kopieen, en je kunt het in alle rust bekijken.


Bij Klavarskribo bieden ze voorbeeldpagina's aan, zo wordt de keuze inderdaad wel wat makkelijker om een muziekstuk wel of niet af te nemen.
Klavar kom ik in kringloopwinkels eigenlijk niet tegen, wel wordt het in sommige boekenzaken tweedehands aangeboden. Het voordeel van dit schrift vind ik nog wel altijd dat alles nieuw onder 1 dak te krijgen en ook rustig in te kijken is, en proefspelen mogelijk is. Voor mij reden genoeg om deze stichting te blijven steunen en dus zo ook de componist.
Al zal voor sommigen de afstand naar Slikkeveer best te ver zijn.

Blijft staan dat het jammer is als een componist besluit zijn werken niet meer uit te geven, vanwege plagiaat.

Genoeg dit topic gekaapt ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 21 jul 2021 16:14

Re: Wat spelen we zoal?

Jan schreef:Een uitzondering daargelaten, maar de meeste bladmuziek die via webshops te koop zijn laten alleen de voorpagina zien, dus alleen de titel.
Stretta (https://www.stretta-music.nl/) geeft vaak voorbeeldpagina's.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 21 jul 2021 23:10

Re: Wat spelen we zoal?

Choral III van Cesar Franck ingestudeerd bij de nog jonge Bob van der Linde, de nieuwe organist vd Grote of Martinikerk Sneek die uitstekend les geeft,

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 10 aug 2021 16:49

Re: Wat spelen we zoal?

Programma van mijn orgelspel zaterdagmiddag 21 augustus tijdens de openstelling van de Grote of Martinikerk Sneek:

Orgelconcerto I in G - J. S. Bach

Adagio uit Triosonate 1 - J. S. Bach

De acht kleine Preludia und Fuga - J. S. Bach

Largo uit Triosonate 5 - J. S. Bach

Choral III - Cesar Franck


Ik zou dit programma vorige week donderdag al spelen bij de openstelling, maar ik werd ziek. Nu dus zaterdag 21 augustus. Leuk om via dit op het oog eenzijdige programma veel facetten van de klankrijkdom van dit fraaie Schnitger/van Damorgel te laten horen.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com