Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Toekomst pijporgel

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 21 maart 2012 13:38

Re: Toekomst pijporgel

RonD schreef:het Kamorgel is schitterend gerestaureerd, er is een schitterend Bach-orgel geplaatst etc etc.
En in de toekomst kunnen we hier misschien in de toekomst met Hauptwerk ook nog van genieten


Ja dat zou mooi zijn maar dan moet meneer Ardesh wel eerst ruilen met Ab Weegenaar :cry:
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 21 maart 2012 16:31

Re: Toekomst pijporgel

Gerrit schreef:

    En daardoor ervaar ik werelds gebruik van het orgel als iets vreselijks. Haast godslasterlijk. Zonder mensen die dat doen te willen veroordelen. Ik twijfel niet aan hun goede bedoelingen. Zo goed kan ik nog wel relativeren.

Op deze manier verklaar je het orgel zowat heilig... Als ik lekker geniet van het grote theaterorgel in Steenwijk ( een van grootste in Europa) dan zit ik echt niet godslasterlijk bezig als ik "wereldse"muziek speel. Ik zit samen met anderen in het onderhoudsteam, en als ik zie hoeveel tijd en liefde mensen in bijvoorbeeld dit orgel steken, dan ben ik niet zo bang voor de toekomst. Gert heeft al perfect aangegeven wat een orgel is: het is gewoon een groot en duur muziekinstrument. Niets meer en niets minder. Daarom is het zo mooi dat het virtueel te benaderen is!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 21 maart 2012 16:47

Re: Toekomst pijporgel

Ik vind de opmerkingen van Geert veel te ver gaan. De woorden spreken voor zich.
In de discussie over het voortbestaan van het orgel zullen we moeten vaststellen dat het orgel mede verdwijnt door het leeg lopen van de kerken.
Dan komt de vraag in je op wat erger is; leegloop van de kerken of een cultuurhistorisch erfgoed dat verdwijnt.
En dan kom ik tot de conclusie dat het eerste het ergste is. Een orgel verdwijnt. Maar een mens blijft eeuwig.
Dat sommigen onder ons het verdwijnen van het orgel erger vinden of zich niet druk maken om die leegloop of niet begrijpen dat het orgel een belangrijke plaats in het geloofsleven van velen in neemt vind ik op zijn vriendelijkst gezegd jammer.
Eeuwenlang zijn christenen de "bewakers" en bouwers van orgels geweest.
Daar mag ook wel waardering voor worden uitgesproken.
Woorden als discriminatie getuigen van het tegendeel.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 maart 2012 17:45

Re: Toekomst pijporgel

GarretP schreef:Gerrit schreef:

    En daardoor ervaar ik werelds gebruik van het orgel als iets vreselijks. Haast godslasterlijk. Zonder mensen die dat doen te willen veroordelen. Ik twijfel niet aan hun goede bedoelingen. Zo goed kan ik nog wel relativeren.

Op deze manier verklaar je het orgel zowat heilig... Als ik lekker geniet van het grote theaterorgel in Steenwijk ( een van grootste in Europa) dan zit ik echt niet godslasterlijk bezig als ik "wereldse"muziek speel. Ik zit samen met anderen in het onderhoudsteam, en als ik zie hoeveel tijd en liefde mensen in bijvoorbeeld dit orgel steken, dan ben ik niet zo bang voor de toekomst. Gert heeft al perfect aangegeven wat een orgel is: het is gewoon een groot en duur muziekinstrument. Niets meer en niets minder. Daarom is het zo mooi dat het virtueel te benaderen is!

Een theaterorgel is in mijn beleving toch een heel ander instrument. Wat ik schreef, ging over het kerkorgel. En had ik het dus alleen over mijn gevoel, niet over mijn principiële overtuiging. Je moet wat ik schreef dus niet te zwaar opnemen. Mijn laatste woord was niet voor niets 'relativeren'.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 maart 2012 10:13

Re: Toekomst pijporgel

Hallo Gerrit,

Iemand die een pijporgel kan bouwen, kan in principe ook een theater orgel bouwen. Basis principe is gelijk (pijpen windlades, windmoter, klavieren, pedaal, tremulanten enz)
Elementen zijn voor een groot deel hetzelfde, cq uitwisselbaar. Alleen in een theater orgel zijn een groot aantal elementen toegevoegd die je niet terugvind in een kerkorgel. Vaak zijn theaterorgels volgens mij ook uitgeunit, meer dan kerkorgels.
In de 18e eeuw heeft er in ieder geval een kabinetorgel bestaan met een turksche machine erin. Deze is helaas verdwenen en of hij ooit nog zal opduiken?????

Met alles wat verdwijnt is jammer
denk maar aan de
Klassieke orgels met lampen
Harmoniums
Klavecimbels
Klaviorganums
Tafelorgels
Meeste mechanische theaterorgels zijn verdwenen
Piano´s met aangehangen pedaal
Piano fortes
Pijporgeltjes van voor 1600
en deze lijst is oneindig aan te vullen

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 22 maart 2012 11:47

Re: Toekomst pijporgel

Andre schreef:Iemand die een pijporgel kan bouwen, kan in principe ook een theater orgel bouwen. Basis principe is gelijk (pijpen windlades, windmoter, klavieren, pedaal, tremulanten enz)

Zeker, maar zo'n instrument wordt voor een heel andere functie gebouwd. Het klinkt daarom ook heel anders, de muziek is anders, de sfeer er omheen is anders en mijn gevoel erbij is dus ook heel anders.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 22 maart 2012 16:13

Re: Toekomst pijporgel

Iemand die een mechanischpijporgel kan bouwen kan nog geen orgel met volledige electrische tractuur bouwen.
Een theater concertorgel is een technisch ingewikkeld instrument. In de Pnielkapel in Leeuwarden zijn de erediensten begeleid door een Standaart 2/10 "theater"orgel, maar werd daardoor een kerkorgel. Grote theaterorgels staan in Amerika in o.a. Baptistenkerken de gelovigen daar hebben geen problemen met de lofprijs! Dus... wat is gevoel. En wat de toekomst betreft; de Nederlandse Orgel Federatie plaatst steeds meer orgels in zalen en gebouwen zoals de 3/11 Standaart in Boskoop. Het bekendeTuschinski orgel in Amsterdam is door de Federatie ook gerestaureert en in gebruik genomen. Er liggen nog een paar mooie orgels opgeslagen, dus wie nog een mooie zaal weet....

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 maart 2012 20:30

Re: Toekomst pijporgel

Hallo Garret,

dat is weer een punt voor jou. geld overigens ook voor kerkorgels met elektrische tractuur en pneumatische orgels .
Weet jij dat trouwens, er bestaat een foto van een Theater orgel met 15 klavieren, weet je waar die staat?
Naast in gewone pijporgels ben ik ook geïnteresseerd in de oude theaterorgels.

Gerrit ik snap jouw gevoel wel. Zeker omdat jij ws altijd bij de kerk ben opgegroeid. Ik was vroeger randkerkelijk, zodoende kijk je tegen eea anders aan.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 23 maart 2012 10:22

Re: Toekomst pijporgel

Dag Andre

Ik weet waar die foto staat, heel dichtbij namelijk op deze website "foto's - orgellol" Je kunt je lol wel op als je voor dat monster zou zitten... :o Het Strunk orgel in Steenwijk heeft vier klavieren daar heb je ook je handen vol aan!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 23 maart 2012 13:18

Re: Toekomst pijporgel

Ik weet waar die foto staat, heel dichtbij namelijk op deze website "foto's - orgellol (http://www.pcorgan.com/Fotos5.html)"
Ik heb die foto van Andre gekregen, hij wist echter de 'bron' niet meer.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 apr 2012 00:50

Re: Toekomst pijporgel

Tammoschut schreef:
Ik vind de opmerkingen van Geert veel te ver gaan. De woorden spreken voor zich.


Toch vind ik Uw eigen opmerkingen ook wat ver gaan.

Tammoschut schreef:In de discussie over het voortbestaan van het orgel zullen we moeten vaststellen dat het orgel mede verdwijnt door het leeg lopen van de kerken.


Niet zolang er nog mensen zijn die de cultuurhistorische en muzikale betekenis van het orgel inzien naast de religieuze waarde.

Tammoschut schreef:Dan komt de vraag in je op wat erger is; leegloop van de kerken of een cultuurhistorisch erfgoed dat verdwijnt. En dan kom ik tot de conclusie dat het eerste het ergste is. Een orgel verdwijnt. Maar een mens blijft eeuwig.


In mij komt die vraag überhaupt niet op. Ik als niet gelovig mens zou dan dus automatisch het tweede moeten vinden? Maar ik kan niet oordelen over iets dat door iemand als U heel anders gezien wordt omdat U gelooft, en dat zou U ook niet moeten doen. Het is vreselijk voor mensen die de kerk in hun leven nodig hebben dat deze leegloopt net zo als het vreselijk is voor mensen die het orgel een warm hart toe dragen dat deze instrumenten voorgoed zouden verdwijnen. Het heeft geen enkele zin om ons af te vragen wat erger is want daar denk iedereen anders over. Mensen met dezelfde mening zouden beter hun handen in elkaar kunnen slaan om hun doel te bereiken, of dat nu het behoud van het orgel is of om mensen in de kerk te houden, zonder daarbij andersdenkenden te veroordelen.


Tammoschut schreef:Dat sommigen onder ons het verdwijnen van het orgel erger vinden of zich niet druk maken om die leegloop of niet begrijpen dat het orgel een belangrijke plaats in het geloofsleven van velen in neemt vind ik op zijn vriendelijkst gezegd jammer.


Er zou geen enkele reden mogen zijn om zoiets niet op een vriendelijke manier te zeggen.
Ik geloof trouwens niet dat er hier erg veel mensen zullen zijn die geen begrip hebben voor het feit dat voor gelovige mensen het orgel op een andere manier een belangrijke plaats inneemt dan bij henzelf.

Tammoschut schreef:Eeuwenlang zijn christenen de "bewakers" en bouwers van orgels geweest.
Daar mag ook wel waardering voor worden uitgesproken.
Woorden als discriminatie getuigen van het tegendeel.


Als het aan de christelijke theoloog Johannes Calvijn had gelegen waren er nu helemaal geen orgels meer..
Laatst bijgewerkt door Roland op 03 apr 2012 01:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 apr 2012 01:37

Re: Toekomst pijporgel

Gerrit schreef:Ik bedoel alleen maar: voor mij persoonlijk is het orgel onlosmakelijk verbonden met de lofzang. Het daarvan losmaken doet mij gewoon heel veel pijn.


Maar voor U persoonlijk hoeft U het daarvan ook helemaal niet los te maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 03 apr 2012 08:37

Re: Toekomst pijporgel

Roland schreef:Als het aan de christelijke theoloog Johannes Calvijn had gelegen waren er nu helemaal geen orgels meer..

Dat is een stukje geschiedvervalsing wat ik wel vaker tegenkom.
Calvijn was tegen het gebruik van muziekinstrumenten tijdens de eredienst. Maar het meerstemmig zingen en het gebruik van instrumenten buiten de eredienst stimuleerde hij zelfs. In de kerken waar een orgel aanwezig was, bleef dat na de Reformatie vaak ook wel staan en werd het gebruikt tijdens de doordeweekse openstelling van de kerk, en ook vóór en na de kerkdienst. En ook al hadden de kerkelijke overheden de orgels willen opruimen, vaak waren ze eigendom van de burgerlijke overheid en moest men er gewoon met de vingers afblijven. 8-)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 apr 2012 08:49

Re: Toekomst pijporgel

Ok,

Roland, wat ik bij mijzelf mis, is de kunde, om de dingen zo netjes te formuleren als jij doet; waarbij je toch blijft staan voor je eigen mening, zonder de ander ongewild te kwetsen.
Ik heb helaas nogal eens de neiging om dingen wat ondiplomatiek te formuleren. Bovendien word ik soms erg verdrietig en roept het bij mij ook boosheid op, dat wij als mensheid zo verdeeld zijn en elkaar zelfs om dogmatische dus onrealistische redenen menen te moeten bestrijden.

Maar ik leer wel; hartelijk dank!

Gisteren weer eens heel gezellig met Tammo aan zijn orgelopstelling gewerkt. Is mooi dat je dan toch vanuit zo verschillende belevingshoek met hetzelfde bezig kunt zijn!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 apr 2012 09:28

Re: Toekomst pijporgel

Dick schreef:
Roland schreef:Als het aan de christelijke theoloog Johannes Calvijn had gelegen waren er nu helemaal geen orgels meer..

vaak waren ze eigendom van de burgerlijke overheid en moest men er gewoon met de vingers afblijven. 8-)

Was het nog maar zo, dat ze er met de vingers af moeten blijven... En meer openstelling voor serieuze spelers zou ook een warm welkom krijgen. Men zou alleen vooraf een referentie moeten afgeven van de bevoegd docent en dan zo ik persoonlijk binnen de mogelijke kaders(dus niet afspreken: orgel gesloten voor "vreemden") een speelrooster opstellen.
Ik weet niet hoe dat in Rijssen gaat, maar in de Oostkerk te Middelburg mag je als leerling van Bram gewoon spelen en anderen welke beetje verder zijn ook, graag zelfs.
Op die manier komt het ambassadeur zijn ook mede uit de verf en kun je enthousiasme versterken.
Zou misschien meer (blije) nieuwe organisten kunnen opleveren. Wanneer ik instaat was het te doen, kon ik iedere zondag 6 diensten spelen...
Met meer enthousiastelingen krijgt het orgel ook meer overlevingskans.
Nog een stapje verder, het centraliseren van de concertagenda's per regio/provincie. Dat maakt de spoeling ook minder dun en de vergoedingen voor concerten moeten hier in NL natuurlijk gewoon vet omhoog!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 apr 2012 13:33

Re: Toekomst pijporgel

Was het nog maar zo, dat ze er met de vingers af moeten blijven... En meer openstelling voor serieuze spelers zou ook een warm welkom krijgen. Men zou alleen vooraf een referentie moeten afgeven van de bevoegd docent en dan zo ik persoonlijk binnen de mogelijke kaders(dus niet afspreken: orgel gesloten voor "vreemden") een speelrooster opstellen.


Waarom nou weer een drempel opwerpen met referenties van bevoegde docenten enz. Is het pijporgel voorbehouden aan gestudeerden?

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 apr 2012 14:42

Re: Toekomst pijporgel

Nee, zeker niet. Maar je moet ook realistisch zijn.
Open speeldagen en incidenteel is wat anders dan structureel oefenen, dat zou organisatorisch problemen geven.
Maar ik weet gewoon dat referenties voor de monumentale orgels heel normaal zijn.
Je kunt moeilijk Jan en alleman naar willekeur laten spelen. Er zal ook een verantwoordelijkheidsgevoel bij de organist aanwezig moeten zijn.
Dat kun je natuurlijk ook door een keer begeleid te laten spelen toetsen.
Ik spreek over mensen die kunnen spelen, les hebben en wees reëel, je zult toch moeten weten hoe je met een instrument omgaat.
't Zou wat zijn wanneer alle gastjes vanaf 8 jr. allemaal op het Der AA-orgel gingen ravotten ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 apr 2012 21:00

Re: Toekomst pijporgel

Kees Hoekman schreef:Nee, zeker niet. Maar je moet ook realistisch zijn.
Open speeldagen en incidenteel is wat anders dan structureel oefenen, dat zou organisatorisch problemen geven.
Maar ik weet gewoon dat referenties voor de monumentale orgels heel normaal zijn.


Waarom zou dat eigenlijk moeten. Kan een monumentaal orgel kan sneller stuk dan een "nieuw" orgel? Gezien het feit dat het een monumentaal orgel is heeft 'ie bewezen degelijk te zijn. Volgens mij wordt er ook vaak moeilijk over gedaan zonder dat er eigenlijk een gegronde reden voor is. Ik heb ooit in Leens het orgel "moeten" bespelen tijdens een orgeldemo-avond waarbij de organist verstek liet gaan. Daar had men totaal geen probleem mee, naar andere referenties dan "wie kan er orgelspelen" werd niet gevraagd.

Kees Hoekman schreef:Je kunt moeilijk Jan en alleman naar willekeur laten spelen. Er zal ook een verantwoordelijkheidsgevoel bij de organist aanwezig moeten zijn.

Dat is natuurlijk waar, maar om nou Jan daar ook bij te noemen.....

Kees Hoekman schreef:Dat kun je natuurlijk ook door een keer begeleid te laten spelen toetsen.

En wie moet hierover dan een uitspraak doen en op grond waarvan moet men toetsen?

Kees Hoekman schreef:Ik spreek over mensen die kunnen spelen, les hebben en wees reëel, je zult toch moeten weten hoe je met een instrument omgaat.
't Zou wat zijn wanneer alle gastjes vanaf 8 jr. allemaal op het Der AA-orgel gingen ravotten ;)


Les hebben of les hebben gehad? Hoe groot schat je de kans dat een gastje zich in de Der AA kerk zal laten zien zonder dat hij, of zij, geïnteresseerd is in het orgel? Uit mijn ervaring kan ik je meedelen dat dit ook positief mee kan vallen. Met enige regelmaat meldt zo'n gastje zich bij mij -nadat de gemeente de kerk heeft verlaten (na de dienst)- om te vragen of hij even mag spelen. Zijn repetoire is niet altijd geheel passend, heeft ook geen les(meer) maar ja hij heeft er wel gevoel voor en het klinkt best aardig. Zolang je niet een wachtrij van gastjes hebt staan zie ik hier geen probleem in.

Tot slot wil ik nog opmerken dat ik op een andere orgelsite wel eens heb gelezen dat een bekende nederlandse organist een orgel zodanig "bespeeld" heeft dat er zelfs gebreken/schade is ontstaan. Een diploma/getuigschrift is geen garantie dat het er niet iets kapot kan gaan.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 apr 2012 21:15

Re: Toekomst pijporgel

Je begrijpt me wel en ik jou ook.
't Wordt aardig zo, een beetje scherpzetten zet aan tot bezinning.
Wat jij zegt, hoe moet je toetsen, op dat moment zie je dan hoe iemand met het orgel omgaat. Want dat is feitelijk het meest belangrijk. Liggen na afloop de stokken op of onder de bank, nee ik chargeer niet! Jij weet die voorbeelden kennelijk ook. En nee, ik heb geen concervatorium of staatsdiploma... Ik speel alleen graag...
Je hebt daar een goed punt.
Monumentaal, daar versta ik ook een nieuw orgel onder.(Noorderkerk Rijssen ofzo...)
Ik weet niet waar je woont, maar hier in 't Zeeuwse zijn er zat amateurs die graag op de orgels in de regio spelen, ik ook!
In de grote kerken zitten niet altijd uit "heilig verklaard zijn" de deuren naar het orgel op slot. Soms hebben mensen niet eens het fatsoen om netjes toegang te vragen. Meestal krijg je die wel bij vragen, is mijn ervaring.

Mijn boodschap is gewoon, de ene kerk / organist is de andere niet en goed rentmeesterschap vraagt ook selectief beleid.

En ja, ik pleit zeer voor open orgels, doch gezien de weerbarstige praktijk zijn regeltjes helaas onvermijdelijk.

Jij zegt feitelijk, niet doorslaan. Ik ook!

Prettig zo even te discuseren. Dank! En nee, dat bedoel ik niet sarcastisch!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 apr 2012 22:28

Re: Toekomst pijporgel

@Kees, dank je voor je reactie.

Inderdaad is dat ongeveer de strekking van mijn verhaal. Een orgel moet doen waar het voor gemaakt is, bespeeld worden. Het orgel "kijkt"niet wie er speelt en wat je speelt, het reageert hoogstens op misbruik. Kans dat iets defect raakt gedurende normaal gebruik is eigenlijk nihil.
Met netjes vragen en overleggen kom je inderdaad een stuk verder is mijn ervaring.
Vanzelfsprekend moet voor de bekende/beroemde en daarmee populaire orgels wel een soort van reglement en/of rooster zijn, anders wordt het een zootje. Dit geldt meestal nauwelijks voor de niet bekende/beroemde orgels, dit is ook de grootste groep, maar als je de vaste organist om toestemming moet vragen om op "zijn" orgel te spelen, kun je soms ook voor verrassingen komen te staan en dan bedoel ik dit niet positief.

Jan

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 03 apr 2012 23:23

Re: Toekomst pijporgel

GarretP schreef:Gerrit schreef:

    En daardoor ervaar ik werelds gebruik van het orgel als iets vreselijks. Haast godslasterlijk. Zonder mensen die dat doen te willen veroordelen. Ik twijfel niet aan hun goede bedoelingen. Zo goed kan ik nog wel relativeren.

Op deze manier verklaar je het orgel zowat heilig... Als ik lekker geniet van het grote theaterorgel in Steenwijk ( een van grootste in Europa) dan zit ik echt niet godslasterlijk bezig als ik "wereldse"muziek speel. Ik zit samen met anderen in het onderhoudsteam, en als ik zie hoeveel tijd en liefde mensen in bijvoorbeeld dit orgel steken, dan ben ik niet zo bang voor de toekomst. Gert heeft al perfect aangegeven wat een orgel is: het is gewoon een groot en duur muziekinstrument. Niets meer en niets minder. Daarom is het zo mooi dat het virtueel te benaderen is!

Helemaal mee eens,ik ben al jaren donateur van de NOF,bezoek helaas nooit geen concerten omdat het voor ons ff niet haalbaar is,maar laten we iedere orgelliefhebber zijn eigen keuze maken.Het pijporgel is echt geen kerkelijk bezit/instrument.Het is de vervanger van het orkest,en ik zie nooit iemand zeuren op forems over de gespeelde muziek door orkesten.Toen ik vroeger nog naar de kerk ging,Hervormd GB,kwam er eens een koor zingen met een strijkorkestje,compleet met pauken en fluiten en trommels,er werd schande van gesproken,ook door ouderlingen en diakenen,kortom,het was des duivels wat er op die avond(zaterdag) gebeurde.Ik heb de zondagmorgen daarop volgend de koster een tip gegeven om al de stoppen van het orgel eruit te draaien,waarop hij mij vroeg waarom?Ik antwoorde hem ,omdat er zoveel kritiek was op het orkest van gisterenavond,hij hmmmmm?Mijn antwoord,het orgel is een imitatieorkest ,dus dan mag dat ook niet,het orgel bestaat ook uit strijkers,fluiten.trompetten e.d.Toen werd het stil aan de overkant zal ik maar zeggen.Ik vind persoonlijk gemeente/koorzangbegeleiding op orgel ook het mooist,maar smaken verschillen gelukkig,er is voor ieder wat wils.Ik draag alle pijporgels een warm hart toe,ofhet nou een draai,kerk of theaterorgel is,maakt mij niet uit,daarna komt vet op 1 een Hammondorgel.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 04 apr 2012 09:19

Re: Toekomst pijporgel

Dick schreef:
Roland schreef:Als het aan de christelijke theoloog Johannes Calvijn had gelegen waren er nu helemaal geen orgels meer..

Dat is een stukje geschiedvervalsing wat ik wel vaker tegenkom.
Calvijn was tegen het gebruik van muziekinstrumenten tijdens de eredienst. Maar het meerstemmig zingen en het gebruik van instrumenten buiten de eredienst stimuleerde hij zelfs.



Bedankt Dick, weer wat geleerd! Het lijkt erop dat ik Calvijn onrecht heb aangedaan. :oops:
Voorstander van het gebruik van het orgel in de kerk, alleen niet tijdens de kerkdienst.. Weer een ander standpunt.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 apr 2012 12:25

Re: Toekomst pijporgel

Hallo Roland,

weet je dat Calvijn zelfs de ritmische gemeentezang heeft ingevoerd. Hij vond dat gemeentezang tot eer van God moest zijn. en niet het monotome (niet ritmische ) gezang van de Rooms Katholieke kerk van die dagen.
Wel erg wang dat niet Ritmische gemeentezang zowat heilig verklaard is in sommige gemeenten.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 04 apr 2012 12:53

Re: Toekomst pijporgel

Wel erg wang dat niet Ritmische gemeentezang zowat heilig verklaard is in sommige gemeenten.


Een beetje off-topic, maar...
Een tijdje terug was er op de site (en vermoedelijk ook in de papieren editie, die ik niet lees) van het Reformatorisch Dagblad een discussie over zgn. 'moeilijk te zingen'/'onbekende' Psalmen.

Ik ben er van overtuigd dat isoritmische zang (vaak verprutst tot a-ritmische zang...) en verkeerde harmonisaties hier debet aan zijn.
Een lezer concludeerde dat bijna alle genoemde 'lastige' Psalmen een Dorische modus hadden, en de meest geliefde en Ionische.
Hantering van ritmische zang en spelen van de kerktoonsoorten zou volgens mij al heel veel helpen.

(n.a.v. http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_623471 )
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 04 apr 2012 12:59

Re: Toekomst pijporgel

Ik baal dan ook als een stekker, dat ik volgende week zaterdag niet naar Amersfoort kan!
Wat je opmerking over harmonisaties/zettingen betreft, m.i. een schot in de roos.
Er zijn bundels in omloop, die alleen maar goed zijn voor de podologie... :twisted:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com