Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Beleving samplesets icm Compound speakers

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 apr 2020 10:09

Beleving samplesets icm Compound speakers

Beste mensen,

Ik heb een aantal jaren geleden Compound Backustic rondstraal speakers aangeschaft.
De beleving van de diverse samplesets die ik heb vind ik nogal wisselend.
Ik begrijp dat dit voor een deel subjectief is.

Mijn vraag is: wie heeft ook deze zelfde speakers en wil voor diverse samplesets aangeven in hoeverre het goed klinkt / ze er tevreden mee zijn?

Compound Backustic 160
Voxus Nijkerk: tevreden, klinkt goed
Sonus Utrecht & Zutphen: wat minder tevreden
Sonus Zwolle: redelijk tevreden

Alvast dank! Hubèrt

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 apr 2020 10:28

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Ik heb geen ervaring met rondstralers maar het valt me wel op dat je tevredener schijnt te zijn naarmate er minder akoestiek zit in de sample sets. Kan dat kloppen?

Dit zou mijns inziens wel logisch zijn. Een rondstraler stuurt het geluid naar alle kanten. Dat geluid wordt gedeeltelijk weerkaatst. Je hoort dus het directe geluid en enkele milliseconden later het weerkaatste geluid. Met andere woorden, de akoestiek van je luisterruimte vertroebelt de akoestiek in de sampleset.

Bij samplesets met heel weinig akoestiek is dat niet zo'n probleem, dan is het een beetje alsof je zo'n klein pijporgel in je huiskamer hebt staan. Maar bij samplesets met veel akoestiek gaat deze vertroebeling ten koste van de beleving van de oorspronkelijke akoestiek.

Rondstralers zijn volgens mij bedoeld om de hele ruimte gelijkmatig met geluid te vullen. Dat kan goed werken voor o.a. orkestmuziek (in een concertzaal zit ook betrekkelijk weinig akoestiek). Maar voor ons Hauptwerkers is het vooral van belang dat het op de orgelbank goed klinkt, daar willen we dus een "sweet spot" maken.

Mijns inziens ben je voor Hauptwerk het beste af met studiomonitoren, die je op ongeveer 80 cm afstand op oorhoogte plaatst. Dan overheerst het zuivere directe geluid en heb je minder last van het vertroebelde weerkaatste geluid.

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 apr 2020 13:19

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Jos, ik denk dat je gelijk hebt. Minder akoestiek klinkt beter.
Het probleem is dat ik enkele samplesets heb aangeschaft, nadat ik ze elders hebt gehoord. Vervolgens klinkt het op mijn eigen orgel veel anders.
Eigenlijk zou ik dus een een andere set boxen moeten aansluiten om het verschil te kunnen horen in mijn eigen woonkamer.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 apr 2020 15:20

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Hou Hubert

Je zou bij wijze van experiment tijdelijk de achterkant van de boxen eens kunnen dempen met wat schuimrubber o.i.d. Om de achterwaartse uitstraling af te zwakken Als je dat beter bevalt dan weet je dat het inherent is aan het afstraal gedrag van rondstralers en dan zou je kunnen overwegen om andere boxen aan te schaffen.
Of als de kamer esthetiek dat toelaat evt achter de boxen geluids absorptie panelen monteren.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 18 apr 2020 15:58

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Ik heb zelf actieve speakers (2x front en 2x rear) dus weet niet hoe het in mijn speelruimte zou klinken.

Heb wel een opstelling gehoord met actieve speakers op front en rondstralers als rear. Ik vond dat wel bijzonder goed klinken. Je hebt direct geluid bij het orgel en een ruimtelijk effect in de ruimte, wat ik wel iets mis bij mijn actieve rear speakers.

Maar het zal wel wat afstelling vragen en elke ruimte heeft een ander effect.
Het is ook altijd de vraag wat je zelf het mooist vindt.

En... zoals je aangeeft heb je bij elke sampleset een andere geluidservaring.

Voor de samplesets van Sonus heb ik bijvoorbeeld het liefs het front zo dicht mogelijk op mijn orgel.
Voor de samplesets van Voxus zou ik de front speakers liever een meter verder weg hebben.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring met actieve speakers.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 apr 2020 20:34

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Hubert, heb je de compounds alleen in stereo staan ?

Laat je de rear kanalen al weg van Utrecht, Zutphen en Zwolle?
HGroet, Gerrit uit Gouda

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 apr 2020 22:11

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

GerrGouw schreef:Hubert, heb je de compounds alleen in stereo staan ?

Laat je de rear kanalen al weg van Utrecht, Zutphen en Zwolle?



Nee, volgens mij heb ik dat nooit geprobeerd. Dat is zeker het proberen waard.

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 apr 2020 22:13

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Tot op heden nog geen reactie van anderen die ook deze rondstraal speakers hebben...
Ik weet bijna zeker dat er anderen, die actief op dit forum zijn, ook deze speakers hebben.

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 apr 2020 22:15

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Loosman schreef:Hou Hubert

Je zou bij wijze van experiment tijdelijk de achterkant van de boxen eens kunnen dempen met wat schuimrubber o.i.d. Om de achterwaartse uitstraling af te zwakken Als je dat beter bevalt dan weet je dat het inherent is aan het afstraal gedrag van rondstralers en dan zou je kunnen overwegen om andere boxen aan te schaffen.
Of als de kamer esthetiek dat toelaat evt achter de boxen geluids absorptie panelen monteren.

Groet Jan



Ik begrijp nog niet helemaal waarom ik dat zou doen. Dan gaat het effect van de rondstraling toch deels verloren?
Maar dat wil je wellicht ook als er teveel akoestiek is....

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 apr 2020 11:42

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

hpw schreef:
Eigenlijk zou ik dus een een andere set boxen moeten aansluiten om het verschil te kunnen horen in mijn eigen woonkamer.

Het kan misschien ook leuk zijn om tijdelijk te ruilen met iemand die de compound speakers eens zou willen testen?

hpw schreef:
Ik heb zelf actieve speakers (2x front en 2x rear) dus weet niet hoe het in mijn speelruimte zou klinken.

Heb wel een opstelling gehoord met actieve speakers op front en rondstralers als rear. Ik vond dat wel bijzonder goed klinken. Je hebt direct geluid bij het orgel en een ruimtelijk effect in de ruimte, wat ik wel iets mis bij mijn actieve rear speakers.


Rondstralers als rear kan misschien een leuk compromis zijn. Het geluid van de rear speakers is wat minder kritisch, misschien geeft het voor de meeluisteraars een mooi effect. Maar je voorkomt er niet mee dat de akoestiek vertroebeld wordt door de weerkaatsingen van het geluid.

Bij surroundopstellingen wordt aanbevolen dat je de speakers als het ware op een cirkel plaatst met je hoofd als middelpunt. De front speakers voor je, en dan symmetrisch iets naar links en rechts van het midden (gelijkzijdige driehoek tussen je twee speakers en je hoofd). De rear speakers links en rechts van je, en dan ietsje naar achteren.

De rear speakers pal achter je is in veel situaties het meest praktisch, maar in mijn beleving valt er dan als het ware een gat aan de zijkanten.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 21 apr 2020 14:39

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

josq schreef: Rondstralers als rear kan misschien een leuk compromis zijn. Het geluid van de rear speakers is wat minder kritisch, misschien geeft het voor de meeluisteraars een mooi effect. Maar je voorkomt er niet mee dat de akoestiek vertroebeld wordt door de weerkaatsingen van het geluid.

Bij surroundopstellingen wordt aanbevolen dat je de speakers als het ware op een cirkel plaatst met je hoofd als middelpunt. De front speakers voor je, en dan symmetrisch iets naar links en rechts van het midden (gelijkzijdige driehoek tussen je twee speakers en je hoofd). De rear speakers links en rechts van je, en dan ietsje naar achteren.

De rear speakers pal achter je is in veel situaties het meest praktisch, maar in mijn beleving valt er dan als het ware een gat aan de zijkanten.


In de discussie op het forum is dit volgens mij wel het verschil in geluidsverwachting.
a) wil je het geluid zoveel mogelijk horen zoals de organist het op de orgelbank ervaart (en dan graag zonder rammelende klavieren en geruis van windmotor etc.)
b) wil je het geluid horen zoals het in de kerkruimte klinkt, zodat ook de meeluisteraars een mooie orgelklank horen.

In het laatste geval zijn volgens mij de rondstralers heel geschikt. En met goede actieve speakers op het orgel ervaar je als organist toch het orgel ook van dichtbij. Dat was ook mijn ervaring toen ik deze opstelling hoorde.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 apr 2020 15:31

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Ik denk dat ik het daarmee oneens ben, in ieder geval op theoretische gronden. Ik probeer het eenvoudig toe te lichten.

Laten we er even vanuit gaan dat een samplesetmaker de opnamemicrofoons plaatst op de optimale luisterpositie in de kerk (het lijkt me dat een goede samplesetmaker daar altijd naar streeft, behalve bij droge opnames). Dan wil je thuis op de orgelbank precies hetzelfde horen als wat de microfoons hebben opgenomen, toch?

Een goede speaker (rondstraler of niet) is in principe goed in staat om het geluid precies zo af te spelen als het opgenomen is. Dus doel bereikt... of niet?

Nee, want in ons huis zitten vloeren, plafonds, muren, ramen, meubilair. En die weerkaatsen, absorberen of versterken een deel van het geluid, afhankelijk van de toonhoogte. Met als resultaat dat 1) sommige tonen veel harder klinken dan andere (bijvoorbeeld dreunende bastonen) en 2) de tonen uitgesmeerd worden over de tijd (je hoort het directe geluid, enkele milliseconden daarna de weerkaatsing van het dichtstbijzijnde oppervlak, daarna nog meer weerkaatsingen). Kortom, het geluid wordt vervormd en vertroebeld door je luisterruimte.

We willen natuurlijk zo min mogelijk vervorming. Zou die vervorming minder zijn bij een rondstraler, of bij een studiomonitor? Een rondstraler stuurt het geluid alle kanten op, en dus krijg je heel veel weerkaatsingen te horen. Een studiomonitor stuurt het geluid veel gerichter. Ook dan heb je behoorlijk veel weerkaatsingen, maar toch een stuk minder.

Stel, ergens achter je speakers is een betonnen muuroppervlak, of erger nog, een raam. Bij een rondstraler vangt dat oppervlak ongeveer evenveel geluid als je oren. Dat geluid wordt vervormd en weerkaatst en komt dan een paar milliseconden later ook bij je oren aan. Bij een studiomonitor vangt dat oppervlak ook een beetje geluid, maar véél minder. Dus heb je veel minder last van het vervormde weerkaatste geluid.

Hoe minder weerkaatst geluid, des te beter je de oorspronkelijke akoestiek zult horen.

Ik verwacht dat een rondstraler op het eerste gehoor wel een groot voordeel lijkt te hebben. Het geluid straalt overal naar toe, en de weerkaatsingen komen dus ook van alle kanten. Dat kan het gevoel geven dat je helemaal wordt ondergedompeld in het geluid. Dat is mooi.

Maar helaas zijn die weerkaatsingen dus wel ernstig vertroebeld. Het gevoel van ondergedompeld te worden kun je beter bereiken met een surroundopstelling, waarbij zowel de front als rear speakers gericht zijn op je oren en de originele akoestiek zo zuiver mogelijk weergeven.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 22 apr 2020 21:56

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Dat was niet mijn ervaring hoor Jos. Maar misschien waren daar veel absorberende materialen, dat weet ik niet meer.
Ik vond het echt goed klinken met de rondstralers als rear en het front via actieve speakers op het orgel. Maar dat is uiteraard ook mijn persoonlijke mening.

Maar het kan zijn dat ik me vergis met mijn stelling hoor.

Ik heb al eens meer gevraagd of er geen workshop te organiseren is waar de verschillende opstellingen naast elkaar te horen zijn. En dan ook met en zonder roomcorrectie. Er wordt op dit forum veel over geschreven en ik volg dat met interesse, maar gaat uiteindelijk om het resultaat en dat is alleen te ervaren door het te horen.

Ik besef dat het geen kleinigheid is om dit te organiseren, maar wie weet…
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 23 apr 2020 19:14

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Ik lees met belangstelling én wat verbazing deze topic.
Ik heb vanaf 2006 geexperimenteerd met (toen nog) HW 2.0 in allerlei verschillende audio setups.
Uiteindelijk leek surround de beste oplossing. Een echt groot nadeel vond ik wel dat de organist prima geluid heeft maar de rest van de ruimte absoluut niet meegeniet. Bovendien kostte het me véél geld aan geheugen en processorpower.

En nu...?
Ik gebruik al zeker 5 jaar gewone stereo samplesets en heb ik werkelijk totaal geen behoefte meer aan surround; geen 4 kanaals, laat staan 6 of 8 kanaals.
Daar komt bij dat de gehele ruimte gevuld is met een uitstekende weergave vanuit Hauptwerk.

Het verschil?
Twee backoustics met een goede versterker (!!) en de oude sub.
Samplesets zijn voornamelijk Trost (droog) en Metzler (wet), beide van OAM.

En wie de ruimte binnenkomt hoort het orgel maar hoort niet waar de Backoustics staan.

Voor wie het verhaal over rondstalers wil lezen:
https://www.compoundsound.nl/theorie/

Nogmaals: twee Backoustics en een goede versterker. Die combi is voor mij onovertroffen!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 23 apr 2020 20:26

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Dat is mooi, Anton, tevreden is tevreden!

Ik moet bescheiden beginnen en herhalen te zeggen dat ik geen praktijkervaring heb met rondstralers. Maar ik ben er van overtuigd dat rondstralers heel goed kunnen klinken, want daar zijn een paar goede redenen voor. Om te beginnen ben je, zoals je zegt, veel minder gebonden aan 1 "sweet spot" voor een optimale geluidsbeleving. Ten tweede komen de reflecties van alle kanten waardoor je ondergedompeld wordt in het geluid zonder dat je een surroundopstelling nodig hebt. Ten derde zullen de vele reflecties elkaar ook enigszins uitmiddelen waardoor de ongewenste pieken en dalen in het frequentiespectrum op veel plekken minder groot zullen zijn.

Maar wat als je, zoals Hubèrt hierboven, soms toch niet helemaal tevreden bent over het geluid? Kan het nóg beter? Dan ben ik er van overtuigd dat een goede surroundopstelling (en zelfs een goede stereo-opstelling) de rondstralers uiteindelijk in geluidsbeleving kan overtreffen. De belangrijkste redenen heb ik hierboven uitgelegd. Met de beperking dat dit geldt 1) voor wie als doel heeft de oorspronkelijke akoestiek te reproduceren, en 2) voor wie bereid is de optimale luisterpositie te beperken tot 1 kleine "sweet spot".

Beide beperkingen vind ik zelf aanvaardbaar. De meeste samplesets in Hauptwerk zijn gericht op de beleving van de oorspronkelijke akoestiek van een kerkruimte, dus dat heft beperking 1) grotendeels op. En wat betreft beperking 2) is de orgelbank overduidelijk de allerbelangrijkste luisterpositie, dus geen probleem om het geluid voor die ene plek te optimaliseren. In de rest van de luisterruimte is het dan minder optimaal, maar doorgaans nog wel aanvaardbaar.

Tot dusver de theorie. Hoe weet je of het in de praktijk klopt? De gedachte van Jan is heel goed: je zou eens in de gelegenheid moeten zijn om in een goede luisterruimte de verschillende systemen naast elkaar te testen. Gedeeltelijk kun je dat objectief doen, door een aantal geluidsmetingen te doen, en gedeeltelijk subjectief, door gewoon te luisteren. Maar als het op de beleving aankomt, is psychoakoestiek nog een heel lastig fenomeen... Daarom terug naar het begin: tevreden is tevreden! En voor wie toch niet (meer) tevreden is zijn er mogelijkheden genoeg.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 apr 2020 21:11

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Wat een enorme bak aan onzin staat er vermeld
https://www.compoundsound.nl/theorie/
Lees dit citaat:

Om het geluid te optimaliseren bestaan conventionele boxen vaak uit meerdere luidsprekers. Als voorbeeld nemen we een driewegsysteem. Een driewegsysteem geeft drie verschillende kegels met elk hun eigen vorm! Het lijkt of er één geluidsbron is maar de afstand van de drie luidsprekers tot het oor is voor alle drie de luidsprekers verschillend! Hierdoor wordt het totale geluidsbeeld verstoord. Een juiste plaatsing van de geluidsbron in het stereobeeld is niet mogelijk. Het volgende doet zich daarbij voor: hoe hoger de tonen des te groter de verstoring.

Einde citaat







De schrijver van dat artikel heeft nooit van group delay, of time correctie gehoord.

Een goed ontworpen 3-weg zal naast zoveel mogelijk fase rein, ook zorgen dat de afzonderlijke drivers alle 3 op het zelfde moment (tijd) de bafle verlaten.

Juist in combinatie met akoestische filtering is een conventionele speaker superieur aan een indirecte rondstraler.

akoestische filtering zorgt voor maatwerk in je eigen huiskamer
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 23 apr 2020 22:31

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Dag Jan Wim,

Ik heb bij een opleiding ooit wel eens iets gehoord over 'spiegelen'.
Als ik dat nu zou doen, zou jij waarschijnlijk tegen het plafond zitten. Dus als ik op dezelfde toon en met dezelfde ongenuanceerdheid op jouw bericht zou reageren.

Je bedoeld waarschijnlijk dat je hier en daar iets leest in die link wat bij sommige (en heel dure?) speakersystemen niet voorkomt?
Dat zou best kunnen.

Als je dat bedoelt, denk ik dat het goed is dat je je bericht nog eens naleest en wellicht aanpast.
Ik vind de toon nu echt onaangenaam klinken. Wellicht dat een andere manier van weergeven veel kan verbeteren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 apr 2020 22:45

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Anton, recht is recht en krom is krom


Zolang een citaat bol staat van onzin, moet ik mijn reactie daarop herschrijven????

Ik geef puur aan dat het artikel onzin is en nergens op slaat, juist een 3-weg kan je zo ontwerpen dat zelfs het dopler effect niet waarneembaar is.


Ik val niemand aan, en als jij gelukkig bent met een rondstraler is dat alleen maar mooi.
Daar gaat het mij totaal niet om....


Het gaat mij om de genoemde link, die bron klopt technisch niet, en staat vol met onzin ,zie uitgelicht citaat.

Niks meer en niks minder, er zijn andere dingen waar we ons drukker over kunnen maken.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 25 apr 2020 14:55

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Helaas weinig reactie op mijn oorspronkelijke vraag: wie heeft ook Compound/Backustic speakers en wil een reactie geven over de gebruikte samplesets en in welke mate hij er tevreden over is.

Destijds speelden verschillende factoren mee die hebben geleid tot aanschaf van deze speakers:
* Mijn vorige orgel was een Johannus Opus 10. Het geluid dreunde door naar de buren. Dit moest voorkomen worden.
* Voor anderen die meeluisteren in de woonkamer moest het geluid aangenaam klinken, dus nog gewoon hun ding kunnen doen..
* Ik had diverse speakers (Adam of Genelec) icm Hauptwerk gehoord en vond het niets: de speakers stonden recht voor je neus en ik vond het geluid veel te direct.

Op dat moment kwamen de Backustic speakers er goed uit. Alle ruimte gehad van Peter Murre om het te beluisteren bij hem thuis. Ook het meedenken, verschillende opstellingen enz enz heb ik als positief ervaren.

Ik ben inderdaad niet 100% tevreden, maar wellicht nog steeds tevredener als wanneer ik toch Adam/Genelec had aangeschaft. Nu zijn we weer zoveel jaar verder en zou ik misschien een andere keuze maken. Het is toch een combinatie van: speakers, ruimte, sampleset, plaats waar je luistert (op de orgelbank of verder weg), je bent niet in een kerk enz enz.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 apr 2020 16:17

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Met alle respect, maar het heeft totaal geen zin om advies ervaring te vragen mbt speaker merken ,type enz..

En dat bedoel ik absoluut niet stotend , maar wat bij iemand thuis goed kan klinken kan i n een andere woonkamer totaal verkeerd uitpakken.

Omdat je eigen akoestische omgeving bepalend is voor het geluid.

Basis voorwaarden voor een rondstraler zijn dat deze rondom vrij moet staan van wanden en obstakels (in een doorsnee woonkamer lukt dat niet)

Daarbij is een rondstraler indirect, dus hoor je via de akoestische menging het geluid.
Je weet dus nooit waar bij jouw thuis de buiken en knopen ontstaan.

Audio in combinatie met hw blijft maatwerk.
En koop je iets kant en klaar dan zal je ergens moeten compenseren of corrigeren.


Ik snap dat je graag een antwoord op je vraag wilt hebben.
Maar feitelijk is de enige die je een antwoord kan geven of iets goed/fout klinkt je eigen akoestische omgeving.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 29 apr 2020 18:04

Re: Beleving samplesets icm Compound speakers

Jan Wim schreef:Met alle respect, maar het heeft totaal geen zin om advies ervaring te vragen mbt speaker merken ,type enz..

En dat bedoel ik absoluut niet stotend , maar wat bij iemand thuis goed kan klinken kan i n een andere woonkamer totaal verkeerd uitpakken.

Omdat je eigen akoestische omgeving bepalend is voor het geluid.

Basis voorwaarden voor een rondstraler zijn dat deze rondom vrij moet staan van wanden en obstakels (in een doorsnee woonkamer lukt dat niet)

Daarbij is een rondstraler indirect, dus hoor je via de akoestische menging het geluid.
Je weet dus nooit waar bij jouw thuis de buiken en knopen ontstaan.

Audio in combinatie met hw blijft maatwerk.
En koop je iets kant en klaar dan zal je ergens moeten compenseren of corrigeren.


Ik snap dat je graag een antwoord op je vraag wilt hebben.
Maar feitelijk is de enige die je een antwoord kan geven of iets goed/fout klinkt je eigen akoestische omgeving.



Beste Jan Wim,

Ik snap deels wel wat je bedoeld en uit je eerdere info op het forum weet ik ook ongeveer wel wat jouw persoonlijke visie hierop is... al gaat dat technisch menig petje ver te boven, in ieder geval de mijne. Als het waar is dat het geen zin heeft om over speakers advies te vragen, dan komt niemand aan speakers. Het is nl. onmogelijk om alle speakersoorten en merken in je eigen omgeving te testen. En niet iedereen zal een portemonnee hebben om maatwerk speakers te laten bouwen of wat er dan ook nodig is om aan goede speakers te komen.

Wat ik ermee wil zeggen: niet iedereen schaft speakers aan met dezelfde verwachtingen en eisen als een expert op dat gebiedt zoals jij. Misschien moeten we op het forum onderscheid maken tussen 'midden segment' en 'hoog segment' speakers, waarmee ik dat een splitsing wil aanbrengen tussen de (misschien wat oneerbiedig gezegd) huis-tuin-keuken orgelspelers en de professionelen onder ons. Ik hoop dat mijn bedoeling een beetje duidelijk is en dat dit geen nieuwe onduidelijke discussie oproept, maar juist een oplossing biedt voor de speaker discussies die regelmatig voorbij komen.

Ik meen dat er veel tevreden orgelspelers zijn die met eenvoudige speakers zonder roomcorrectie heerlijk orgelspelen. Die groep moet toch ook bediend kunnen worden via dit forum, of zie ik dat verkeerd? Dat zal bij de profs misschien af en toe wat wringen, maar als we het op deze wijze kunnen doen, dan hoort iedereen er weer bij en kan iedereen bediend worden via dit forum.

Ik hoop dat mijn bedoeling goed overkomt. Het is alleen bedoeld een positieve impuls te geven aan de mogelijkheden op dit forum.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com