Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW5 ervaringen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2019 14:03

HW5 ervaringen

ervaringen van forumleden ten aanzien van HW5

wat mij na 1 dag gebruik opvalt is:
-Geluid is wat transparanter
-het afsluiten van HW/pc gaat sneller
-cpu core's ben ik niet achter of dat sneller/beter benut wordt, althans met mijn cpu merk ik daar niet veel van
-sommige HW4 bugs zitten ook in HW5
-oneindig veel mogelijkheden in het audio tunning gedeelte, wat misschien afschrikt, maar op termijn veel meerwaarde kan hebben voor sets

ik weet niet hoever bovenstaande valt onder "de wens is de vader van de gedachte"

maar als er meer forumleden op iets vergelijkbaars uitkomen , wordt de subjectieve kant mogelijk wat objectiever
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 13 dec 2019 14:34

Re: HW5 bevindingen

Jan Wim schreef:ervaringen van forumleden ten aanzien van HW5

wat mij na 1 dag gebruik opvalt is:
-Geluid is wat transparanter
-het afsluiten van HW/pc gaat sneller
-cpu core's ben ik niet achter of dat sneller/beter benut wordt, althans met mijn cpu merk ik daar niet veel van
-sommige HW4 bugs zitten ook in HW5
-oneindig veel mogelijkheden in het audio tunning gedeelte, wat misschien afschrikt, maar op termijn veel meerwaarde kan hebben voor sets

ik weet niet hoever bovenstaande valt onder "de wens is de vader van de gedachte"

maar als er meer forumleden op iets vergelijkbaars uitkomen , wordt de subjectieve kant mogelijk wat objectiever


:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2019 14:34

Re: HW5 bevindingen

Je kunt toch in de activity logfile kijken of bij laden nu meer cores gebruikt worden en of het sneller gaat (even vergelijken met een oude logging uit het HW4 tijdperk)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2019 15:01

Re: HW5 bevindingen

Evert-Jan schreef:Je kunt toch in de activity logfile kijken of bij laden nu meer cores gebruikt worden en of het sneller gaat (even vergelijken met een oude logging uit het HW4 tijdperk)

Bij mij blijft de laatste core op zijn tenen lopen 97%
Het laden gaat niet sneller bij mij t.o.v hw4 maar ik vermoed dat dit echt aan mijn CPU en geheugen snelheid ligt.

Onder hw4 had je zeg maar inladen set, bij 100% werd de lay-out van de set zichtbaar
Nu in hw5 is dat ook laden tot 100% daarna krijg je een 2e pop-up waarin de midi en audio geladen worden, dat gaat op zich snel alleen bij 85% blijft het even nadenken voordat het doorschiet naar 100% en dan de set lay-out laat zien

Het afsluiten vind ik wel sneller gaan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2019 15:10

Re: HW5 ervaringen

Maar het blijven dus 5 cores die een cache file laden.

Dat andere heeft denk met initialiseren van de buffers met de geluidskaart te maken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2019 16:00

Re: HW5 ervaringen

Evert-Jan schreef:Maar het blijven dus 5 cores die een cache file laden.

Dat andere heeft denk met initialiseren van de buffers met de geluidskaart te maken.


ja het blijven 5 cores


  Code:
Organ ID: 002090.
Organ ver.: 1.10.
Organ min. Hauptwerk ver.: 4.0.0.000.
Mem.: total raw audio/trem. sample data mem. (excl. pre-proc. audio, images, or other data): 16808.36 MB.
Mem.: overall compression ratio for compressed ranks: 0.00 pct.
Total time: overall: 19.500 sec.
Total time: sample data: 14.145 sec.
Total time: all except sample data: 5.355 sec.
Time: prep.: 0.149 sec.
Time: organ def. loading/parsing: 1.156 sec.
Time: organ def. object/key validation: 0.177 sec.
Time: organ def. prep.: 0.105 sec.
Time: prep. for loading settings: 0.034 sec.
Time: settings loading/parsing: 0.376 sec.
Time: settings object/key validation: 0.021 sec.
Time: settings prep.: 0.004 sec.
Time: data cache validation/prep.: 0.015 sec.
Time: audio data: 13.981 sec.
Time: trem. data: 0.164 sec.
Time: images: 2.753 sec.
Time: comb. and temper. files: 0.565 sec.
Sample loader: loaded from data cache: Y.
Sample loader: data cache total disk size: 10810.33 MB.
Sample loader: buffers: 9.
Sample loader: approx. loader peak mem. usage during audio loading: 248.21 MB.
Sample loader: loader def. mem. usage during audio loading: 243.01 MB.
Sample loader: approx. loader mem. usage during trem. loading: 29.26 MB.
Sample loader: approx. avg. overall data read rate: 764.25 MB/s.
Sample loader: approx. avg. data read rate during disk reader activity: 1368.41 MB/s.
Sample loader: pct. data loading time each stage busy: disk I/O: 55.85.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 1st proc.: 85.11.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 2nd proc.: 59.71.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 3rd proc.: 36.51.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 4th proc.: 19.67.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 5th proc.: 92.01.
Sample loader: pct. thread activity due to stage: disk I/O: 16.01.
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 1st proc.: 24.40.
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 2nd proc.: 17.12.
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 3rd proc.: 10.46.
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 4th proc.: 5.64.
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 5th proc.: 26.37.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2019 17:17

Re: HW5 ervaringen

Dat wordt pas veranderd in Hauptwerk 7, die in 2022 uit komt :lol: :lol: .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2019 17:30

Re: HW5 ervaringen

Evert-Jan schreef:Dat wordt pas veranderd in Hauptwerk 7, die in 2022 uit komt :lol: :lol: .



mmmmmmm :cry: dus HW5 is op dat punt niet verbeterd :oops:
plus bug vanuit HW4niet opgelost


moet dit even psychisch verwerken :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2019 17:46

Re: HW5 ervaringen

Dan nog een dreun erbij: een door mij gemelde bug is wel opgelost (zie blz. 18). De anderen ga ik nog uitzoeken als ik het draaiend heb.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2019 17:59

Re: HW5 ervaringen

Evert-Jan schreef:Dan nog een dreun erbij: een door mij gemelde bug is wel opgelost (zie blz. 18). De anderen ga ik nog uitzoeken als ik het draaiend heb.

jij bedoeld de X.Y.Z dat die opgelost is?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2019 18:35

Re: HW5 ervaringen

Nee, die staat daar ook niet als zijnde opgelost. Een andere van de daar genoemde bugs.

Berichten: 18

Geregistreerd: 24 okt 2017 17:40

Bericht 14 dec 2019 14:54

Re: HW5 ervaringen

Beste mensen,

Het realtime truncaten van samples en (naar mijn idee) de betere geluidskwaliteit is al de upgrade waard.

groet,
Wouter

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 15 dec 2019 18:37

Re: HW5 ervaringen

Jan Wim schreef:ervaringen van forumleden ten aanzien van HW5

wat mij na 1 dag gebruik opvalt is:
-Geluid is wat transparanter
-het afsluiten van HW/pc gaat sneller
-cpu core's ben ik niet achter of dat sneller/beter benut wordt, althans met mijn cpu merk ik daar niet veel van
-sommige HW4 bugs zitten ook in HW5
-oneindig veel mogelijkheden in het audio tunning gedeelte, wat misschien afschrikt, maar op termijn veel meerwaarde kan hebben voor sets

ik weet niet hoever bovenstaande valt onder "de wens is de vader van de gedachte"

maar als er meer forumleden op iets vergelijkbaars uitkomen , wordt de subjectieve kant mogelijk wat objectiever

Dat het geluid wat transparanter is was ook het eerste dat mij opviel.

Ben nu aan het experimenteren met de Impulse Responses.
Bij het Clavecimbel en Clavichord is het zeker een aanwinst.

Ik vraag me nu af of hoe droge sampleset met Impulse Responses klinkt in vergelijking met een wet sampleset.
Dan scheelt dat bijvoorbeeld voor de aanschaf van Freiberg toch100 euro.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 dec 2019 22:08

Re: HW5 ervaringen

Ik heb nu een aantal samplesets in V5 gedownload ,maar tjonge tjonge wat duurt dat installeren lang. Lijkt wel of het veel langer duurt om sets te installeren, dan in V4.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2019 22:16

Re: HW5 ervaringen

Jan, komt dat niet doordat je nu nog maar 1 bestand aan moet klikken, bij hw4 was het vaak dat je elk bestand afzonderlijk moest installeren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 dec 2019 22:22

Re: HW5 ervaringen

Hoi Jan Wim

Dat zou het kunnen verklaren, dat stukje had ik ff gemist :(

Bedankt
Gr Jan

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 18 dec 2019 15:40

Re: HW5 ervaringen

Hello Allemaal
Ik heb de Hauptwerk V aan de gang.
Nog maar 2 samplesets geinstalleerd.
Rotterdam in beter geworden,helderder.
Lohman-Heusden is anders geworden maar bij mij niet beter.
Ik mis nu iets,in de manier dat het orgel nu overkomt.
Ik heb mijn zelfde kanaal verdeling aangehouden als met Hauptwerk IV
Of het nu in de winding zit weet ik niet,maar het speelt niet zo lekker als toen met Hauptwerk IV
Erg jammer want het was mijn Nr.1 orgel
Heeft imand ook ervaring?
De IR,s in Hauptwerk V vindt ik op zicht niet mooie.
Pedro

Berichten: 41

Geregistreerd: 09 nov 2017 17:59

Bericht 23 dec 2019 11:38

Hauptwerk V

Overgegaan op HW V. Ging zonder problemen. Zwolle opnieuw geïnstalleerd. Was nog wel even uitzoeken hoe de sample te verdelen over de front en rear speakers. Maar als je het eenmaal doorhebt is dat eigenlijk best simpel en snel te doen. Wel een belachelijk klein schermpje waar je de virtuele pijpen ziet. Je ziet maar drie pijpen tegelijk en blijft scrollen. Kon het niet groter trekken. Misschien zie ik wat over het hoofd. Al met al best tevreden, orgel klinkt wat mooier omdat ik nu de rear samples ook voor ong 50% mee laat lopen over de front speakers.

Abo

Berichten: 4

Geregistreerd: 28 feb 2018 19:35

Bericht 27 dec 2019 10:01

Re: HW5 ervaringen

Is die lawine aan info,instellingen,(on)mogelijkheden,veranderingen etc.nog wel te behappen,en te begrijpen, en geen (te) hoge drempel om gewoon basaal hauptwerk te (gaan) gebruiken?Als je geen computerfreak bent en gewoon orgel wil spelen en een orgel geen "speeltje"wil maken.Met alle respect voor de kundige forumleden!een (pijp)orgel is na fijnslijpen toch ook wat het is?Niet het vele is goed,maar het goede is veel!Een muzikaal 2020.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 dec 2019 13:17

Re: HW5 ervaringen

Abo schreef:Is die lawine aan info,instellingen,(on)mogelijkheden,veranderingen etc.nog wel te behappen,en te begrijpen, en geen (te) hoge drempel om gewoon basaal hauptwerk te (gaan) gebruiken?Als je geen computerfreak bent en gewoon orgel wil spelen en een orgel geen "speeltje"wil maken.Met alle respect voor de kundige forumleden!een (pijp)orgel is na fijnslijpen toch ook wat het is?Niet het vele is goed,maar het goede is veel!Een muzikaal 2020.


Goede vraag!

Ik ben de afgelopen dagen overgegaan. Ik denk dat HW5 in een aantal opzichten de zaken eenvoudiger maakt.
* Minder gerommel met Windowsinstellingen HW5 is veel beter bestand tegen glitches. Je CPU kan helemaal in het rood schieten zonder dat je het merkt aan het geluid. Dat betekent dat je jezelf een heleboel gedoe kunt besparen met het uitzetten van allerlei instellingen en services in Windows (ik ben al die instellingen desalniettemin nog een keer langsgegaan, waardoor de CPU spikes nu wel verdwenen zijn)
* Minder in te stellen bij het laden van een sampleset De audio-instellingen zijn verplaatst naar o.a. het voicing scherm, daardoor is het laadscherm veel eenvoudiger geworden.
* Minder gedoe met licentie-overdracht. De nieuwe iLok is een investering voor de lange termijn. De overgang naar iLok is eventjes "gedoe", maar straks hoef je niet van alles over en weer te mailen met MDA en sample set producers om een licentie-update voor elkaar te krijgen.

De nieuwe audiomixer en de convolution reverb levert inderdaad een enorm scala aan nieuwe, soms ingewikkelde mogelijkheden op. Maar wie een simpele stereo-opstelling heeft, hoeft op dit gebied heel weinig in te stellen. Zelf heb ik een surroundopstelling, maar na een kwartiertje lezen in de gebruikershandleiding was het mij ook helemaal duidelijk hoe ik dat moest inregelen - een keertje instellen welke kanalen (luidsprekers) bij welke "mixer bus" horen, en een keertje de schuifjes verslepen bij de "perspectives" in het voicing scherm. Het stelde eigenlijk niet zoveel voor.

Kort en goed: voor wie zonder fratsen Hauptwerk wil gebruiken, is het niet moeilijker geworden, en wie wel van fratsen houdt, kan zijn hartje ophalen aan de nieuwe mogelijkheden

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 dec 2019 13:32

Re: HW5 ervaringen

Vermeldenswaardig vind ik ook dat HW5 beter presteert. Sample sets laden aanzienlijk sneller, en ik kan ook een hogere polyphony behalen. Het lijkt erop dat HW5 in mijn geval de kracht van mijn processoren veel beter weet te benutten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 dec 2019 21:46

Re: HW5 ervaringen

josq schreef: HW5 is veel beter bestand tegen glitches. Je CPU kan helemaal in het rood schieten zonder dat je het merkt aan het geluid. Dat betekent dat je jezelf een heleboel gedoe kunt besparen met het uitzetten van allerlei instellingen en services in Windows (ik ben al die instellingen desalniettemin nog een keer langsgegaan, waardoor de CPU spikes nu wel verdwenen zijn)

Jos

als de CPU in het rood schiet, ontbreekt er altijd audio. Het buffer kon door de CPU nl. binnen de ingestelde tijd niet helemaal gevuld worden waardoor HW de CPU meter in het rood laat vliegen. Als het "veel" ontbreekt, dan hoor je tikken in het audio. Als er weinig ontbreekt, kun je het misschien wel/niet horen, maar in ieder geval kun je zien in een geluidseditor: er zit een hele korte onderbreking in.
Kortom: de CPU mag nooit in het rood schieten.

Laadtijd sample sets: HW gebruikt nog steeds 5 cores bij het laden. Het kan toeval zijn dat in het verleden HW bij jou vastliep op 1 core die tegen de 100% zat, en dat het nu (bij toeval) beter verdeeld wordt.
Je kunt het controleren door bij meerdere sample sets de laadtijd bij HW4 en bij HW5 uit de activitylog file te halen en te vergelijken.
Hogere polyphony klopt; dat komt door de AVX instructies, die in HW5 voor het rekenwerk gebruikt worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 27 dec 2019 23:40

Re: HW5 ervaringen

Hallo Jos, Ik kan zeggen dat ik je bevindingen niet deel. Nadat ik de upgrade heb gedaan, viel me op dat bij simpel varanderen van preset registraties de CPU in het rood vliegt, wat bij HW5 niet gebeurden. Ook hoorde ik juist wel zo nu en dan glitches in mijn koptelefoon door de CPU peaks. Erik tipte me een gratis tool om achtergrond apps te verwijderen. Het resultaat is verbluffend. Ik heb nu HW 5 stabiel draaien met Domker sample-set. Het valt me op dat het orgel helderder klinkt; vooral de Quintadeen klinkt heel anders. Ik ben een keer naar een concert geweest in de DOM en toen vond ik het orgel ook helderder als thuis en dacht ik dat het vooral de registratie zou zijn. Ik denk dat in HW5 de sample-set realistischer klinkt. Nu nog Dudelange aan de praat helpen (opnieuw installeren). Wat ik wel vreemd vind (ook bij HW4 overigens) is dat bij een eerste keer een orgel laden ik een foutmelding krijg dat er te weinig diskspace heb, Maar in Verkenner zie ik dat ik nog 27 GB over heb met al mijn orgels geinstalleerd. Aangezien de SSD's voordeliger zijn geworden denk ik dat ik een 1 TB SSD ga kopen om de sample-sets op de te zetten. Heb ik zeker genoeg en kan ik nog nieuwe sample-sets bij zetten, als ik in de toekomst wil.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 dec 2019 23:45

Re: HW5 ervaringen

Bedankt voor jullie reacties! Mijn eerste puntje - minder last van CPU pieken - zal dan inderdaad wel heel erg afhankelijk zijn van de computer en de instellingen die je gebruikt. Dan moeten we er inderdaad maar vanuit gaan dat het altijd beter is om Windows te optimaliseren.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 30 dec 2019 00:33

Re: HW5 ervaringen

Beste Pedro,

Dat Lohman anders klinkt moet toch aan de instellingen van je audio liggen. Aan de samples en de ODF is helemaal niks veranderd. Alleen de manier van beveiligen is anders geworden.
Je kunt in Hw5 heel eenvoudig zonder opnieuw te cachen van alles en nog wat met je audio outputs doen, dus ik denk dat daar de oorzaak van het probleem ligt. Ik zie meer reacties van mensen die de klank anders vinden maar zover ik weet heeft niemand van de samplesetproducers iets aan de samples veranderd (Utrecht, Rotterdam) dus het is een andere instelling van de audio of het zit ‘tussen de oren’.
Check bij Lohman even de instellingen van het tabje ‘windmodel’. Persoonlijk vind ik het orgel meer ‘leven’ als de schuifjes niet te hoog staan. Mogelijk dat deze bij een nieuwe installatie op de default waarden staan en probeer ze dan eens fors te verlagen.
Hopelijk kom je er snel achter.

Groeten Christian


pedro schreef:Hello Allemaal
Ik heb de Hauptwerk V aan de gang.
Nog maar 2 samplesets geinstalleerd.
Rotterdam in beter geworden,helderder.
Lohman-Heusden is anders geworden maar bij mij niet beter.
Ik mis nu iets,in de manier dat het orgel nu overkomt.
Ik heb mijn zelfde kanaal verdeling aangehouden als met Hauptwerk IV
Of het nu in de winding zit weet ik niet,maar het speelt niet zo lekker als toen met Hauptwerk IV
Erg jammer want het was mijn Nr.1 orgel
Heeft imand ook ervaring?
De IR,s in Hauptwerk V vindt ik op zicht niet mooie.
Pedro
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com