Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 29 sep 2015 21:12

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Bach opnames (aflevering 14) van Leo Terlouw op Vollenhove
Leo heeft nu 11 stukken opgenomen op de sampleset 1686, Bosch/Schnitger, Vollenhove.

Naast de goede opnames zijn de toelichtingen interessant, hij schrijft o.a. over het instuderen van moeilijke passages:
"Hoe dan ook, voor mij zijn deze Sonates een extra aansporing om ze zo veel en zo effectief mogelijk te studeren. Telkens als ik moeilijkheden tegenkom probeer ik de oorzaak te achterhalen en op te lossen. J.S. Bach heeft weliswaar de grenzen van de speeltechniek opgezocht maar nergens passages geschreven die onmogelijk te realiseren zijn."

Luister en lees op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 maart 2016 14:31

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Opnames Leo Terlouw van Bach (15)
Leo Terlouw heeft weer Bach opnames gemaakt (o.a. de grote Preludium en Fuga in C BWV 531), deze keer opnieuw op sampleset Utrecht.

Een paar leuke citaten uit zijn toelichting:
"Omdat de surround-versie van de sampleset Bavo, Haarlem nog niet op de markt is heb ik nu voor de 3e keer gekozen voor de sampleset Domkerk, Utrecht. Ik heb weer zeer genoten van deze sampleset en hoop dat dit ook voor u zal gelden. Meer dan bij de andere samplesets die ik heb gebruikt moet je wel goed nadenken over de samenstelling van het programma, dit vanwege de royale hoeveelheid akoestiek en de weinig boventoonrijke klank. Het positieve van deze set is dat ze sommige stukken echt boven hun niveau kan uittillen.
...
BWV 569 ... Hermann Keller schrijft er in zijn boek “Die Orgelwerke Bachs” ronduit negatief over. Ik begrijp zijn argumenten wel maar ben het maar ten dele met hem eens. Voor mij is dit compositorisch simpele stuk een verademing tussen de vele andere vaak zeer ingewikkelde orgelwerken.
...
BWV 583 ... Wat me vrijwel nooit overkomt is dat ik daardoor eigenlijk geen idee had hoe dit stuk te spelen."


Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 20 mei 2016 19:07

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Bach opnames Leo Terlouw op Haarlem
In aflevering 16 heeft Leo Terlouw mooie opnames gemaakt op de nieuwe (surround) sampleset van Haarlem.
Hij geeft ook een aardige toelichting:
... De laatste weken ben ik druk bezig geweest met experimenteren met de surround-versie, de verhouding front- en rear-samples moet ingesteld worden ... Na veel wikken en wegen heb ik de verhouding front- en rear-samples ingesteld op 1 : 2. Ik heb gekozen voor zoveel mogelijk akoestiek zonder dat er al teveel details verloren gaan. ...

Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 17 sep 2016 06:35

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Bach opnames Leo Terlouw op Haarlem (2)
In aflevering 17 heeft Leo Terlouw opnieuw opnames gemaakt op de (surround) sampleset van Haarlem.
Hij geeft ook een aardige toelichting:
... Klaagde ik vorige keer nog over het feit dat het omgaan met deze sampleset een moeizaam gebeuren was, nu is dat geheel anders! Het tweeklaviers Joh.deHeer IV orgel met extern Hauptwerk heb ik ingeruild voor een drieklaviers Content Cambiare 310 Hauptwerk orgel. Nu kan ik alle registers laden in 24-bit. Dit orgel kunt u zien en horen op de bijgaande video. De vorige keer was ik al enthousiast over deze sampleset maar kon hem nog niet helemaal naar z’n waarde beoordelen. Ik kan nu niet anders zeggen dan dat ik deze set uitzonderlijk mooi vind. ...

Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 25 jan 2017 20:06

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

In aflevering 18 heeft Leo Terlouw opnieuw voor de derde keer opnames gemaakt op de sampleset 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland.
Hij geeft in zijn gebruikelijke toelichting een inkijkje in zijn "Leermeesters bij het opnameproces":
De opnamefunctie van Hauptwerk is voor mij van groot belang in het studieproces. Tijdens het spelen neem ik niet alle ritmische oneffenheden waar maar wel als ik de opnamen beluister. Vaak ga ik na het beluisteren van de opnamen weer aan de slag, probeer de oneffenheden weg te werken en maak vervolgens een nieuwe opname. Soms wordt dit proces enkele keren herhaald. Om het spel te verbeteren moet je eerst duidelijk in beeld krijgen wat er precies aan schort. De opnamefunctie van Hauptwerk kan daarbij enorm helpen. Zo gezien is Hauptwerk een “digitale leermeester”. Daarnaast heb ik nog een “leermeester” en dat is mijn clavichord (dit is iets anders dan een klavecimbel!). Dit instrument laat alle oneffenheden in de aanslag horen en maakte mij o.a. attent op het feit dat de druk van duim, vingers en pink niet gelijkmatig was. Vooral de druk van de ringvinger bleek onder de maat, terwijl de duim (de lompste van het vijftal) juist te veel druk op de bodem van de toets uitoefende. Uiteraard hebben deze “leermeesters” een beperkte functionaliteit. Ze geven wel aan wat er verbeterd kan worden maar de oplossingen moet je zelf bedenken.

Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 30 mei 2017 19:28

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Bach opnames Leo Terlouw op Haarlem (3)
In aflevering 19 heeft Leo Terlouw voor de derde keer opnames gemaakt op de sampleset van Bavo in Haarlem.
Deze keer o.a. een paar hoogtepunten uit Bach's orgelwerken: De populaire Toccata (dorische) en Fuga in d BWV 538, Preludium en Fuga in G BWV 550 met zijn lange pedaalsolo, de bijzondere trio Jesus Christus unser Heiland BWV 688 met zijn aparte 'sprongen' en de liefelijke Jesus, meine Zuversicht BWV 728.

Lees en luister op:http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 28 sep 2017 20:06

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Bach opnames Leo Terlouw op Rotterdam hoofd- en transeptorgel (2)
Het Bach-project van Leo Terlouw begint met deze 20e aflevering zijn voltooiing te naderen. Deze maal 8 stukken en een video van de Pedalexercitium BWV 598.

De volgende (op één na laatste aflevering) wordt een "aflevering speciaal", dan hoopt Leo alle 30 Goldbergvariaties BWV 988 te publiceren. De laatste aflevering wil ik dan besluiten met het grote Preludium en Fuga in Es BWV 552. De bedoeling van het project was gevarieerde programma's samen te stellen met in de eerste plaats de originele orgelwerken maar daarnaast ook transcripties. Ook wilde Terlouw een zekere mate van volledigheid m.b.t. de originele orgelwerken nastreven. Het volgende overzicht geeft globaal weer welke stukken in dit project opgenomen zijn:

    - Orgelbüchlein: selectie
    - 6 Schübler Choräle: alle
    - Choralpartiten: alle m.u.v. Vom Himmel hoch da komm ich her BWV 769
    - 18 Leipziger Choräle: alle
    - Die einzeln überlieferte Orgelchoräle: selectie
    - Dritter Teil der Klavierübung: alle delen met pedaal
    - Praeludien, Toccaten, Fantasien und Fugen: alle gangbare combinaties
    - 6 Sonaten: alle
    - Verschiedene Einzelwerke: selectie
    - Bearbeitungen fremder Werke: alleen Concerto in G BWV 592 en Trio in c BWV 585; daarvoor in de plaats verschillende andere transcripties waaronder het Openingskoor uit de Mattheus-Passion
    - Orgelchoräle der Neumeister Sammlung: slechts één (BWV 1112)
    - “8 kleintjes”: alle

Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 27 jan 2018 14:43

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Genieten van de schitterend vertolkte Goldberg Variationen door Leo Terlouw. Weer veel luisterplezier.
Geweldig goed geregistreerd.
Was mij alleen bekend van klavecimbel, maar klinkt op orgel mooier dan ik had kunnen vermoeden.
Dank aan Leo!!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 03 feb 2018 08:49

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Kijk in RD vandaag: in Bijlage Puntkomma blz. 5 staat Leo Terlouw over dit Bach project.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 jun 2018 09:15

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Leo Terlouw heeft het Bach project op PCorgan voltooid

De laatste aflevering van het Bach-project van Leo Terlouw is nu gepubliceerd, deze keer zijn het 'verzoeknummers'. Ook deze keer is er weer een video bij.
PCorgan en haar luisteraars bedanken Leo voor de vele mooie professionele opnames en lezenswaardige toelichtingen.

Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com