Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Alternatief voor los papier

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 apr 2018 14:16

Alternatief voor los papier

Hallo,

Naast enkele muziekboeken heb ik in toenemende maten losse bladmuziek waarvan ik een deel in zig-zagvorm aan elkaar geplakt heb om (tot max. 5 A4 vellen breed) op de lessenaar uit te spreiden. Maar een ander deel is nog los bladig en, je snapt het: kans om door elkaar te raken. Verder is het zoeken naar muziek steeds lastiger.

Nu loop ik al een tijdje te denken over een mogelijke oplossing; misschien een wild idee: Zou het mogelijk zijn om een ultra-wide monitor zonder standaard, als een soort super tablet op de lessenaar te zetten en de muziek als pdf met meerdere vellen naast elkaar weer te geven? Wie kan me nader adviseren over deze materie wat wel en niet mogelijk is?

Hartelijke groeten, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 apr 2018 14:41

Re: Alternatief voor los papier

setup-750x430.jpg
Bedoel je zoiets Fred? ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 01 apr 2018 17:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 01 apr 2018 16:45

Re: Alternatief voor los papier

:D I
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 01 apr 2018 17:53

Re: Alternatief voor los papier

FredM schreef:Hallo,

Naast enkele muziekboeken heb ik in toenemende maten losse bladmuziek waarvan ik een deel in zig-zagvorm aan elkaar geplakt heb om (tot max. 5 A4 vellen breed) op de lessenaar uit te spreiden. Maar een ander deel is nog los bladig en, je snapt het: kans om door elkaar te raken. Verder is het zoeken naar muziek steeds lastiger.

Nu loop ik al een tijdje te denken over een mogelijke oplossing; misschien een wild idee: Zou het mogelijk zijn om een ultra-wide monitor zonder standaard, als een soort super tablet op de lessenaar te zetten en de muziek als pdf met meerdere vellen naast elkaar weer te geven? Wie kan me nader adviseren over deze materie wat wel en niet mogelijk is?

Hartelijke groeten, Fred


Hallo Fred,

Neem eens een kijkje op de site van tweakers en dan onder monitoren bij Pricewatch, bv.:
https://tweakers.net/categorie/344/moni ... EjF1tbWAgA
Wie weet vind je daar iets van je gading.

bert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 apr 2018 23:59

Re: Alternatief voor los papier

Inderdaad dacht ik aan zo'n oplossing, maar vraag me dan af betreft videokaart en belasting van de PC. Wie heeft ervaring met een dergelijke oplossing of is mijn idee uniek?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 apr 2018 08:31

Re: Alternatief voor los papier

Fred maar waarom niet gewoon digitaal via een tablet?
ik ben er sinds kort mee bezig en het werkt perfect, geen gehannes met losse blaadjes enz.
een tik op de ipad links of rechts en de bladzijde floept voor of achteruit, zo snel kan ik in de praktijk geen bladzijde omslaan ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 apr 2018 08:39

Re: Alternatief voor los papier

Fred

zo'n monitor aan een HW PC gaat NIET werken als jij op de bladmuziekmonitor een bladzijde moet "omslaan". Dat komt omdat jij ook registreert met een (andere) monitor. Daardoor krijgt die monitor met daarop het HW registerpaneel de focus (staat in de voorgrond) en de bladmuziek monitor kan dan alleen werken als je eerst die de focus geeft en dan kun je pas met een toets de bladzijde omslaan.
Je zal dan een andere (kleine) PC moeten gebruiken, net zoals Jan Loosman.

Je andere vraag: de belasting: die is er niet. De bladmuziek weergeven is statische informatie (wijzigt geen tientalen keren per minuut als je speelt).
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 02 apr 2018 11:03

Re: Alternatief voor los papier

Evert Jan en Fred

Ik heb het werkend in combitatie met een Arduino.
Op die moment staan er 2 monitoren op mijn HW PC en 27 inch Ilyama touch en 1 Elo 19". Ik heb al mijn muziek gedigitaliseerd. Met Acrobat Pro open ik mijn muziek, netjes 2 bladen naast elkaar. Middels een swipe op het touchscreen of met een voetpiston Ga ik naar de volgende 2 bladzijden.
Ik gebruik zowel mijn onboard video als een extra videokaart. Heb het zelfs werkend met 2 Elo's en de 27 inch IIyama.
Ik heb het niet aangesloten maar kan mijn herinneren.. dat als ik registratie verander op 1 van de schermen hij na 1 seconde weer schakelt naar het bladmuziek gedeelte.

Werkt uitstekend moet ik zeggen. Weet dus niet de in's en out's maar morgen is de techneut weer hier op de zaak en kan ik desgewenst meer hierover zeggen.

Gr. Henk
Ps en Fred als je Dudelange aan kan dan heeft de PC geen last van Acrobat of ander pdf reader.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 apr 2018 11:34

Re: Alternatief voor los papier

De truc van de Arduino is dat hij altijd de focus op het bladmuziekgedeelte probeert te houden. Dus als een andere monitor de focus heeft (je zet een register aan of uit), dan zet de Arduino deze weer terug naar de bladmuziekdeel. En verder zal er wel een "bladzijde omslaan" functie in zitten, gekoppeld aan een knop (een voor vooruit- en een voor terugslaan).

Zelf zou ik geen Acrobat gebruiken. Is een veel te zware aanslag om een eenvoudig PDF-je op een monitor weer te geven. Gebruik Sumatra PDF reader (nog geen 6,5 MB versus veel meer dan 100 MB voor Acrobat reader: https://helpx.adobe.com/nl/reader/syste ... ments.html)
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 02 apr 2018 11:44

Re: Alternatief voor los papier

Evert-Jan,

Denk dat jij het goed omschreven hebt met Arduino.. Gaat mij een beetje boven mijn pet allemaal..
Ik heb een stevige computer een i7 8700 met 64 Gb intern en die heeft totaal geen problemen met Acrobat Pro icm HW. Ik gebruik de pro versie ook omdat ik graag aantekeningen wil maken op mijn studie pdf'jes.
Zijn natuurlijk ook andere (kleinere) progamma's voor. maar Acrobat beheers ik een beetje.

Groetjes Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 02 apr 2018 12:02

Re: Alternatief voor los papier

Fred,

Zelf gebruik ik voor dagelijks werk een 34 inch UW scherm, harstikke mooi. Deze geeft ruimte om 3 3/4 A4 naast elkaar te zetten (100%)
Maar dit is geen touchsreen. Touch is toch wel handig.
Ik gebruik dit model ervoor.
https://iiyama.com/nl_nl/products/prolite-t2735msc-b2/

Acrobat kan 2 bladzijden naast elkaar weegeven 3 of 4 is mij nog niet gelukt. Mogelijk dat er wel een programma voor is.

Groet Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 apr 2018 12:20

Re: Alternatief voor los papier

Ik heb wel eens gezocht naar ultrawide monitors als touchscreen.
Toendertijd waren ze niet verkrijgbaar maar misschien komen ze nu wel op de markt.

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 apr 2018 14:12

Re: Alternatief voor los papier

Jan Wim schreef:Fred maar waarom niet gewoon digitaal via een tablet?
ik ben er sinds kort mee bezig en het werkt perfect, geen gehannes met losse blaadjes enz.
een tik op de ipad links of rechts en de bladzijde floept voor of achteruit, zo snel kan ik in de praktijk geen bladzijde omslaan ;)


Ik heb een iPad maar als 62-jarige brildrager is dat scherm te klein op een drieklaviers orgel. Dus dacht ik aan oplossing met grotere tablets (heel duur) of platte brede monitor (mits ik een pdf-reader kan vinden die 4-5 pagina's naast elkaar kan weergeven.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 apr 2018 14:13

Re: Alternatief voor los papier

Evert-Jan schreef:Fred

zo'n monitor aan een HW PC gaat NIET werken als jij op de bladmuziekmonitor een bladzijde moet "omslaan". Dat komt omdat jij ook registreert met een (andere) monitor. Daardoor krijgt die monitor met daarop het HW registerpaneel de focus (staat in de voorgrond) en de bladmuziek monitor kan dan alleen werken als je eerst die de focus geeft en dan kun je pas met een toets de bladzijde omslaan.
Je zal dan een andere (kleine) PC moeten gebruiken, net zoals Jan Loosman.

Je andere vraag: de belasting: die is er niet. De bladmuziek weergeven is statische informatie (wijzigt geen tientalen keren per minuut als je speelt).


Maar een kleine PC: kan die de resolutie van een ultra-wide monitor aan?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 02 apr 2018 14:23

Re: Alternatief voor los papier

Fred, met 5 pagina's op een UW wordt het ook allemaal te klein.

Met een hedendaagse grafische kaart kan je een UW schem aansluiten
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 02 apr 2018 14:30

Re: Alternatief voor los papier

Dat is allemaal prachtig bedacht, al die elektronica.

Maar is schrijf mijn muziek vol met vingerzettingen, accenten en andere aanwijzingen. En dat is nooit 'af'.

Hoe ga je dat dan oplossen?

Met groet,

David

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 apr 2018 14:31

Re: Alternatief voor los papier

ha David,

dat is nu juist het mooie van digitaal alles wat je normaal met een pen/potlood aanbrengt kan ook in de ipad streepjes , kleurtjes , vingerzettingen enz.
ingebouwde metronoom enz.
je kan dit met je vinger of nog beter met een stylus noteren.
ben je niet tevreden dan "gum" je het weer uit, of breng veranderingen aan

je kan zelfs beslissen om een muziek stuk te hernoemen om op deze "kopie" b.v allerlei aantekeningen te maken
https://www.youtube.com/watch?v=MfB_qKnbTDk

op het filmpje wordt een vrij grote styluspen gebruikt maar een slank stylus pennetje (Nintendo) werkt ook

en wil je het nog luxer dan kan dat met E-inkt
https://www.youtube.com/watch?v=209Y6cspMAA

2x bewerkt: YT filmpje toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 02 apr 2018 15:03, in totaal 2 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 apr 2018 14:57

Re: Alternatief voor los papier

Fred

de grootte van de PC bepaalt niet de resolutie voor aansturing van een ultra-wide monitor.
Je moet kijken hoeveel pixels de door jou gekozen monitor heeft en daar een grafische kaart bij zoeken die dit aantal pixels kaan aansturen. Daarbij heeft een zgn. silent kaart de voorkeur (heeft geen ventilator). Ook even kijken naar de aansluiting van je monitor: DVI, HDMI of Displayport.

Je moet er op letten dat de grafische kaart wel in die kleine PC past. Sommige grafische kaarten zijn nogal fors en hebben ook een koelblok dat wel enige ruimte in beslag neemt.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 03 apr 2018 00:01

Re: Alternatief voor los papier

Evert-Jan schreef:De truc van de Arduino is dat hij altijd de focus op het bladmuziekgedeelte probeert te houden. Dus als een andere monitor de focus heeft (je zet een register aan of uit), dan zet de Arduino deze weer terug naar de bladmuziekdeel. En verder zal er wel een "bladzijde omslaan" functie in zitten, gekoppeld aan een knop (een voor vooruit- en een voor terugslaan).

Zelf zou ik geen Acrobat gebruiken. Is een veel te zware aanslag om een eenvoudig PDF-je op een monitor weer te geven. Gebruik Sumatra PDF reader (nog geen 6,5 MB versus veel meer dan 100 MB voor Acrobat reader: https://helpx.adobe.com/nl/reader/syste ... ments.html)


Ik heb een oplossing pdf reader gevonden dat 2, 3, 4 of 5 pagina's (en nog meer verkleind natuurlijk naast kan tonen in een zeer breed window op een ultrawide scherm: Foxit PhantomPDF
Ik heb een 30-dagen trial draaien en het werkt prima
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 03 apr 2018 13:02

Re: Alternatief voor los papier

Ik heb voor mijn bladmuziek, achter de lessenaar een intel Atom computer 20x20cm staan
2gb geheugen en 32gb flash drive, daar draait music reader op en via hdmi naar mijn 27 inch monitor
die op de lessenaar staat. Draadloos toetsenbord en muis van logitech, en kaar is kees.
Oh, airturn bluetooth en 2 pedalen om de bladzijden om te staan
Computertje gekocht ooit voor 175 gulden, maar zal ergens misschien wel goedkoper kunnen zijn

Bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 03 apr 2018 13:06

Re: Alternatief voor los papier

https://www.bol.com/nl/p/hkc-mpcyf-8350 ... _role%3Din

zoiets

Harddisk wissen en windows 7 er op zetten.
Of bij windows 10, updates uitzetten of niet verbinden met internet.

bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 apr 2018 19:38

Re: Alternatief voor los papier

Goeie tip Bartmans!
Klinkt eenvoudig zo.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 03 apr 2018 22:33

Re: Alternatief voor los papier

Bartmans schreef:[lange link verwijderd; EJ]

zoiets

Harddisk wissen en windows 7 er op zetten.
Of bij windows 10, updates uitzetten of niet verbinden met internet.

bartmans :D


Hoi, Dank voor je reactie. Ik heb geen ervaring met dit soort mini-PC en kan niet vinden welke schermresolutie ze aankunnen.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 apr 2018 23:52

Re: Alternatief voor los papier

Er zit een Intel Atom Z8350 processor in. Deze heeft een ingebouwde video graphics. max. resolutie: Max Resolution (HDMI 1.4): 1920x1080
Bron: https://ark.intel.com/products/93361/In ... o-1_92-GHz

Intern geheugen van 2 GB is niet veel. Daar gaat videogeheugen van af en dan Windows 10. Ik zou die PC dus nooit aan internet zetten, want de installatie van die update kan wel eens uren duren.

Ander punt is hoeveel GB's er overblijft op de SSD als er een operating systeem op die disk staan.
@ Bram
M.a.w. hoeven GB bladmuziek kan er op die disk?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 apr 2018 23:56

Re: Alternatief voor los papier

@Bert en @Bart
Willen jullie geen lang URL's tussen de URL tag plaatsen? Scrollen doen we van boven naar beneden en niet van links naar rechts. Op een tablet is dat NIET te doen.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com