Marius schreef:Helemaal mee eens ! De THD van mijn geluidskaart ligt tussen van 0,001% en 0,008%, En de THD van luidsprekers ligt diverse factoren hoger, dat zegt me genoeg.
Heb net even gekeken bij de duurste B&W boxen van dit moment, maar de THD is beter dan 0,3% maar niet in de buurt van de geluidskaart !!
Ga dus geen € 1000,- uitgeven voor een betere geluidskaart.
@ Marius je maakt een fout tussen THD en Conversie
natuurlijk vervormt elke speaker, maar als een goedkopere geluidskaart en versterking daar ook nog eens conversie fouten aan toe voegt!!! blijft je stelling dan ook overeind??
dan zou door de enorme THD van speakers ook 16 of 24 bit niet hoorbaar zijn? jouw antwoord zal zijn "natuurlijk is dat hoorbaar".
evengoed geldt dat voor goedkopere en duurdere kaarten die blijven beide last houden van THD, maar wel elk op hun eigen kwaliteits/detail niveau, dit gaat evenredig op, het is een verkeerde denkwijze dat dure kaarten totaal hun meerwaarde verspelen aan THD.
als dure dit doen , dan doen goedkope dit ook dus per saldo blijft het verschil bestaan.
@algemeen:
soms zakt letterlijk de moed me in de hauptwerkschoenen
Hauptwerk is en blijft audio, en
geen orgel!!!!
en het is ook nog eens een zeer dynamische bron, de audio bevat dus veel dynamisch verschil
een orgeltoets kan net zo goed vervangen worden voor een willekeurige aan/uit schakelaar
oftewel Hauptwerk is niets anders dan een bibliotheek met daarin geluidsbestanden van hoge CD kwaliteit. het activeren van een geluidsfragment vanuit die bibliotheek heeft niets met een orgel te maken o.i.d.
als je dan de stelling hebt dat de hoogwaardige 24/bit 48kHz net zo goed klinkt op een budget speaker en dito kaart.
wie ben ik om dat plezier af te nemen????
die emotie gun ik echt iedere Hauptwerker
maar ga niet verkondigen dat het geen zin heeft om niet te investeren in klasse A materiaal, omdat de THD cijfers niet/wel goed zijn.
de dempingsfactor is net zo belangrijker, en wat is het cijfer van de tegenkoppel? van de versterking?
dat zijn cijfers waar de doorsnee fabrikant niet zo scheutig mee is
laten we proberen zaken nuchter en technisch te bekijken, en de emotie die we er zelf aan knopen is bijzaak.
THD cijfers zijn maar een onderdeel van een groter geheel.
Doppler vervorming:
Overneem vervorming:
Fase fouten:
Negatieve feedback:
dempingsfactor:
enz...
natuurlijk zijn die niet weg te stoppen en vervormen ze daadwerkelijk, maar dat is nu eenmaal een gegeven
het mooiste zou zijn draadje uit de geluidskaart direct aan een gehoor zenuw
het is heel simpel alles op de computer is digitaal, kille cijfer combinaties, daar klinkt absoluut geen mooie vox humana, o.i.d.
uit eindelijk moeten die kille cijfer combinaties vertaald worden naar menselijk analoog geluid, oftewel een D/A conversie vind er plaats.
nu fabrikanten die deze chips- processors maken (zijn er maar een enkele) die bouwen 2 smaken
1 serie voor de budget consumentenmarkt
1 serie voor de semi/prof. markt
(eigenlijk nog een 3e tak maar die komt nooit op de markt, denk bv aan defensie enz. )
dit zijn echter 2 totaal verschillende producten , met dito ontwikkeling, met totaal verschillende bewerkingen en materiaal.
zo wordt de gehele print voorzien.
logisch gevolg is dat het ene product duurder uitpakt dan het ander.
en natuurlijk 1.000,- euro(vanaf de 600 euro maak je ook al kans hoor
klinkt beter dan een kaart van 250,- euro
dat snapt iedereen met zijn verstand, maar qua emotie wil dat soms niet goed landen.....
de emotionele kant van HW
omdat het zo realistisch klinkt zorgt ervoor dat mensen de basis wat gaan vergeten n.l. de kille cijfer combinatie die de basis van het HW geluid is.
dus met hoe minder conversie (vertaal) fouten de geluidskaart gaat werken, des te beter is het eindresultaat.
dan rest de vraag hoe vroeg ga je die vertaalslag maken?
in het begin(kan al in de geluidskaart) dan ga je vertaalfouten aan je versterker aanbieden, die vervolgens vervormings afwijkingen heeft, maar die zij altijd vele male minder dan een vertaalfout.
dus let op vertaal(conversie) en vervorming(THD) zijn 2 totaal verschillende zaken.
waarbij THD niet zo spannend is, want als dat al 0,001 of 0,008% is op een zuivere sinus
nou dan moet je wel bovengemiddeld vleermuizen gehoor hebben om daar een kwaliteits oordeel aan te hangen, wil je daar iets van bespeuren op harmonische!!!!
nog gekker is het om daar een kwaliteits oordeel aan te knopen.
THD wordt veelal ten onrechte naar voren geschoven, het verkoopt goed in iedergeval
laat ik het zo stellen onze oren/omgeving vervormen vele malen meer.
maar goed als tegenpool kan je kiezen om de vertaalslag zo laat mogelijk in te zetten, net voor de luidspreker zeg maar Full digitaal.
ook daar ben je afhankelijk van de conversie, maar ook hier geld een digitale versterker van 100,- euro kan niet tippen aan een digitale versterker van 5/6x zoveel.
ditzelfde geld voor speakers.
een peperdure speaker of een speaker die voor 200 euro over de toonbank schuift, kunnen grofweg beide maar 1 ding
en dat is aangeboden analoog signaal akoestisch laten klinken.
in feite maken ze beide gebruik van het zelfde principe, echter het maakt een wezenlijk verschil
hoe goed en snel kan de speaker het aangeboden signaal vertalen.
kan deze snel genoeg starten op een pulsje? en snel genoeg/tijdig afremmen??
beide kunnen dat niet goed , zowel goedkoop als duur.
alleen duur volgt wel veel dichter het aangeboden signaal,puur omdat daar veel meer investering in materiaal / ontwerp zit. betere mechanische componenten, alles wordt eraan gedaan om opbreek verschijnsels tegen te gaan enz.
maar gaan Hauptwerkers dan vervolgens het ontwerp(lees afstraalgedrag) met voeten treden door zomaar ergens speakers te plaatsen, dan kan het ontwerp ook zijn functie niet vervullen. speakers mogen vaak niet zichtbaar zijn, inbouwen , achter schijnfronten, dat kan wel maar dan moet je toch al een dsp minimaal inzetten
maar dan nog zal een dure speaker meer laten horen dan een goedkopere.
het is als je het nuchter bekijkt heel logisch
en dan hoef je echt geen speakers van 10.000,- euro of een geluidskaart van 1.500 euro te kopen.
als je net boven consumenten niveau of semi prof. zit, dan heb je er echt veel plezier van.
tot zover technisch........
is het bovenstaande verhaal of beleving voor iedere HW-er hetzelfde?
nee gelukkig niet, de emotioneele kant maakt ons minder kritisch, gewenning, psycho-akoestiek, enz.
en natuurlijk kan je met een HW setup van 500 euro net zo goed genieten als een van 5.000 euro.
dus begrijp me a.u.b niet verkeerd.
maar ze klinken beide echt anders , en dat zal zowel tonaal als kwalitatief, prof-semiprof materiaal zal als winnaar uit de bus komen.
laat ik 2 type HW-ers schetsen.
beide hebben ze evenveel geld te besteden
A.zal 1 set kopen met prof setup.
B.koopt 8 sets met consumenten setup.
technisch is type A de winnaar, emotioneel kan dat zeker gerust type B zijn.
maar laat onverlet dat je nog steeds beleving/detail mist, die er met type A wel is
dus als ik het rijtje mag aanvullen want daar gaat deze afsplitsing over:
Hoe HW orgels goed (kunnen) klinken-semi tot prof geluidskaart.
-hoofdtelefoon(buiten gehoorschade en geluidsbeeld)
-digitale pad zo lang mogelijk digitaal houden(versterking)
digitaal filter (dsp)
-speakers moeten dynamisch en detailrijk zijn.
-speakers op tijd zetten.
-akoestische verminkingen oplossen(softwarematige correctie)
als die zaken inorde zijn zal zoals Adri al schreef het een indruk geven dat je de ruimte/orgel kan "proeven" zoals de setmaker deze opgenomen heeft.
dichterbij dan dat kan je
nooit komen, de microfoon is tijdens de opname het startpunt, en iedere schakel die iets
verminkt onderweg
voordat het onze
oren bereikt, zal je verder van die positie afbrengen.
de mate van vertroebeling die wij toestaan is meestal/vaak budget gebonden.
en een dure setup maakt ook van HW geen live ervaring, wel kan je nogmaals dichter bij de microfoon komen, dan dat goedkopere producten dit kunnen.
maar staat alles geheel los van
speelplezier of
emotie
wat onverlet laat staan dat er wel degelijk verschil in kwaliteit/ detail is.