Pagina 1 van 1

Gebruik van pistons op Engelse en Amerikaanse orgels

BerichtGeplaatst: 25 nov 2018 23:28
door Jaap380
Gebruik van pistons op Engelse en Amerikaanse orgels.

Ik zie vaak mensen fronsen als ze een overvloed aan registers en knoppen te zien krijgen.
Ik wordt er juist blij van...
Waarom? Lees dit. Het is geschreven door David K. Lamb, die veel orgelmuziek plaatst op Contrebombarde.com. (is wel in het Engels...)
http://www.contrebombarde.com/concerthall/home/view_cat/cat/1/sort/100/order/last_modified/limit/10

Ik laat Google translate een poging doen en heb daarna zelf wat verbeterd:



De Anglicaanse manier om pistons in te stellen en te gebruiken!

Ik moet toegeven dat "pistons drukken" een van mijn favoriete dingen is om te doen!

Aangezien ik eigenlijk 'autodidact' ben, doe ik VEEL dingen waarvan veel goede leraren zouden zeggen dat ze 'fout' zijn. Elke muzikant moet een open blik en benadering hebben, maar wat goed is voor mij kan verkeerd zijn voor anderen. Bij het vertellen van mijn mening hier, vertel ik hoe ik doe, -wat ik doe. Ook denk ik dat zelfs de 'meest stricte' Engelse kathedraalorganist het ermee eens zou moeten zijn dat de principes die ik hier uiteenzet, de 'Engelse manier' van spelen zijn. Waarschijnlijk meer de "ouderwetse Engelse manier", maar vandaag nog steeds waar.

Naast deze algemene principes (NIET pistons!) Zal ik je laten zien hoe ik de console installeer. Binnenkort zal ik een aantal artikelen presenteren die laten zien "wat ik doe" in specifieke stukken. Deze "demo's" zijn, behalve één, voltooid en ik hoop ze later in de komende week te uploaden.

Laten we dus eens kijken hoe de Engelsen het doen!

Eerst en vooral moet je begrijpen dat om deze manier van spelen te doen je VEEL pistons gebruikt - niet alleen een paar "generals" (die zich bezighouden met het hele orgel) maar "divisonals" (die slechts een enkele divisie of klavier behandelen). Waar de Engelsen ook in uitblinken, is het maken van deze "pistonveranderingen" TERWIJL ze spelen. Het is geen "spelen, stoppen, drukken, spelen" vaardigheid waarover we het hier hebben! Je drukt pistons, mogelijk veel ervan, tijdens het spelen.

Jaren geleden had ik het "geluk" van het spelen in een masterclass, -gegeven door een van de meest bekende orgelleraren in de VS. In zijn opmerkingen over "registratieveranderingen" in stukken met een "romantisch karakter", verklaarde hij dat, in algemene termen, en zelfs in grote stukken, er nooit meer dan 3-6 veranderingen van registratie voor het gehele stuk mogen zijn. Ik realiseerde me dat mijn optreden zijn aandacht zou trekken, aangezien mijn uitvoering 18 registratieveranderingen had - en dat was net op de eerste pagina!

Voordat ik inga op de Engelse stijl, moet ik zeggen dat ik nog nooit een verschil heb gezien tussen mijn MY "American-style", behalve dat ik nu stukken kan spelen, zelfs grote, zonder algemene pistons, of op zijn minst heel weinig.

Toen ik assistent was bij Ripon, had ik het geluk een prachtige 4-manualige Harrison te spelen, die was uitgerust met alle divisionals van een groot orgel, maar zonder general pistons! Ik wist voordat ik daar aankwam dat dit het geval was, maar ik wist niet wat een aanpassing dit zou zijn - en ik zou het snel moeten "aanpassen"!

Aan de "aanpassingsshock" moet ik toevoegen, -terwijl daar de standaard 8 pistons per divisie (eigenlijk slechts 6 voor het koor en voor de Solo)-, dat deze "divisionals" NIET moesten worden veranderd - NOOIT! Deze aanwezige maar "onveranderlijke" pistons werden op een "standaard kathedraalmanier" gezet en moesten als zodanig worden gebruikt.
Ik heb er bij gelegenheid wel eens een paar veranderd, maar heb er ALTIJD voor gezorgd ze terug te zetten - hoewel ik het 2 of 3 keer vergeten ben en de woede kreeg van de kathedraalorganist, Ron Perrin.

In die tijd leek het dwaas en beperkend om deze niet te veranderen, maar NU begrijp ik de reden!

En wat is die reden? De reden is dat, wanneer je eenmaal weet HOE je de "setup" onder de knie hebt, je bijna ELK stuk op een "bevredigende" manier kunt spelen zonder het te "voorbereiden" en zonder er zelfs maar "over na te denken".

De reden is dat alle orgelmuziek, met uitzondering van enkele "moderne" literatuur, een standaard of "verwacht" klankpalet zal gebruiken. Bij het spelen van de Engelse literatuur, en zeker bij het begeleiden van het koor, zijn de klanken die correct en verwacht zijn, er allemaal. Op deze "onveranderlijke" divisionals. De pistons, opgesteld per divisie van zacht naar luid, zodat je een vloeiend crescendo en decrescendo kunt maken met de "juiste" geluiden, gewoon door je "divisionals" in "numerieke volgorde" te gebruiken.

Als dit ingewikkeld klinkt, dat is het echt niet! Zal ik je laten zien waarom? OK, laten we kijken naar mijn "normale" opstelling van de Salisbury Cathedral Willis DIVISIONAL PISTONS:

Swell

1 - Lieblich Gedackt 8 ', Viola da Gamba 8', Vox Angelica 8 '(naar voorkeur)
2 - ADD Open Diapason 8 ', Fluit Harmonique 4' VERWIJDER Vox Angelica 8 '(VERWIJDER Viola da Gamba 8' naar voorkeur)
3 - VOEG Hautbois 8 ', Octave 4' bij (voeg dit toe aan Sw. 1 - verwijder de 4 'Fluit naar voorkeur)
4 - VOEG Octaaf 4 ', Super Octaaf 2'
5 - voeg Contra Gamba 16 'toe (of niet, volgens voorkeur) Mixture 3st
6 - ADD Contra Fagotto 16 '(VERWIJDER Contra Gamba 16' naar voorkeur, dit is de beroemde "Mini-Full Swell" van Willis)
7 - ADD Trompette 8 '
8 - voeg Clarion 4 'toe


Great

1 - Stopped Diapason 8 '
2 - ADD Claribel FLute '
3 - ADD Open Diapason 1 8 '
4 - ADD Open Diapason 2 8 ', Principal 2 4'
5 - ADD Principal 1 4 ', Vijftiende 2'
6 - ADD Double Open Diapason 16 '(naar voorkeur) Twelfth 2 2/3', MIXTURE IV rks
7 - ADD Trumpet 8 ', Clarion 4'
8 - ADD Trombone 16 '


KOOR

1 - Lieblich Gedackt 8 '
2 - Fluit Harmonique 8 '
3 - voeg Salicional 8 toe
4 - VOEG toe: Open Diapason 8 ', Fluit Harmonique 4'
5 - voeg Gemshorn 4 'toe
6 - VOEG toe: Flageolet 2 '
7 - voeg Lieblich Gedackt 16 'toe
8 - VOEG toe; Trompet 8 '


SOLO

1 - Klarinet 8 '
2 - Orchestral Oboe 8 '
3 - Violoncello 8 '
4 - Violoncello 8 ',' Cello Celeste 8 '
5 - Fluit Harmonique 8 '
6 - Fluit Harmonique 8 'en 4'
7 - Cor Anglais 16 ', Solo Super Octave, Solo Unison Off
8 - Tuba


PEDAAL

1 - Bourdon 16 ', Lieblich Gedackt 16'
2 - Voeg toe: Flute 8 '
3 - voeg toe: Violone 16 ', Viola 8'
4 - voeg toe: Open Diapason 2 16, Octave 8 '
5 - voeg toe: Open Diapason 1 16 '
6 - voeg toe: Open Wood 16 ', Mixture IV rks
7 - voeg toe: Open Wood 32 ', Ophicleide 16'
8 - voeg toe: Contra Posaune 32 ', Clarion 8'

Laten we eerst naar de GREAT- knoppen kijken. Merk nu op hoe elke knop meer "toevoegt" aan het geluid. Eerst beginnen we met de zachtste 8 'Fluit / s. Dan voegen we de kleinere van de Open Diapasons toe. Dan de grotere en nu de 4' voeters. Dan de 2 voeten 'en dan de mixturen. Als laatste voegen we de tongwerken toe. Nu, als je wilt horen hoe dit werkt, stel dan je pistons in, 1-8, en speel dan een akkoord en houd het vast. Voeg ze nu langzaam toe, totdat je helemaal bovenaan bent gekomen. Vervolgens "neem ze een voor een af" totdat u terugkeert naar waar u bent begonnen. Zie je? Ik bedoel, HOOR JE de "logische" toename en afname van geluid?

Dus laten we zeggen dat je een stuk speelt dat begint op de "Diapasons". (Trouwens, als je een Engels stuk speelt, en er staat: "Great Diapasons", dan zou dat betekenen: de OPEN en STOPPED diapasons. De Open Diapason zou betekenen de prestanten en de "gestopte" zou kunnen zijn: Roerfluit, Holpijp of Bourdon, etc.) Als je nu mijn setup gebruikt, zit je waarschijnlijk op dit moment op Great 3. Nu, misschien zal het muziekstuk de iets algemeens voorschrijven zoals "toevoegen (Add)". OK, dus "voeg toe (Add)" Great 4, dan 5, etc.

Als er "Verkleinen (reduce/diminuendo)" staat, werk dan één voor één en omgekeerd. Als je al bij "full Great" was en het stuk de dynamiek veranderde van "FF" naar "MP", dan "skip" je gewoon naar het gewenste pistonniveau. Als je "Tutti" zou zijn bij Great 7 of Great 8, naar "matig zacht", zou je waarschijnlijk direct naar 3 gaan, of iets dergelijks.

Bedenk nu dat Swell vaak gekoppeld is aan Great. Waarschijnlijk meestal, voor onze overwegingen. "Als je teruggaat naar de oefening die we hierboven deden, (die het akkoord vasthoudt) en optellen en vervolgens één voor één aftrekt, zul je deze keer op twee pistons achter elkaar drukken, of, als je het kunt, op hetzelfde moment. Met andere woorden: koppel Swell met Great en "voeg" Swell 1 en Great 1 toe. Ga vervolgens stap voor stap op en neer. de Great pistons eerst, maar dit varieert van stuk tot stuk. Neem je tijd terwijl je dit probeert, maar probeer ALTIJD "vooruit te denken" terwijl je dit doet. Als je iets "ingewikkelder" doet, zul je het moeten onthouden wat erna komt en in staat zijn om op de knoppen te drukken TERWIJL je speelt.

Klinkt moeilijk? Well, het is zo, -maar geloof me-, het zal gemakkelijker en gemakkelijker worden, hoe meer je het doet. Niemand heeft dit ooit aan mij uitgelegd, ik heb het "uitgezocht" en deed het - steeds opnieuw en opnieuw. De meeste problemen die ik tegenkom bij het voorbereiden / uploaden van stukken voor de Concert Hall zijn de registraties en niet de noten.

Dus, nu dat je dit hebt gedaan, stop en denk aan wat er ontbreekt ...

Heb je er aan gedacht?

Denk LAAG ...

Het pedaal! Betekent dit dat je ook pedaalpistons moet toevoegen?!? NEE! Er is een klein "ding" dat dit soort pistongebruik mogelijk maakt. Weet je wat het is? Als je kijkt naar de echte Salisbury-console, of naar Hereford, iedere van de Engelse consoles, dan is het 'apparaat' er - en het ziet er PRECIES uit als een stopknop. Eigenlijk IS het een stopknop? Wil je het zien?

Daar is het! DE ASSISTENT VAN ALLE BELANGRIJKE ORGANISTEN - DE COMBINATIONS for GREAT and PEDAL COUPLED .

Deze koppelt de 8 Great Divisionals aan de 8 Pedaaldivisionals. Dus als je bijvoorbeeld op "Great 5" drukt, krijg je tegelijkertijd ook "Pedal 5". Op deze manier, als je je knoppen correct hebt ingesteld, zullen je 'Great and Pedal stops' elkaar altijd 'in evenwicht houden', en het veel gemakkelijker maken om je registraties op een vlotte manier te beheren.

Trouwens, de "Great & Pedal Combinations Coupled" is NIET te verwarren met de "Great to Pedal" -koppel, die slechts een standaard koppel is voor de pedaalkoppeling.

Toen ik hoorde dat deze "Gt. & Ped. Combinations" vrijwel ALTIJD aan waren, begon ik me te realiseren hoe dit hele ding werkte. Ik ben er best trots op dat ik dit allemaal heb "geleerd" in een paar dagen, omdat ik niet de luxe van tijd aan mijn zijde had, maar of je het langzaam of snel "leert", het spelen op deze manier brengt een nieuw gevoel van meesterschap teweeg. en vertrouwen in uw spel, vooral bij het beheer van de registraties!

Ik heb een goede vriend die een bekende artiest is. Hij staat bekend om zijn virtuoze spel met ongebruikelijke literatuur (veel van wat hij van mij kreeg ...), maar hij is "nerveus" in zijn "consoletechniek". Ik heb hem een ​​general piston zien programmeren om een ​​enkele stop toe te voegen ... ;-) Nou, dat hebben we allemaal gedaan, maar als je geen generals hebt, kun je beter een andere manier vinden !

Als je deze "onveranderlijke divisional" -regeling onder de knie kunt krijgen, (en vergeet niet om je Gt & Ped-combinations Coupled' AAN te houden), kun je bijna alles "eerste keer door" spelen, -wat je vaak moet doen als je 8 volledige koordiensten speelt per week. Je hebt geen tijd om "specifieke details" uit te werken voor elk stuk of voor het vers van elke psalm gezongen tijdens Evensong in de loop van een week. Het is gewoon fysiek niet mogelijk! En, als het orgel al deze niveaus van algemene pistons heeft, zou je 50 of meer pistons instellen voor de muziek van elke dag, en misschien 150 op zondag, omdat er drie gezongen diensten zijn! Zie je WAAROM dit "de manier" moet zijn om het te doen?

Ik begrijp dat Ripon nu een nieuwe en "complete" console heeft in het Nave. Het beheert dingen precies zoals de oude console (verborgen op het Quire-scherm), maar de nieuwe heeft een sequencer en zoiets als 1.000 niveaus voor de pistons. Maakt het het makkelijker? Natuurlijk, als je de tijd hebt om al die pistons in te programmeren voor al die muziek! En ik? Geloof het of niet, ik denk dat ik het liever gewoon "doe" met de divisionals.

Het nadeel van dit "divisionele spelen" is dat het erg moeilijk is om "te specifiek" te worden met de registraties. Als je een "stop-picker" bent zoals ik, voel je je misschien gefrustreerd als je niet altijd het "exacte geluid" kunt krijgen dat je wilt. Bijvoorbeeld, misschien wil je de Swell 4 'Principal toevoegen, maar het register op de "next step up piston" is de 4' Flute. Nou, geen nood! Ik gok erop dat de volgende piston die Principal wel zal toevoegen - hoewel het ook de 2 vt kan toevoegen '....

Ik hoop dat dit nuttig en informatief en interessant is voor mijn lezers. Veel mensen hebben naar mijn registraties gevraagd en deze heb ik opgenomen terwijl ik ze gebruik. Ik verander van tijd tot tijd mijn divisionals, maar het principe van "graded sound(/aanzwellend geluid)" is altijd hetzelfde.

Als je vragen, opmerkingen of verzoeken hebt voor specifieke (of algemene) dingen, vraag ze dan !!! Hoe meer je vraagt, hoe gemakkelijker het voor mij is om zulke artikelen te schrijven als deze!

Nog een laatste punt voor uw overweging ...

Als je op mij lijkt, bezit je de geweldige Classic Organworks. Ik vind deze prettig en vind ze erg comfortabel en duurzaam. Het enige negatieve dat ik zou zeggen, is het ontwerp van de piston-layout. De pistons zijn in principe gegroepeerd in "sets" van 5, met tussenruimten. In werkelijkheid moeten de divisional pistons bij dit type spelen idealiter 1-8 of ten minste 1-6 lopen ZONDER elke tussenruimte. Een orgel als Hereford of Salisbury, dat in totaal 8 pistons per divisie heeft, is vanwege de spleet tussen de ruimte "bijna onmogelijk te gebruiken zoals in het echte leven. Ik kan 7 pistons gebruiken, maar het kan erg moeilijk zijn voor de geavanceerde piston-pusher, omdat de pistons, dus 6, 7 en 8 op de verkeerde locatie staan ​​en "te ver naar boven en naar rechts" staan, om comfortabel te gebruiken.

Echte Engelse pistons, zoals die op het Salisbury-orgel, zijn VEEL "langer" en "steken verder uit" in de toetsen. Bij Ripon was dat precies zo. De reden? Dus je kunt "knuckle push" em "terwijl je speelt ... ;-)

Hier is een afbeelding van de Ripon-console, degene die ik bespeelde, en de enige console toendertijd. Merk op dat er 6 pistons zijn voor de Great en Swell, 4 voor de Solo en het Choir, en 4 voor de Pedaal, die boven het Koor zijn en het verst naar links.

Als je nu naar de pistons kijkt, zie je dat ze verder naar voren "uitkomen", waardoor de speler met de vinger, duim of knokkel kan duwen. Trouwens, als je boven het Solo-klavier kijkt, zie je een "nieuw" stuk hout dat een iets andere kleur heeft. Dit werd toegevoegd sinds ik vertrok en lijkt 8 general pistons te hebben. Je kunt ook links onderin zien wat waarschijnlijk een "Setknop" is. Toen ik daar was, werden pistons "mechanisch ingesteld" met behulp van een setterbord in een doos, die achter de rug van de organist aan de muur hing.

Volgende (over een dag of twee): een Engels kathedraalstuk spelen met VEEL registratieveranderingen en alles doen met de divisonals en GEEN general pistons! Ergens moet ik in een paar maten tijd van "p" naar "fff" en terug naar "pp" gaan, en de afwezigheid van general pistons zorgt ervoor dat je hard moet werken en echt nadenken.

Ik zal de 'Legend" van Walter G. Alcock, gespeeld op Salisbury, uploaden. Alcock was meer dan 50 jaar organist in Salisbury en was een geweldige kampioen en beschermheer van het machtige Willis-orgel.

Hier is een link voor "The Legend" . http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/17973

Ik zal de registratie en het gebruik van het orgel in een apart artikel behandelen. "Specifiek advies over het spelen van een Engelse kathedraal werken zonder het gebruik van General Pistons - een VOLLEDIG How-to-Do!"

Re: Gebruik van pistons op Engelse en Amerikaanse orgels

BerichtGeplaatst: 26 nov 2018 23:13
door Fokko
Bedankt voor het onder de aandacht brengen van deze mooie bijdrage, Jaap.

Re: Gebruik van pistons op Engelse en Amerikaanse orgels

BerichtGeplaatst: 27 nov 2018 01:26
door josq
Toevallig ben ik de afgelopen dagen veel bezig met Salisbury. Een kleine moeite om de vertaling nog iets op te poetsen...


De Anglicaanse manier om pistons in te stellen en te gebruiken!

Ik moet toegeven dat "pistons drukken" een van mijn favoriete dingen is om te doen!

Aangezien ik eigenlijk 'autodidact' ben, doe ik VEEL dingen waarvan veel goede leraren zouden zeggen dat ze 'fout' zijn. Elke muzikant moet een open blik en benadering hebben, maar wat goed is voor mij kan verkeerd zijn voor anderen. Bij het uiten van mijn mening hier, vertel ik hoe ik doe wat ik doe. Ook denk ik dat zelfs de 'strengste' Engelse kathedraalorganist het ermee eens zou moeten zijn dat de principes die ik hier uiteenzet op de 'Engelse manier' van spelen zijn. Waarschijnlijk meer de "ouderwetse Engelse manier", maar vandaag nog steeds waar.

Ik zal je laten zien wat de algemene principes zijn (general principles, NIET de pistons!)*, en daarnaast hoe ik de knoppen instel. Binnenkort zal ik een aantal artikelen presenteren die laten zien "wat ik doe" in specifieke stukken. Deze "demo's" zijn, behalve één, voltooid en ik hoop ze later in de komende week te uploaden.

*woordgrapje. De "generals" zijn de knoppen waarmee je de registraties voor ALLE klavieren instelt. In dit artikel gaat het nou juist om de "divisionals", de knoppen waarmee je de registraties PER klavier instelt

Laten we dus eens kijken hoe de Engelsen het doen!

Eerst en vooral moet je begrijpen dat om deze manier van spelen te doen je VEEL pistons gebruikt - niet alleen een paar "generals" (die zich bezighouden met het hele orgel) maar "divisonals" (die slechts werkzaam zijn op een enkel werk (division) of klavier). Waar de Engelsen ook in uitblinken, is het maken van deze "pistonveranderingen" TERWIJL ze spelen. Het is geen "spelen, stoppen, drukken, spelen" vaardigheid waarover we het hier hebben! Je drukt de pistons in - mogelijk heel veel - tijdens het spelen.

Jaren geleden had ik het "geluk" om te mogen spelen tijdens een masterclass gegeven door een van de meest bekende orgelleraren in de VS. In zijn opmerkingen over "registratieveranderingen" in stukken met een "romantisch karakter", verklaarde hij dat, in algemene termen, en zelfs in grote stukken, er nooit meer dan 3-6 registratiewisselingen voor het gehele stuk mogen zijn. Ik realiseerde me dat mijn optreden zijn aandacht zou trekken, aangezien mijn uitvoering 18 registratiewisselingen had - en dat was alleen op de eerste pagina!

Voordat ik inga op de specifieke details moet ik zeggen dat ik nog nooit een verschil heb gezien tussen de Engelse stijl, en MIJN "American-style", behalve dat ik nu stukken kan spelen, zelfs grote, terwijl ik de generals, niet of amper gebruik.

Toen ik assistent was bij Ripon, had ik het geluk een prachtige 4-manualige Harrison te spelen, die was uitgerust met alle werken van een groot orgel, maar zonder general pistons! Ik wist voordat ik daar aankwam dat dit het geval was, maar ik wist niet wat een aanpassing dit zou zijn - en ik zou snel moeten "aanpassen"!

Bovenop die cultuurschok kwam dat, hoewel er daar de standaard 8 pistons per klavier waren (slechts 6 voor het Choir en voor de Solo)-, deze "divisionals" NIET moesten worden veranderd - NOOIT! Deze aanwezige maar "onveranderlijke" pistons werden op een "standaard kathedraalwijze" gezet en moesten als zodanig worden gebruikt.

(Ik heb er bij gelegenheid wel eens een paar veranderd, maar heb er ALTIJD voor gezorgd ze terug te zetten - hoewel ik het 2 of 3 keer vergeten ben en de woede kreeg van de kathedraalorganist, Ron Perrin.)

In die tijd leek het dwaas en beperkend om deze niet te veranderen, maar NU begrijp ik de reden!

En wat is die reden? De reden is dat, wanneer je eenmaal weet HOE je de ingestelde registraties kunt gebruiken, je bijna ELK stuk op een "bevredigende" manier kunt spelen zonder het te "voorbereiden" en zonder er zelfs maar "over na te denken".

De reden is dat alle orgelmuziek, met uitzondering van enkele "moderne" literatuur, een standaard of "verwacht" klankpalet zal gebruiken. Bij het spelen van de Engelse literatuur, en zeker bij het begeleiden van het koor, zijn de klanken die correct en verwacht zijn, er allemaal - op deze "onveranderlijke" divisionals. De pistons zijn per klavier ingesteld van zacht naar luid, zodat je een vloeiend crescendo en decrescendo kunt maken met de "juiste" klankkleuren, gewoon door je "divisionals" in nummervolgorde te gebruiken.

Als dit ingewikkeld klinkt - dat is het echt niet! Zal ik je laten zien waarom? OK, waarom ga je niet kijken naar mijn "normale" instelling van de Salisbury Cathedral Willis DIVISIONAL PISTONS?

Swell

1 - Lieblich Gedackt 8 ', Viola da Gamba 8', Vox Angelica 8 '(naar voorkeur)
2 - VOEG TOE Open Diapason 8 ', Fluit Harmonique 4' VERWIJDER Vox Angelica 8 '(VERWIJDER Viola da Gamba 8' naar voorkeur)
3 - VOEG TOE Hautbois 8 ', Octave 4' bij (voeg dit toe aan Sw. 1 - verwijder de 4 'Fluit naar voorkeur)
4 - VOEG TOE Octaaf 4 ', Super Octaaf 2' **
5 - VOEG TOE Contra Gamba 16 'toe (of niet, volgens voorkeur); Mixture 3st
6 - VOEG TOE Contra Fagotto 16 '(VERWIJDER Contra Gamba 16' naar voorkeur, dit is de beroemde "Mini-Full Swell" van Willis)
7 - VOEG TOE Trompette 8 '
8 - VOEG TOE Clarion 4 '

** Het voorschrift is tot aan dit punt wat verwarrend. Allerlei variaties zijn klaarblijkelijk mogelijk. Goed werkbaar is:
1 Lieb. Ged. + VdG;
2 + Open Diap + Fl 4;
3 Hautb ipv Fl 4;
4 + Octave 4 en 2
De Vox Angelica is in principe niet bedoeld voor grotere registraties (uitzondering: theaterorgel-achtige registraties met strijkers, fluiten, en zachte tongwerken, en vooral de tremulanten. Werkt soms verrassend goed op Salisbury)


Great

1 - Stopped Diapason 8 '
2 - VOEG TOE Claribel FLute '
3 - VOEG TOE Open Diapason 2 8 ' ***
4 - VOEG TOE Open Diapason 1 8 ', Principal 2 4'
5 - VOEG TOE Principal 1 4 ', Fifteenth 2'
6 - VOEG TOE Double Open Diapason 16 '(volgens voorkeur) Twelfth 2 2/3', MIXTURE IV rks
7 - VOEG TOE Trumpet 8 ', Clarion 4'
8 - VOEG TOE Trombone 16 '

***David noteert hier Open Diapason 1, maar dat moet een vergissing zijn aangezien de grotere/luidere Open Diapason er later bij komt, zie onder

Choir

1 - Lieblich Gedackt 8 '
2 - Fluit Harmonique 8 '
3 - VOEG TOE Salicional 8
4 - VOEG TOE Open Diapason 8 ', Fluit Harmonique 4'
5 - VOEG TOE Gemshorn 4
6 - VOEG TOE Flageolet 2 '
7 - VOEG TOE Lieblich Gedackt 16
8 - VOEG TOE Trompet 8 '


SOLO

1 - Clarinette 8 '
2 - Orchestral Oboe 8 '
3 - Violoncello 8 '
4 - Violoncello 8 ', Cello Celeste 8 '
5 - Flute Harmonique 8 '
6 - Flute Harmonique 8 'en 4'
7 - Cor Anglais 16 ', Solo Super Octave, Solo Unison Off
8 - Tuba


PEDAAL

1 - Bourdon 16 ', Lieblich Gedackt 16'
2 - VOEG TOE Flute 8 '
3 - VOEG TOE Violone 16 ', Viola 8'
4 - VOEG TOE Open Diapason 2 16, Octave 8 '
5 - VOEG TOE Open Diapason 1 16 '
6 - VOEG TOE Open Wood 16 ', Mixture IV rks
7 - VOEG TOE Open Wood 32 ', Ophicleide 16'
8 - VOEG TOE Contra Posaune 32 ', Clarion 8'

Laten we eerst naar de GREAT- knoppen kijken. Merk je hoe elke knop meer "toevoegt" aan het geluid? Eerst beginnen we met de zachtste 8 ' fluit(en). Dan voegen we de kleinere van de Open Diapasons toe. Dan de grotere, dan de 4's, dan de 2 ' en dan de mixturen. Als laatste voegen we de tongwerken toe. Nu, als je wilt horen hoe dit werkt, stel dan je pistons in, 1-8, en speel dan een akkoord en houd het vast. Voeg ze nu langzaam toe, totdat je helemaal bovenaan bent gekomen. Vervolgens "neem ze een voor een af" totdat je terugkeert naar waar je bent begonnen. Zie je? Ik bedoel, HOOR JE de "logische" toename en afname van geluid?

Dus laten we zeggen dat je een stuk speelt dat begint op de "Diapasons". (Trouwens, als je een Engels stuk speelt, en er staat: "Great Diapasons", dan betekent dat de OPEN en GEDEKTE (stopped) diapasons, onder de gedekte diapasons valt ook de Roerfluit of Bourdon, etc.) Als je nu mijn setup gebruikt, zit je waarschijnlijk op dit moment op Great 3. Nu, misschien zal het muziekstuk iets algemeens aangevenen zoals "toevoegen (Add)". OK, dus "voeg toe (Add)" Great 4, dan 5, etc.

Als er "Verkleinen (reduce/diminuendo)" staat, werk dan één voor één en omgekeerd. Als je al bij "full Great" was en het stuk de dynamiek veranderde van "FF" naar "MP", dan "skip" je gewoon naar het gewenste pistonniveau. Als je "Tutti" zou zijn bij Great 7 of Great 8, naar "matig zacht", zou je waarschijnlijk direct naar 3 gaan, of iets dergelijks.

Bedenk nu dat Swell vaak gekoppeld is aan Great. Waarschijnlijk meestal, wat betreft het doel dat we nu voor ogen hebben. Ga eens terug naar de oefening die we hierboven deden - die met het vasthouden van het akkoord en het één voor één toevoegen of weghalen - en probeer dat nu met twee pistons tegelijk of vlak achter elkaar. Dus koppel Swell met Great en "voeg" Swell 1 en Great 1 toe**. Ga vervolgens stap voor stap op en neer. de Great pistons eerst, maar dit varieert van stuk tot stuk. Neem je tijd terwijl je dit probeert, maar probeer ALTIJD "vooruit te denken" terwijl je dit doet. Als je iets "ingewikkelder" doet, zul je het moeten onthouden wat erna komt en in staat zijn om op de knoppen te drukken TERWIJL je speelt.

**Bedoeld wordt waarschijnlijk dat je dezelfde nummers van de divisionals gebruikt op Swell en Great. Dus Swell 1
gecombineerd met Great 1, Swell 2 gecombineerd met Great 2, etc en de klavieren uiteraard gekoppeld


Klinkt moeilijk? Well, het is zo, -maar geloof me-, het zal gemakkelijker en gemakkelijker worden, hoe meer je het doet. Niemand heeft dit ooit aan mij uitgelegd, ik heb het "uitgezocht" en deed het - steeds opnieuw en opnieuw. De meeste problemen die ik tegenkom bij het voorbereiden / uploaden van stukken voor de Concert Hall zijn de registraties en niet de noten.

Dus, nu dat je dit hebt gedaan, stop en denk aan wat er ontbreekt ...

Heb je er aan gedacht?

Denk LAAG ...

Het pedaal! Betekent dit dat je ook pedaalpistons moet toevoegen?!? NEE! Er is een klein "ding" dat dit soort pistongebruik mogelijk maakt. Weet je wat het is? Als je kijkt naar de echte Salisbury-speeltafel, of naar Hereford - elke Engelse speeltafel, dan kun je het 'knopje' vinden - en het ziet er PRECIES uit als een registerknop. IS het eigenlijk wel een registerknop? Zie je hem?

Daar is ie! DE ONMISBARE HULP VAN ALLE ORGANISTEN - de GREAT & PEDAL COMBINATIONS COUPLED! Echt? Ja, dat is hem.

Wat dit doet, is dat het de 8 Divisionals van het Great combineert met de 8 divisionals van het Pedaal***. Dus als je bijvoorbeeld op "Great 5" drukt, krijg je tegelijkertijd ook "Pedal 5". Op deze manier, als je je knoppen correct hebt ingesteld, zullen je 'Great and Pedal stops' elkaar altijd 'in evenwicht houden', en het veel gemakkelijker maken om je registraties op een vlotte manier te beheren.

***Let op bij het gebruiken van de instelknop (de set-knop, aangeduid met "L" bij Salisbury). Wanneer de GREAT & PEDAL COMBINATIONS COUPLED ingeschakeld is, moet je de pedaal- en Great-registraties tegelijkertijd instellen.

Trouwens, de "Great & Pedal Combinations Coupled" is NIET te verwarren met de "Great to Pedal" -koppel, die slechts een standaard koppel is voor de pedaalkoppeling.

Toen ik hoorde dat deze "Gt. & Ped. Combinations" vrijwel ALTIJD aan was, begon ik me te realiseren hoe dit hele ding werkte. Ik veronderstel dat ik er trots op ben dat ik dit allemaal heb "geleerd" in een paar dagen, omdat ik niet de luxe van tijd aan mijn zijde had, maar of je het langzaam of snel "leert", het spelen op deze manier brengt een nieuw gevoel van meesterschap teweeg. en vertrouwen in je spel, vooral bij het beheersen van de registraties!

Ik heb een goede vriend die een bekende musicus is. Hij staat bekend om zijn virtuoze spel met ongebruikelijke literatuur (veel daarvan kreeg hij van mij ...), maar hij is "onzeker" in zijn "knopjesbeheersing". Ik heb hem een ​​general piston zien programmeren om een ​​enkel register toe te voegen ... Nou, dat hebben we allemaal gedaan, maar als je geen generals hebt, kun je beter een andere manier vinden !

Als je deze "onveranderlijke divisionals" -instelling onder de knie kunt krijgen, en vergeet niet om je Gt & Ped-combinations Coupled' AAN te houden, kun je bijna alles "eerste keer door" spelen - wat je vaak moet doen als je 8 volledige koordiensten speelt per week. Je hebt geen tijd om "specifieke details" uit te werken voor elk stuk of voor het vers van elke psalm gezongen tijdens Evensong in de loop van een week. Het is gewoon niet fysiek mogelijk! En, stel dat het orgel allerlei niveaus van General pistons zou hebben, dan zou je 50 of meer pistons instellen voor de muziek van elke dag, en misschien 150 op zondag, omdat er drie gezongen diensten zijn! Zie je WAAROM dit "de manier" moet zijn om het te doen?

Ik begrijp dat Ripon nu een nieuwe en "complete" console heeft in het schip van de kerk. Het beheert de dingen precies zoals de oude console (verborgen op het Quire-scherm), maar de nieuwe heeft een sequencer en ongeveer 1.000 niveaus voor de pistons. Maakt het het makkelijker? Natuurlijk, als je de tijd hebt om al die pistons in te zetten voor al die muziek! Maar voor mij? Wel, geloof het of niet, ik denk dat ik het liever gewoon "doe" met de divisionals.

Het nadeel van dit "divisionele spel" is dat het erg moeilijk is om "te specifiek" te worden met de registraties. Als je een Pietje Precies bent zoals ik, voel je je misschien gefrustreerd als je niet altijd het "exacte geluid" kunt krijgen dat je wilt. Bijvoorbeeld, misschien wil je de Swell 4 'Principal toevoegen, maar het register op de "next step up piston" is de 4' Flute. Nou, geen nood! Ik gok erop dat de volgende piston die Principal zal toevoegen - hoewel het ook de 2 vt kan toevoegen '....

Ik hoop dat dit nuttig en informatief en interessant is voor mijn lezers. Veel mensen hebben naar mijn registraties gevraagd en deze heb ik opgenomen terwijl ik ze gebruik. Ik verander van tijd tot tijd mijn divisionals, maar het principe van graduele klankkleuren is altijd hetzelfde.

Als je vragen, opmerkingen of verzoeken hebt voor specifieke (of algemene) dingen, vraag ze dan !!! Hoe meer je vraagt, hoe gemakkelijker het voor mij is om zulke artikelen te schrijven als deze!

Nog een laatste punt voor uw overweging ...

Als je op mij lijkt, bezit je de geweldige Classic Organworks. Ik vind deze prettig en vind ze erg comfortabel en duurzaam. Het enige negatieve dat ik zou zeggen, is het ontwerp van de pistions. De pistons zijn in principe gegroepeerd in "sets" van 5, met tussenruimten. In werkelijkheid moeten de pistons bij dit type spelen idealiter van 1-8 of ten minste 1-6 lopen ZONDER enige tussenruimte. Een orgel als Hereford of Salisbury, dat 8 pistons per klavier heeft, is vanwege de spleet tussen de ruimte bijna onmogelijk te gebruiken zoals in het echte leven. Het lukt me om 7 pistons gebruiken, maar wordt erg lastig voor de gevorderde knoppendrukker piston-pusher, omdat de pistons, dus 6, 7 en 8 op de verkeerde locatie staan ​​en "te ver naar boven en naar rechts" comfortabel kunnen worden gebruikt.

Echte Engelse pistons, zoals die op het Salisbury-orgel, zijn VEEL "langer" en "steken verder uit" in de toetsen. Ripon was ook precies zo. De reden? Je kunt ze ook met je knokkels indrukken terwijl je speelt ...

Hier is een afbeelding van de Ripon-speeltafel, degene die ik speelde, en de ENIGE speeltafel op dat moment. Merk op dat er 6 pistons zijn voor de Great en Swell, 4 voor de Solo en het Choir, en 4 voor de Pedaal, die boven het Koor zijn en het verst naar links.

Als je nu naar de pistons kijkt, zie je dat ze verder naar voren "uitkomen", waardoor de speler met de vinger, duim of knokkel kan duwen. Trouwens, als je boven het Solo-klavier kijkt, zie je een "nieuw" stuk hout dat een iets andere kleur heeft. Dit werd toegevoegd sinds ik vertrok en lijkt 8 algemene pistons te zijn. Je kunt ook links onderin zien wat waarschijnlijk een "Setknop" is. Toen ik daar was, werden pistons "mechanisch ingesteld" met behulp van een setterbord in een doos, die achter de rug van de organist aan de muur hing.

Volgende (over een dag of twee): een Engels kathedraalstuk spelen met VEEL registratieveranderingen en alles doen met de divisionals en GEEN general pistons! Ergens moet ik in een paar maten tijd van "p" naar "fff" en terug naar "pp" gaan, en de afwezigheid van general pistons zorgt ervoor dat je hard werkt en echt "nadenkt".

Ik zal de "Legend" van Walter G. Alcock, gespeeld op Salisbury, uploaden. Alcock was meer dan 50 jaar organist in Salisbury en was een geweldige meester en beschermheer van het machtige Willis-orgel.

Hier is een link naar de "Legend". http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/17973

Ik zal de registratie en het gebruik van het orgel in een apart artikel behandelen. "Specifiek advies voor het spelen van een Engelse kathedraal werken zonder het gebruik van General Pistons - een VOLLEDIG How-to-Do!"