Digitaal orgel versus Hauptwerk
Geplaatst: 23 feb 2018 23:44
Afgesplitst van viewtopic.php?f=2&t=3072
Een interessant onderwerp Jan Wim!
Ik lees dit forum al een aantal jaren mee. En hoewel ik zelf geen HW set-up heb, kan ik wel iets over mijn beleving bij samplesets zeggen. Want ik heb lang, heel lang, getwijfeld tussen Hauptwerk en Digitaal in mijn zoektocht naar een nieuw orgel. In dat kader heb ik aardig wat samplesets intensief bespeeld (uiteindelijk is het een digitale geworden, maar dit terzijde).
Het is al eerder beschreven: het is in ieder geval afhankelijk van de audio set-up. Een voorbeeld, bij Mixtuur ervoer ik een gigantisch verschil tussen hun “Haarlem”set-up met top - audio en hun standaard Intrada-modellen (niets ten nadele overigens, de Intrada klinkt ook prima). En toch: noch bij Mixtuur, noch bij Noorlander, noch bij Content Cambiare, noch bij enkele privépersonen, was ik blijvend geboeid door de sample-sets. Het was mooi, maar na een uurtje was ik het ook wel weer zat. Dat komt denk ik door twee of drie factoren:
Ten eerste de nagalm. Ervaar ik vaak als onnatuurlijk (oei, jullie worden nu vast heel boos – maar het is nu eenmaal mijn ervaring).
Ten tweede ervaar ik veel samplesets als te afstandelijk. Veel te afstandelijk vaak. Je zit in de kerk, niet achter de speeltafel. En ik wil een speeltafelervaring. Daarom vind ik de opnames op de websites van de sampleset aanbieders, PCOrgan en Contrebombarde vaak heel overtuigend, maar zelf spelenmet een sampleset niet (tussen haakjes: speel je ‘met’ of ‘op’ een sampleset?).
Ten derde, mijn ervaring is dat (bijna) alle door mij bespeelde samplesets niet goed zijn in polyfone orgelmuziek: vooral de middenstemmen zijn vaak niet goed hoorbaar of spreken niet duidelijk. Te weinig detail in het middengebied. Zowel in kleine registraties (bv alleen een prestant 8), als in het plenum. Dat is voor mij een belangrijk punt. Kan natuurlijk te maken hebben met de audio ipv de sampleset (ik luister nooit met koptelefoon).
Een heel ander punt, en ook dat is al eerder geschreven, niets kan op tegen de ‘real-life’ speel- en luisterervaring van een pijporgel in een grote kerk.
Conclusie: verwacht niet een echte pijporgelervaring. Want dat kan niet met een paar speakers, hoe goed ze ook zijn. Dat kan alleen met pijpen. Klinkend metaal in een kerk. Het electronium (HW of digitaal, maakt niet uit) kan het voorbeeld hooguit benaderen.
Tot zover mijn beleving van sample-sets. Voor wat het waard is.
Een interessant onderwerp Jan Wim!
Ik lees dit forum al een aantal jaren mee. En hoewel ik zelf geen HW set-up heb, kan ik wel iets over mijn beleving bij samplesets zeggen. Want ik heb lang, heel lang, getwijfeld tussen Hauptwerk en Digitaal in mijn zoektocht naar een nieuw orgel. In dat kader heb ik aardig wat samplesets intensief bespeeld (uiteindelijk is het een digitale geworden, maar dit terzijde).
Het is al eerder beschreven: het is in ieder geval afhankelijk van de audio set-up. Een voorbeeld, bij Mixtuur ervoer ik een gigantisch verschil tussen hun “Haarlem”set-up met top - audio en hun standaard Intrada-modellen (niets ten nadele overigens, de Intrada klinkt ook prima). En toch: noch bij Mixtuur, noch bij Noorlander, noch bij Content Cambiare, noch bij enkele privépersonen, was ik blijvend geboeid door de sample-sets. Het was mooi, maar na een uurtje was ik het ook wel weer zat. Dat komt denk ik door twee of drie factoren:
Ten eerste de nagalm. Ervaar ik vaak als onnatuurlijk (oei, jullie worden nu vast heel boos – maar het is nu eenmaal mijn ervaring).
Ten tweede ervaar ik veel samplesets als te afstandelijk. Veel te afstandelijk vaak. Je zit in de kerk, niet achter de speeltafel. En ik wil een speeltafelervaring. Daarom vind ik de opnames op de websites van de sampleset aanbieders, PCOrgan en Contrebombarde vaak heel overtuigend, maar zelf spelenmet een sampleset niet (tussen haakjes: speel je ‘met’ of ‘op’ een sampleset?).
Ten derde, mijn ervaring is dat (bijna) alle door mij bespeelde samplesets niet goed zijn in polyfone orgelmuziek: vooral de middenstemmen zijn vaak niet goed hoorbaar of spreken niet duidelijk. Te weinig detail in het middengebied. Zowel in kleine registraties (bv alleen een prestant 8), als in het plenum. Dat is voor mij een belangrijk punt. Kan natuurlijk te maken hebben met de audio ipv de sampleset (ik luister nooit met koptelefoon).
Een heel ander punt, en ook dat is al eerder geschreven, niets kan op tegen de ‘real-life’ speel- en luisterervaring van een pijporgel in een grote kerk.
Conclusie: verwacht niet een echte pijporgelervaring. Want dat kan niet met een paar speakers, hoe goed ze ook zijn. Dat kan alleen met pijpen. Klinkend metaal in een kerk. Het electronium (HW of digitaal, maakt niet uit) kan het voorbeeld hooguit benaderen.
Tot zover mijn beleving van sample-sets. Voor wat het waard is.