Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

midi orgel bouwen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 20 sep 2012 08:37

midi orgel bouwen

hallo allemaal.

ik zal me even voor stellen op dit forum.

ik ben hendrik romkes en wil ook graag een liefhebber worden van hauptwerk.

heb al een aantal keren een hauptwerk orgel gehoord en nu ben ik helemaal verkocht aan het mooie geluid wat je uit een eigen gebouwde midi speeltafel kan halen met een software programma.

was vorige week nog bij iemand die zelf een speeltafel heeft gebouwd echt ik stond versteld van de mooie zuivere klanken die uit de speakers kwamen.

nu ben ik zelf druk aan het voorbereiden om zelf een speeltafel te gaan bouwen. alleen is dat niet zo makkelijk.
heb weinig verstand van elecronica en weet ook niet wat er allemaal aan elecrtonica in zo speeltafel moet zitten.
ben druk aan het rond speuren geweest op internet om voorbeelden te vinden van de binnenkant van een midi orgel maar kan heelaas weinig vinden. heeft iemand nog een idee waar ik het een en ander kan vinden.

alvast bedankt voor jullie medewerking. :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 sep 2012 09:22

Re: midi orgel bouwen

hromkes, als je idd geen inzicht hebt in de technische kant van de zaak, kan je toch het beste iemand in de arm nemen.
Want de printjes moeten niet alleen gekocht, maar ook nog aangelsoten worden en voorzien van een voedingsspanning.

Verder wil je waarsch ook klavieren en een pedaal aanschaffen, en een PC plus audio interface; daarbij moet je dus al vroeg besluiten wat je wilt, maximaal 4 kanalen weergave of evt meerkanaals. Anders zit je weer met overfbodige spullen.
Ook zou je alvast moeten nadenken hoe je wilt gaan registreren; touch-screen, fysieke stopswitches, presets??

Als je ook 1 of meer zwelpedalen zou willen toevoegen, moet je dus ene midiscanner aanschaffen, waar je die ook op kunt aansluiten.

Afhankelijk van de aan te schaffen klavieren, is het nog van belang te weten, of die reeds voorzien zijn van een diode-scanmatrix, zodat je ze dmv 1 of 2 ( aanslaggevoeligheid) 16-aderige flatcables kunt aanlsuiten op je 8x8scanmatrix, of dat je een scanner moet hebben die maximaal 61 individuele toetskontakten kan aansluiten.

Het is dus nogal afhankelijk van de aan te schaffen spullen.

Kijk ook alvast eens op deze websites:

http://midiboutique.com/ Hele goeie spullen, en 1 printje waar een kompleet orgel op is aan te sluiten, zoals deze:
http://www.midiboutique.com/products/pr ... d_id=10310

http://www.midi-hardware.com/ deze komt steeds sterker opzetten; is goedkoper dan midiboutique, maar wel iets ingewikkelder uitzoeken wat je precies nodig hebt.....

Voor nieuwe klavieren kan je de Fatar TP60 nemen, of als je het goedkoper wilt, de TP6. Wel opletten of je een DF of DR scanmatrix uitvoering hebt, want dat is van invloed op de aan te schaffen Midi hardware.
De Fatars van Johannus zijn dus DR, en daar passen een boel scanners niet bij.


Enz...enz...enz.......

Mocht je niet te ver van Ermelo wonen, dan ben ik altijd bereid om het eens met je door te spreken........

Overigens heb ik hier een 32 toons ex Domus pedaal staan dat reeds is gemidificeerd en voorzien van reeds. Ook heb ik nog twee prima spelende 5 octaafs klavieren voorzien van scanmatrix.

Maar dit is geen advertentie, anders zou ik het wel in de rubriek aangeboden hebben gezet...... :oops:

HG

Geert


Het zou als volgt kunnen
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 sep 2012 09:47

Re: midi orgel bouwen

Welkom op het forum, Hendrik!
Gelukkig weer een "leek" erbij.....voel ik me niet zo alleen! ;)

Ik weet wat ik op digitaal/technisch gebied NIET kan en heb me er dan ook niet aan gewaagd zelf te beginnen.
Belangrijk - zoals Geert ook aangeeft - eerst orienteren....bij meerdere mensen gaan luisteren....een plan maken....wat wil ik in de komende jaren....wat heb ik daarvoor nodig en wat gaat me dat kosten.

Neem daar de tijd voor!
Groeten uit Dordrecht,
Ron

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 20 sep 2012 21:51

Re: midi orgel bouwen

Dag Hendrik,
welkom op dit forum.
Altijd weer leuk om te horen dat er mensen zijn die het zelf de soldeerbout opstoken.
Kijk eens bij Nico Goes.
Hij levert zelfs samengebouwde printen en geeft ook workshops.
Zie ook:
http://www.gino-midi.nl/

Het is mij met weinig moeite gelukt een goed werkende speeltafel te bouwen.

Enne...foto's willen we graag zien.
Groeten,
Knutselaar

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 sep 2012 22:12

Re: midi orgel bouwen

hoi Hendrik,

ook van harte welkom, je bent aardig gestoken door de "hauptwerkbij" zo te lezen 8-)

zelf midi knutselen e.d. is wel mogelijk, enige technische kennis is toch wel een pre

zelf heb ik mijn orgel trekregisters en pedaal ook gemidificeerd, wat in het begin toch wel wat hoofdbrekens heeft gekost.

maar als je de 8x8 door hebt is het eigenlijk simpel

als je zelf een diode matrix gaat maken is het wel van belang welke decoder je uit eindelijk gaat gebruiken, dit voorkomt het verkeerd om solderen van de diodes.

maar als je een kant en klaar oplossing koopt is het simpel.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 21 sep 2012 09:57

Re: midi orgel bouwen

Hendrik, ik heb zomaar het gevoel dat je vlak bij mij in de buurt woont.
Ik schat in dat je op Urk woont, vandaar. Je kunt dan alle info van mij krijgen, ik heb zelf een vierklavier/pedaal speeltafel in elkaar geknutselt en kan mezelf enigzins "deskundig" noemen. Trouwens op Urk zijn nog vijf of zes HW bouwers... dus hulp door te luisteren en te kijken is er genoeg. Woon je hier om een of andere onbegrijpelijke reden niet, tja, dan veranderd de zaak. Maar gelukkig is er altijd wel een of andere Hauptwerker in je omgeving.

Garret.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 21 sep 2012 16:10

Re: midi orgel bouwen

GarretP schreef:Hendrik, ik heb zomaar het gevoel dat je vlak bij mij in de buurt woont.
Ik schat in dat je op Urk woont, vandaar. Je kunt dan alle info van mij krijgen, ik heb zelf een vierklavier/pedaal speeltafel in elkaar geknutselt en kan mezelf enigzins "deskundig" noemen. Trouwens op Urk zijn nog vijf of zes HW bouwers... dus hulp door te luisteren en te kijken is er genoeg. Woon je hier om een of andere onbegrijpelijke reden niet, tja, dan veranderd de zaak. Maar gelukkig is er altijd wel een of andere Hauptwerker in je omgeving.

Garret.


Dat gevoel had ik ok,dus als Hendrik op Urk of in de buurt woont loat ie het maar wieten!

Vrgr,
Lub
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 22 sep 2012 06:22

Re: midi orgel bouwen

Zag dit net op marktplaats voorbij komen, voor de handige klusser: http://link.marktplaats.nl/597493029.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 02 nov 2012 21:11

Re: midi orgel bouwen

beste orgel liefhebbers vind het helemaal geweldig dat ik zoveel reactie heb ontvangen en er veel hulp word geboden.

ga hier zeker gebruik van maken.

woon inderdaad op urk dus dat komt goed uit bij wie kan ik eens langs komen voor het bekijken van de electronica.

heb net twee klavieren gekocht van een Heyligers orgel ziet er geweldig uit alleen moet ik die midi fiseren :?
hoe werkt dat en wie op urk wil me dat uit gaan leggen..

ben van plan om bij lub mij trekregisters aan te gaan schaffen als ik ben begonnen met het bouwen van mijn console.

mensen als nog mijn hartelijke dank voor de snelle reactie :D

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 91 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com