Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk op een andere manier

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 apr 2012 12:52

Re: Hauptwerk op een andere manier

Ik speel nog steeds zonder koptelefoon......ik heb wel een AKG601.
Waarom nog zonder? Ik speel graag met een redelijk groot volume.....
en vond na wat testjes het geluid uit de koptelefoon te laag.
Waar kan ik dit PRECIES instellen?
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 13:10

Re: Hauptwerk op een andere manier

oeffffffffffff...
hebben we de walkman generatie gehad, nu de ipod/mp3 generatie, allemaal het zelfde bericht ontvangen, gehoor beschadiging...............................

het is zo hoe harder hoe "echter" maar ook hoe slechter voor je gehoorgang

next generatie met gehoor problemen de "hauptwerkers" :lol:

ik ben toch wel een beetje zuining op mijn gehoor ondanks dat ik altijd op de werkbloer gehoor bescherming is gedragen, merk ik toch wel dat ik een beetje fabrieksdoof ben.

ik denk dat je aan een bepaald volume gewoon raakt
speel je vaak hard dan word dat in je beleing ook normaal, maar of je oren het zo leuk vinden?/?
vol gas op 30cm afstand van stevige speakers?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 apr 2012 13:28

Re: Hauptwerk op een andere manier

vol gas op 30cm afstand van stevige speakers?

Valt wel mee.....afstand is 70 a 80 cm boven me.....en dan vol gas! 8-)

Maar al met al heb je m'n vraag weer mooi weten te omzeilen, buurman :(

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 13:51

Re: Hauptwerk op een andere manier

nee hoor buurman
jouw vraag hangt hier nog,, ik kan alleen hauptwerk nog niet in zolang hij aan het laden is, ik heb een nieuwe pc, dus alles moet ik er opnieuw opzetten, maar zodra ik hauptwerk klaar is krijg je aantwoord. :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 apr 2012 14:06

Re: Hauptwerk op een andere manier

Lees ik morgen wel....'k ga m'n baas blij maken tot 02.00 uur.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 14:08

Re: Hauptwerk op een andere manier

RonD schreef:Lees ik morgen wel....'k ga m'n baas blij maken tot 02.00 uur.



slijmbal :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

werk ze
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 14:11

Re: Hauptwerk op een andere manier

oke Ron,

we gaan weer serieus verder

op het 2e plaatje moet je bij jouw hauptwerk even kijken welke audio uitgang er bij jouw opneemt( dit is bij iedereen anders)

bij het 1e plaatje kan je het volume verhogen wat omcirkeld is

probeer daarna nog een een opname te maken..........

hoop dat dit werkt in jouw geval
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 apr 2012 14:31

Re: Hauptwerk op een andere manier

Dank je, JW!
Die 32-bit had ik al wel eens zien staan......gevraagd aan m'n dealer,
maar die zei "dat dat niet nodig was" (?)
We gaan eens wat testjes doen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 apr 2012 17:10

Re: Hauptwerk op een andere manier

Waarbij je natuurlijk wel tegen een absolute bovengrens aanloopt, nl het maximale vermogen dat de koptelefoon-uitgang van je geluidskaart nog onvervormd kan afgeven, versus de gevoeligheid van je koptelefoon plus de evt afname van je gehoor, wat sowieso ook zonder beschadiging al zo,n 20 dB kan zijn als je ouderwrodt ( hetgeen ik bij Ron nog niet waarneem.....).

Dan kan je altijd nog even een gewone audio vs te hulp roepen; heb je ook meteen de mogelijkheid tot toonkorrektie.

Hg

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 jul 2012 00:56

Re: Hauptwerk op een andere manier

Al die discussie over stijlen..... het leuke van hauptwerk is dat je een orgel bij je muziek kunt kiezen en niet andersom.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 jul 2012 13:09

Re: Hauptwerk op een andere manier

Jan, ik vind dat jij de inhoud van deze diskussie uitstekend hebt samengevat!

Inderdaad, het credo "less is more" is zeker van toepassing op het kunsthoofd/koptelefoon opname/weergavetrajekt. En persoonlijk vind ik de samplesets zonder surround-toevoeging toch vaak de beste (prof Mayer).

En als je - zoals bij mij - niet zo,n geschikte speelruimte hebt, en de buren wilt sparen, spaar je ook een boel geld en experimenteer-uren uit die nodig zijn voor het bereiken van een enigszins in de buurt komende luidspreker-weergave.

Maar als je dus vanwege diverse omstandigheden en afwegingen toch graag op luidsprekers speelt, kan het toch ook een boeiende en leerzame ervaring zijn om door de inzet van diverse middelen ( multichannel, akoestische ruimte-aanpassingen, electronische ruimte-aanpassingen etc) dit geheel naareigen smaak voor elkaar te krijgen.

Dus resumerende: waar gaat dit nou eigenlijk over? Ik vind persoonlijk dat degene die dit topic opende, meer zijn eigen frustraties ten opzichte van anderen hier blootgeeft dan dat het zinvolle extra info of ideetjes biedt...... :oops:

Ga eerst eens bij elkaar luisteren zou ik zo zeggen, dat geeft ook meer verbroedering........!!

HG,

Geert ( net terug van een mooie rondreis langs diverse Engelse orgels!)

Berichten: 11

Geregistreerd: 15 dec 2012 05:10

Bericht 17 jan 2013 22:59

Re: Hauptwerk op een andere manier

JacoP schreef:Waarom willen er dan zoveel spelers dat er sample´s voor de zogenaamde speelbeleving vanaf de orgelbank worden gemaakt, dit geeft in veel gevallen een vertekend beeld van de klank.
JacoP


Goedendag forumleden,
Dit is mijn eerste bijdrage op dit Nederlandse forum. Ik speel orgel en HW sinds 2 jaar, en nam tot nu toe vooral deel aan het amerikaanse forum. Ik woon in Peru.

Beste JAcoP,

Ik maak af en toe opnames van mijn eigen spel, om de fouten beter te kunnen beluisteren, of om sample sets te vergelijken waarop ik hetzelfde stuk speel. Daarbij is mij sterk opgevallen dat luisteren naar mijn opgenomen spel of luisteren terwijl ik speel tot een geheel andere waardering leidt. De reden is dat als ik naar de opnames luister, ik mij een luisteraar voel gewend als ik ben aan CDs e.d. En dan is het "kathedraal effect" mooi en natuurlijk. Maar als ik naar mijzelf al spelend luister, dan vind ik het kathedaal effect soms onnatuurlijk en vervreemdend - afhankelijk van hoe de sample set is gemaakt. Hoe kun je nou aan de console spelen terwijl je je midden in de kerk voelt luisteren?

Ik heb in het begin sample sets gekocht gebaseerd op het luisteren naar demo opnames. Soms vond ik daarna zelf spelend het véél minder mooi. Sindsdien koop ik alleen sample sets na het zelf uitvoerig bespelen van een demo sample set.

Een van de zegeningen van HW is de grote instelbaarheid.
Ik probeer steeds uitvoerig bij een nieuwe sample set, wat de mooiste beleving oplevert: wel/geen surround, speeltafel of kerk (bv. Freiberg), volume verhoudingen van de mix van front en rear registers.
Ik gebruik om praktische reden een AKG K701 koptelefoon, en dat geeft (naar men zegt) ook de meest realistische beleving.

Voor wie is mijn orgel gebouwd? - voor mij! En dus bepaal IK wat mooi is. Niemand verder hoeft er naar te luisteren.
Is een register te zacht, of zakt het volume weg in het laagste octaaf? Even "voicen".
Heb je moeite met de historisch bepaalde koppeling van noten aan pedalen (en soms ook aan toetsen), of is het bereik te klein - gebruik de Extended versie.
En als je alles origineel wilt - dat kan ook. Er kan geweldig veel met HW.

Overigens probeer ik in zijn algemeenheid met respect met het historische klankmateriaal om te gaan en verander niet meer dan ik strikt nodig vind. Dat is een van de fijne dingen van HW en veel van de sample sets, het is niet alleen mooi (afhankelijk van je smaak). maar ook op dit moment het maximaal haalbare om de authentieke orgelklank te beleven.

Mijn mening....
Ernst
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com