Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Organ master schoenen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 maart 2015 20:39

Re: Organ master schoenen

Ik heb ze zelf al enige tijd omdat ik toen met orgellessen ben gestart. Ik dacht dan moet ik ook maar met de goede schoenen gaan spelen i.v.m. de pedaaltechniek. Met gewone schoenen kwam ik op het pedaal niet uit de voeten maar met deze schoenen gaat dat wel. Door de slanke neus met de vrij dunne zolen heb je toch veel gevoel met het spelen en de hogere hak vergemakkelijkt het voet hak spelen zeker. Als je het uiterste uit je pedaal spel wilt halen dan is het zeer zeker een aanrader.
Mijn orgel leraar Aarnoud de Groen gebruikt ze bij zijn orgel concerten ook.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 17 maart 2015 12:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 17 maart 2015 08:50

Re: Organ master schoenen

Jan schreef:Graag een review als je ze binnen hebt. Met name ben ik ook nieuwsgierig naar de maat.
De grootste maat die verkrijgbaar is, is 44. Soms past me dat, soms is 45 nodig.
Dus vallen ze groot of niet.

Jan


Dansschoenen zijn zeker t/m maat 46 verkrijgbaar. Zoek eens in Google op dansschoenen: er zijn winkels in alle grote steden. Aangezien je een paar schoenen wilt die echt goed passen vind het ik persoonlijk niet zo handig deze online te bestellen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 maart 2015 11:10

Re: Organ master schoenen

Erik schreef:
Jan schreef:Graag een review als je ze binnen hebt. Met name ben ik ook nieuwsgierig naar de maat.
De grootste maat die verkrijgbaar is, is 44. Soms past me dat, soms is 45 nodig.
Dus vallen ze groot of niet.

Jan


Dansschoenen zijn zeker t/m maat 46 verkrijgbaar. Zoek eens in Google op dansschoenen: er zijn winkels in alle grote steden. Aangezien je een paar schoenen wilt die echt goed passen vind het ik persoonlijk niet zo handig deze online te bestellen.


Het ging mij specifiek om de schoenen die Jaap besteld heeft voor € 20,-. Dansschoenen in de winkel kosten nog wel wat meer. En de pasvorm vind ik persoonlijk voor 'loopschoenen' belangrijker dan voor 'zitschoenen'.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 maart 2015 11:58

Re: Organ master schoenen

Jan schreef: Het ging mij specifiek om de schoenen die Jaap besteld heeft voor € 20,-.

Jan

Dit is overigens zonder shipping costs. er komt nog 17,- bij.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 17 nov 2012 08:27

Woonplaats: Langley BC Canada

Bericht 29 maart 2015 22:01

Re: Organ master schoenen

Je kan op sokken ook hardlopen, of rennen op je zondagse leren schoenen, maar sportschoenen zijn er voor gemaakt. Net zo met orgelschoenen...

Ik gebruik de Organ Master Shoes ongeveer 18 jaar. Toen ik een tiener was heeft mijn orgelleraar mij duidelijk gemaakt dat blote voeten, sokken, laarzen, en atletisch schoensel niet voor een orgel geschikt zijn. Hij heeft mij ook laten zie dat punt/hak spel ook goed van pas komt in de eredienst (niet alleen in Franse romantiek). Ik gebruik ook het hele pedaal, en niet alleen het linker octaaf... ;-) In die tijd had ik schoenen met hakken en leren zolen... makkelijk... van de straat zo het pedaal op.

Maar nu zitten de orgelschoenen in de orgeltas... Voor elke dienst even schoenen wisselen (voor iedereen zichtbaar want de console staat voor in de kerk bij ons). Geen uitstekende zolen, heel licht om te dragen, mooie hak van 2,5cm, smalle vormgeving... Ik kan er niet meer zonder... Het speelt fijner, ik voel meer precies in het voetenwerk, en ik heb beter gevoel in het spelen, voel een betere balans.

Zoals je begrijpt: aanbevolen... En ik krijg hiervoor geen verkoop bonus ;-)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 31 maart 2015 18:06

Re: Organ master schoenen

Je hebt helemaal gelijk Opus.
Ik kreeg ze vandaag binnen en ik heb ze meteen geprobeerd:
Geen dubbele pedalen meer ingetrapt.
makkelijk wisselen van punt naar hak, terwijl de toets ingedrukt blijft.
Lekker licht en je voelt het contact met de pedalen goed.
ik had maat 11 (44) en voor normale schoenen draag ik 43/44.
Om op te lopen zijn ze te klein maar voor pedaalspel gaat het goed. Ze zijn niet groter te krijgen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 31 maart 2015 23:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 31 maart 2015 23:43

Re: Organ master schoenen

Jaap380 schreef:ik had maat 11 (46) en voor normale schoenen draag ik 43/44.
Om op te lopen zijn ze te klein maar voor pedaalspel gaat het goed. Ze zijn niet groter te krijgen.


Dan heb ik er denk ik niks aan, mijn schoenmaat is normaliter 44 a 45. Dan gaat de grootste maat dus niet passen.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 apr 2015 00:00

Re: Organ master schoenen

Jan schreef:
Jaap380 schreef:ik had maat 11 (46) en voor normale schoenen draag ik 43/44.
Om op te lopen zijn ze te klein maar voor pedaalspel gaat het goed. Ze zijn niet groter te krijgen.


Dan heb ik er denk ik niks aan, mijn schoenmaat is normaliter 44 a 45. Dan gaat de grootste maat dus niet passen.

Jan


In China houden ze niet zo van grote voeten.... :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 03 nov 2016 00:27

Re: Organ master schoenen

Bij het stuk Psalm 91 van Jan Zwart (http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/22698) kreeg ik zere voeten tijdens het spelen op (dunne sokken). Ik heb twee paar slanke schoenen, waarvan een paar modern met puntneuzen . Ik heb beide paar schoenen uitgebreid getest met dit stuk. Het ene paar (zonder puntneuzen) vielen af want ik gleed constant van de pedalen af. De puntschoenen hadden een betere zool, maar regelmatig bleef ik achter de "zwarte" pedaaltoetsen haken en te vaak drukte ik twee pedalen tegelijk in (schoenen toch nog te breed?)

Tenslotte heb ik een paar zeer stevig gebreide, dikke bergwandelsokken aangedaan. En daarmee de muziek gespeeld op opgenomen. Dat ging uiteindelijk het beste. Maar ja, als de meeste organisten zeggen dat met (goede) schoenen je uiteindelijk beter af bent, moet ik misschien het risico nemen en die "lightinthebox" schoenen bestellen. Als ze niet bevallen, kan ik ze weer verpatsen. Vroeger speelde mijn vader en ik altijd op sokken, maar nu ik na jaren van keyboard spelen weer met "het orgel" bezig ben, twijfel ik.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 03 nov 2016 10:46

Re: Organ master schoenen

Of je nu met schoenen of sokken speelt... je kan jezelf een verkeerde techniek aanleren.

Recent moest ik op les een pedaalsolo spelen en mijn leraar zei dat ik met de bal van mijn voet speelde i.p.v. met de punt.
Dan krijg je dus nooit goed contact met de pedalen.
Het vreemde is dat ik in de loop van de jaren al verschillende leraren heb gehad (en niet de minste) die mij hier nooit op gewezen hebben.

Momenteel let ik er met studeren goed op en inderdaad wordt het pedaalspel preciezer.
Ik speel overigens met schoenen, maar thuis gewoon op mijn sloffen (heb geen zin om steeds te wisselen :) )

Jan Wim, wellicht bedoelen die organisten dat een stuk dat bijv. in 4 kruizen staat totaal anders klinkt dan een stuk in drie mollen.

Vr,gr,
Roel

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 06 nov 2016 21:29

Re: Organ master schoenen

Ik speel alleen op sokken als het pedaal geen standaardafmetingen heeft. In Friesland is dat nogal eens het geval bij 19e eeuwse orgels van Bakker & Timmenga, Hardoff en soms ook Van Dam. Er ligt dan maar zo'n anderhalf octaaf pedaal onder. Op sokken kan ik dan even tasten waar de toetsen liggen. Verder speel ik altijd met schoenen aan, thuis uitgezonderd (omdat ik thuis op sokken loop). Met schoenen aan speel ik trefzekerder. Ik heb een hoop schoenen en trek dan altijd wel wat rankere schoenen aan: mijn Van Bommels, Giorgio's of een van mijn Clarks. De schoen moet rank zijn, liefst een harde zoon en de punt niet te spits.

Op Terschelling in de Westerkerk was ik een week of zes geleden in de morgendienst zowel de organist als de dominee. De organist daar is overleden en men vroeg of ik de dienst zelf begeleiden wilde. Inderdaad was dat tweemaal heen en weer lopen in de dienst naar de andere kant van de kerk, maar wel een mooi experiment. Meteen de kans om orgelmuziek bij de tekst te spelen, oa le Banquet Celeste van Messiaen bij Joh.6:56 na mijn preek over die tekst waar Messiaen dat werk bij componeerde. Wil je weten hoe dat ging, kijk dan hier: http://www.aartveldhuizen.nl/page/muziek-en-preek.
En ja: alles, zowel het spelen als het preken ging op mijn Giorgio's. Gelukkig hoefde ik niet steeds mijn veters te strikken....
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 07 nov 2016 17:02

Re: Organ master schoenen

ik speel altijd met lies laarzen, en dan mijn zuidwester op en mijn oliejas, en dan ruwe stormen mogen woeden.
werkt altijd.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 07 nov 2016 22:54

Re: Organ master schoenen

Heb ik ook een keer gedaan. Mooi mijn orgel naar de knoppe.

Was allemaal water ingelopen.
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com