Bericht 06 jul 2018 06:32

Re: werking speaker en geluid

Speaker kast

Drivers kunnen in kast of juist zonder kast geluid produceren, laat ik me beperken tot een driver die netjes in een kast zit.

Materiaal

Het soort materiaal waar de kast van gebouwd is heeft wel degelijk invloed op het geluid, zo heeft ieder soortelijk gewicht van een materiaal een bepaalde mate van demping absorptie enz, afhankelijk van het soort de 1 meer de ander minder. Maar invloed is er altijd
80% procent van de huidige speakers zijn gemaakt van "hout" of hout, iedere houtsoort heeft zijn eigen kleuring.
Er zijn mensen die dat pure onzin vinden, maar ik denk dat een Stradivarius van plastic iets anders zal klinken dan de houten variant. ;)
Logisch zul je denken een Stradivarius moet een klankkast hebben, nu een speakerkast werkt ook als een klankkast.
Alleen de spagaat is , je hebt deze kast min of meer nodig, maar je wilt hem niet "horen"
Hier zal dus een balans moeten zijn van driver,behuizing,filter. Dit lijkt simpel maar kan best ingewikkeld zijn.
wordt vervolgd
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.