Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(s)

Toon actieve onderwerpen


Wat is je voorkeur voor de lay-out van de bedieningsscherm(en)?

Ik heb voorkeur voor 'praktisch'.
6
19%
Ik heb voorkeur voor 'realistisch'.
8
26%
Ik heb voorkeur voor 'compromis' (1 tab praktisch, links/rechts realistisch).
17
55%
 
Totaal aantal stemmen : 31

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 28 feb 2011 21:43

Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(s)

Ik ben niet zo gelukkig met de nieuwe lay-out van Zwolle version 2 (links/rechts vind ik ok, maar de '1 scherm tab' niet) omdat:
- Het uitgangspunt 'realistisch' is, maar dit gewoonweg niet past omdat je niet 'horizontaal' in 'verticaal' kunt 'proppen'.
- Het middendeel al besteed wordt aan de 'speeltafel' blijft er verder te weinig ruimte over voor de 80 (!) knoppen.
- De rijen steeds 'gebroken' zijn waardoor knopjes steeds schuin onder elkaar staan is het beeld erg 'onrustig'.
- De 'speeltafel' zelf is een combinatie van vooraanzicht en bovenaanzicht.

Mijn voorkeur is compromis tussen praktisch en realistisch:
- 1 tab voor gebruik met 1 (touch)screen: praktische indeling, eventueel zonder speeltafel.
Heel goed geslaagd vind ik: Maximin extended (http://www.pcorgan.com/images/sampleset ... nsoleL.jpg ), maar ook Zwolle 1 (http://www.pcorgan.com/images/sampleset ... olle2L.jpg ) wat betreft indeling, de kleuren vind ik niet zo mooi.
- 1 tab voor links: geen speeltafel, realistische plek van registers (zoals Zwolle 2).
- 1 tab voor rechts: geen speeltafel, realistische plek van registers (zoals Zwolle 2).

Praktisch noem ik:
- knoppen per manuaal/pedaal gegroepeerd
- logische indeling van registers binnen manuaal groep
- labels goed leesbaar

Realistisch noem ik:
- knoppen en labels zien er hetzelfde uit als op echte orgel
- locatie van register is hetzelfde als op echte orgel

Je kunt natuurlijk ook je voorkeur via een Antwoord toelichten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2011 01:10

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Gert

een toevoeging: realistisch vind ik dat ook de klavieren op een normale manier toonbaar zijn en niet een overdreven perspectief heeft en/of een luchtfoto blik heeft. Goede voorbeeld van zo'n foto realistische speeltafel is Freiberg (zie http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=16&start=7 ).
Door tegen de toetsen aan te kijken voor kom je zo iets. Je kijkt toch ook tegen de registerknoppen en daar niet schuin van boven?

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 maart 2011 12:29

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Bij de keuzes van mijn samplesets (Kampen/Caen/Vollenhove/Anloo) stond uiteraard in eerste instantie de klank van de orgels voorop. Daarnaast hecht ik aan een realistische weergave van de speeltafel, mits dit (bij grote orgels) niet te lastig wordt. Met lastig bedoel ik dan te kleine "touchregisterknoppen".
Met lastig bedoel ik niet de ordening van de knoppen zoals in Kampen. Die mogen van mij precies zoals in het echt "ongeordend" zijn. Kwestie van veel spelen, dan leer je vanzelf blindelings te registreren en sta je ook niet vreemd te kijken als je een keer in het echt in kampen mag spelen.

Maar nogmaals, de touchregisterknoppen mogen dan niet te klein worden, anders zal je aan een groter screen moeten denken of inderdaan aan "links/rechts".
En inderdaad alsjeblieft niet "onrealistisch in perspectief" :(
Dus - indien mogelijk - zo realistisch mogelijk. 't Zal wellicht voor anderen niet zo gelden, maar bij mij "wil het oog ook wat". Een stukje beleving zullen we maar zeggen.

Gr. Ron.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 maart 2011 18:18

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Ron,
Ik ben het met je eens, ik vind realistisch ook mooier, maar niet ten koste van alles. Bij 'kleinere' orgels is het inderdaad meestal geen probleem, Freiberg 2 vind ik ook mooi. Kampen ben ik ondertussen ook prima aan gewend. Vollenhove heeft ook mooie interface. Caen is heel praktisch, maar minder mooi. Vandaar mijn voorkeur voor 'het compromis'.
grt
grt
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 01 maart 2011 22:43

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Voor mij persoonlijk is het praktische van de schermen voor de bediening niet zo belangrijk omdat ik toch altijd de registers toewijs aan de registers van mijn orgel, maar voor de mensen die wel de bediening via het scherm doen kan ik me goed voorstellen dat ze hechten aan niet te kleine knoppen, maar voor mij geldt ook zeker net als Ron dat "het oog ook wel wat wil" en voor mij "heel wat" . Dus ook wat mij betreft zo realistisch mogelijk "voor de beleving".

Groeten, Hans de Graaf
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 maart 2011 22:59

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Een "tussenoplossing" is ook de "hauptwerkregisters" van een groot sampleset toewijzen aan de registers van je digitale- of "integraal hauptwerkorgel" en die van kleine/kleinere sets te bedienen via je touchscreen.
Dan is het ook niet nodig steeds bij het bespelen van die kleinere orgels je registerlabels (als je daar natuurlijk gebruik van maak) te verwisselen.

Voor deze mogelijkheid heb ik ook gekozen. Kampen en Caen via de registertrekkers en alle andere kleinere sets (waarvan je er meestal veel meer hebt) via het screen.
ron

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 01 maart 2011 23:02

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Ik schreef bij de samplesets al dat ik de layout van Zwolle 2 voor één scherm niet geweldig vond.

Hieronder een compromis, Zwolle 1 in Zwolle 2.

Groet,

Peter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 maart 2011 23:24

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Ziet er inderdaad overzichtelijker en handzamer uit, Peter. Maar ik denk Wel, dat dan wel een screen van 19" of groter raadzamer/praktischer is.
Gr. Ron.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 01 maart 2011 23:31

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Ron,

17" vind ik ruim voldoende om bij deze layout snel te kunnen registreren.

Je bent echt niet zo snel mis. Kampen is veel moeilijker met 17"!

Peter

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 02 maart 2011 13:58

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Hieronder een compromis, Zwolle 1 in Zwolle 2


Beste Peter,
Kun je eens uitleggen hoe je zoiets doet?
Ik had nog geen Zwolle 1 maar overweeg wel om Zwolle 2 aan te schaffen.
De gratis download heb ik geinstalleerd en dat klinkt uitstekend.
Totdat mijn orgel af is gebruik ik mijn touch screen, daarna kan ik de registers bedienen met echte trekkers!

Groeten
Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 02 maart 2011 23:01

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Dag Henri,

Het ontbreekt me op dit moment aan voldoende tijd om een uitleg te geven. Het is namelijk niet zomaar "even" om de layout te veranderen. Er moet redelijk wat gebeuren om de instellingen in de organdefinition file te veranderen om tot het gewenste resultaat te komen. Daarnaast nog wat knip en plak werk in Paint.

Misschien is er iemand anders die een uitleg kan verzorgen.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 31 maart 2011 01:20

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Die 3D speeltafels van Inspired Acoustics, waarvan zelfs het kleinste knopje werkt, vind ik helemaal het einde en als ik PAB of Matyas inlaad en het mensen laat zien zijn ze meestal ontzettend onder de indruk! :o :o :o

Helaas (en dat geld vooral voor laatst genoemd "instrument") vertrekken deze bewonderende blikken zich meestal in een akelig grimas zodra men de tutti knop indrukt en een willekeurig akkoord ten gehore brengt.. :( :( :(

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 20 mei 2011 23:24

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Zelf mis ik in Zwolle 2 de mooie grote console speeltafel uit versie 1.
Links had ik dan het complete registerscherm vertikaal en op het rechterscherm de console.
Dat werkte prima en zag er mooi uit.
Nadat ik Zwolle 1 had gedeinstalleerd miste ik gelijk in Zwolle 2 die mooie schermen uit Zwolle 1
Het zou mooi zijn als er meer tabbladen in Zwolle twee zouden komen waar ook de schermen van Zwolle 1 te kiezen zouden zijn.

Wie gaat het regelen?

Groet, Martin

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 24 mei 2011 21:44

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Ik sluit me hier graag bij aan.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 28 jul 2011 23:46

Re: Kleine enquete: Voorkeur voor lay-out van bedieningstab(

Roland schreef:Die 3D speeltafels van Inspired Acoustics, waarvan zelfs het kleinste knopje werkt, vind ik helemaal het einde en als ik PAB of Matyas inlaad en het mensen laat zien zijn ze meestal ontzettend onder de indruk! :o :o :o

Helaas (en dat geld vooral voor laatst genoemd "instrument") vertrekken deze bewonderende blikken zich meestal in een akelig grimas zodra men de tutti knop indrukt en een willekeurig akkoord ten gehore brengt.. :( :( :(


Off-topic

Hier moet ik toch even op terug komen, ik heb een manier gevonden om het orgel zo in te laden dat het mono achtige geluid verdwijnt en een breed stereo geluid ontstaat, iets dat ik eerder gewoonweg niet voor elkaar kreeg. ;)

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com