Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Het zal toch niet he... brand Notre Dame

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 17 apr 2019 14:32

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

De restauratie zal financieel geen probleem worden aangezien enkele (franse) zakenlui al geld hebben toegezegd en dat loopt per 'lui' in de miljoenen. Het is wel te hopen dat deze lui ook zoveel geld doneren voor de mensen (maar vooral kinderen) op deze wereld die niet te eten hebben, maar ik vraag het me wel af : het is volgens mij puur prestige.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 17 apr 2019 23:28

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

Prière à Notre Dame - from Suite Gothique of Léon Boëllmann

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/34039

In de hoop dat dit snel weer gehoord mag worden in de Notre Dame te Paris.
Met dank aan Christian Boogaard

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 18 apr 2019 06:36

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

Van Olivier Latry, via Sietze de Vries' Facebook:

Olivier LATRY
April 16 at 9:05 PM ·

Chers tous,
En ces moments tragiques pour la Cathédrale, vous avez été extrêmement nombreux à m’envoyer des mots de soutien, plus émouvants les uns que les autres, soit par e-mail, soit par SMS, FaceBook, Instagram ou en téléphonant.
Je ne vous remercierai jamais pour cela. J’aurais aimé pouvoir répondre personnellement à chacun d’entre vous, mais eu égard aux urgences dues à la situation, cela ne m’est malheureusement pas possible, du moins pour l’instant. J’espère que vous ne m’en tiendrez pas rigueur.
Notre-Dame, qui avait résisté aux révolutions, aux guerres, est partie en fumée en quelques instants. 855 ans disparus en quatre heures… Comme vous, je ressens une énorme tristesse, de la colère contenue, un abattement total. Les images qui nous sont données à voir sont atroces. Comment ne pas croire à un mauvais rêve? La réalité nous rattrape malheureusement durement.
Malgré tous les dommages qu’a subis la Cathédrale, l’orgue a miraculeusement échappé aux flammes, et aussi à l’eau censée les éteindre. Il est très empoussiéré, mais pourra continuer à nous émouvoir dès lors que son écrin aura retrouvé sa magnificence. Quand? Nul ne le sait aujourd’hui. « Détruisez ce temple et en trois jours je le relèverai. » est-il dit dans l’Evangile de Saint-Jean. Ca prendra sûrement plus de temps à Notre-Dame, mais j’ai confiance et espoir.
Avec toutes mes amicales pensées.
Olivier Latry

Dear all,
In these tragic moments for the Cathedral, you have been extremely numerous to send kind words of support, all more moving than the others, either by e-mail, SMS, FaceBook, Instagram or on the phone.
I will never thank you enough for that. I would have liked to respond personally to each of you, but given the urgency of the situation, it is unfortunately not possible for me, at least for the moment. I hope you’ll understand.
Notre-Dame, who had resisted revolutions and wars, burned in a few moments. 855 years destroyed in four hours ... Like you, I feel terribly sad, with contained rage, total sorrow. The images that we have seen are horrible. How not to think that we are in a bad dream? Reality comes back to us, unfortunately.
Despite all the damage in the Cathedral, the organ miraculously escaped the flames, as well as the water supposed to extinguish them. It is very dusty, but will continue to enjoy us as soon as the building will be restored. When? No one knows yet. « Destroy this temple and in three days I will raise it up. » (John, 2). It will surely take more time in Notre-Dame, but I still live with great confidence and hope.
With warmest regards.
Olivier Latry

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 apr 2019 11:36

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

Naar aanleiding van de brand in de Notre Dame heeft de componist des vaderlands een orgelwerk geschreven.
Deze beleeft vanmiddag de première in Utrecht, gespeeld door Jan Hage.

De partituur is gratis beschikbaar op internet.http://www.componistdesvaderlands.nl/partituren/pour-notre-dame-orgel-solo/

Op http://www.orgelnieuws.nl/componist-des-vaderlands-calliope-tsoupaki-brengt-hommage-aan-notre-dame-in-nieuw-orgelwerk/ is een korte toelichting te lezen.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 20 apr 2019 12:32

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

Wat triest.
Meeleven voor alle mensen op wie dit een impact heeft gehad.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 apr 2019 09:28

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 26 apr 2019 20:35

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

https://www.rd.nl/muziek/orgelbouwer-ho ... -1.1563608



De Franse orgelbouwer Pascal Quorin heeft het hoofdorgel van de Notre-Dame geïnspecteerd en geconstateerd dat het instrument na de brand in de kathedraal in goede staat verkeert.

Dat blijkt uit een bericht van de orgelbouwer dat de Haagse organist Vincent Hildebrandt woensdagavond verspreidde. Quorin noemt het „heel goed nieuws” over het vijfklaviers orgel van Cavaillé-Coll uit 1868.

Na een inspectie van twee uur heeft Quorin geen schade kunnen vinden die zou zijn veroorzaakt door het vuur. „Alleen stof, schoon, lichtbruin stof, iets wat een beetje op zand lijkt, niet kleverig droog stof.”

Organ_of_Notre-Dame_de_ParisLees ookHoofdorgel Notre-Dame na grote brand ongeschonden

Een thermometer-met-geheugen in het orgel gaf op de dag van de brand 17 graden aan. „Dus geen aantasting van het pijpwerk en alle elektronische componenten.”

Volgens Quorin kan het orgel binnen veertien dagen weer in orde gebracht zijn, zodat een meer gedetailleerde diagnose gemaakt kan worden, in het bijzonder van de windvoorziening. „Maar eerlijk gezegd ben ik heel optimistisch.”

Het ideaal zou volgens Quorin zijn om rond het orgel nu een afgesloten kast te bouwen, waarin het klimaat geregeld kan worden. Dan zou het instrument stofvrij gemaakt kunnen worden en tevens regelmatig worden bespeeld, in afwachting van de restauratie van de kathedraal.

Vorige week vrijdag meldde Vincent Hildebrandt dat het gevaar voor het orgel nog niet geweken was. De Franse minister van Cultuur, Franck Riester, had toen in een interview aangegeven dat de architectonische situatie van de kathedraal nog onduidelijk was. Hij sprak daarbij onder andere over de hoek van de zuidelijke klokkentoren, waardoor men ook het orgel bereikt. De stenen daar zijn zo heet geworden door de brand, dat er gevaar is voor instorting. Daardoor zou het grote orgel ook beschadigd kunnen worden.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 apr 2019 21:01

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

de thermometer met geheugen vind ik wel een beetje dubieus (althans de genoemde 17 graden) , dat het op de dag voor de brand uitbrak 17 graden geweest is kan ik me wel voorstellen.
Maar het is onmogelijk dat er tijdens een enorme uitslaande brand ondanks het stenen dak gewelf geen hogere temperatuur gemeten is.
Ik denk dat de stroom afgezet is wat een normale procedure is tijdens grote brand, wellicht was er ook een brand schakelaar aanwezig. vanaf dat moment zal er geen recente temperatuur meting meer opgeslagen zijn geweest
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 26 apr 2019 21:09

Re: Het zal toch niet he... brand Notre Dame

Het is te hopen dat het wederopbouwen allemaal niet zo lang zal duren als de restauratie in de St. Niklaaskerk te Gent, hét beruchte voorbeeld van lange adem! De Fransen zien hun monument in ieder geval graag in oude luister terug.

Jan Wim schreef:de thermometer met geheugen vind ik wel een beetje dubieus (althans de genoemde 17 graden) , dat het op de dag voor de brand uitbrak 17 graden geweest is kan ik me wel voorstellen.
Maar het is onmogelijk dat er tijdens een enorme uitslaande brand ondanks het stenen dak gewelf geen hogere temperatuur gemeten is.
Ik denk dat de stroom afgezet is wat een normale procedure is tijdens grote brand, wellicht was er ook een brand schakelaar aanwezig. vanaf dat moment zal er geen recente temperatuur meting meer opgeslagen zijn geweest


Kan zo'n geheugen ook aangetast worden door de bizarre omstandigheden? Misschien was het de natteboltemperatuur :roll:
Met vriendelijke groet,
Harm
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com