Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gratis midi piano software?

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 25 feb 2011 19:06

Gratis midi piano software?

Van iemand kreeg ik de de vraag of ik een programma weet waarmee je via midi piano kunt spelen.
Liefst gratis, liefst rekening houdend met aanslaggevoelige manualen.
Wie heeft een suggestie?
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 25 feb 2011 19:21

Re: Gratis midi piano software?

Hallo Gert

Ik geloof niet goedkoop, maar een heel gaaf geluid.
en via kontakt 4 via de zelfde fabrikant volgen mij ook als standalone
te gebruiken.

http://www.native-instruments.com/#/en/products/?category=1755&src=navi

Eventueel via Hauptwerk kan je volgens mij ook paramount theater orgels gebruiken.


groeten Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 25 feb 2011 19:24

Re: Gratis midi piano software?

Sorry, gratis is het niet!!!!! :oops: :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 feb 2011 19:46

Re: Gratis midi piano software?

Is zo'n produkt dan "met Hauptwerk" te bespelen? :o
EN zo ja....
is dan bijvoorbeeld "zo'n piano" gelijk met een orgel te laden/bespelen (op verschillende klavieren) :?: :idea:

Op "een Johannus" is dit al mogelijk 8-)
(Mijn vragen zijn serieus, ik wil hiermee niet weer een discussie tussen het digitale orgel en een hauptwerkorgel openen.)

Wie hebben hier ervaring mee?
Gr. Ron.
Laatst bijgewerkt door RonD op 26 feb 2011 16:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 25 feb 2011 22:55

Re: Gratis midi piano software?

Hallo Ron


Ik heb nog even zitten zoeken, maar die piano is via hauptwerk wel te bespelen.

http://www.paramountorganworks.com/specs/Specifications%20for%20Paramount%20332.pdf

Ik snap niet alles van ODF en CODM, maar misschien op die manier wel orgels te combineren.
Is er iemand die dat wel weet?

Groeten Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 28 feb 2011 13:45

Re: Gratis midi piano software?

dag

probeer deze eens: http://www.acoustica.com/pianissimo/

niet gratis maar ook niet duur... 68,95 US Dollar.

je kunt de demo 14 dagen proberen. ik vindt het geluid erg goed!

groet Corné

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 28 feb 2011 21:38

Re: Gratis midi piano software?


Bedankt Corné, ik heb het geprobeerd en het werkt!
Inderdaad geen slecht geluid, het probleem is dat ik ook een echte piano (Yamaha U1) heb staan, dus dan is het nooit zo echt.

Pluspunten:
    - Het programma is aanslag gevoelig, dus als ik hard aansla hoor ik de toon ook harder. Let op: veel orgels/klavieren/midi interfaces zijn niet aanslaggevoelig, dus dan werkt dit niet.
    - Het klinkt behoorlijk goed.
    - Het is 'installeren' en het werkt gelijk.
Minpunt:
    - Ik kreeg het niet voor elkaar om de pianopedalen te koppelen aan een pedaaltoon van m'n orgel, volgens mij kun je dat niet instellen.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 feb 2011 22:38

Re: Gratis midi piano software?

Is zo'n produkt dan "met Hauptwerk" te bespelen?
EN zo ja....is dan bijvoorbeeld "zo'n piano" gelijk met een orgel te laden/bespelen (op verschillende klavieren)

Gert,
als het je gelukt is "een vleugel/piano via hauptwerk te laden/bespelen, is mijn hierboven gestelde vraag dan ook mogelijk?
Gr. Ron.
Laatst bijgewerkt door RonD op 01 maart 2011 10:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 maart 2011 07:18

Re: Gratis midi piano software?

Is zo'n produkt dan "met Hauptwerk" te bespelen?
EN zo ja....is dan bijvoorbeeld "zo'n piano" gelijk met een orgel te laden/bespelen (op verschillende klavieren)

http://www.acoustica.com/pianissimo/ kun je niet gelijk met Hauptwerk gebruiken, o.a. omdat hij de midi input van alle kanalen oppakt en dit niet configureerbaar is. Bovendien vind Hauptwerk het (op mijn pc) een probleem als er ook andere programma's naar dezelfde audio-output signalen sturen. Ik kan dus zelfs geen Windows Mediaplayer of metronoom software gelijktijdig draaien met Hauptwerk, dan moet ik eerst in Hauptwerk de 'audio uitzetten'.
De suggestie van Jochum (Hauptwerk theater orgels) is wel een optie.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 01 maart 2011 08:34

Re: Gratis midi piano software?

Misschien even een domme opmerking van mijn kant. Maar waarom moet alles op computer-gebied gratis zijn of voor heel weinig. Er zijn wel deskundigen tijden bezig om een computerprogramma af te leveren waar je jarenlang plezier van kunt hebben, mag daar dan niks tegenover staan?

Ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan als ik een programmaatje maar 1 of 2 keer gebruik maar een programma dat je bijna dagelijks/wekelijks gaat gebruiken, mag toch wel wat kosten? We willen wel investeren in dure speeltafels maar voor programma's doen we de knip dicht!

Groet Lubbert
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 01 maart 2011 16:54

Re: Gratis midi piano software?

@ Gert;

Het geluid klinkt hier behoorlijk "echt" omdat ik geen echte piano heb staan. Discussie, echt/nep is hier makkelijker te voeren omdat je echt naast nep kunt zetten, bij een gemiddeld kerkorgel lukt dat niet. ;)

Onderstaande staat in de help van de midi. heb geen idee of je het hier mee op kan lossen :-)

Pianissimo responds to the following MIDI inputs:

0x90 - Note On, note range is from 21 to 108. Note On messages with a velocity of zero (0) are treated as Note Off messages.

0x80 - Note Off, note range is from 21 to 108.


MIDI CC:

CC7 - Volume, controls the master volume level.

CC64 - Sustain Pedal (Damper Pedal), value 0-63 = damper pedal off, 64-127 = damper pedal on.

CC67 - Soft Pedal, value 0-63 = soft pedal off, 64-127 = soft pedal on.

CC71 - Sympathetic Resonance, controls the amount of sympathetic resonance.

CC75 - Hammer Sounds, controls the mechanical hammer sounds amount.

CC76 - Bass EQ, controls the bass frequency equalizer gain. 0 = 0%, 63 = 100%, 127 = 200%

CC77 - Mid EQ, controls the midrange frequency equalizer gain. 0 = 0%, 63 = 100%, 127 = 200%

CC78 - High EQ, controls the high frequency equalizer gain. 0 = 0%, 63 = 100%, 127 = 200%

CC91 - Reverb Level, controls the reverb amount.

CC93 - Chorus Level, controls the chorus amount.

CC123 - MIDI Reset, stops all playing notes.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 maart 2011 18:35

Re: Gratis midi piano software?

ik vind het geluid redelijk, maar een belangrijk nadeel is dat het vrij traag reageert.

Hoe is dat bij anderen?


gr. hans

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 maart 2011 19:14

Re: Gratis midi piano software?

dat het vrij traag reageert.

Dat was in eerste instantie bij mij ook.
Maar bij File/Preferences... kun je de driver op 'Asio' instellen, dan gaat het beter.
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 01 maart 2011 20:52

Re: Gratis midi piano software?

De mogelijkheid om de metronoom aan te zetten is wel een handige functionaliteit. komt die wellicht ook in Hauptwerk 4?

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 04 maart 2011 12:14

Re: Gratis midi piano software?

@Gert
Je audio moet je waarschijnlijk uitzetten omdat de meeste orgels 48 kHz zijn en de meeste andere geluidsbronnen 44.1 kHz. Je geluidskaart kan maar een tegelijk aan (of Hauptwerk reserveert je geluidskaart)

Met Bome Midi Translator of jOrgan is het waarschijnlijk wel mogelijk je pedaal naar de juiste message te vertalen.

Berichten: 2

Geregistreerd: 06 jan 2014 15:59

Bericht 10 sep 2014 13:02

Re: Gratis midi piano software?

Een oud lijntje. Maar ik plaats graag een update.

Niet helemaal gratis, maar voor slechts € 8,99 is er voor de iphone of ipad-bezitters de verbazingwekkende app 'iGrandPiano'. Plus adapter keyboard naar iphone/pad; in mijn geval vanaf USB, voor 29,95.
http://www.ikmultimedia.com/products/ca ... grandpiano
Keuze uit meerdere piano's. Aanslaggevoelig, sustain-pedaalfunctie (voor rond een tientje van M-Audio), klank afregelbaar en van topkwaliteit.
Download, prik in en verbaas je! Het doet voor mijn oren niet onder voor veel Yamaha's en Kawai's.

Download dat dan gelijk maar ook met GarageBand (gratis!), en speel met dezelfde soort topkwaliteit akoestisch gitaar op je midi-keyboard. Kan er ook een een luidwerkje van Bach of Thomas Tallis op de lessenaar.

Voor verbinding ipad/iphone naar keyboard heb (USB):
http://www.thomann.de/nl/apple_lightnin ... tAodvCsAyw
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 sep 2014 20:25

Re: Gratis midi piano software?

tsjaa, ik begrijp niet zo goed, waarom iemand geen geld over heeft voor kwaliteit.

Wat is nou E 100,- voor een werkelijk topklasse Steinway in je huis, waarvan je dan ook nog eens heel veel zaken naar je eigen hand kunt zetten, zoals de akoestische omgeving, velocity curve, etc etc.

Goed wijn behoeft geen krans, maar kijk eens op https://www.youtube.com/watch?v=mF9xh5YHW8w

Ik speel daar nu plm 2 weken mee, en heb een Kawai VPC-1 controller aangeschaft. Ogen dicht, en ik heb hier een Steinway staan.......

Veel plezier met de piano-onderzoekingen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 sep 2014 22:42

Re: Gratis midi piano software?

Ik heb eergisteren de Casio Privia px 850 binnen gekregen. Bij mij begon het ook te kriebelen om een piano in huis te hebben. Ik wilde toch liever een stand alone en niet weer een keyboard verbonden aan mijn pc.
De enige modificatie die ik heb aangebracht is een subwoofer erbij zetten.
Het geluid is boven verwachting! De techniek heeft op dit gebied enorme sprongen gemaakt en ook al wordt Casio niet in dezelfde klasse als Yamaha of Kawai ingedeeld kan je toch zeggen dat qua innovatie Casio ze ver achter zich laat.
http://www.bax-shop.nl/digitale-piano/c ... ml#reviews
Ik heb mijn revieuw op de Bax shop site gezet.

Groet Jan

Berichten: 2

Geregistreerd: 06 jan 2014 15:59

Bericht 11 sep 2014 10:44

Re: Gratis midi piano software?

Goed dat je het zegt. Steinway heb ik ook eens beproefd voor pc. Ongelofelijke kwaliteit. En 100,- is inderdaad evengoed een koopje. Bleef vooralsnog echter bij iGrandPiano blijven hangen en ben daar voorlopig niet op uitgespeeld. Kwaliteit voor bijna niks. Zo gek was de vraag daarnaar dus niet :-)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 sep 2014 12:02

Re: Gratis midi piano software?

Jan, die Privia schijnt ook een boven verwachting goed klavier te hebben. Schijnt ook met 3 sensoren....

En je kan dus evt ook nog gewoon via software spelen! Veel plezier ermee gewenst.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 sep 2014 12:36

Re: Gratis midi piano software?

Hoi Geert

Veel plezier met je Kawai!
Echt mooi ding.

Groet Jan

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 06 nov 2015 14:40

Re: Gratis midi piano software?

Goedemiddag,

De IPiano app is ook te verkrijgen op Android zag ik, die app heb gedownload op mijn tablet. Hoe gaat dan de aansluiting met midi naar mijn digitale Johannus orgel met de din pluggen? Ik heb kabel om de tablet op USB aan te sluiten.?

Kan iemand helpen, of is er een betere mogelijkheid om Piano te spelen op de Johannus. Ik speel nu nog Hauptwek free met een Um-one adapter.

Met vriendelijke groet

Albert
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 06 nov 2015 17:40

Re: Gratis midi piano software?

Volgens mij is het makkelijker om (een) Johannes op een piano te laten spelen dan andersom......
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 nov 2015 21:27

Re: Gratis midi piano software?

Vooral als je orgelklavieren met drukpunt hebt, is het gewoon af te raden om daar dan piano mee te gaan spelen, ook als je aanslaggevoelige klavieren en dito Midi interface gebruikt. Je kunt nl door dat drukpunt niet echt over een voldoende bereik de aanslag regelen.

Een goed gebalanceerd pianoklavier is onmisbaar.
Ja, het is natuurlijk wel leuk, als je een virtueel theaterorgel speelt, om dan even een pianomelodietje mee te spelen; dat gaat op zich prima. Maar pianospelen ervaar je toch pas met zo,n speciaal klavier.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 07 nov 2015 19:07

Re: Gratis midi piano software?

Gert schreef:
dat het vrij traag reageert.

Dat was in eerste instantie bij mij ook.
Maar bij File/Preferences... kun je de driver op 'Asio' instellen, dan gaat het beter.


dag Gert,

waar kan ik dat doen? Ik zie t niet (sorry beginneling)
Groet Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com