Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Toekomst pijporgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 apr 2012 19:18

Re: Toekomst pijporgel

Hallo jaco,

in het RD heeft er inderdaad een discussie over gestaan.
Je haalt gelijk het kopstuk van de GBS erbij.
detail, de GBS is de eerste die in bijna 450 jaar de psalmen niet ritmisch uitgegeven heeft. ik heb hier psalmboeken uit 1571 liggen en netjes allemaal ritmisch gezet.
Nog een detail. de GBS heeft de acte van autorisatie van 1773 letterlijk voor de psalmen staan.
Hoezo hypocriet.
Ik zal ook nooit een GBS bijbel kopen en bovenstaande is een van de redenen. een andere reden is dat ze erg slecht gebonden zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 maart 2013 00:19

Re: Toekomst pijporgel

http://www.youtube.com/watch?v=rd2Iyd4fv4M

en

http://www.youtube.com/watch?v=17o0Yxwj8J0

In deze kerk heb ik nog maar een paar jaar geleden hele intense momenten beleefd.....
Zij heeft 800 jaar en twee wereldoorlogen die zich aan haar voeten hebben afgespeeld, overleefd.

Maar de huidige tijdgeest is haar doodsteek geworden ( inlcusief het prachtige orgel....)

Dit staat helaas op mijn netvlies gebrand en wil er maar niet af; steekt ook nogal af tegen alle jubelende orgelberichten die op dit forum zijn te vinden.
Vooral niet de ogen sluiten voor wat er in de wereld om ons heen gebeurt zou ik willen zeggen.

Moest dit even kwijt hier.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 maart 2013 14:25

Re: Toekomst pijporgel

Hoi Geert

Een reactie recht uit het hart. :!:
Echt zonde zo'n mooie kerk met zo' n mooi orgel.
Ik hoop dat het tij nog eens keert. Het beste recept zou dan zijn een revival van het geloof en een weer toegenomen kerkgang. Ik hoop dat de nieuwe Paus m.b.t. De katholieke kerk een positieve rol gaat spelen. Een Paus dus van deze tijd niet vastgeroest in oude gebruiken en dogma's. Wie weet worden dan een aantal katholieke kerken met mooie Cavalle-Coll orgels echt bewaard en niet alleen als digitale Hauptwerk sample set.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 01 maart 2013 17:29

Re: Toekomst pijporgel

Mijn Frans is niet te best, maar begrijp ik dat met de kerk ook het Mutin-orgel gesloopt is?
Oei, da's een verlies!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 maart 2013 00:54

Re: Toekomst pijporgel

Geert schreef:http://www.youtube.com/watch?v=rd2Iyd4fv4M

en

http://www.youtube.com/watch?v=17o0Yxwj8J0

In deze kerk heb ik nog maar een paar jaar geleden hele intense momenten beleefd.....
Zij heeft 800 jaar en twee wereldoorlogen die zich aan haar voeten hebben afgespeeld, overleefd.

Maar de huidige tijdgeest is haar doodsteek geworden ( inlcusief het prachtige orgel....)

Dit staat helaas op mijn netvlies gebrand en wil er maar niet af; steekt ook nogal af tegen alle jubelende orgelberichten die op dit forum zijn te vinden.
Vooral niet de ogen sluiten voor wat er in de wereld om ons heen gebeurt zou ik willen zeggen.

Moest dit even kwijt hier.

HG

Geert

Dit Mutin orgel is vorige week toch nog op tijd afgebroken en het wordt opgeslagen (uitgevoerd door fa. Thomas uit Spa (Belgie))
Zie http://blog.france3.fr/picardie-la-mer/2013/03/18/abbeville-les-orgues-de-leglise-saint-jacques-preservees/
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 maart 2013 13:01

Re: Toekomst pijporgel

Hee, Evert-Jan, reuze bedankt voor je reaktie.

Inmiddels vond ik in mn boekenkast een heel mooi uitgevoerd boekwerkje over wat er allemaal te zien is (was) in deze kerk, gekocht 3 jr geleden. Vreemd idee dat het er dan niet meer is. Ik moet ook sterk denken aan hoe die hele regio van NW Frankrijk eruitgezien moet hebben na WOII.

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 maart 2013 13:31

Re: Toekomst pijporgel

Even een korrektie: de foto die ik bijsloot is NIET van de St Jacques, maar van de St Vulfran, ook in Abbeville.

Foutje! Mooie plaatjes trouwens van de redding van het Mutin orgel .

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 sep 2014 09:13

Re: Toekomst pijporgel

Gelukkig worden er nog steeds orgels in Nederland gebouwd!
Wel met materiaal uit overbodige orgels o.a. Kleuker orgel uit Hannover.
http://www.orgelnieuws.nl/ichthuskerk-u ... n-gebruik/
Met 2 zeer aparte registers steekien en pinne ;)

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 30 sep 2014 21:15

Re: Toekomst pijporgel

Een orgel is gewoon een muziekinstrument, maar dan wel een heel bijzonder.
Nu trap ik een open deur in, maar anders kan ik het niet zeggen.
Een groot orgel heeft behoefte aan een ruim onderkomen.
Dat was dus over het algemeen een kerk, maar kan ook een grote (concert) zaal zijn of een theater.
Is een orgel in een kerk een "kerkorgel"? Ik denk het niet, want zet je precies hetzelfde orgel in een zaal, is het dan een "zaalorgel"? Nee, het blijft gewoon een orgel het meest fantastische muziekinstrument! Is het speciaal voor de "lofzang"? Een beetje eng gedacht alsof je op een viool allen maar Straus zou kunnen spelen. Natuurlijk niet, een orgel is als instrument op alle muzikale markten thuis. Zelfs op een Perzische markt (Ketelbey) Iedereen heeft het bijzondere van het orgel al geroemd in de bovenstaande discussie. Dus we zijn het wel met elkaar eens. Wij waren in juni in de buurt van Keulen en bezochten een concert in de Dom op het hoofdorgel. Er werd mij verteld dat er 2000 zitplaatsen waren, maar er werden klapstoelen aangesleept om te zitten. Bomvol! Dat was normaal werd ons verteld! Mijn voorspelling is dus dat het orgel als instrument tot het einde der tijden zijn geluid laten horen en geliefd blijven bij een breed publiek. Laat dat een troost en een bemoediging zijn voor ons allen. Amen.

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 01 okt 2014 21:34

Re: Toekomst pijporgel

Ik pas de "Duck test" toe: Als het er uitziet als een eend, zwemt als een eend, en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.

Over de hele wereld is mijn inschatting dat orgels voor 80% in kerken staan. In die plaatsen zullen ze waarschijnlijk een rol vervullen in de eredienst, met de gemeentezang. Er zijn orgels in parken (bijv. California), winkelcentra (bijv. Wanamaker), restaurants (bijv. organ stop pizza), concertzalen, en het Orgelpark waar ze voor andere doeleinden worden gebruikt, maar dat is niet de algemene toepassing van een orgel, denk ik...

Een groot deel van de muziek voor orgel heeft een religieuze achtergrond. Ik denk met name aan Bach en Franck, maar er is zoveel, zoveel meer! Ik denk niet dat er een ander instrument is waarvoor zoveel religieuze composities zijn geschreven!!

Het woord "kerkorgel" lijkt mij een Nederlandse samenvoeging - toch wordt het orgel wereldwijd veelal geidentificeerd met de Christelijke kerk. Als de waardering en de betrokkenheid bij de kerk vermindert (mogelijk zelfs negative wordt), heeft dat ook gevolgen voor de waardering voor orgels.

Om een alternative toepassing te zoeken voor orgels vanwege onze vele historische instrumenten is begrijpelijk. De kerkelijke functie en het orgel als instrument wordt daarom losgekoppeld. De toekomst van de kerk en de toekomst van het orgel worden losgekoppeld, om "in een neergaande spiraal van de kerken niet de orgels mee te slepen".

Als je het orgel als kerkelijk instrument beschouwt en de kerk je na aan het hart is, dan kan dit een pijnlijke ontwikkeling zijn (er staat meer op het spel dan alleen maar een orgel). Maar als je een orgel-liefhebber bent die het instrument (ook) los van de kerk kan waarderen, dan kan dit positive ontwikkeling zijn.

Om terug te komen op de oorspronkelijke post van Jan Loosman: de jonge generatie denkt een app te kunnen downloaden en dan orgel te kunnen spelen... Promotie van muziek leren, orgel, piano, vergt meer inspanning van ouders in deze eeuw. Het is niet meer vanzelfsprekend om muziek te leren. Sommige kerken hebben dat ook uitgevonden: er zijn weinig nieuw organisten... er is een pro-aktief beleid nodig om toekomstige organisten te kweken.

Aan de slag...
- neem Hauptwerk mee de straat op...
- organiseer een flash mob met een Hauptwerk instrument...
- regel voor een plek in een winkelcentrum rond de kerst met je Hauptwerk orgel...
en promoot de echte pijpen natuurlijk ook :-)

Frank

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 okt 2014 22:09

Re: Toekomst pijporgel

Frank2013 schreef: promoot de echte pijpen natuurlijk ook :-)

Over promotie gesproken: zaterdag is er open dag: http://www.stinkens.nl/index.html
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 nov 2014 19:50

Re: Toekomst pijporgel

Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 23 nov 2014 23:17

Re: Toekomst pijporgel

Dan is dit ook een leuke: http://youtu.be/dVlqJxNKPw8
Wie van ons doet dit komende zomer op de boulevard van scheveningen? :D
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 nov 2014 11:26

Re: Toekomst pijporgel

Oei.... laten we deze site niet bevuilen met Cameron Carpenter.... :(
Maar ja, smaken mogen verschillen natuurlijk, dat weer wel.... :?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 nov 2014 12:19

Re: Toekomst pijporgel

Hadie Kees! How's life going on??

Ik wilde niet reageren, want ik ben toch al lang over mn schrijftax heen...wellicht is jouw woordkeus wel wat erg heftig, maar ik ben het er wel volledig mee eens....totaal het tegenovergestelde van Bert van den Brink ook nog eens.......
ERRUG.....
Wellicht vindt de inzender dit ook, en heeft hij daarom voor die extreme tegenstelling gekozen...

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 nov 2014 13:08

Re: Toekomst pijporgel

Haha Geert, niet te zwaar opvatten hoor, maar ik gruw wel van die Carpenter...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 nov 2014 14:54

Re: Toekomst pijporgel

Een speelrobot, toetsenacrobaat, selfcicker, en totaal gevoelloos! Dus is het geen muziek, wat hij produceert.
Wel knap hoor, zijn technisch kunnen.

Benieuwd of hier ook tegengas op komt......

Het beste gewenst, daar in het zonnige Zeeland!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 nov 2014 15:43

Re: Toekomst pijporgel

Zoals hij de bekende toccata en Fuga speelt is weergaloos. Hij wordt weleens de nieuwe Mozart genoemd.
Hij maakt alleen geen fouten in aanslag en tempo en daardoor klinkt het wat mechanisch. Ik wou dat ik zo kon spelen maar tja :? Maar misschien wakkert hij de interesse in pijporgels bij de jeugd weer wat aan en is er toch nog hoop. Waarom moeten we de speelstijl van onze voorvaderen blijven behouden? Hij doet het in ieder geval niet en gaat buiten de gebaande wegen. Je moet er van houden maar eigenlijk vind ik hem persoonlijk een genie.
Alleen zijn kapper moeten ze uit zijn vak zetten, afschuwelijk.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 nov 2014 16:05

Re: Toekomst pijporgel

Loosman schreef:Alleen zijn kapper moeten ze uit zijn vak zetten, afschuwelijk.

Groet Jan


Ook die gaat buiten de gebaande wegen..... :-)

Wat ik wel leuk van hem vind, is dat hij voor een concert gewoon bij het publiek rondloopt om kennis te maken.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 24 nov 2014 19:08

Re: Toekomst pijporgel

Ik plaatste deze link vanwege de manier om het grote publiek met orgels in aanraking te ( blijven) brengen. Haal het orgel uit de, vaak kerkelijke ruimte, en zet hem eens op het marktplein of zoiets. Een mooie hauptwerk set in een groot winkelcentrum zal best wat aandacht trekken. (6 december op het marktplein bij de Bavo in Haarlem?)

En wat je van Carpenter vindt is in deze niet belangrijk.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 nov 2014 02:30

Re: Toekomst pijporgel

https://www.youtube.com/watch?v=VVdu5V-8zi8

Wel een fraai console!! Dat schijnt hij mee op reis te nemen; is toch nog een aardig omvangrijk dingetje.

Geniaal is hij wel; dat hij bv Mahler 5 gewoon even een orgeltranscriptie heeft geschreven.....en die Moessorgsky is natuurlijk heel bekend van hem, etc etc.

Nou, wellicht steekt hij sommige jongeren wel aan, met zijn presentatie en outfit.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 nov 2014 02:34

Re: Toekomst pijporgel

https://www.youtube.com/watch?v=KmZ6m9P7ShE

Hier even kijken op 1: 51 dan zie je een mooi 3 klaviers dingetje dat hij thuis heeft staan.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 nov 2014 10:17

Re: Toekomst pijporgel

Geert schreef:https://www.youtube.com/watch?v=KmZ6m9P7ShE

Hier even kijken op 1: 51 dan zie je een mooi 3 klaviers dingetje dat hij thuis heeft staan.



Hoi Geert dat is iid een mooi dingetje.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 nov 2014 10:27

Re: Toekomst pijporgel

mbouwheer schreef:Ik plaatste deze link vanwege de manier om het grote publiek met orgels in aanraking te ( blijven) brengen. Haal het orgel uit de, vaak kerkelijke ruimte, en zet hem eens op het marktplein of zoiets. Een mooie hauptwerk set in een groot winkelcentrum zal best wat aandacht trekken. (6 december op het marktplein bij de Bavo in Haarlem?)

En wat je van Carpenter vindt is in deze niet belangrijk.



Ik denk momenteel de enige oplossing om in Nederland het orgel onder breed publiek te brengen. Met een iets bredere blik als nu het geval is.
In Nederland is het orgel vrijwel onlosmakelijk verbonden met de kerk en als we eerlijk zijn is de afkeer tegen de kerk erg groot in Nederland (dus ook tegen het orgel). Maar ook in de kerk wordt tegen het orgel aangekeken als instrument voor grijze muizen. (En als we eerlijk zijn hoe zien de meeste orgelkasten er niet uit, niet erg aantrekkelijk voor de meeste jeugdige cq moderne huiskamers).
Ook hoe hier omgegaan wordt met het orgel in de kerk, maakt het orgel voor velen onbereikbaar. Hoe moeilijk is het soms om een orgel te bespelen in Nederland en hoe makkelijk in het buitenland.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 nov 2014 11:15

Re: Toekomst pijporgel

Ja, even los gezien van het kerkelijke gebruik, heeft het pijporgel ook door een aantal andere eigenschappen het altijd moeilijk gehad om populair te zijn bij een groter publiek.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de omvang van het instrument, alsmede het feit, dat je de vertolker vaak helemaal niet te zien krijgt.
Dat is, waar Cameron Carpenter op ingrijpt met zijn show. Heb je die batterij speakers gezien?? Overigens vond ik het toch vaak gewoon als een theaterorgel klinken.....

WEL is in de popwereld de Hammond of daarvan afgeleide sound, vaak niet meer weg te denken. Maar daar bespeelt men dat vaak alleen met de handen, en is de associatie met het oorspronkelijke pijporgel volkomen verdwenen, dus, ondanks de populairiteit van die sound, weet de jeugd vaak helemaal niet meer, waar het allemaal vandaan kwam.

Mijns inziens is de oorspronkelijke kracht van het orgel, nl dat het een soort orkestraal apparaat is ( Mon Orgue, cést mon orchestre) ook meteen de hoofdreden van zijn stagnatie. Immers, die funktie ( denk ook aan het bioscooporgel) is steeds minder nodig in de huidige tijd, en als solo-instrument bij een orkest ( zoals de piano zo fraai kan zijn) dat wil ook niet echt lukken, op een paar mooie uitzonderingen na, want dan heb je toch een beetje twee orkesten tegelijk........

Hopelijk kunnen we er toch nog wat jaartjes van blijven genieten.......

Ik vond dit wel een leuke inzending van de hr Bouwheer, om er weer eens over na te denken...!!
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com