Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kerstgroet en (voorlopig) afscheid

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 17 dec 2019 10:49

Kerstgroet en (voorlopig) afscheid

Ik merk dat ik toenemende afstand tot het Hauptwerk-gebeuren ervaar.
Deels is dat door praktische dingen ingegeven:

1. Ruimte: sinds 3 jaar wonen we in een huis waar mijn bestaande (eenvoudige, niet zo fraaie) Hauptwerk-installatie niet meer past (in ons vorige huis stond het geheel op zolder, nu moet het in de woonkamer en daar stelt het oog nu eenmaal andere eisen).

2. Tijd: een gezin met 2 kleine kinderen maakt dat 'eventjes een poosje spelen' er niet inzit.
Als het er al een paar minuutjes van komt is het muziek maken belangrijker dan de klank en pak ik dus 'snel ff' het elektronische orgel in de woonkamer.

3. Financiën: een opgroeiend gezin hebben kost geld. Financiën om een mooiere, betere oplossing aan te schaffen is er niet. En tijd om zelf iets te bouwen ook niet. Andere dingen gaan gewoon voor.

Maar ik merk ook vervreemding:
4. Hauptwerk was een financieel aantrekkelijk alternatief voor een digitaal orgel, maar de kosten worden wel almaar meer. Dat is een geweld waar ik niet alleen niet in mee kan, maar ook niet in mee wil.

5. Ook wel teleurstelling over de HW-markt zich ontwikkelt, met name op het gebied van toepassing in kerken.
Ik heb al wel eens eerder geventileerd dat ik het niet in de geest van de makers van Hauptwerk vind om kerken te vullen met Hauptwerk-orgels. Als je bijv. ziet dat de Boazkerk in Sliedrecht - die toch makkelijk budget voor een pijporgel moet hebben - zich met Hauptwerk behelpt... Of hoe de beheerders van de Nebokerk in Den Haag een technisch uitstekend pijporgel naar Polen verkopen in ruil voor een HW-orgel, terwijl er echt opties waren om de ruimtelijke en muzikale wensen in combinatie met het pijporgel te realiseren. Of neem het orgel in de HHG te Barneveld of eerder de RKK Kerk in Ginneken, dat zijn feitelijk meer elektronisch orgels met wat pijpjes dan een pijporgel met een bescheiden elektronische aanvulling. En dan wordt bovendien nog de stijl van het pijporgel omgebogen door het gebruik van elektronische stemmen, in plaats van dat de digitale stemmen bij de stijl van het pijporgel worden gekozen.
En nee, het gaat me er niet om om deze concrete voorbeelden af te kraken - het resultaat is denk ik vaak naar tevredenheid van de opdrachtgever en met kennis van zaken aangelegd. Het gaat me om het illustreren van een ethiek (van opdrachtgevers en leveranciers) die ik qua gedachtes niet mee kan maken.

En nu lees ik zijdelings mee over HW5 en eigenlijk merk ik dat ik daar niets meer bij voel.
Ik overweeg niet eens of het zinvol zou zijn om daar wat mee te doen.
De laatste keer dat ik in een topic meedeed is ook alweer enige tijd geleden.

Daarom denk ik dat het tijd is om dit forum te verlaten. Op dit moment in mijn leven past HW gewoon niet. En de marktontwikkelingen versterken de innerlijke afstand. Wie weet in de toekomst nog eens.
Ik zal mijn account niet meteen laten verwijderen, maar mijn actieve deelname aan dit forum voorlopig wel.

Bedoel ik dat zuur? Nee, meer nuchter.

Ik heb veel plezier gehad aan HW, en ook aan dit forum.
Het was erg leuk om met jullie te discussiëren, het soms eens en soms oneens te zijn en daar open over te schrijven. Ook aan de persoonlijke contacten op bijv. een HW-dag en een presentatie hier of daar heb ik plezierige herinneringen. Daarom nu vooral een woord van dank voor die aangename ervaringen.

En om die reden ook een hartelijke kerst- en nieuwjaarsgroet voor iedereen.
Gezegende dagen. En veel Hauptwerk-genoegen in 2020 en de tijd daarna.

Hartelijke groet,
Jaco
Laatst bijgewerkt door jaco op 17 dec 2019 23:26, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 dec 2019 12:25

Re: Kerstgroet en (voorlopig) afscheid

Beste Jaco,

Bedankt voor je schrijven. Ik snap je bericht best wel. Vader zijn vor je kinderen is belangrijk. Voldoende tijd voor ze hebben. Maar als je wel een elektronisch orgel heb staan is dat toch zeer goedkoop en eenvoudig als HW orgel te gebruiken? HW4 in Free mode met PiteaSom orgel op een standaard PC. In mijn filmpje kun je e.e.a. zien (https://youtu.be/ydUhmmP9MMc). Maar natuurlijk niet om je te pushen. Ik wens je een heel fijne, gezellige tijd met je gezin.

Hartelijke groeten, Shalom, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 17 dec 2019 14:26

Re: Kerstgroet en (voorlopig) afscheid

jaco schreef:Als het er al een paar minuutjes van komt is het muziek maken belangrijker dan de klank en pak ik dus 'snel ff' het elektronische orgel in de woonkamer.
Heel begrijpelijk. Wat voor orgel heb je staan?

jaco schreef:Ik heb al wel eens eerder geventileerd dat ik het niet in de geest van de makers van Hauptwerk vind om kerken te vullen met Hauptwerk-orgels. Als je bijv. ziet dat de Boazkerk in Sliedrecht - die toch makkelijk budget voor een pijporgel moet hebben - zich met Hauptwerk behelpt... Of hoe de beheerders van de Nebokerk in Den Haag een technisch uitstekend pijporgel naar Polen verkopen in ruil voor een HW-orgel, terwijl er echt opties waren om de ruimtelijke en muzikale wensen in combinatie met het pijporgel te combineren. Of neem het orgel in de HHG te Barneveld of eerder de RKK Kerk in Ginneken, dat zijn feitelijk meer elektronisch orgels met wat pijpjes dan een pijporgel met een bescheiden elektronische aanvulling. En dan wordt bovendien nog de stijl van het pijporgel omgebogen door het gebruik van elektronische stemmen, in plaats van dat de digitale stemmen bij de stijl van het pijporgel worden gekozen.
En nee, het gaat me er niet om om deze concrete voorbeelden af te kraken - het resultaat is denk ik vaak naar tevredenheid van de opdrachtgever en met kennis van zaken aangelegd. Het gaat me om het illustreren van een ethiek (van opdrachtgevers en leveranciers) die ik qua gedachtes niet mee kan maken.
Hier ben ik het 100% mee eens... nee, 200%. Goed en zorgvuldig verwoord! En niets ten nadele van hen die hier anders over denken.

jaco schreef:Gezegende dagen.
Daar gaat het uiteindelijk om.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 dec 2019 14:48

Re: Kerstgroet en (voorlopig) afscheid

Jaco ik betreur je "vertrek" maar kan er ook respect voor opbrengen.
sommige punten kan ik ook overnemen, maar aan de andere kant denk ik dat het loopt zoals het gaat
De markt bepaalt uiteindelijk.

Het ga je goed


voor jou en je familie gezegende kerstdagen, en hopelijk een "nieuw" welkom in 2020
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 dec 2019 18:20

Re: Kerstgroet en (voorlopig) afscheid

Beste Jaco.

Ik begrijp je beweegredenen om (voorlopig?) afscheid te nemen van dit forum en het Hauptwerk gebeuren.
Bedankt voor al je bijdragen aan het forum.
Ik wens jou en je gezin hele goede en gezegende feestdagen toe.

Om niet de discussie over de Nebo kerk weer op te starten maar omdat je het nog even aanhaalt.
Het is inderdaad geen kerkorgel maar tot nu toe bevalt het goed en zijn de organisten en kerkleden dik tevreden met het resultaat.
Ik ben ervan overtuigd dat als we het over mochten doen, dat we weer dit pad waren ingeslagen.
Maar goed dit nog even terzijde.

HG Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 dec 2019 20:17

Re: Kerstgroet en (voorlopig) afscheid

Jaco

jammer dat je (even) stopt. Jij legde nog al eens de link tussen pijporgel en Hauptwerk, nu ook weer in je afscheidsbericht. Dat zal gemist worden.

Je kunt tijd en geld maar 1x besteden. En dan moet je keuzes maken.

Hopelijk kun je op een later moment weer "instappen", ook op het forum. De techniek gaat alleen verder, dus dat dan is weer een gewenningsperiode nodig.
Je forumaccount wissen hoeft ook in de toekomst niet, gewoon je PM uitzetten en je "hoort niets meer van het forum". Instappen is later des te gemakkelijker en de drempel is lager.

Voor jou en je gezin gezegende kerstdagen.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com