Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

kanaal dominantie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 sep 2018 15:05

kanaal dominantie

de onderstaande test is uitgevoerd op een audio getuned systeem dus hoe e.e.a uitpakt zonder correctie durf ik niet te zeggen.


Met name de sets van Jiri (6-kanaals) zijn redelijk gedetailleerd, toch blijft het fase probleem tussen de verschillende kanalen een puntje.
letop dit fase verschil wordt niet veroorzaakt door de speakers maar door de opname, maar goed het is take it or leave it.

wellicht zullen er plenty tevreden HW-ers zijn die het niet eens horen, dan ben je wat dat betreft bevoorrecht.
als je veel met audio werkt en fase problemen herkent, zal je wel geplaagd worden door fase vervorming tijdens het spelen.
Sinds ik in het bezit ben van Midwolda speel ik er graag en vaak op, wellicht is deze test dan ook iets bevooroordeeld omdat de set me aanspreekt maar het gaat om de onderliggende gedachte.

Zowel op het gehoor als via een muziek editor(audacity) is er duidelijk verschil waarneembaar tussen de Direct(front) kanalen links en rechts. Audio/visueel dus.
Dit heeft mede te maken met de onderlinge microfoon afstand, en of de orgelpijp c/cis staat.
Maar ook bij de pijpen die normaliter ergens in het midden zouden moeten staan blijft kanaal dominantie bestaan. Dus hoever dit in de ODF wordt vastgelegd weet ik niet.
Wel komt het er 98% op neer dat in de praktijk de kanaal dominantie per toets verschilt
Dus 1e toets links 2e toets rechts 3e toets links enz………

Wat heb ik nu gedaan:
- je mute tijdelijk alle kanalen behalve het DIRECT kanaal.
-Je gaat hier de dominatie instellen per kanaal dit is op het gehoor makkelijk te onderscheiden
Dus de zijde die dominant is daarheen zet je de stereoschuif ook geheel naartoe, nu hou je dus per register uitsluitend “schone”opnames over, de minder dominante kanalen zijn verdwenen omdat deze toch minder detail hebben dan de dominante.

Het resultaat is een pingpong effect wat je juist niet wilt horen, althans niet meer ping-pong effect dan standaard in de set zit.

de volgende stap is dat je het DIFFUUS kanaal aanzet en de kanaal dominantie juist omdraait t.o.v het Direct kanaal

zie plaatjes:
direct pan.jpg


difuus pan.jpg


nu komt de clou

in het Difuus scherm zet jet volume helemaal dicht, activeer een register in mijn voorbeeld de Prestant.
dan ga je elke toets staccato indrukken, dit moet omdat HW4 niet realtime het volume kan laten horen, pas na opnieuw indrukken is het volume verschil hoorbaar vandaar de pompende beweging, het 2e voordeel is dat je de galm aanzet beter kan volgen, dus nu ga je per toets het Difuus volume zo verhogen dat je op een bepaald moment een goede zweving hoort en een kloppende galm verhouding.

nu heb je in je front dus een dominant Direct kanaal en een contra als DIFUUS
wat wonderwel heel mooi klinkt , meer diepte aan het geluidsbeeld, dit komt deels denk ik doordat je de minder dominante kanalen uitschakelt en zo ook de fase fouten wat minder dominant hoorbaar zijn.

als rear kan je dan nog kiezen om dominant 1 zijde DIFUUS en 1 zijde REAR te laten klinken
maar je kan het ook gewoon volledig rear houden

ook de transients zijn beter hoorbaar op deze manier

het is wel veel schuifjes werk, maar het resultaat is bij Midwolda erg mooi hoe e.e.a bij een andere set uitpakt weet ik nog niet.

maar ik wilde jullie deze aanpak niet onthouden ;)
als je met de komende lange winter avonden je verveeld zou ik zeggen probeer het maar eens
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 sep 2018 21:33

Re: kanaal dominantie

Hoi Jan Wim

Bijzonder inventief maar ook jammer dat je bezig bent met zulke kunstgrepen om fase problemen te corrigeren.
Zou eigenlijk niet nodig moeten zijn en het zou bij de kern aangepakt moeten worden.

De laatste 6 kanaals sets van Jiri klinken wel beter wat dat betreft.

Ik heb Jiri in een mail over de 6 kanaals techniek eens voorgesteld om de microfoons van de direct en de diffuse front kanalen naast elkaar te zetten bij de opnames, maar dan voor de diffuse kanalen omnidirectionele microfoons en voor de directe kanalen richt microfoons gebruiken. Door een identieke opname positie verklein je looptijd en dus fase verschillen.
Hij antwoorde mij dat hij het wellicht in de toekomst zou experimenteren met many things!! beetje vaag antwoord.

Maar goed we zien wel wat de toekomst brengt.
8 kanaals wellicht? Holodeck orgels :D

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 sep 2018 21:45

Re: kanaal dominantie

Klopt Jan zolang het probleem niet bij de wortel wordt aangepakt, zal de trukendoos open moeten ;)
Jiri zelf weet dat het probleem bestaat maar zolang 80% van zijn afnemers er geen probleem mee heeft of het zelfs niet hoort, zal Jiri niet snel switchen

Het zal nut en noodzaak zijn vrees ik.
En inderdaad als de looptijden tijdens de opname al kloppen komt dit ten goede, maar in theorie zou dat nu ook al mogelijk moeten zijn m.i. met losse masten op verschilende locaties, is een kwestie van de juiste delay invoeren tijdens de opname

Ik bedenk me net zou het door deze truuk ook niet mogelijk zijn om de set volledig mono te laden?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 sep 2018 21:58

Re: kanaal dominantie

Jan Wim schreef:
Het zal nut en noodzaak zijn vrees ik.
En inderdaad als de looptijden tijdens de opname al kloppen komt dit ten goede, maar in theorie zou dat nu ook al mogelijk moeten zijn m.i. met losse masten op verschilende locaties, is een kwestie van de juiste delay invoeren tijdens de opname


Dat zou wel kunnen kloppen voor het directe signaal.
Maar niet voor alle 1e reflecties en verdere reflecties. Ook met c-cis registers gaat het dan niet kloppen.
Alles op één positie opnemen lijkt mij het beste.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 sep 2018 22:10

Re: kanaal dominantie

Loosman schreef:
Jan Wim schreef:
Het zal nut en noodzaak zijn vrees ik.
En inderdaad als de looptijden tijdens de opname al kloppen komt dit ten goede, maar in theorie zou dat nu ook al mogelijk moeten zijn m.i. met losse masten op verschilende locaties, is een kwestie van de juiste delay invoeren tijdens de opname


Dat zou wel kunnen kloppen voor het directe signaal.
Maar niet voor alle 1e reflecties en verdere reflecties. Ook met c-cis registers gaat het dan niet kloppen.
Alles op één positie opnemen lijkt mij het beste.


klopt Jan maar ik zie dat nog niet zo snel beuren….l... :(
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 07 jan 2019 22:52

Re: kanaal dominantie

Hallo Jan Wim,

Ik zit nog eens je topic te lezen en heb het eerder al geprobeerd. Toen niet al te veel tijd aan besteed, maar ik vernam ook een diepere klank. Wel lastig om het juiste volume in te stellen en een enorme klus.

Voordat ik dit verder ga uitproberen de volgende vraag:
Het lijkt me dat dit alleen werkt als je de verhouding diffuus/direct op 64/64 hebt staan? Als je het toegepast hebt, kun je die de verhouding niet meer wijzigen. Toch?

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 22:55

Re: kanaal dominantie

Cheesecorner schreef:Hallo Jan Wim,

Ik zit nog eens je topic te lezen en heb het eerder al geprobeerd. Toen niet al te veel tijd aan besteed, maar ik vernam ook een diepere klank. Wel lastig om het juiste volume in te stellen en een enorme klus.

Voordat ik dit verder ga uitproberen de volgende vraag:
Het lijkt me dat dit alleen werkt als je de verhouding diffuus/direct op 64/64 hebt staan? Als je het toegepast hebt, kun je die de verhouding niet meer wijzigen. Toch?

Groet,
Arjan


correct Arjan het is een uitvlucht om zo de fase te ontlopen, maar het is nu niet de juiste methode eigenlijk, het is een kunstgreep omdat de set zelf deze mogelijkheid niet heeft
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 jan 2019 23:34

Re: kanaal dominantie

MM, laat JanWim maar schuiven. Interessante materie.
Is het niet handiger om dit via een batch bestandje te veranderen of anderszins geautomatiseerd?
Kan dit in het ODF veranderd worden?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jan 2019 23:54

Re: kanaal dominantie

De Voicing zit in het OrgenIDxxxxxxConfig.OrganConfig bestand
Ook deze kun je extracten zodat je de volledige <tag>namen ziet staan en je een idee krijgt wat je waar moet doen.
Vervolgens in een teksteditor ala NotePad++ aanpassen. Haal dat stukje van voicing eruit en met find / replace e.e.a. aanpassen.
Dat is volgens mij de snelste methode.

In de ODF zou het natuurlijk ook kunnen, maar dan loop je stuk als er een update komt. Kun je opnieuw beginnen.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 08 jan 2019 00:15

Re: kanaal dominantie

Jan Wim, die laatste paar opnamen die jij geplaatst hebt op contrabombarde van Midwolda zijn die ook opgenomen met deze instellingen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jan 2019 00:18

Re: kanaal dominantie

lub schreef:Jan Wim, die laatste paar opnamen die jij geplaatst hebt op contrabombarde van Midwolda zijn die ook opgenomen met deze instellingen?


nee daar ben ik meer bezig geweest met windmodel (althans geprobeerd te begrijpen) en fase tussen de 2 frontkanalen heb ik met de tuningslider wat aangepast.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com