Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset versus the real thing

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 23 feb 2011 18:55

Sampleset versus the real thing

Geachte forumleden,

Wat ik mij afvraag, wie hebben er ook op het echte orgel gespeeld waarvan thuis een sampleset aanwezig?
Ik heb zelf vorig jaar het orgel van Oosterwijtwerd bespeeld en het orgel van Leens. Overigens heb ik van Leens (nog) geen sampleset, maar was voornemens deze in de toekomst aan te schaffen.
Ik heb dit toch ervaren als een belevenis en je ontdekt zaken die je in Hauptwerk nooit zult ontdekken. Bijvoorbeeld het pedaal van Oosterwijtwerd, de pedaaltoetsen zitten op afwijkende afstand van elkaar, was voor mij in eerste instantie onbespeelbaar.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 23 feb 2011 20:30

Re: Sampleset versus the real thing

Ik heb eigenlijk nog nooit op het origineel van een van mijn samplesets gespeeld die ik thuis bespeel. Maar ik heb wel 4 jaar op een mechanisch pijporgel gespeeld. Het gevoel, het een zijn met een instrument beleef je echt niet thuis ook al zijn mijn toetsen ook van opleg. Alles in een kerk bijvoorbeeld hoe het geluid terugkaats dat beleeft je thuis niet, ik denk zelfs dat dit niet eens in de buurt komt van een echt pijporgel. (ook al is het 's winters heel koud in een kerk!)

Maar aan de andere kant: bij de indirecte concurrent van het HW-orgel beleef ik dit ook niet en dan bedoel ik het electronisch orgel. Persoonlijk vind ik wel dat een HW-speeltafel dichter in de buurt van de werkelijkheid komt dan zijn indirecte concurrent. Uiteraard wel met een goede geluidskaart een set goede speakers en een goed sampleset! En spelen dat moet je ook echt zelf doen.

Groet Lubbert
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 23 feb 2011 21:27

Re: Sampleset versus the real thing

't Is eigenlijk ook niet zo'n goede vraag (sorry Jan, ik bedoel het niet vervelend ;) )
Feit is nu eenmaal dat de orgelbank in vrijwel alle gevallen zo ongeveer de beroerdste plek is die je maar kunt verzinnen om de orgelklank te beluisteren. 't Is maar goed dat de ontwikkelaars van sample sets niet opnemen wat je als organist hoort. 8-)
Ik ken de orgels van Kampen en Zwolle goed, vaak gespeeld, dus de desbetreffende sample sets kan ik aardig goed vergelijken met het origineel.
Kampen is mij te indirect opgenomen, ik vind het te wollig. Op Zwolle versie 1 had ik wel wat kritiek, versie 2 hoop ik deze week te installeren. Ben erg benieuwd of ik dan meer herkenning met het origineel heb!
Voor studie gebruik ik vaak Freiberg, daar ben ik nooit geweest, maar het orgel is qua omvang en dispositie goed vergelijkbaar met veel orgels zoals we die in Nederland regelmatig aantreffen. Nu zit ik trouwens alweer anderhalve week alleen maar te studeren op Haverhill, maar dat heeft alles te maken met het repertoire dat ik momenteel onder handen heb. Maar uiteindelijk vind ik het niet zo belangrijk of ik het orgel van de sample set nu wel of niet bespeeld heb: het boeiende van Hauptwerk is vooral dat je voor het spelen van uiteenlopende muziek nu gewoon een passend orgel kunt laden, zodat de muziek klinkt in klankkleuren die de componist ook in gedachten kan hebben gehad toen hij zo'n stuk schreef.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 feb 2011 22:07

Re: Sampleset versus the real thing

Feit is nu eenmaal dat de orgelbank in vrijwel alle gevallen zo ongeveer de beroerdste plek is die je maar kunt verzinnen om de orgelklank te beluisteren

Inderdaad, veel orgels klinken voor zijn bespeler vaak zeer beroerd.
Door:
- de plaats tussen rugwerk en hoofdwerk, de grote afstand tot het bovenwerk (beroerde verhoudingen dus);
- de plaats aan de zijkant van een orgelkas;
- de plaats te dicht op het pijpwerk;
- bovenmatig hinderlijke bijgeluiden als klapperende pedalen, krakende orgelbanken, rammelende toetsen/mechanieken etc;

Ik durf de stelling aan, dat "de klank voor de bespeler het beste is te horen vanuit de ruimte waarin het staat", zoals de luisteraar het dus hoort. Zij het dan niet te ver van het orgel.
En zo heeft de bouwer het ook bedoeld.

Aan de andere kant mis je als hauptwerkspeler wel de beleving, die je op de orgelbank wel ervaart.
Gr. Ron

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 28 feb 2011 21:21

Re: Sampleset versus the real thing

Ik heb in het verleden eens een koororgel mogen plaatsen in de St.Stephanuskerk in Moerdijk.Ik mocht van mijnheer pastoor daarna met hartelust het Marcussen orgel bespelen.Ik heb daar dus ook het sample set van.

Jan.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 maart 2011 18:40

Re: Sampleset versus the real thing

Janv schreef:Ik heb in het verleden eens een koororgel mogen plaatsen in de St.Stephanuskerk in Moerdijk.Ik mocht van mijnheer pastoor daarna met hartelust het Marcussen orgel bespelen.Ik heb daar dus ook het sample set van.

Jan.


Kijk, dit is een reactie die ik voor ogen had bij het stellen van mijn vraag!

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 maart 2011 19:06

Re: Sampleset versus the real thing

Kijk, dit is een reactie die ik voor ogen had bij het stellen van mijn vraag!

Nou, voor mij eigenlijk nog niet, JANNEMANNEN. ;)
Als je ze dan toch "allebei bespeelt of bespeelt heb" zou ik wel eens willen weten, wat je beleving daarbij is, vooral als je op "hauptwerkmarcussen" speel in vergelijk met het "echte".
Want JAN2, dat was toch eigenlijk de vraag van JAN1 :?:
hart.gr. Ron

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 01 maart 2011 19:21

Re: Sampleset versus the real thing

RonD schreef:
Kijk, dit is een reactie die ik voor ogen had bij het stellen van mijn vraag!

Nou, voor mij eigenlijk nog niet, JANNEMANNEN. ;)
Als je ze dan toch "allebei bespeelt of bespeelt heb" zou ik wel eens willen weten, wat je beleving daarbij is, vooral als je op "hauptwerkmarcussen" speel in vergelijk met het "echte".
Want JAN2, dat was toch eigenlijk de vraag van JAN1 :?:
hart.gr. Ron


Beste Ron,
In het echie is het toch wel ff anders hoor,thuis hoor je alles behoorlijk direct,in Moerdijk zelf hoor je als bespeler van het rugwerk het minst,borstwerk is heel mooi,niet te scherp,en het hoofdwerk gaat een beetje over je heen.En voor zo,n betonnen bak als de St.Stephanuskerk zit er wienig galm in.Thuis heb ik daar stiekem wat aan toegevoegd.Maar ik vind het een heerlijk samenzangorgel.Bach kun je er goed op kwijt,verder,ja het is en blijft een orgel van Lambert Erne(adviseur) heej,een beetje scherp.

vr.gr:JanV.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 05 maart 2011 13:03

Re: Sampleset versus the real thing

In het echt heb je toch meer sfeer. Maar probeer maar eens een 3 klaviers Cavaille-Coll te vinden waar je zo op kunt spelen. En de positie van de organist is meestal de minst ideale, vandaar dat ik ook wel blij ben met Hauptwerk.

Zelf heb ik dankbaar gebruikt gemaakt van de sampleset van Leens om mij voor te bereiden op het amateursconcours vorig jaar. Dan heb je alvast een idee van de registraties. Van de andere orgels ben ik alleen bij Zwolle geweest om te registreren en een paar noten te spelen. Daarna kon ik, gek genoeg, het sampleset ook beter waarderen.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com