Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zelf muziek schrijven

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 07 nov 2018 19:27

Zelf muziek schrijven

Vraagje over het schrijven van eigen muziek.

Wat bewonder ik hen, die mooi kunnen improviseren!!
Heb ik net als beginnend hobbyspeler, Abba, Vader van Evert van de Veen in de vingers zitten, dit vol trots aan een andere organist laten horen, komt hij de volgende dag met het zelfde stuk in Klavar aan met een door hem gearrangeerde variatie en groot koraal.. Schitterend!

Ik als notenlezer dacht nou als ik nu mijn orgel even via Sibelius of Dorico.. of enig ander notatie programma aansluit, laat ik hem het gewoon nog een keer spelen.. en heb ik het op notenschrift staan.
Idee is leuk.. maar nu de uitvoering.

Vraag:

Is het mogelijk dat in de notatie programma's je ene soort ' bas split' kan aanbrengen zodat hij, de noten gelijk op de goede plaats zet?
Ik krijg nu als ik met 2 handen op 1 klavier zet alle noten op de G sleutel balk ook de pedaal noten zet hij daarop.

Heb al een paar uur de sites bekeken en vele Youtube filmpjes bekeken maar kom er nog niet uit.

Mogelijk weet 1 van u gelijk de oplossing.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie

Vriendelijk groet

Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 nov 2018 10:31

Re: Zelf muziek schrijven

Hallo Henk,

Je geeft aan dat je noten speelt. De klavarspelers hebben het programma Klavarscript, dat MIDI-bestanden kan importeren en na wat verbeteringen kun je je eigen muziek spelen. Ik zou niet weten of zo'n programma voor noten ook bestaat. Misschien eens aan (improviserende) componisten vragen hoe ze dat doen?
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2018 11:21

Re: Zelf muziek schrijven

Harm schreef:Hallo Henk,

Je geeft aan dat je noten speelt. De klavarspelers hebben het programma Klavarscript, dat MIDI-bestanden kan importeren en na wat verbeteringen kun je je eigen muziek spelen. Ik zou niet weten of zo'n programma voor noten ook bestaat. Misschien eens aan (improviserende) componisten vragen hoe ze dat doen?
Het gratis Musescore (https://musescore.com/) kan dat ook, maar dan voor notenschrift. Midi bestand inlezen en klaar zou je zeggen.
Maar de problemen daarbij zijn:
- noten komen niet altijd op de "juiste balk" terecht. Door op verschillende klavieren te spelen kun je dat voorkomen.
- je moet zowat mechanisch in de maat spelen, want anders blijf je corrigeren wat betreft de duur van de door het programma geschreven noten

Zie ook viewtopic.php?p=16921#p16921 en https://musescore.com/groups/3642106 (Engels talig)

En ander notatieprogramma is Sibelius, maar dat is niet gratis. Je hebt wel dezelfde problemen ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 10 nov 2018 16:54

Re: Zelf muziek schrijven

Dank voor de reacties.

Ben 7 uur bezig geweest het stuk te vertalen van Klavar naar noten.. Je leert er wel veel van.. dat wel maar kost heel wat tijd. Ik gebruik Sibelius om het netjes op papier te hebben.

Dacht moet toe te de doen zijn om beiden klavieren een via een aparte midi code toe te wijzen aan het programma zodat hij direct de noten op de juiste plek zet.

Ik hoor graag van de componerende HW'ers of dit inderdaad mogelijk is.

In mijn omgeving zijn meer klavar-organisten dan noten spelers.. dus al hun mooie zelf-gescrheven improvisaties moet ik nu handmatig gaan omzetten.
Ik dacht als ze toch achter mijn orgel zitten, zet ik Sibelius aan en hoppa.. ik kan gaan oefenen! :lol:
Maarja je kan niet alles hebben. Nogmaals is erg leerzaam om het zelf met de pen op papier te zetten en vervolgens in het programma.

Mogelijk hoor ik toch nog een oplossing.

Fijn weekend allen!

Gr. Henk

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2018 18:05

Re: Zelf muziek schrijven

Henk

in HW heeft elke klavier zijn eigen kanaalnummer, dus dat gaat automatisch als je MIDI in HW opneemt.
Je moet alleen je beide handen op een verschillend klavier zetten.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 10 nov 2018 18:49

Re: Zelf muziek schrijven

Evert-Jan schreef:Henk

in HW heeft elke klavier zijn eigen kanaalnummer, dus dat gaat automatisch als je MIDI in HW opneemt.
Je moet alleen je beide handen op een verschillend klavier zetten.



Evert-Jan

Ja dat is zo maar hoe vertel ik dat Sibelius (of een ander programma als sibelius het niet kan).

Vr. groet

Henk

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2018 19:34

Re: Zelf muziek schrijven

Dat hoef je die prg's niet te vertellen. Ze doen dat automatisch.

Ik heb even Musescore portable (https://portableapps.com/apps/music_vid ... e_portable) gedownload en geïnstalleerd. Ga naar menu bestand --> open en kies dan een MIDI bestand.
Daarna moet je nog wel wat handwerk doen.
Even proberen zou ik zeggen. Bevalt het niet, dan gooi je die installatie directory weg, waardoor Musescore niet meer op je PC staat.
Hier staan verschillende video;s met HowToDo's: https://www.youtube.com/user/MuseScoreHowTo/videos

Voor Sibelius weet ik het niet, maar het is wel zo dat elk MIDI kanaal automatisch op zijn eigen muziekbalk komt.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 10 nov 2018 20:11

Re: Zelf muziek schrijven

Potverdrie.. zou het echt zo makkelijk zijn..

Heb al wat uurtjes gezocht op Youtube en fora... Bedankt Evert-Jan.. ik ga het uitproberen..

Je hoort van mij..

Thanks
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 10 nov 2018 21:16

Re: Zelf muziek schrijven

Beste Henk,

Begrijp ik goed dat de klavarspelers bij jouw in de buurt hun improvisaties ook beschikbaar stellen aan anderen. Als klavarspeler heb ik daar wel interesse in. Helaas lukt het mij niet om zelf te improviseren (althans niet naar mijn tevredenheid), dus speel ik graag van papier. Als de improvisaties gedeeld mogen worden, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 10 nov 2018 21:36

Re: Zelf muziek schrijven

Op klavarorganist.nl staat een heleboel muziek om te downloaden.
Wel registreren op de website, anders krijg je niets te zien.

Klavarorganist.nl

Vriendelijke groet,
Jochum

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 nov 2018 15:15

Re: Zelf muziek schrijven

Zelf werk ik al jaren met Capella. Ik gebruik het veel om koorpartituren te maken voor het mannenkoor werk ik lid van ben.
Rechtstreeks inspelen doe ik niet, zoals al opgemerkt, je moet heel strak in de maat spelen, anders staat je partituur vol met 16e , 32e en gepuncteerde snelle noten wat je dan achteraf moet na bewerken.

Capella kan midi inlezen en exporteren. Volgens de handleiding zou de nieuwste versie ( heb ik zelf nog niet) bij realtime inspelen de noten over twee balken kunnen verdelen.
Tegenwoordig kun je Capella twee weken volledig uitproberen met volledige functionaliteit. En het is Nederlandstalig met Nederlandstalige helpfunctie en handleiding.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com