Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Organist

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 maart 2018 09:58

Organist

al lezende en schrijvende hier op het forum kwam bij mij de vraag omhoog
Organist wanneer ben je nu organist?
Wikipedia schrijft:
Een organist, ook wel orgelist genoemd, is de bespeler van een orgel. Een organist kan muziekstukken solo uitvoeren of samen met een ensemble of orkest. Een organist kan ook andere musici begeleiden, zowel een of meer vocalisten als instrumentalisten.

krijg je het predikaat organist al direct zodra je een toets in kan drukken ;)
moet je minimaal een diploma/certificaat hebben?
moet je een aanstelling hebben als organist via een kerk om zo deze functie naam te krijgen?

het verschil tussen beroeps en amateur is duidelijk, maar wel dragen beide de aanduiding organist, terwijl er toch een wereld van verschil kan zijn aan techniek en kennis.

die ene keer per maand dat ik zwoegend in de tuin werk maakt mij nog geen tuinman
als mijn buurman een plank afzaagt of wat spijkert is het nog geen timmerman
het werken op de pc thuis maakt mij geen ict-er
het doorgronden van mijn lege portomonee ;) maakt mijn geen boekhouder
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 03 maart 2018 10:49

Re: Organist

Ha Jan Wim,

Interessante vraag. Lijkt mij een kwestie van taal en betekenis.

Taal:
Als je aangesteld bent om in de eredienst te spelen, zegt men 'daar is de organist'.
Als je speelt tijdens een open middag in een kerk zegt men: 'daar is de organist'
Als je thuis speelt, zegt men niet 'daar is de organist' maar 'hij speelt orgel'.
Als je thuis speelt voor 'publiek' (vrienden, familie) zegt men 'hij laat het orgel horen' of 'hij laat dit muziekstuk horen'.

En zo voort. Dat is niet afhankelijk van vaardigheid of diploma's.

Je zou ook kunnen zeggen: in de eerste twee situaties heb je de rol van organist, in andere situaties speel je orgel.

Betekenis.
Wanneer ben je nu organist?
Niet als je, zoals wij, orgelgek zijn ('orgelitis' hebben) en misschien wel alle vrije uurtjes aan het orgel besteden.
Ook niet als je tijdens erediensten organist 'bent' (beter: 'de rol van organist hebt), met eventueel af en toe een concertje of koorbegeleiding.
Wel als het je vak is, dán ben je organist.

Zomaar wat reflecties.

mvg, Orgelitis
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 maart 2018 10:59

Re: Organist

Volgens mij is er een vrij duidelijk onderscheid. Als je tijdens een samenkomst het orgel bespeelt, ben je in de volksmond de organist, ongeacht je vaardigheden, ook al maak je er een potje van. "Organist" is geen beschermd beroep.

Professioneel organist kun je je eigenlijk alleen noemen wanneer je de conservatoriumopleiding hebt afgerond, en er (deels) je werk van maakt om het orgel te bespelen.

Er zijn natuurlijk allerlei voorbeelden van mensen zonder conservatorium die toch een hele carriere hebben gebouwd op het organistenbestaan. Zulke organisten bevinden zich vaak in een populaire hoek en krijgen wel eens wat kritiek te verduren van de opgeleide professionals.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 03 maart 2018 15:52

Organist

Hij (zij) die het orgel bespeeld is organist.
Dit zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de of het gespeelde werk(en).

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 05 maart 2018 19:44

Re: Organist

Rondom bijvoorbeeld de persoon van Jan Zwart werd nogal eens de term "orgelist" gebezigd.
Weet iemand enige reden waarom?
Volgens mij zit er inhoudelijk niet veel verschil achter organist of orgelist.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 05 maart 2018 21:38

Re: Organist

Dag Harm,

Ik meen ooit gelezen te hebben (weet alleen niet waar, kan het ook niet terugvinden) dat het taalkundig is:
- je bespeelt het orgel dus je bent orgelist
- je rijd in een automobiel dus je bent automobilist

Of het echt steekhoudend is weet ik niet
- je rijdt op een fiets dus je bent.... 'fietsist'? :lol:
- je speelt schaak dus je bent .....schakist? :lol:

Anderzijds, voor musici lijkt het op te gaan: de fluitist speelt fluit, de hoornist speelt hoorn, de violist....de paukenist....hoboïst....panfluitist....fagottist.....en....jawel.....orgelist. :D

:) groet, Orgelitis
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com