Pagina 2 van 2

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 13:15
door Jaap380
adri schreef:Deze stijve houding die bepaald geen goed steentje bijdraagt aan de uitbreiding en verspreiding, laat alleen de intotstandhouding, van de orgel kultuur in NL, is ontzettend counterproductive.

Ik ben het niet eens met Gert Bierling. Transcripties van niet-orgelmuziek is toch geheel anders dan orgel muziek van Franck to forceren en proberen te spelen op bv. een 18e eeuws of neo-barok orgel?

Hoe kan met dan ooit leren authentiek Franck e.d. te intepreteren? Moet alle orgelmuziek worden aangepast en elk instrument dan ook? Authenticiteit speelt geen rol meer? Verleden December speelde ik op een Cavaille-Coll orgel in Noord Spanje en omdat ik met C-Coll vertrouwd werd via Hauptwerk, was ik direct geheel thuis achter de speeltafel. De educatieve aspeckten van HW heeft Bierling blijkbaar niet door?

Ik ben het helemaal met je eens, Adri.
Ik was gisteren in de Eusebiuskerk Arnhem. Omwonenden hebben jarenlang gehak en gebreek moeten verduren. Met veel gemeenschapsgeld is de boel gerestaureerd en verknoeid, en dan mag ik nog € 2,50 betalen om de kerk van binnen te kunnen zien? Walgelijk. Hoezo cultuurbarbaar? Moet ik betalen om te kunnen inburgeren in eigen land?

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 13:38
door adri
Jaap380 schreef:
adri schreef:Deze stijve houding die bepaald geen goed steentje bijdraagt aan de uitbreiding en verspreiding, laat alleen de intotstandhouding, van de orgel kultuur in NL, is ontzettend counterproductive.

Ik ben het niet eens met Gert Bierling. Transcripties van niet-orgelmuziek is toch geheel anders dan orgel muziek van Franck to forceren en proberen te spelen op bv. een 18e eeuws of neo-barok orgel?

Hoe kan met dan ooit leren authentiek Franck e.d. te intepreteren? Moet alle orgelmuziek worden aangepast en elk instrument dan ook? Authenticiteit speelt geen rol meer? Verleden December speelde ik op een Cavaille-Coll orgel in Noord Spanje en omdat ik met C-Coll vertrouwd werd via Hauptwerk, was ik direct geheel thuis achter de speeltafel. De educatieve aspeckten van HW heeft Bierling blijkbaar niet door?

Ik ben het helemaal met je eens, Adri.
Ik was gisteren in de Eusebiuskerk Arnhem. Omwonenden hebben jarenlang gehak en gebreek moeten verduren. Met veel gemeenschapsgeld is de boel gerestaureerd en verknoeid, en dan mag ik nog € 2,50 betalen om de kerk van binnen te kunnen zien? Walgelijk. Hoezo cultuurbarbaar? Moet ik betalen om te kunnen inburgeren in eigen land?


In Amerika gingen ze plosteling ingangs entrée geld heffen in de National Cathedral in Washington D.C.; en ik ben er sinds die heffing nooit meer heengegaan. Zulke dingen hebben m.i. een remmend effect. Als ze in de kerk een bakje hebben voor donaties is het heel iets anders, of een winkeltje waarin ze CDs, ansichtkaarten, boekjes, kleurplaatjes, e.d. kunnen verkopen. Dat is toch veel leuker dan entrée geld?

Bv. betreffende orgels: i.p.v. geld te vragen zouden ze kunnen vereisen dat de bezoekende organist een boekje over of CD van het orgel koopt, indien die bestaan. Krijgen zij winst geld en heb je tevens toch een mooi souvernir om mee naar huis te nemen? Zoiets is veel leuker dunkt me. Een andere manier: je betaalt wel geld, maar krijg dan tevens een CD of boekje als souvenir. Zoeits in die geest denk ik nu over na.

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 14:59
door Andre_Kaptein
Ik weet een orgel waar je € 15,- betaald om te mogen spelen, je krijgt dan een CD, of je kan hem laten staan...
Prima deal...!!!

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 15:23
door anco.marijs
En welk orgel is dat?

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 15:50
door Andre_Kaptein
Augustijnenkerk Dordrecht

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 16:21
door Jaap380
jaaa, dat is een mooi orgel!
Een vriend van mij is daar organist, en heb er op open dagen wel eens wat op mogen spelen.
Was ik toch even weg van m'n Hauptwerkorgel :o

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 17:04
door Harm
Mijn vrouw wilde me eens verrassen met een bespeling op het Utrechtse Domorgel. Echter, ik moest haar met een koude doek bijbrengen :o Kosten: 420 euries per uur met sluiting kerk voor toeristen, 100 euro per uur voor oefenen, 300 euro om het instrument himself te bespelen en 250 euries verwarmingskosten bij koud weer (ik denk dat ze de warmtepomp willen aflossen) Echter (en nu komt het) het gaat om een antiek Bätzorgel, waarop alleen organisten mogen spelen die minimaal de kwalificatie van een conservatorium kerkorgel hebben behaald.

Me dunkt, het is al met al toch wat gastvrijer om achter m'n zelfbouwsel te kruipen ;)
Maar, we blijven optimistisch over de orgelcultuur in Nederland, laten we vooral mekaar als vakorganisten de handjes boven het hoofd houden en onze gemeenschappelijke indringer, de amateur, zo ver mogelijk van dit kwetsbare pronkstuk houden. :lol:

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 17:31
door Andre_Kaptein
Jaap380 schreef:jaaa, dat is een mooi orgel!
Een vriend van mij is daar organist, en heb er op open dagen wel eens wat op mogen spelen.
Was ik toch even weg van m'n Hauptwerkorgel :o


Is overigens wel op basis van een groep van ca. 4 personen (dus 15 pp) voor een avondje spelen

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 17:37
door Andre_Kaptein
Harm schreef:Mijn vrouw wilde me eens verrassen met een bespeling op het Utrechtse Domorgel. Echter, ik moest haar met een koude doek bijbrengen :o Kosten: 420 euries per uur met sluiting kerk voor toeristen, 100 euro per uur voor oefenen, 300 euro om het instrument himself te bespelen en 250 euries verwarmingskosten bij koud weer (ik denk dat ze de warmtepomp willen aflossen) Echter (en nu komt het) het gaat om een antiek Bätzorgel, waarop alleen organisten mogen spelen die minimaal de kwalificatie van een conservatorium kerkorgel hebben behaald.

Me dunkt, het is al met al toch wat gastvrijer om achter m'n zelfbouwsel te kruipen ;)
Maar, we blijven optimistisch over de orgelcultuur in Nederland, laten we vooral mekaar als vakorganisten de handjes boven het hoofd houden en onze gemeenschappelijke indringer, de amateur, zo ver mogelijk van dit kwetsbare pronkstuk houden. :lol:


Compleet belachelijke tarieven!!! Ik vind het geen probleem als er toeristen in de kerk lopen als ik zit te spelen....
Kerk verwarmen?? je kleed je toch zeker warm aan....al dat gestook is niet goed voor het orgel...
Dat ze selectief zijn en zeker willen zijn dat er fatsoenlijk met het orgel word omgegaan....prima....
Maar dit slaat gewoon nergens op.........Ze zouden zich moeten schamen....!!!

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 19:30
door Evert-Jan
Harm

ik denk dat je vrouw gevraagd heeft of je daar een concert mag geven als je verjaardagskado. Want dit zijn gewoon de commerciële tarieven, die gelden als een derde (niet onder auspiciën van de Domkerk georganiseerd) daar een orgelconcert wil geven. Trek daarvan af de opbrengst van de entree kaartjes van je concert en je weet of je winst of verlies gemaakt hebt.
En men heeft gewoon een ouderwetse hetelucht verwarming en warmwaterbuizen onder de voetenplank van de banken. Het is een kerk die je niet zomaar warm hebt. Je laat immers je concertpubliek niet in de kou zitten?

De Buurkerk (Museum Speeldoos) heeft vergelijkbare tarieven.

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018 19:52
door Cheesecorner
In het Groninger orgelland kun je voor een redelijke prijs allerlei prachtinstrumenten bespelen.

Noordbroek met zijn heerlijk Schnitger kost €15,- voor 2-2½.uur.
Zuidbroek ook zoiets, misschien € 20,-.
Leens, Farmsum, Eenrum, Midwolda, Uithuizen enz. allemaal prachtinstrumenten! Men is niet moeilijk en meestal kijken ze niet op een kwartiertje, of langer. Ergens sleutel ophalen en spelen maar!
In de rest van NL zouden ze ook zo gastvrij moeten zijn. Was Groningen maar niet zo ver weg . . .
Bijna ieder jaar ga ik met m'n pa en soms schoonvader en paar dagen heerlijke spelen in het noorden.

De adressen:
http://www.groningenorgelland.nl/Agenda2018-web-adressenCommissies.pdf

Het onderhoud van de orgels kost veel. Dus een redelijke vergoeding vind ik geen probleem. Maar die absurde bedragen zoals in voorgaande berichten slaan helemaal nergens op.

Al verschillende keren heb ik meegemaakt dat mede-amateurorganisten die voor ons geweest waren iets aan het orgel hadden gesloopt. Bijv. door tijdens het spelen te koppelen. Dus dat men een beetje voorzichtig met het iedereen toelaten, kan ik begrijpen. Bij sommige orgels vragen ze wat je zoal speelt en van wie je les gehad hebt. Maar de eis van conservatorium is wel erg overdreven.

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018 17:36
door Harm
Evert-Jan schreef:Harm

ik denk dat je vrouw gevraagd heeft of je daar een concert mag geven als je verjaardagskado. Want dit zijn gewoon de commerciële tarieven, die gelden als een derde (niet onder auspiciën van de Domkerk georganiseerd) daar een orgelconcert wil geven. Trek daarvan af de opbrengst van de entree kaartjes van je concert en je weet of je winst of verlies gemaakt hebt.
En men heeft gewoon een ouderwetse hetelucht verwarming en warmwaterbuizen onder de voetenplank van de banken. Het is een kerk die je niet zomaar warm hebt. Je laat immers je concertpubliek niet in de kou zitten?

De Buurkerk (Museum Speeldoos) heeft vergelijkbare tarieven.



Evert-Jan, ik geloof niet dat ze openstaan voor amateurs. Mijn vrouw heeft geen concertaanvraag gedaan.
Het is mij allang best hoor...

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018 18:30
door Jan Leendert
Zo maar een lijstje met hindernissen om ergens orgel te kunnen spelen:
    Niet openstaan voor amateurs
    Veel geld vragen voor een uurtje orgelspelen (terwijl veel spelen juist goed is voor de conditie van een mechanisch orgel)
    Wantrouwend in de buurt blijven als je speelt
    Niet zelf mogen registreren (Sint Jan Gouda)
    Klavieren niet mogen koppelen
    Geen gebruik mogen maken van tongwerken
    Verbod op spelen in het volle werk
    Vooraf je literatuur doorgeven wat je komt spelen
    Eis van een minimale orgelopleiding
Zomaar wat hindernissen die je tegen kan komen. Ik kan er deels wel begrip voor opbrengen, maar ik vindt het weinig stimulerend c.q. motiverend. Om het orgel maximaal te promoten zou men in de orgelwereld alle 'registers' open moeten zetten. Wie weet... misschien heeft deze discussie daar invloed op :?:

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018 22:13
door alexm12
Jan Leendert schreef:Zo maar een lijstje met hindernissen om ergens orgel te kunnen spelen:
    Niet openstaan voor amateurs
    Veel geld vragen voor een uurtje orgelspelen (terwijl veel spelen juist goed is voor de conditie van een mechanisch orgel)
    Wantrouwend in de buurt blijven als je speelt
    Niet zelf mogen registreren (Sint Jan Gouda)
    Klavieren niet mogen koppelen
    Geen gebruik mogen maken van tongwerken
    Verbod op spelen in het volle werk
    Vooraf je literatuur doorgeven wat je komt spelen
    Eis van een minimale orgelopleiding
Zomaar wat hindernissen die je tegen kan komen. Ik kan er deels wel begrip voor opbrengen, maar ik vindt het weinig stimulerend c.q. motiverend. Om het orgel maximaal te promoten zou men in de orgelwereld alle 'registers' open moeten zetten. Wie weet... misschien heeft deze discussie daar invloed op :?:


Waarom zou het allemaal zo moeten, sommige amateurs gaan voorzichtiger om met een orgel dan de 'profs'
Dat er geld voor gevraagd word vind ik begrijpelijk, maar sommige tarieven zijn veel te hoog. In Tholen vragen we er met de speeldagen ook 20,- voor en dat is tbv het orgelfonds. Maar daar mag je in alle vrijheid een uur voor spelen en het volledige orgel naar je eigen smaak benutten...

Als ik bv. naar de laurenskerk kijk mag je een kwartier spelen voor een x bedrag en als je mensen meeneemt om te luisteren moeten die ook nog eens 2,- pp betalen. Dan hoeft het voor mij al niet eens meer.
Wie weet verandert er nog eens wat...

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 09 jun 2018 17:04
door josq
De regeling in Tholen (http://www.hgtholen.nl/index.php/articl ... -het-orgel) is niet de slechtste maar zeker ook niet de beste. Een uur is eigenlijk te kort om vertrouwd te raken met een dergelijk orgel. Het bedrag van 20 euro is net aan acceptabel, maar wel aan de hoge kant.
Als je van ver komt moet je maar net op 1 van de 3 zaterdagen in het jaar kunnen. De orgelspeeldagen zijn bovendien snel volgeboekt.

De beste regeling is die waarbij je een sleutel op kunt halen en dan ter plekke het eventuele bedrag voldoet. O.a. in Leens werkt het zo, en op veel meer plekken.

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 09 jun 2018 21:19
door alexm12
josq schreef:De regeling in Tholen (http://www.hgtholen.nl/index.php/articl ... -het-orgel) is niet de slechtste maar zeker ook niet de beste. Een uur is eigenlijk te kort om vertrouwd te raken met een dergelijk orgel. Het bedrag van 20 euro is net aan acceptabel, maar wel aan de hoge kant.
Als je van ver komt moet je maar net op 1 van de 3 zaterdagen in het jaar kunnen. De orgelspeeldagen zijn bovendien snel volgeboekt.

De beste regeling is die waarbij je een sleutel op kunt halen en dan ter plekke het eventuele bedrag voldoet. O.a. in Leens werkt het zo, en op veel meer plekken.


Dat is inderdaad waar, dan kan je helemaal vrijuit je gang gaan.
In Tholen doen we het zo met de orgelspeeldagen omdat er zoveel aanvragen zijn, aan de ene kant heeft dat voordelen, maar aan de andere kant zou het ook wel goed zijn om het op een andere manier te doen. Overigens zijn er tussendoor ook wel eens mogelijkheden voor, maar dat zou soepeler kunnen (maar daar ga ik niet over ;) )

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 17:52
door Harm
Ook Zwolle stelt nu, buiten de Nationale orgeldag, zijn deuren open voor amateurspelers, zondermeer positief! Wie volgt?

http://www.orgelnieuws.nl/open-orgeldag-zwolle-op-zaterdag-7-juli