Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Toekomst pijporgel

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 nov 2014 12:20

Re: Toekomst pijporgel

Martijn, ik zat beetje te jennen hoor, trek 't je niet aan :) Maar ik heb gewoon een aversie tegen hoe de man doet en verder laat ik het daar maar bij. Hij doet zeker goede en interessante dingen soms, maar dit is persoonlijk.

Hoe er tegen het orgel aangekeken wordt, als men er al naar kijkt..., zaterdagavond waren mijn vrouw en ik bij een zeer mooi concert door het Zeeuws Vocaal Ensemble, op de verjaardag en in aanwezigheid van Daan Manneke, die hier uit Kruiningen afkomstig is. Organist was niemand minder dan Bram Beekman, op het Kerk- en Kistorgel. Bij vele onderdelen werd geapplaudisseerd, helaas vaak -verstoring van de sfeer- , toen Bram een van de jeugdwerken van Daan Manneke uitgevoerd had op het grote orgel, bleef het eng stil....
Immers, niet Bram, doch het orgel speelde.... ??
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 25 nov 2014 20:10

Re: Toekomst pijporgel

Hallo kees.

Wat het orgel speelt heb ik zelf wel eens commentaar opgegeven na de dienst,
als de predikant een opmerking maakte van het orgel zal het wel een keer voorspelen
waar ze dan promt het antwoord op kregen ik heb nog naar boven gekeken of er geluid kwamhttp://www.pcorgel.nl/posting.php?m ... f=2&t=465#
mooi niet dus ben ik zelf maar gaan spelen.
groet,
Dick
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 nov 2014 20:42

Re: Toekomst pijporgel

Heel goed, want bewustzijn begint met kleine dingen!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 25 nov 2014 21:23

Re: Toekomst pijporgel

Het orgel combineren met andere instrumenten en een andere muziek stijl gebruiken zou ook een nieuw publiek kunnen trekken. Ik vindt dit ook wel vernieuwend: http://youtu.be/xEnrUK9yd9M
Buiten de gebaande paden.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 nov 2014 23:05

Re: Toekomst pijporgel

Helemaal mee eens....mooi stukje ook!

Das nou net de reden waarom ik lid ben van het Orgelparkgebeuren. Alleen balen dat je elke keer in hartje Amsterdam moet zijn. Maar ze geven ook een heel mooi blad uit, en dan al die orgels daar.....
Maar helaas moet er dus dik geld bij, en als het straks op is, einde verhaal. Maar laten we vooral niet teveel gaan somberen, tis toch nog volop genieten.....
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 nov 2014 00:34

Re: Toekomst pijporgel

Kiek an, Geert op de foto, eindelijk een gezicht bij de naam. ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 nov 2014 12:34

Re: Toekomst pijporgel

Ja Kees, das het grote euvel he, op dit forum. Ben je eens bij een memorabel orgelconcert of andere manifestatie, en dan blijkt, dat mede-forumleden daar ook waren. En omdat ik dus een outsider ben in dit wereldje, herken ik dan echt bijna niemand.

Dus straks in Haarlem, bv.

Kom jij ook nog, vanuit dat verre land??
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 nov 2014 12:55

Re: Toekomst pijporgel

Hey Geert, ja ik had me wel al meteen aangemeld, maar door omstandigheden ga ik dat niet kunnen. Mijn gezondheid, beter gezegd, het ontbreken daarvan, laat het niet toe. 't Is te lang en te ver, ik ben alleen na die reis van 1.5 uur al stuk en dan die dag nog en ja, je moet nog terug ook. Erg jammer, ik had me er erg op verheugd, maar goed, dit is mijn eerste jammer niet en het zal mijn laatste jammer ook wel niet zijn, moet je maar rekenen....
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 26 nov 2014 13:06

Re: Toekomst pijporgel

Inderdaad jammer Kees. Sterkte met dit alles!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 26 nov 2014 23:42

Re: Toekomst pijporgel

Geert schreef:Als ik zo die enorme kathedralen zie staan in Fr, dan vraag ik mij ook af, of, behalve enkele toppers die goed zijn voor het massatoerisme, zoals Amiens, Reims, Chartres, ND Parijs, deze enorme bouwwerken wel kunnen worden gehandhaafd zodra ze weer eens toe zijn aan groot onderhoud, door een land waar het er economisch ook niet echt beter op wordt.....


Hallo Geert,
In Frankrijk en Duitsland wordt het onderhoud en het personeel van de kerk betaald vanuit een verplichte kerkbelasting die door de leden van de kerk / parochianen wordt afgedragen. Een deel hiervan wordt bij hen in mindering gebracht op de te betalen belasting (geloof ik). In deze landen is er dus geen scheiding tussen kerk en staat zoals hier in NL. Alleen als de kerkbelastingafdracht afneemt komen de kerken in zwaar weer, maar dan nog zal de overheid er wat bij doen.

Groet, Danny
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 nov 2014 23:51

Re: Toekomst pijporgel

Tzou mooi zijn, als iemand even een beeld- en geluidsimpressie kan maken voor je...!! Dat moet toch te doen zijn met die tegenwoordige handige apparaatjes.

Sterkte!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 nov 2014 01:55

Re: Toekomst pijporgel

Dank je Geert. Och, ik ben best opgeschoten met mijn neurostimulator hoor, maar je bent niet beter, het is pure pijnbestrijding. Ik mag pas vanaf het nieuwe jaar voorzichtig weer gaan revalideren, m.n. op conditie gericht, uithoudingsvermogen dus en ook wel díe spieren, die het nog goed doen, trainen, waar het geen kwaad kan.

Ik denk dat er wel wat te zien komt, iets al was het maar reclame, wie weet, halen ze het journaal ;) :roll: :lol:

Geheugenproblemen..., dat klinkt ook niet lekker. Toch niets ernstigs aan de hand met Geert?? Jij ook sterkte hè!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 mei 2016 14:58

Re: Toekomst pijporgel

Gezien de recente bijdragen op het forum is het misschien leuk om hierover verder voort te borduren in dit topic.
https://www.youtube.com/watch?v=UMwctRJcHcc
https://www.youtube.com/watch?v=d5O8cHI-vPY
en nog vele andere videos van Cameron op internet met nog vreemder haar.
Ligt de toekomst van de pijporgels in handen van deze nieuwe generatie punk/gothic organisten? Willen we dat wel? Of hebben we geen keuze nu de kerken steeds leger gaan worden?
Of gaan de Aziatische landen waar het Christelijk geloof wel toeneemt de fakkel overnemen ook al is daar geen grote traditie/historie van orgel bouw.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 17 nov 2012 08:27

Woonplaats: Langley BC Canada

Bericht 12 mei 2016 07:36

Re: Toekomst pijporgel

Loosman schreef:Gezien de recente bijdragen op het forum is het misschien leuk om hierover verder voort te borduren in dit topic.

Of gaan de Aziatische landen waar het Christelijk geloof wel toeneemt de fakkel overnemen ook al is daar geen grote traditie/historie van orgel bouw.

Groet Jan


Dat laatste lijke wel het geval. De oudste orgelbouwer in Noord America Casavant Freres, heeft zijn website in Chinees en Koreaans vertaald, nadat ze regelmatige orders uit Azie krijgen (casavant.ca). De kerken groeien daar, en orgels worden op prijs gesteld. Ik heb zelf twee Koreaanse Geneefse Psalmbundels, en ik weet dat een Chineese Geneefse Psalmbundel in de maak is. Hier hebben we een aantal organisten uit Azie die heel goed spelen, omdat ze de discipline van piano studeren al vanaf peuterleeftijd is bijgebracht. Ik denk dat je gelijk hebt met dat er een verschuiving plaatsvindt, van Europa (Noord America) naar Azie.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 mei 2016 09:04

Re: Toekomst pijporgel

Jan Jan, spaar m'n tere zieltje en laat ons verschoond blijven van dat Cameleon-figuur.... :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 12 mei 2016 09:43

Re: Toekomst pijporgel

Kees, goedemorgen,

Het hoekige komt nu wel prominent naar buiten.... wil je dat ?
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 mei 2016 10:08

Re: Toekomst pijporgel

Hoi Kees.

Er is veel af te dingen op Cameron.(zijn kapper moeten ze per direct uit zijn vak zetten o.a.) maar hij weet wel volle zalen te trekken en dat lukt de meeste van de hedendaagse organisten niet. Op deze manier brengt hij het pijp/kerk orgel wel weer meer onder de aandacht van de jeugd.
Zijn manier van spelen moet je van houden maar er zijn heel veel stukken waar ik vol verbazing naar kijk zo virtuoos en foutloos. Hij kan ook geweldig mooi conventioneel spelen. Ik heb een cd van hem waarop hij zonder loopjes en fratsen nun komm de heiden Heiland speelt! prachtig!
Alles veranderd /evolueerd deze tijd en ik denk dat het pijporgel daar (helaas) niet aan ontkomt.
Als je ter vergelijking naar de piano kijkt. Dit was een klassiek instrument maar heeft ook zijn plaats gevonden in jazz, blues en pop en ik weet niet of de piano zo populair was geweest in deze tijd als dat niet gebeurd was.
In het verleden zijn er ook al pogingen geweest om het kerkorgel meer naar de pop kant te trekken, denk maar aan de nederlandse groep Ekseption. Als deze groep nog had bestaan (Rick van der Linden is overleden) dan zou het mij niet verbaasd hebben als er een hauptwerk orgel op het podium had gestaan.
https://www.youtube.com/watch?v=T71MlJEG9RA

https://m.youtube.com/watch?v=fFqFYqnwtHk
Lp versie met echt pijporgel

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 mei 2016 18:14

Re: Toekomst pijporgel

Loosman schreef:https://www.youtube.com/watch?v=T71MlJEG9RA

https://m.youtube.com/watch?v=fFqFYqnwtHk
Lp versie met echt pijporgel

Groet Jan


Die hadden helemaal geen kapper...... :mrgreen:
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 mei 2016 10:41

Re: Toekomst pijporgel

Ha ha Huib, denk maar aan die soep, die zo heet niet gegeten wordt, als dat die wordt opgeschept. Laat onverlet, dat ik van Cameron echt niet blij wordt, hoewel ik zijn techniek wel zie hoor.

En de toekomst, ach, die vluchtige entertainment sfeer is nu eenmaal nooit een blijvertje, zo eerlijk moeten we ook zijn. De doorsnee mensen pakken op den duur toch terug naar het ambachtelijke en geloof me, Cameron is op een orgel als Zeerijp of Zaltbommel zo uitgespeeld.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 mei 2016 18:55

Re: Toekomst pijporgel

In Duitsland worden behoorlijk wat nieuwe orgels gebouwd op dit moment en daar zie je een mooie combinatie van ambachtelijke mechanische orgelbouw en moderne techniek. Dat maakt de orgels ook toegankelijker en makkelijker bespeelbaar.

Maar het staat nog steeds in een kerk en dat zorgt hier in nederland voor een behoorlijke drempel door een religieus/stoffig imago.
Ook in concertgebouwen word het aanwezige orgel maar zelden gebruikt.
De theatervoorstellingen in nederland worden nog wel redelijk bezocht dus misschien is daar een combinatie van te maken. Orgelconcert in het theater.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com