Bericht 24 jan 2012 00:14

mfb studio monitoren

Hierbij een tip waar Hauptwerk gebruikers misschien iets aan hebben.
Via een ander forum, mfbfreaks.com, ben ik een poosje geleden in aanraking gekomen met "vintage"- boxen van Philips, die gebouwd zijn volgens het mfb-principe. Door tegenkoppeling in de woofer pretendeerde men goede lage tonen te kunnen produceren in een relatief kleine box. Ze zijn gebouwd in de jaren 70-80, dus niet meer nieuw verkrijgbaar. De boxen hebben ingebouwde eindversterkers en kunnen daardoor ook heel goed worden gebruikt als pc-boxen. De kleinste van de serie heb ik hier op de pc aangesloten (de 541), en ik ben nog steeds verbaasd over de kwaliteit van de weergave, met name ook van de lage tonen (let wel, het is een tweewegboxje van slechts 28 bij 21 cm, 18 diep). Ik orienteer me nog op Hauptwerk, maar kan me voorstellen dat dit deze boxen er bruikbaar voor zijn, vooral in die gevallen waarin grote boxen minder wenselijk zijn. Bovendien: ze worden regelmatig op Markplaats aangeboden. Wie een beetje handig is met de soldeerbout kan ze ook nog eens zelf reviseren (elco-revisie), waarna ze weer als nieuw klinken.
Voordelen: relatief goedkoop (afhankelijk van het type tussen de 80 en 300 euro per set), relatief compact, oneindig door te lussen en een weergave-kwaliteit die niet onderdoet voor veel duurdere nieuwe boxen.
Momenteel heb ik in de huiskamer de driewegbox 532 in gebruik, en die doet het met orgelmuziek fantastisch in het hele frequentiegebied.
Wie meer wil weten: google eens op Philips en mfb (of zoek met deze termen op marktplaats), of kijk eens hier.

groet, Luuk