Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Seifert-orgel Kevelaer

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 02 jul 2012 09:25

Seifert-orgel Kevelaer

Het lijkt erop dat het grote Seifert-orgel in Kevelaer vorig jaar is opgenomen door Pressurized Air (http://www.pressurized-air.de/instruments1.html).Echter is mij niet helemaal duidelijk of alle registers zijn opgenomen, of slechts enkele. In ieder geval zijn op de website vijf registers gratis te downloaden voor gebruik in Logic. Basilika-organist Elmar Lehnen geeft in een YouTube filmpje aan dat hij geen voorstander is van het vermarkten van het hele orgel als sampleset, omdat dit het orgel (als grootste Duits-romantisch instrument van Europa) geen recht doet. In het verleden is daar al eens om verzocht, deze zijn echter allemaal afgewezen. Dus jammer genoeg voorlopig geen Hauptwerk-versie.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 02 jul 2012 21:50

Re: Seifert-orgel Kevelaer

dkoschinski schreef:Basilika-organist Elmar Lehnen geeft in een YouTube filmpje aan dat hij geen voorstander is van het vermarkten van het hele orgel als sampleset, omdat dit het orgel (als grootste Duits-romantisch instrument van Europa) geen recht doet.


Dit wel?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jul 2012 22:14

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Roland schreef:Dit wel?
Ja, zie http://vimeo.com/35251305 (even Googelen en je weet het antwoord op je vraag).

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 02 jul 2012 23:07

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Evert-Jan schreef:
Roland schreef:Dit wel?
Ja, zie http://vimeo.com/35251305 (even Googelen en je weet het antwoord op je vraag).


Ja, zo ver was ik ook al en juist na het bekijken van die video, het beluisteren van de samples en het herlezen van de opening van deze topic kwam ik tot de slotsom dat ik het niet begrijp. Maar daar heb ik wel vaker last van. :?
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 03 jul 2012 11:24

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Ik zie dat er wel een CD is gemaakt van het orgel.

Mijn stelling is: Als een goede hauptwerksamplemaker het orgel geen recht doet, moet je ook geen CD maken van het orgel. Een CD doet het orgel dan ook geen recht.

Verder weet ik ook niet of mijn PC het orgel aan zou kunnen, maar dat is dan weer een totaal andere vraag.

Groetjes,
karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 03 jul 2012 14:41

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Mijn stelling is: Als een goede hauptwerksamplemaker het orgel geen recht doet, moet je ook geen CD maken van het orgel. Een CD doet het orgel dan ook geen recht.

Er zijn zelfs al heel veel CD's van dit orgel uitgebracht! Wat er wordt bedoeld is waarschijnlijk dat een CD opname het echte orgel prima weergeeft, terwijl Hauptwerk een simulatie is (en blijft) ten opzichte van de werkelijkheid. En een simulatie is in zijn orgen dan niet realistisch genoeg. Wat ik overigens niet begrijp: waarom kon/mocht Pressurized Air wel het orgel opnemen en gesampelde delen daarvan publiceren voor het gebruik in Logic, maar niet de volledige set voor Hauptwerk ? Niet getreurd: het hele orgel met zijn 147 registers was toch veel te groot geworden om in te laden.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 jul 2012 19:32

Re: Seifert-orgel Kevelaer

dkoschinski schreef:Wat ik overigens niet begrijp: waarom kon/mocht Pressurized Air wel het orgel opnemen en gesampelde delen daarvan publiceren voor het gebruik in Logic


Juist! ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 03 jul 2012 20:20

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Wat ik meestal aan niet-Hauptwerkgebruikers beweer is dat je een bestaand orgel bespeelt met het geluid dat gelijk staan aan dat van CD kwaliteit. Is deze bewering dan onjuist? Het enige waar je volgens mij over kunt twisten is de balans tussen klavieren (Of dat het pedaal te hard staat).

Verder denk ik dat een orgel op dit moment veel mooier uit mijn hauptwerk systeem komt dan uit de speakers die aan mijn CD-speler zitten..... :(
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2012 21:01

Re: Seifert-orgel Kevelaer

hoi Karel,

jouw stelling is juist, als een sampleset prof. is opgenomen en bewerkt dan krijg je zeker cd kwaliteit of hoger.

het enige buiten de discussie om, te veel of te weinig galm indien deze aanwezig is, dus de opname positie
is dat, een sampleset maker er niet aan kan ontkomen om zijn samples te ontdoen van ruis en rommel.

dit gaat altijd ten koste van de oorspronkelijke levendigheid, en wat detail, die het origineele instrument wel behoud

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 03 jul 2012 21:28

Re: Seifert-orgel Kevelaer

dkoschinski schreef: Basilika-organist Elmar Lehnen geeft in een YouTube filmpje aan dat hij geen voorstander is van het vermarkten van het hele orgel als sampleset, omdat dit het orgel (als grootste Duits-romantisch instrument van Europa) geen recht doet. In het verleden is daar al eens om verzocht, deze zijn echter allemaal afgewezen. Dus jammer genoeg voorlopig geen Hauptwerk-versie.


Ik heb het filmpje bekeken, en Lehnen zegt hier toch iets anders dan dat een sampleset het orgel "geen recht" zou doen. Hij wil eenvoudig niet dat het orgel digitaal gekopieerd wordt, en als zodanig kan worden doorverkocht door bouwers van electronische instrumenten. Wel wil hij graag meewerken aan het opnemen van slechts een aantal registers, om de mogelijkheid te bieden kennis te maken met de klank, en om belangstelling voor het orgel te bevorderen. Oordeel zelf: http://vimeo.com/35251305 (vanaf 4:30)

Gr., Lucas

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jul 2012 21:43

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Inderdaad, dat wordt er gezegd. 't Lijkt mij dus duidelijk en begrijpelijk en ik kon er niets meer aan toevoegen (misschien een letterlijke vertaling van het gezegde maar dat vond ik te ver gaan).
Als aanvulling: er is ook gezegd dat het een project van studenten is en de organist wil dat ondersteunen.

Er is dus een aantal stemmen opgenomen tbv samples en niet het gehele orgel

En voor geïnteresseerden: "the making of" http://vimeo.com/33832079
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 03 jul 2012 22:48

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Ik heb het filmpje bekeken, en Lehnen zegt hier toch iets anders dan dat een sampleset het orgel "geen recht" zou doen. Hij wil eenvoudig niet dat het orgel digitaal gekopieerd wordt, en als zodanig kan worden doorverkocht door bouwers van electronische instrumenten. Wel wil hij graag meewerken aan het opnemen van slechts een aantal registers, om de mogelijkheid te bieden kennis te maken met de klank, en om belangstelling voor het orgel te bevorderen. Oordeel zelf: http://vimeo.com/35251305 (vanaf 4:30)

Dat is juist, met de term sampleset bedoelde ik ook, zoals Lehnen het zegt: niet een digitale reproductie voor gebruik in elektronische orgels. Hij geeft aan dat het echte orgel 'eigenartig' (5:10) is, daaruit kan je afleiden dat het een uniek instrument is dat niet als samples in elektronische orgels thuishoort (dus doe je er geen recht aan). Nu ken ik Lehnen persoonlijk en ben ook wat meer thuis in het gebeuren in Kevelaer en ook op basis daarvan weet ik dat hij er zo over denkt.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 03 jul 2012 23:49

Re: Seifert-orgel Kevelaer

dkoschinski schreef:
... zoals Lehnen het zegt: niet een digitale reproductie voor gebruik in elektronische orgels. Hij geeft aan dat het echte orgel 'eigenartig' (5:10) is, daaruit kan je afleiden dat het een uniek instrument is dat niet als samples in elektronische orgels thuishoort (dus doe je er geen recht aan).

Lehnen zo horende krijg ik de indruk dat hij zijn opmerkingen ook wel algemeen bedoelt: dat het orgel (elk orgel?) "einzigartig" is, en niet voor de electronica-markt "vermarkt" moet worden. Dat is overigens een mening waar Lehnen bepaald niet alleen in staat.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 04 jul 2012 09:08

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Lucas schreef:Wel wil hij graag meewerken aan het opnemen van slechts een aantal registers, om de mogelijkheid te bieden kennis te maken met de klank, en om belangstelling voor het orgel te bevorderen. Oordeel zelf: http://vimeo.com/35251305 (vanaf 4:30)


Misschien zou een linkje naar de download van de betreffende samples hier dan beter op z'n plaats zijn, want als je die beluisterd zullen jullie wellicht wel begrijpen dat ik het nog steeds niet begrijp.

Oordeel zelf: http://www.pressurized-air.de/Seifert_Organ.zip

Kennis maken met de klank van het instrument doormiddel van slechte kwaliteit opnames van 5 van de 145 registers? Dat slaat toch helemaal nergens op? Als er al talloze CD opnames van dit orgel gemaakt zijn lijk me dat een betere kennismaking. En als je een afspraak maakt kun je er zelf op spelen want zo moeilijk zijn ze daar niet. Nee, al zou het gehele orgel op deze manier opgenomen zijn, het is anti-reklame voor het werkelijke instrument. Dan zou je ook een klein aantal registers (die wel enigszins met elkaar te combineren zijn) multirelease kunnen op nemen en de ze als mini-set voor Hauptwerk (gratis) beschikbaar maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 04 jul 2012 09:53

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Kennis maken met de klank van het instrument doormiddel van slechte kwaliteit opnames van 5 van de 145 registers? Dat slaat toch helemaal nergens op? Nee, al zou het gehele orgel op deze manier opgenomen zijn, het is anti-reklame voor het werkelijke instrument. Dan zou je ook een klein aantal registers (die wel enigszins met elkaar te combineren zijn) multirelease kunnen op nemen en de ze als mini-set voor Hauptwerk (gratis) beschikbaar maken.

Uit het filmpje blijkt dat de samples zijn opgenomen in Protools met 8 sporen in ORTF opstelling. De samples zelf staan in 24bit/44kHz. Doordat er aardig wat ruisonderdrukking is toegepast klinkt het allemaal wat dof en futloos. Overigens hebben ze wel een extra release opgenomen bij de prestant, gamba en gedackt (aangeduid met 'note off') en bij de cornet (vanaf 0062). Het zijn trouwens maar 4 registers! Geen pedaalstemmen, dus ik vraag me af of je hier iets mee kan. Wat is de educatieve meerwaarde voor organisten en studenten om deze samples in te laden in Logic en te spelen? Ik begrijp de doelstelling niet, in ieder geval is het in deze opzet anti-reklame voor het orgel. Als ze een paar stemmen meer ter beschikking hadden gesteld (met wat pedaal) was er een gerede kans om het als mini-set voor Hauptwerk ter beschikking te stellen. Maar dit slaat de plank mis, overigens ook voor gebruik in Logic.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 04 jul 2012 23:12

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Op de site van pressurized-air wordt vermeld dat het gaat om een Bachelor Project, en daar is dit kennelijk het eerste, bescheiden resultaat van. Zo te zien is de praktische bruikbaarheid van dit poject niet groot. Er wordt wel vermeld dat ze meerdere orgels hebben opgenomen dan wel gaan opnemen. Wellicht is het goed om hen in de gaten te houden. Overigens lijkt me de stelling dat dit dan weer anti-reclame voor het orgel zou zijn, toch iets (te) zwaar aangezet... ;)

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 06 jul 2012 00:09

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Lucas schreef:Op de site van pressurized-air wordt vermeld dat het gaat om een Bachelor Project, en daar is dit kennelijk het eerste, bescheiden resultaat van.


Ja, "bescheiden resultaat" zegt eigenlijk genoeg. Ik heb weer eens teveel woorden gebruikt. Het is een bescheiden resultaat dat mijns inziens niet als reclame/promotie van het originele instrument gezien kan worden, niet enkel vanwege de matige kwaliteit van de samples, maar vooral vanwege de beperkte mogelijkheden waarvoor/waarmee deze samples gebruikt kunnen worden. Het is overigens zeer goed begrijpbaar dat de organist er geen Johannus mensen op los laat om het te gaan opnemen voor hun digitale "meesterwerken" Er zijn al heel wat beroemde pijp orgels deels opgenomen door bouwers van elektronische orgels, en ik heb er nog nooit wat van terug gehoord. Hauptwerk is toch wel een ander verhaal, misschien dat deze beste man daar ook nog eens achter komt. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 06 jul 2012 14:55

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Er zijn al heel wat beroemde pijp orgels deels opgenomen door bouwers van elektronische orgels, en ik heb er nog nooit wat van terug gehoord. Hauptwerk is toch wel een ander verhaal, misschien dat deze beste man daar ook nog eens achter komt.

Ik heb vernomen dat de grote electronicum bouwers de Hauptwerk ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en de kans is heel groot dat in de nabije toekomst Hauptwerk op een (nog onbekende) bepaalde manier in de orgels wordt geintegreerd. Het is in ieder geval een markt die volop in beweging is.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 06 jul 2012 22:21

Re: Seifert-orgel Kevelaer

dkoschinski schreef:Ik heb vernomen dat de grote electronicum bouwers de Hauptwerk ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en de kans is heel groot dat in de nabije toekomst Hauptwerk op een (nog onbekende) bepaalde manier in de orgels wordt geintegreerd. Het is in ieder geval een markt die volop in beweging is.


Dat is dan 1-0 voor Hauptwerk, of was het inmiddels al 5-0?
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 jul 2012 23:00

Re: Seifert-orgel Kevelaer

Hoe vaak hebben we ze al niet gewaarschuwd! :D ;)

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com