Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Frans pedaal

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 27 jul 2012 18:53

Frans pedaal

Beste Hauptwerkers.

Er nu ook leverbaar een Frans pedaal het zogenaamde kistpedaal met midi.
Een lust voor diegene die van authentiek orgelspel houden.
Het pedaal is zoals het de onderstaande orgels:
Het Isnard orgel van St. Maximin
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... rance.html
De copie naar het ogelmodel van Dom Francois Bédos http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... model.html
St. Michel en Thierache
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/m ... rache.html

Ook Italiaanse orgels zijn meestal voorzien van een kistpedaal.

Ook in België zijn er heel wat orgel met een kistpedaal van 1 bestaat ook een sample-set namelijk het orgel van Haringen.
http://www.hauptwerk.nl/haringenl.php

Goedkoop vind ik het kistpedaal persoonlijk niet € 2690 maar ik wilde deze informatie jullie allen niet onthouden.
Voor meer informatie op deze link:
http://www.hauptwerk.fr/contents/fr/d26 ... html#p1151


Willem.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 27 jul 2012 23:14

Re: Frans pedaal

Nee dank je, ik zit nu al met m'n knieën tegen de onderkant van de klavieren.
Volgens mij heeft de Isnard van St. Maximin trouwens een gewoon pedaal (niet voor niets dunkt me).

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 jul 2012 18:00

Re: Frans pedaal

Bedankt Willem,

Ik had er pas iemand voor, maar uiteindelijk toch model bovenkerk genomen.
Prijs is inderdaad erg hoog. als er serieus belangstelling voor is wil ik wel kijken waarvoor ze te maken zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 jul 2012 18:39

Re: Frans pedaal

Andre...wat is een "pedaal model Bovenkerk?
Historische afmetingen?

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 jul 2012 08:55

Re: Frans pedaal

RonD schreef:Andre...wat is een "pedaal model Bovenkerk?
Historische afmetingen?


hoi Ron
Geïnspireerd op het pedaal Bovenkerk. (met van die krullen en de zijplank was wel gekopieerd)
Ga binnenkort een 1 op 1 kopie van het pedaal maken alleen dan 30 of 32 tonig, incl klavierblok in 5 octaven.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 30 jul 2012 09:25

Re: Frans pedaal

Andre schreef:
RonD schreef:Andre...wat is een "pedaal model Bovenkerk?
Historische afmetingen?


hoi Ron
Geïnspireerd op het pedaal Bovenkerk. (met van die krullen en de zijplank was wel gekopieerd)
Ga binnenkort een 1 op 1 kopie van het pedaal maken alleen dan 30 of 32 tonig, incl klavierblok in 5 octaven.


Hoi Andre,
Neem je alle afstanden mee?
De pedalen van de bovenkerk liggen net iets verder van elkaar. Als ik een poosje geen les op het hoofdorgel heb gehad (het koororgel is natuurlijk ook van grote kwaliteit), moet ik altijd weer even wennen omdat je toch snel een toon verkeerd pakt (op de hoogste of laagste pedaaltonen).

Verder moet je ze goed indrukken om de bazuinen enz. goed aan te spreken en zit je vaak met je knieen te hannissen tegen het onderklavier. Maar daar heb je met Hauptwerk dan weer geen last van.
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 jul 2012 12:04

Re: Frans pedaal

Karel van Ingen schreef:
Andre schreef:
RonD schreef:Andre...wat is een "pedaal model Bovenkerk?
Historische afmetingen?


hoi Ron
Geïnspireerd op het pedaal Bovenkerk. (met van die krullen en de zijplank was wel gekopieerd)
Ga binnenkort een 1 op 1 kopie van het pedaal maken alleen dan 30 of 32 tonig, incl klavierblok in 5 octaven.


Hoi Andre,
Neem je alle afstanden mee?
De pedalen van de bovenkerk liggen net iets verder van elkaar. Als ik een poosje geen les op het hoofdorgel heb gehad (het koororgel is natuurlijk ook van grote kwaliteit), moet ik altijd weer even wennen omdat je toch snel een toon verkeerd pakt (op de hoogste of laagste pedaaltonen).

Verder moet je ze goed indrukken om de bazuinen enz. goed aan te spreken en zit je vaak met je knieen te hannissen tegen het onderklavier. Maar daar heb je met Hauptwerk dan weer geen last van.


Hoi Karel,
Ik kijk even hoe ik met de afstanden uitkom. Kan zijn dat ik de afstanden aanpast. Het moet natuurlijk wel prettig bespeelbaar blijven. De afstand pedaal klavieren maar ik wel groter. De rest van de kast moet ik even kijken hoever ik dan nabouw.
Wat mij opviel was dat het snijwerk in de vlonder doorloopt. Het lijkt erop dat ze ooit het pedaal verhoogd hebben.
Ik denk dat dat een onderzoekje waard is. Als dat zo is kan misschien in overleg met monumentenzorg het speelgemak verhoogd worden.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com