Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Organ master schoenen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 feb 2012 22:56

Organ master schoenen

Via het internet kan je speciaal voor organisten ontwikkelde schoenen kopen namelijk Organmaster shoes.
Heb ze zelf ook al een tijdje omdat ik met schoenen wilde leren spelen en dit niet zo goed lukte met de schoenen die ik had. Het speelt zeker makkelijk maar toch speel ik meestal gewoon op sokken. Als je benen wat aan de korte kant zijn dan kan de wat hogere hak wel helpen om de pedaal techniek te verbeteren denk ik.
http://store.organmastershoes.com/mensorganshoe-2.aspx

Als je dan een tijdje goed oefent dan kan je dit ook spelen denk ik! hoewel :?: :?: :?:
http://www.youtube.com/watch?v=PvbEEhee ... re=related

groet Jan

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 16 feb 2012 23:38

Re: Organ master schoenen

Volgens mij moet ik dan automatische schoenen hebben met een ingebouwde speelmechaniek. :D
Wel een kunst om zo te spelen. Mooi speeltafeltje, wel erg Amerikaans maar het heeft ook wel wat.
Een goede schoen als van Bommel werkt ook goed heb ik jaren gedaan. Toch verdiende de sok voorkeur. heb je toch meer gevoel bij wat je speelt
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 17 feb 2012 10:30

Re: Organ master schoenen

Ha ha, nou voor de prijs hoef je het i.i.g. niet te laten, maar op dergelijke schoen door de stad, zie ik mezelf nog niet doen :roll:
Ik kies liever voor een, ja ja! Hybride schoen. :lol:
Dan kan ik op vakantie en in mijn vrije tijd gewoon lekker lopen en kom ik een mooi orgel tegen, meteen spelen.
Ook dat zijn Bommeltjes.
Maar Van Lier, Avang etc. doen het ook heel best hoor.

Nee, ik vind het wel knap, maar die schoenen van die Amerikaan brrr... :(
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 feb 2012 10:54

Re: Organ master schoenen

Schoenen...nee! :roll:
Maar shirtje wel.... 8-)
Maar het is wel (technisch) uitzonderlijk knap wat hij doet.....al mis een klein beetje "gevoel". ;)

Jan......weet je ook waar die Organmastershirts te krijgen zijn? :lol:

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 17 feb 2012 13:57

Re: Organ master schoenen

Cameron Carpenter! Onlangs live gehoord in Essen, grandioos! Het orgel van het filmpje is in de Trinity Church, een vritueel orgel van Marshall & Ogletree met samples van een paar Aeolian-Skinner orgels.

Ik kan op alle schoenen pedaal spelen, ook met een vlakke zool zonder hak. Op sokken kan ik niet (meer) spelen, op schoenen ben je veel preciezer en sneller.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 17 feb 2012 14:05

Re: Organ master schoenen

Marien schreef:Ik kan op alle schoenen pedaal spelen, ook met een vlakke zool zonder hak. Op sokken kan ik niet (meer) spelen, op schoenen ben je veel preciezer en sneller.

Yes :!:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 feb 2012 14:32

Re: Organ master schoenen

Hoi Ron

Ik zou niet weten waar je zo'n shirt kan kopen?
Ga je een nieuwe serie youtube filmpjes opnemen? :lol:

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 13 maart 2015 14:21, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 17 feb 2012 14:35

Re: Organ master schoenen

H & S of M & S... :lol: :lol:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 13 maart 2015 13:47

Re: Organ master schoenen

Interessante bevinding van Marien dat je met schoenen preciezer pedaal kunt spelen. Ik speel tot nu toe nog altijd met sokken, alleen als ik op het punt sta om weg te gaan nog wel eens met schoenen. Mijn ervaring is juist dat ik dan veel minder precies ben of nog wel eens twee pedalen samen mee pak. Zijn er meer mensen die hun schoenenervaring willen delen?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 maart 2015 14:08

Re: Organ master schoenen

Ik heb altijd geleerd dat het gevaarlijk is om op sokken te spelen, een pedaaltoets tussen je tenen kan behoorlijk pijnlijk zijn. Afgezien daarvan, ik ben niet anders gewend dan op schoenen, en de stevigheid ervan vind ik wel prettig.

Wel moeten ze een goede punt hebben (geen kisten :D ) en niet te stroef zijn (maar ook niet te glad). Ik speel zowel op standaard zwarte heren schoenen als op sommige 'sneakers' (als ze niet te breed zijn vooraan).
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 13 maart 2015 15:44

Re: Organ master schoenen

Leonard,
Jij geeft aan dat je altijd op sokken speelt en bijna nooit op schoenen. Dan kan ik me voorstellen dat je met schoenen niet fijn vind spelen. Ik denk dat het een kwestie van gewenning is.

Zelf speel ik altijd met schoenen, als ik eens een keer met sokken speel, zit ik er vaak naast, of druk de pedaal niet goed in.
Ik merk bij mezelf dat rustige pedaalpassages of improviseren nog wel op mijn sokken gaat, wordt de pedaalpartij moeilijker dan zijn voor mij de schoenen onontbeerlijk.

Maar of schoenen beter zijn???? Dat laat ik graag in het midden.

Zelf koop ik altijd gewone schoenen (zonder veters, die lekker strak zitten.) Mijn schoenen hebben een leren zool (voor een direct contact met de pedalen) Vervolgens laat ik door de schoenmaker er een zeer dun laagje rubber opzetten (voor de stroefheid). Ik laat de hak altijd extra verhogen en als de zolen breder zijn dan de schoen, laat ik dat gedeelte wegfrezen.

Pfff. het is wat met mijn schoenen....
Maar dan ben ik ook helemaal tevreden!

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 maart 2015 15:46

Re: Organ master schoenen

Sommige organisten hebben zulke kwalijke zweetvoeten dat een orgeldocent wel heel verkouden moet zijn om niet te zeggen: Houd die schoenen maar aan, jongen.
Ik heb nog geen concertorganist of conservatoriumdocent gezien die op sokken speelt.
Met de punt-hak methode (waar je soms niet aan ontkomt) gaat dat veel makkelijker dan op sokken.
Ik vond het wel even wennen, maar je wordt wel precieser als je vaker op schoenen speelt. Een wat hogere hak is daarbij wel voordelig. Daarom maakt Cameron Carpenter ze ook zelf. Hij heeft die techniek geleerd met tapdansen in zijn jeugd. Dat niveau ga ik nooit meer halen. :lol:
Als ik hem zie spelen krijg ik wel zin om eens een speciale orgelschoen te proberen met de fuga a la gigue van Bach...
Maar eerst mijn nieuwe concaaf pedaal maar eens proberen.
Dat lijkt me ook beter voor mn achillespezen... ;)
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 13 maart 2015 16:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5

Geregistreerd: 12 jan 2015 14:24

Bericht 13 maart 2015 15:52

Re: Organ master schoenen

Zelf speel ik ook met schoenen aan (Allstars), en als het een officiele uivoering is op puntschoenen. Veel van onze orgels op Schouwen hebben een "boerenklompenpedaal" en dan wil je wel met schoenen aan spelen.

Ik ken trouwens wel een conservatoriumdocent die op sokken speelt, en dat is Willem Tanke.

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 13 maart 2015 17:52

Re: Organ master schoenen

Ik ken de organ master schoenen zelf niet. Maar dansschoenen (ballroom, latin) gebruik ik altijd. Deze hebben net als organ master schoenen een suede zool. En naast dat dit uistekend danst, zijn ze ook perfekt voor het pedaalspel.
De schoenen zijn smal en sluiten precies om de voet (zacht leer).
De suede zool maakt dat je de pedaaltasten door de zool voelt.
De 2-3 cm hak maakt dat een teen-hak beweging heel makkelijk te doen is, ook als je daarbij een noot wilt overslaan.

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 13 maart 2015 17:58

Re: Organ master schoenen

Kees Hoekman schreef:Ha ha, nou voor de prijs hoef je het i.i.g. niet te laten, maar op dergelijke schoen door de stad, zie ik mezelf nog niet doen :roll:

Dat moet je ook zeker niet doen met die schoenen. Een suede zool daar loop je op straat gelijk de gaten in....

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 maart 2015 09:06

Re: Organ master schoenen

Jaap380 schreef:Ik heb nog geen concertorganist of conservatoriumdocent gezien die op sokken speelt.
Hoi,

Ik ken er twee; 1 is al genoemd en de andere is Gerrie Meijers.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 maart 2015 11:06

Re: Organ master schoenen

Erik schreef:...Maar dansschoenen (ballroom, latin) gebruik ik altijd...


Klinkt interessant. Waar haal je die?
Ik ben namelijk geen held op sokken...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 maart 2015 14:01

Re: Organ master schoenen

Ik ga ze gewoon proberen. Voor het geld hoef ik het niet te laten.
http://www.lightinthebox.com/nl/echt-le ... 13308.html
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 maart 2015 16:40

Re: Organ master schoenen

Wat een wonderlijke discussie eigenlijk :)
Ik moet eerlijk zeggen, zo Karel het doet, doe ik het ook. Alleen, ik kan feitelijk met alle schoenen, zelfs crocqs!, overweg op het pedaal, maar de beste schoenen die ik ooit had, zijn mijn Avang. Ronde neus, zonder loze ruimte! waardoor je optimaal contact kunt maken. Het stomme is echter, dat ik die nog zelden aanheb, eigenlijk omdat mijn sneakers ook zeer prettig spelen en die haast aan mijn voeten zijn vastgegroeid.... :roll:
Eerlijk gezegd, het lijkt vaak een vorm van bijgeloof, die schoenengekte :o
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 14 maart 2015 20:04

Re: Organ master schoenen

Jaap,

Het zijn inderdaad mooie schoenen, alleen zelf kies ik altijd voor "veterloze" schoenen. Als je met de voeten over elkaar heen moet, zit er geen "veterbobbel" op je schoen, dus volgens mij heb je zonder veters meer ruimte (en kan je hak niet in de veters van de andere schoen blijven haken als je met de voeten over elkaar heengaat).


In het algemeen:
Ik denk dat je wat aan schoenen hebt als je met de hak speelt.

Verder vraag ik mijn af: Waarmee speel je als je op sokken speelt? met je grote teen? Mijn grote teen glijd vaak naast de pedaal als ik wat sneller speel of mijn tenen krullen om de pedalen heen waardoor mijn timing net niet precies genoeg is.

Ik denk dat als je goede schoenen hebt, deze niet te breed zijn om 2 pedalen tegelijk te pakken, je hebt een heel duidelijk contact met de pedalen en met een goede zool heb je denk ik een iets betere timing. (maar vraag met niet voor een blinde test als iemand anders speelt ;) )

Wil je op schoenen gaan spelen, moet je echt goed materiaal hebben en er ook de tijd voor nemen om het te leren.
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 maart 2015 01:52

Re: Organ master schoenen

Karel,

ik heb ze al besteld, dus ik ga het merken met die veters.
Ze kostten nog geen twintig euro, dus ik ga het gewoon doen. Mijn pantoffels zijn zo lomp dat ik er te vaak 2 toetsen tegelijk mee pak...
Mijn van Bommels en Greves zijn te puntig en de zool maakt te veel lawaai.
Ik hoop dat deze schoen alle voordelen combineert:
- licht
- ronde neus
- suede zool dus geluidloos
- voldoende hoge hak

leuke ideeen op zo'n forum! :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 75

Geregistreerd: 22 aug 2012 09:45

Bericht 16 maart 2015 15:14

Re: Organ master schoenen

Ik gebruik spaanse sloffen.

Wat steviger en doelgerichter dan op je blote sokken.
Maar toch soepel genoeg on contact te hebben met je instrument.
...en om soms een stiekeme teenzetting te spelen....

Johan

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 16 maart 2015 16:48

Re: Organ master schoenen

Ik speel af en toe met klompen.

Na lang oefenen heb ik uit Folk Dean "Boer wat zeg je van mijn kippen" erin gekregen.

Als ik begin, meestal doe ik dat op het grote orgel van de Sint Laurens, trek ik de Bazuin 32' open, zet mijn linkerp...
ik bedoel, mijn linkerklomp op een paar pedaaltoesten. Moet je die kippen zien fladderen. Prachtig.

Groeten uit de Alblasserwaard.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2015 18:36

Re: Organ master schoenen

RoelPot schreef:Ik speel af en toe met klompen....Moet je die kippen zien fladderen. Prachtig.


Wanneer zien we je in "Boer zoekt vrouw" Roel? :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 maart 2015 19:04

Re: Organ master schoenen

Graag een review als je ze binnen hebt. Met name ben ik ook nieuwsgierig naar de maat.
De grootste maat die verkrijgbaar is, is 44. Soms past me dat, soms is 45 nodig.
Dus vallen ze groot of niet.

Jan
Jaap380 schreef:Karel,

ik heb ze al besteld, dus ik ga het merken met die veters.
Ze kostten nog geen twintig euro, dus ik ga het gewoon doen. Mijn pantoffels zijn zo lomp dat ik er te vaak 2 toetsen tegelijk mee pak...
Mijn van Bommels en Greves zijn te puntig en de zool maakt te veel lawaai.
Ik hoop dat deze schoen alle voordelen combineert:
- licht
- ronde neus
- suede zool dus geluidloos
- voldoende hoge hak

leuke ideeen op zo'n forum! :D
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com