Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 31 okt 2012 15:13

content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Hallo iedereen ,

vond onderstaande tekst op het web , is er iemand die hier ervaring mee heeft ?

ik hoor het wel :D

groet Hans ( nog steeds orienterend )
http://www.sdewit.nl/elec/content/content.htm
Quote :
HAUPTWERK en Content

De nieuwste series van Content zijn nu eenvoudig te gebruiken met Hauptwerk.
Hauptwerk is een programma voor het afspelen van samples van verschillende opgenomen pijporgels via een PC.
Dit zeer interessante computerprogramma is bedacht en ontwikkeld door Martin Dyde uit Birmingham ( Engeland).

Om Hauptwerk te kunnen bespelen zijn behalve het programma eigenlijk maar 3 dingen nodig:
* een digitaal orgel of keyboard met MIDI ( hier dus een Content-orgel )
* een computer met een goede geluidskaart
* een goede geluidsinstallatie ( hier dus een Content-orgel )

Speciaal voor het programma Hauptwerk heeft Content een eenvoudig te gebruiken MENU ontwikkeld.
Hiermee is het mogelijk om Hauptwerk via het Content-orgel te bedienen.
Met dit MENU in het "Personal Console Centre" kan het orgel zo ingesteld worden dat deze als een Hauptwerk Console , een speeltafel dus , functioneert .
De versterkers van het orgel kunnen ook simpel gebruikt worden voor de weergave van het computergeluid.
Dit laatste komt de kwaliteit van de weergave zeer ten goede.


Het orgel aansluiten op de computer via MIDI kan eenvoudig met een USB-MIDI interface.
Dit kan goed met USB/MIDI-interface de Yamaha UX-16


Zo is Hauptwerk te bespelen vanaf het Content-orgel. De registers van de Content kunnen zo worden ingesteld dat deze nu de registers van Hauptwerk bedienen.
Ook de geheugenbanken van Content kunnen gebruikt worden in samenspel met Hauptwerk.
Als extra kunnen via de knoppen F1 t/m F4 en TA en de MIDI-schakelaars ook allerlei functies in Hauptwerk bedient worden.

Als u dus Hauptwerk wilt gebruiken wordt dit u via het Content-orgel wel erg makkelijk gemaakt.
Unquote
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 31 okt 2012 16:43

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Hallo Hans,

Dit verhaal klopt wel, schijnt goed te gaan. Alleen de geluidskwaliteit zal erg tegenvallen. Visaton levert de speakers aan Content en die klaagt er zelf over dat ze de verkeerde filters gebruiken waardoor de geluidskwaliteit niet optimaal is.

Mijn inziens een dure oplossing omdat je heel veel dingen dubbel aanschaft. Uiteindelijk zul je een goede geluidskaart en goede speakers aan gaan schaffen. Daarnaast heb je een PC nodig en de nodige software.
De content zul je in praktijk weinig of niet meer gebruiken.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 31 okt 2012 19:09

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Speciaal voor het programma Hauptwerk heeft Content een eenvoudig te gebruiken MENU ontwikkeld.
Hiermee is het mogelijk om Hauptwerk via het Content-orgel te bedienen.
Met dit MENU in het "Personal Console Centre" kan het orgel zo ingesteld worden dat deze als een Hauptwerk Console , een speeltafel dus , functioneert .
De versterkers van het orgel kunnen ook simpel gebruikt worden voor de weergave van het computergeluid.

Wat hierboven staat klopt niet helemaal.

het aansturen van hauptwerk via de pcc kan alleenlijk met de nieuwste versie's van content.

in de oudere orgels van content is ook een pcc opgenomen. Het is echter niet mogelijk via de pcc hauptwerk te bedienen.
Wel is het mogelijk , net als op andere orgels via midi out de signalen met een midi kabel naar de pc te sturen
Groet,

Jacob

Berichten: 1

Geregistreerd: 10 nov 2011 17:44

Woonplaats: Barendrecht

Bericht 05 nov 2012 23:50

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Ik heb een Content D5800. Bij een van de 3 orgel instellingen in het PCC heb ik alle volumes van de stemmen op 0 gezet. Zo heb je geen speciale kaart nodig en kun je ook de vrij te programmeren combinaties blijven gebruiken. Het orgel speelt dus geluidloos wel mee maar dat merk je niet.



[/quote]
jmvanoostenbrugge schreef:Speciaal voor het programma Hauptwerk heeft Content een eenvoudig te gebruiken MENU ontwikkeld.
Hiermee is het mogelijk om Hauptwerk via het Content-orgel te bedienen.
Met dit MENU in het "Personal Console Centre" kan het orgel zo ingesteld worden dat deze als een Hauptwerk Console , een speeltafel dus , functioneert .
De versterkers van het orgel kunnen ook simpel gebruikt worden voor de weergave van het computergeluid.

Wat hierboven staat klopt niet helemaal.

het aansturen van hauptwerk via de pcc kan alleenlijk met de nieuwste versie's van content.

in de oudere orgels van content is ook een pcc opgenomen. Het is echter niet mogelijk via de pcc hauptwerk te bedienen.
Wel is het mogelijk , net als op andere orgels via midi out de signalen met een midi kabel naar de pc te sturen

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 19 maart 2013 21:23

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

jmvanoostenbrugge schreef:het aansturen van hauptwerk via de pcc kan alleenlijk met de nieuwste versie's van content.

in de oudere orgels van content is ook een pcc opgenomen. Het is echter niet mogelijk via de pcc hauptwerk te bedienen.
Wel is het mogelijk , net als op andere orgels via midi out de signalen met een midi kabel naar de pc te sturen



Weet je vanaf welk jaartal of versie Hauptwerk met de PCC aangestuurd kan worden?

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 19 maart 2013 21:32

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Jeroen,

Dit kan alleen bij de nieuwere content orgels. Ik weet niet vanaf welk jaartal.
Groet,

Jacob

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 19 maart 2013 21:43

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Ik heb vandaag op een Content M5600 gespeeld en daar stond wel in de PCC Hauptwerk, maar ze konden daar niet zeggen of het ook hauptwerk kan aansturen dmv de PCC
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 maart 2013 22:01

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Even bellen met Content zou ik zeggen....ik heb daar eens uitgebreid gesproken met de research afdeling ( het is in mijn woonplaats Ermelo) en volgens mij kan je daar wel terecht voor info.

Tenslotte komt de oprichter van Mixtuur daar ook vandaan, en maken ze er ook op speciale bestelling consoles specifiek voor HW dus dat zit op zich wel snor.

Ik ben het gedeeltelijk met Andre eens; zeker die ingebouwde speakers in de meeste consoles, das niet echt Hifi.

Toch gebruiken velen een bestaand console voor HW, want er zijn ook voordelen; je hebt nl een kant en klaar console, dat zijn sporen verdiend heeft, d voor ongeveer gelijke of iets duurdere prijs dan wat de HW- consolebouwers vragen, dus altijd nog die backup-mogelijkheid heeft voor als je PC het eens laat afweten, of als je eens ergens moet spelen en geen zin hebt om het PC-gebeuren mee te slepen; ook hoef je je dan niet te bekommeren over de rechten van de samplemakers ( zoals bv OAM).

Maar natuurlijk, het realisme van HW is verslavend, dus het is echt alleen een backup.... :roll:

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 maart 2013 15:20

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

De orgels waar het hier om gaat, zijn díe orgels, waarop een knop zit, met de functie HW.
Je hebt drie instellingen: Content, Content + HW en alleen HW.

H
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 20 maart 2013 16:31

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Hallo Kees,

Op de PCC van content kwam tijdens het doorbladeren wel de tekst hauptwerk tegen maar niet de mogelijkheid content en hauptwerk. Dus ik vermoed dat het hier hauptwerk bedoeld wordt het hoofdwerk van het orgel.

Het orgel is van eind 2008 dus zal vml zonder hauptwerk zijn dan.

mvg
Jeroen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 maart 2013 17:48

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Ja dat klopt Jeroen.
Ca. 2010/11 is die knop erop gekomen.
Wil niet zeggen dat je met dat orgel geen HW kan spelen, want wanneer er midi opzit, heb je immers gewoon een functioneel toetsenbord.
Alleen is het dan wat lastiger om de registerknoppen te gebruiken, maar daar gebruikt men hier op het forum een koptelefoonplug voor, om dat goedkoop op te lossen en het geluid van het bestaande electronicum te isoleren.
Dus voor HW vlgs mij zeker wel geschikt!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 09 mei 2013 14:20

Re: content orgel kan hauptwerk aansturen ?

Andre schreef:De content zul je in praktijk weinig of niet meer gebruiken.


Als je de nieuwste generatie Content orgels hebt, met Invention Technology valt dat nog te bezien (Cantate, Celste en Clavis). Het Schnitger orgel wat daarop zit klinkt volgens mij oren net zo goed als Hauptwerk. Je hebt ook Convolution reverb waarbij je het orgel in de ruimte van de Michaels kerk van Zwolle of de Bovenkerk in Kampen kan zetten.

Dus wat mij betreft heeft Content wel begrepen dat de klank naar een hoger plan moest.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com