Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Toekomst pijporgel

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 maart 2012 16:09

Toekomst pijporgel

Ik heb 2 kinderen een Zoon van 18 en een dochter van 20. Het zijn twee fijne kinderen die gek zijn op alle soorten muziek. Alleen orgel muziek daar hebben ze niets mee. Als je ze hoort praten over het kerkorgel dan is het een instrument voor mensen die met één of zelfs beide benen in het bejaardenhuis staan. Bij deze twitter, facebook, mobieltjes generatie die opgroeien in een tijd met een steeds verdergaande secularisatie ben ik bang dat ook de interesse voor het pijp/kerkorgel steeds verder verdwijnt. Heeft het pijporgel nog een toekomst of gaat het in de toekomst in het rariteiten kabinet terecht komen?
Wat is jullie mening hierover?

Groeten Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 19 maart 2012 22:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 maart 2012 17:16

Re: Toekomst pijporgel

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 21:57, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 maart 2012 18:16

Re: Toekomst pijporgel

Ja Wim, alles goed en wel, en idd zie je ook in Fr bv veel orgels die nog vanuit de algemene middelen worden onderhouden, maar dat gaat m.i. slechts 2 generaties mee.

Als ik Jan zo beluister, en met mijn nageslacht is het al niet anders, dan betekent het gewoon, dat zodra zij aan de touwtjes trekken, hier gewoon geen geld meer voor beschikbaar komt.

Beleven wij nu ( behalve in de Bible belt natuurlijk...) echt de avondschemering van de westerse (= christelijke) cultuur en beschaving?? Zou zomaar kunnen....

Als ik zo die enorme kathedralen zie staan in Fr, dan vraag ik mij ook af, of, behalve enkele toppers die goed zijn voor het massatoerisme, zoals Amiens, Reims, Chartres, ND Parijs, deze enorme bouwwerken wel kunnen worden gehandhaafd zodra ze weer eens toe zijn aan groot onderhoud, door een land waar het er economisch ook niet echt beter op wordt.....

Pardon, het ging over orgels.......

Ben daarom ook begunstiger van Orgelpark, maar als ik zo de aantallen concertbezoekers daar zie.....brrrrr.

Aha... bij het sluiten van de markt ontdek ik daar nog een lichtpuntje wat NL betreft: er is een snel opgekomen politieke club, die zich nogal afzet tegen andere stromingen, en zich er graag op voorstaat, dat ze het joods-christelijke gedachtegoed willen verdedigen...dus wie weet komen de centjes dan toch nog...... :mrgreen:

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 maart 2012 18:54

Re: Toekomst pijporgel

Mail Geert, Geert :!:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 maart 2012 19:19

Re: Toekomst pijporgel

Hoi Geert

Als we het van die club moeten verwachten dan maar liever niet!!!!

Groet Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 19 maart 2012 19:37

Re: Toekomst pijporgel

Geert schreef:Aha... bij het sluiten van de markt ontdek ik daar nog een lichtpuntje wat NL betreft: er is een snel opgekomen politieke club, die zich nogal afzet tegen andere stromingen, en zich er graag op voorstaat, dat ze het joods-christelijke gedachtegoed willen verdedigen...dus wie weet komen de centjes dan toch nog...... :mrgreen:

Maar is dat niet diezelfde club die subsidie voor muziek afdoet als linkse hobby? :shock:

Ik vrees dat er in deze eeuw heel wat kerken en orgels gaan verdwijnen, ook historisch zeer waardevolle. Alleen de echte parels zullen overblijven. Tenzij... ach, er zijn andere wonderen die ik liever zie gebeuren. Uiteindelijk kan de kerk best zonder orgels. Dus of een Grote Opwekking het orgel zal redden lijkt me zeer de vraag. Maar triest is het wel. Want zelfs als die Opwekking er komt en de kerken weer vol stromen, een kerk zonder orgel lijkt me vreselijk.

Maar om het orgel dan maar los te maken van de kerk? Wat mij betreft doeken ze dat Orgelpark meteen op. Ik zie het alleen maar als een bevestiging van het dreigende failliet van christelijk Nederland. Een orgel dient om de lofzang te ondersteunen. Dat misbruik je niet voor wereldse doeleinden. Ja, ik weet het, historisch gezien valt daar heel wat op af te dingen. Maar ik spreek nu vanuit mijn onderbuikgevoelens. :oops:
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 maart 2012 19:42

Re: Toekomst pijporgel

Volgens mij kunnen onderbuik gevoelens volstrekt legitiem zijn... :idea:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 maart 2012 19:49

Re: Toekomst pijporgel

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 21:58, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 maart 2012 20:19

Re: Toekomst pijporgel

Ja, maar zowel Statenvertaling als Statenberijming hebben hebben daarmee 'kerkpolitiek' bedreven: in het Hebreeuws staat er gewoon "fluit" (met rieten pijpen)...
Ik vind een orgel ('des duyvels doedelsack') prachtig in de kerk, en -voor traditionele kerkliederen- met afstand het beste begeleidingsinstrument. Maar bijbels is er natuurlijk niets voor te zeggen, omdat er toen geen orgels waren...
Al vrees ook ik dat er inderdaad niet al teveel orgels bespeeld zullen worden over een generatie of twee...
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 maart 2012 20:28

Re: Toekomst pijporgel

Dus hebben wij een belangrijke én leuke missie :P
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 maart 2012 20:37

Re: Toekomst pijporgel

Nou, heeft weer heel wat tongen losgemaakt......

Geheel terzijde van wat men hier zoal over te berde bracht: afgelopen vrijdagavond was ik in de Grote Kerk van Elburg ( voor de MP) daar was ik nog nooit in geweest. En toen ik mij omdraaide toch een visuele traktatie van de eerste orde.....wat een uitbundig vormgegeven instrument.....

Ik denk zo, dat de toekomstige generaties heel wat op zijn minst cultuurhistorisch, maar ook artistiek gezien, onvervangbaar erfgoed gaan missen!

Maar ja, tis van alle tijden natuurlijk; als je de door de diverse beeldenstormen verminkte kunstwerken uit het verleden zo beziet!

Wij gaan gewoon weer virtueel verder! Ik denk aan een beamer voor effectvolle presentatie van al die mooie orgels tijdens het spelen....... :mrgreen:

HG

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 maart 2012 20:52

Re: Toekomst pijporgel

Enig lichtpuntje is dat veel kerken een herbestemming krijgen. Als men dan ook maar het nut ervan inziet om het orgel te laten staan (al of niet gebruikt). Beter een historisch orgel in ongebruikte maar geconserveerde toestand (desnoods dik onder het stof) dan een Pijporgel volledig verminkt wat ook veel gebeurd.
Er komt heus wel weer een opleving voor het orgel.
Mede dank zij Hauptwerk komt er meer belangstelling voor het orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 maart 2012 21:05

Re: Toekomst pijporgel

Nog een lichtpuntje!
In onze recycle cultuur kunnen wij al die mooie pijpfrontjes nu een 2e leven geven voor onze Genelecs, Kefs , Behringer monitor speakers!
Hoewel, ik zie ze toch liever in een mooi kerkgebouw!

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 maart 2012 00:06

Re: Toekomst pijporgel

Het zal allemaal waar zijn....maar als ik zie in ons kleine land hoe groot en waardevol ons orgelbezit is......
en hoeveel "jonge gasten" orgelspelen, op YT "orgelaktief zijn" en Youtube (en andere) orgelbijeenkomsten bezoeken,
dan geloof ik niet dat de animo nu voor het orgel en orgelspel vergeleken met mijn jeugdperiode afgenomen is.
Wel hebben zij een veel bredere muziekliefde (popmuziek).

Ik zie dat wel bij mijn zoons. Allebei vinden ze orgelmuziek prachtig, maar ook popmuziek. De een is naast orgel piano aan het leren....de ander gitaar....en samen spelen we "bij het orgel" klassieke muziek, popmuziek tot kinderliedjes toe ;)
Nou....dat was vroeger bij mij thuis "uit den boze".
Ik zie het allemaal niet zo somber in. En tijden - of je nu wilt of niet - veranderen nu eenmaal. gelukkig, daarom hebben we nu hauptwerk i.p.v. anologe pierementen en harmoniums.
Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 20 maart 2012 00:45, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 maart 2012 00:39

Re: Toekomst pijporgel

Een orgel dient om de lofzang te ondersteunen

Nou....dat is nog maar de vraag...daar kan je weer een heel andere discussie
over houden......
Deze interessante discussie heeft zich ook op "Klavarorganist" afgespeeld.
En historisch gezien (over langere tijd) denk ik dat die opmerking slechts een kleine periode van de orgelhistorie
beslaat.....en laten we het dan nog maar niet over de ontstaansgeschiedenis en -periode van het orgel hebben.

Het orgel dankt echt niet haar bestaansrecht aan de gemeentezangbegeleiding, hoe waardevol en mooi ook.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 20 maart 2012 02:50

Re: Toekomst pijporgel

Gerrit schreef:Maar om het orgel dan maar los te maken van de kerk? Wat mij betreft doeken ze dat Orgelpark meteen op. Ik zie het alleen maar als een bevestiging van het dreigende failliet van christelijk Nederland. Een orgel dient om de lofzang te ondersteunen. Dat misbruik je niet voor wereldse doeleinden.


Voor een wereldse orgel liefhebber als ik, klinkt dit toch enigszins merkwaardig.
Als U hiermee wilt zeggen dat wanneer het orgel in de toekomst zijn taak als ondersteuning van de lofzang niet meer behoeft te vervullen, om de simpele reden dat er (gezien het dreigende failliet zoals U dat zelf noemt) in de toekomst misschien amper mensen meer zijn die weten wat de lofzang eigenlijk inhoud, het maar beter is dat het orgel met de kerk mee verdwijnt, bent U geen orgel liefhebber.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 maart 2012 09:35

Re: Toekomst pijporgel

Ik wilde eigenlijk niet reageren op die opmerking, dat Orgelpark maar beter moet verdwijnen........

Maar, Roland, jouw reaktie ondersteun ik van harte! Ik vind het jammer, dat er in zeg maar orthodox denkende kringen soms zulke rigide, bijna vijandig overkomende, standpunten worden ingenomen. Het lijkt wel, of andersdenkenden worden gediscrimineerd!

Tegelijkertijd hoor je uit die kringen, dat men zich zo aangevallen voelt.. vreemd. Ik zou vanuit geloofsstandpunt toch veel meer een begripsvolle benadering van de medemens verwachten.

Ik hoop eigenlijk,dat het op dit forum gewoon over het - virtuele - orgel blijft gaan, en dat wij ons wat meer kunnen inhouden betreffende afkeurende opmerkingen, want die lokken dus weer tegenreakties uit........zo zijn hele oorlogen ontstaan!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 maart 2012 10:30

Re: Toekomst pijporgel

Roland

Ik ben het met je eens. Een kerkorgel is wel een pijporgel maar een pijporgel is niet per definitie een kerkorgel met als voorbeeld het pijporgel in het concertgebouw te Amsterdam. Ik denk ook niet dat alle componisten voor pijporgel muziek een even diepgeworteld geloof hadden als bijv. Bach.
Een pijporgel is een pracht instrument voor gemeente begeleiding maar is daardoor niet exlusief een religieus instrument geworden!

Groet Jan

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 20 maart 2012 10:49

Re: Toekomst pijporgel

Historisch gezien is het orgel niet in de kerk ontstaan. Zelfs in de eerste tijd dat ze verschenen in de kerken werden ze hoofdzakelijk voor andere doeleinden gebruikt.
In het begin van de reformatie werd het gebruik in de eredienst zelfs verboden en werden ze alleen maar voor concerten en uitvoeringen gebruikt.
Dus ik moet mij bij Roland van harte aansluiten dat een orgel een niet per definitie kerkelijk instrument is en dat het op andere wijze prima gebruikt kan worden. Neemt niet weg dat ik het gebruik in de eredienst toejuicht.

Ik kom uit behoudende Hervormde kring en ik moet met lede ogen aanzien hoe het orgel bij ons in de kerk bijna verafgood wordt door enkele mensen terwijl er een smakeloze en stijlloze hoerenkast omheen staat. Ik zou het orgel graag netjes gerestaureerd zien en met een goede reconstructie van de originele orgelkast uit 1848. Wat er nu omheen staat is een product van ziekelijke pronkzucht in combinatie met geen bal verstand hebben van orgels en vriendjespolitiek.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 maart 2012 12:42

Re: Toekomst pijporgel

Het orgel is voor mij de koning onder de instrumenten.
En voor mij ook voor alle kringen, kerkelijk en niet-kerkelijk, geschikt. Gewoon van alle markten thuis.
Gewoon een heerlijk cultureel ambachtelijk instrument. Let eens op hoe heerlijk de fluiten van een draaiorgel kunnen klinken, prachtig toch?!
Ieder heeft zo zijn voorkeuren, gelukkig maar, anders werd het een eenzijdige boel!
Google maar eens op Barbara Dennerlein...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 20 maart 2012 12:53

Re: Toekomst pijporgel

maar een pijporgel is niet per definitie een kerkorgel.
Mee eens.
Een kerkorgel is wel een pijporgel
Het is maar wat je onder 'kerk' verstaat:
1. Een historische ruimte waarbij de esthetiek het belangrijkste is.
2. Een praktische ruimte waarin je kerkdiensten kunt houden.

Bedoel je alleen het tweede dan kun je prima een ander instrument(en) gebruiken.
Bedoel je het eerste (of je vindt beiden belangrijk) dan is een pijporgel een pre.

Nadelen pijporgel:
- Duur
- Groot

Voordelen van een orgel t.o.v. andere instrumenten:
- Je kunt het meerstemmig bespelen door 1 persoon.
- Veel klankkleuren mogelijk, van zacht tot hard, hoog volume is handig voor gemeentezang.

Dat je het meerstemmig kunt bespelen heeft als voordelen:
- Improviseren is mogelijk, met een koor/orkest kan dat niet omdat er dan meerdere personen tegelijk spelen.
- Het is in de kerk praktisch dat maar 1 persoon het zingen hoeft te begeleiden, anders kost het veel (wekelijkse) voorbereiding.
- Orgelspel klinkt (solo) vrij goed en afwisselend doordat je meerstemmig kunt spelen en ook meer klankkleuren kunt vertolken. Bij veel orkestinstrumenten is dat vaak niet het geval bij solo-spel (denk aan je kinderen die viool aan het oefenen zijn... ;-( ).

Maar persoonlijk vind ik een orgel een 'compromis-instrument', een orkest (met koor) vind ik mooier...
- Er is geen beperking van twee handen en twee voeten.
- Er zijn veel meer instrumenten mogelijk, het kan dus veel afwisselender zijn.
- (gezongen) Tekst kan heel veel toevoegen aan muziek. De menselijke stem vind ik een van de mooiste instrumenten.
- In mijn oren klinkt een echte trompet beter dan het orgelregister 'Trompet 8', hetzelfde geldt voor veel andere orgelregisters.

Een orgel vind ik het mooiste instrument om te bespelen, maar luisteren doe ik liever naar orkest met koor.

Sorry
;-)

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 20 maart 2012 13:02

Re: Toekomst pijporgel

Gerrit schreef:Ja, ik weet het, historisch gezien valt daar heel wat op af te dingen. Maar ik spreek nu vanuit mijn onderbuikgevoelens. :oops:

Hebben jullie ook deze zinnen gelezen?

Zo ja, dan had je kunnen weten dat ik heel goed besef, dat het niet zo zwartwit ligt als ik hierboven schreef. Ik bedoel alleen maar: voor mij persoonlijk is het orgel onlosmakelijk verbonden met de lofzang. Het daarvan losmaken doet mij gewoon heel veel pijn.

Ik weet dat het orgel buiten de kerk ontstaan is. Ik weet dat het ook in de gereformeerde kerken best lang geduurd heeft voor het in de eredienst werd toegestaan. Ik weet ook dat er principieel geen enkele reden is om eredienst en orgel bij elkaar te houden. De kerk kan zonder orgel. Het orgel kan zonder de kerk. Dat is mijn verstand. Maar in mijn beleving zijn ze dus wel onlosmakelijk aan elkaar verbonden. En daardoor ervaar ik werelds gebruik van het orgel als iets vreselijks. Haast godslasterlijk. Zonder mensen die dat doen te willen veroordelen. Ik twijfel niet aan hun goede bedoelingen. Zo goed kan ik nog wel relativeren.

Maar ook praktisch zie ik weinig heil in deze weg. Het orgel zal nooit helemaal verdwijnen. Maar zonder kerkelijk gebruik, zal de belangstelling voor het orgel toch drastisch verder afnemen. En de belangstelling die er nog zal zijn, zal toch een soort museale zijn. Vergelijkbaar met de Mattheus Passion. Er zijn nog steeds mensen die er van genieten, ook onkerkelijke. Ze kunnen er erg door ontroerd worden. Maar de werkelijk boodschap laat ze koud.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 maart 2012 13:48

Re: Toekomst pijporgel

Er zijn nog steeds mensen die er van genieten, ook onkerkelijke. Ze kunnen er erg door ontroerd worden. Maar de werkelijk boodschap laat ze koud.

Ook hier is - vergeleken met 30 jaar geleden - niets nieuws onder de zon!
Ik zie echt geen verschil met de huidige praktijk.

Wel is er er een verschil - net als op zoveel andere terreinen - dat "het orgel anders tot ons komt".
Vroeger was je op je eigen kerk of een enkele kerk in de omgeving aangewezen......
Nu heb je internet, forums, YouTube, waar heel veel kerken, orgelbedijven, mensen op orgelgebied aktief zijn en nog meer mensen geinteresseerd luisteren, daar konden bezoekersaantallen bij concerten vroeger niet aan tippen.
Vroeger "werd je misschien enkele uren in de week met het orgel geconfronteerd".....nu weet ik zeker dat velen hier via internet bijna "24 uur per dag" mee bezig zijn. ;)
't Is maar net hoe je het bekijkt.

Als ik hier in de Dom van Dordrecht kijk hoe "aktief men met hun orgels" is.....dat was vroeger beslist niet zo.
Er worden veel meer concerten, al dan niet met zang en andere instrumenten (tot draaiorgels toe) georganiseerd, het Kamorgel is schitterend gerestaureerd, er is een schitterend Bach-orgel geplaatst etc etc.
En in de toekomst kunnen we hier misschien in de toekomst met Hauptwerk ook nog van genieten 8-)

(en.....volgens mij wordt de kerk 's zondags ook nog "aardig gevuld" gebruikt......)
Daarom.......niet zo somber!
Maar als je het standpunt inneemt (of onderbuikgevoelens) dat het orgel alleen dienst moet doen als gemeentezangbegeleiding....ja, dan valt er wel heel veel van de huidige orgelpraktijk weg......en dat zou IK "zonde vinden".
gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 maart 2012 18:15

Re: Toekomst pijporgel

He, leuk Kees, dat je Barbara Dennerlein noemt.....een van mijn favorieten als het gaat om de Hammond.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 maart 2012 21:19

Re: Toekomst pijporgel

Ha Geert,

ja dat is ook mijn Hammond favoriet! Toen ik haar de eerste keer zag spelen, zakte mijn mond in opperste verbazing open, dat voetje hè :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com