Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Opname afstand te groot

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 18 maart 2011 10:47

Woonplaats: Opheusden

Bericht 06 nov 2012 16:47

Opname afstand te groot

Dag Allemaal,

Hierbij doe ik jullie een hyperlink toe komen van John Boersma.
Zijn kritiek over hauptwerk.
Zie hieronder een deel van zijn tekst wat vinden jullie ervan graag reacties.

MVG
John Mauritz

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... kFa99QmO3g

Waar de organist aan de echte speeltafel met zijn gehoor in staat is om het directe geluid te scheiden van de nagalm uit de kerkruimte en hij dus het directe contact heeft met zijn orgel behoudt, hoort hij nu zijn muziek afstandelijk in een galm. Zo wordt hij een luisteraar op afstand, in plaats van een uitvoerend musicus.

Een virtueel orgel leent zich niet voor polyfoon spel omdat de stemmen niet meer los van elkaar blijven. Door de wollige nagalm zijn zelfs eenvoudige melodielijnen niet te meer te volgen en ontstaat dezelfde situatie als in kerken met veel nagalm naast een ongunstig gekozen plaats voor het orgel. Het niet kunnen beïnvloeden van de galm maakt de bespeling van Hauptwerk-orgels onaantrekkelijk, een nadeel dat bij digitale orgels niet aanwezig is. Daar kan de galmruimte en de effectiviteit van de galm altijd aan de muziek worden aangepast enz.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 nov 2012 17:08

Re: Opname afstand te groot

Ik denk dat deze meneer aandelen heeft bij Johannus ;)
Eén grote lofzang op Johannus orgels. HW word daar neer gezet als duurder dan digitale fabrieksorgels, kan natuurlijk,
maar ik mis toch wel enige nuance in deze beoordeling. Ben ook benieuwd van wanneer de tekst is.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 06 nov 2012 17:18

Re: Opname afstand te groot

Ik vraag me af, heeft deze man wel eens op een HW-orgel gespeeld en zo ja, waar en welke set?
Dit is ongefundeerde, generaliserende kritiek, die ook nog es slecht onderbouwd is.
Ik mis nl. de namen van de sets in ervaring van deze man persoonlijk.
Dan, was het systeem representatief voor een goed werkend HW-Systeem?
Want ik heb hier inmiddels al wat professionele organisten en ook orgelbouwers, op bezoek gehad. Verbazing allom en, ja ja, het contact met het orgel, de directe aanslag, het zuiver mengen van de stemmen, niet opbouwend qua volume etc., men stond paf! :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 nov 2012 17:22

Re: Opname afstand te groot

Van tijd tot tijd duikt deze tekst weer eens op. Hij is al jaren oud en duidelijk niet gebaseerd op veel kennis van HW. Alle bezwaren die genoemd worden, zijn feitelijk onjuist, of slechts van toepassing op enkele samplesets, of gemakkelijk te verhelpen met de juiste instellingen en de juiste apparatuur.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 nov 2012 17:42

Re: Opname afstand te groot

Misschien een groter test met de diverse orgels naast elkaar voorstellen. Enkele goede organisten erbij en een aantal kritische mensen qua geluid.
Kan hij geen enkel bezwaar tegen hebben.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 06 nov 2012 17:59

Re: Opname afstand te groot

Hij heeft wel een interessante en boeiende website, maar vindt zichzelf een schaap met 5 poten.
Heeft alle verstand van :
- bouwen kleine pijporgels
- fotograferen
- filmen
- modelspoor
Ongelooflijk!! Ja, dus ècht ongelooflijk ;) .
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 06 nov 2012 18:51

Re: Opname afstand te groot

Beste John,

Heel herkenbaar.
Zelf kom ik vanaf een pedaalharmonium en had totaal geen last / gemak / laat staan genot van nagalm. In hauptwerk struikelde ik over mijn eigen galm.

Ik ben inmiddels een half jaar verder. Een kennis, organist, heeft mij leren luisteren naar de galm. Daardoor ben ik in mijn spel beter gaan articuleren, ik zal wel moeten. Ik struikel nu niet meer zo snel over mijn vingers.

Zelf speel ik op "Menesterol" deze is 4 maal opgenomen.
1 : Dry, in het orgel
2 : Moist, vanaf de orgelbank
3 : Surround Front : in de zaal voorin
4 : Surround Rear : achterin de zaal

3 en 4 tesamen levert 4-kanaals surround op.
Zelf speel ik op 3 in stereo. Met een set als deze is het probleem (mocht het een probleem zijn) dus gewoon oplosbaar, met behoud van een goede acoustiek van de ruimte.

Je spreekt over contact met het orgel.
Voor wie speel je?
Voor jezelf / voor het orgel / voor publiek.

Mocht je voor het publiek spelen dan is het wensleijk dat je begrijpt wat het publiek hoort. Dan is het best makkelijk als je samples gebruikt die in de ruimte opgenomen zijn. In geval van Menesterol: je speelt standaard de Moist(orgelbank) samples, neemt de midi-sequence op en luister die terug in de surround versie. Klinkt het dan allemaal net zo mooi ls je gehoopt had, of ontdek je dan dat je moet bijschaven?

Ik las bijna een jaar geleden een artikel van een nieuw majestueus kerkorgel ergens in Duitsland (in het RD), Dat orgel had ook een opname mogelijkheid voor midi. De organist tutulair gaf aan de eerste weken vele kilo's afgevallen te zijn. Na een stuk gespeeld te hebben, ging hij de 50 treden af naar de kerkzaal en starte de herhaling via midi. Vervolgens ging hij de 50 treden terug naar boven om verder studeren om de articulatie te verbeteren. Doet mij dan maar hauptwerk. . .

Hoewel : beetje afvallen zou voor mij geen kwaad kunnen. :lol:

Tip, probeer hauptwerk eens uit, ik ben helemaal om. .
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 06 nov 2012 20:17

Re: Opname afstand te groot

Boudewijn schreef:Beste John,

Heel herkenbaar.
Zelf kom ik vanaf een pedaalharmonium en had totaal geen last / gemak / laat staan genot van nagalm. In hauptwerk struikelde ik over mijn eigen galm.

Ik ben inmiddels een half jaar verder. Een kennis, organist, heeft mij leren luisteren naar de galm. Daardoor ben ik in mijn spel beter gaan articuleren, ik zal wel moeten. Ik struikel nu niet meer zo snel over mijn vingers.

Zelf speel ik op "Menesterol" deze is 4 maal opgenomen.
1 : Dry, in het orgel
2 : Moist, vanaf de orgelbank
3 : Surround Front : in de zaal voorin
4 : Surround Rear : achterin de zaal

3 en 4 tesamen levert 4-kanaals surround op.
Zelf speel ik op 3 in stereo. Met een set als deze is het probleem (mocht het een probleem zijn) dus gewoon oplosbaar, met behoud van een goede acoustiek van de ruimte.

Je spreekt over contact met het orgel.
Voor wie speel je?
Voor jezelf / voor het orgel / voor publiek.

Mocht je voor het publiek spelen dan is het wensleijk dat je begrijpt wat het publiek hoort. Dan is het best makkelijk als je samples gebruikt die in de ruimte opgenomen zijn. In geval van Menesterol: je speelt standaard de Moist(orgelbank) samples, neemt de midi-sequence op en luister die terug in de surround versie. Klinkt het dan allemaal net zo mooi ls je gehoopt had, of ontdek je dan dat je moet bijschaven?

Ik las bijna een jaar geleden een artikel van een nieuw majestueus kerkorgel ergens in Duitsland (in het RD), Dat orgel had ook een opname mogelijkheid voor midi. De organist tutulair gaf aan de eerste weken vele kilo's afgevallen te zijn. Na een stuk gespeeld te hebben, ging hij de 50 treden af naar de kerkzaal en starte de herhaling via midi. Vervolgens ging hij de 50 treden terug naar boven om verder studeren om de articulatie te verbeteren. Doet mij dan maar hauptwerk. . .

Hoewel : beetje afvallen zou voor mij geen kwaad kunnen. :lol:

Tip, probeer hauptwerk eens uit, ik ben helemaal om. .

Mooi Boudewijn!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 06 nov 2012 20:27

Re: Opname afstand te groot

Hoi,

Of we het eens zijn met die meneer, daar gaat het niet om. We moeten "gewoon" iedereen in zijn/haar waarde laten. Hij beschrijft het hoe hij het heeft ervaren, daar is niets mis mee. Het enige wat jammer is, dat er geen datum op zijn site staat vermeld. Hierdoor is het voor zoekende mensen nooit te achterhalen of zijn 'waarheid' nog steeds geldig is. Zelf zou ik zo'n website negeren als ik aan het rondkijken ben.

Mvg,
Paul
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 06 nov 2012 20:49

Re: Opname afstand te groot

pahasoft schreef:Hoi,

Of we het eens zijn met die meneer, daar gaat het niet om. We moeten "gewoon" iedereen in zijn/haar waarde laten. Hij beschrijft het hoe hij het heeft ervaren, daar is niets mis mee. Het enige wat jammer is, dat er geen datum op zijn site staat vermeld. Hierdoor is het voor zoekende mensen nooit te achterhalen of zijn 'waarheid' nog steeds geldig is. Zelf zou ik zo'n website negeren als ik aan het rondkijken ben.

Mvg,
Paul

Eens Paul.
Maar, hij geeft zelf wel een waardeoordeel en dat is jammer. Aangezien het op deze wijze niet echt "waardevol" overkomt. Ook heeft niet iedere argeloze bezoeker, al of niet oriënterend op HW, door hoe het echt ligt.
En wij geven gewoon onze mening over zijn artikel, zoals hij het op zijn site over HW doet... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 07 nov 2012 00:25

Re: Opname afstand te groot

Kan me niks schelen wat een ander er van denkt,
als ik maar plezier heb in wat ik speel op mijn orgel.
We spelen thuis en niet uit.
We hoeven alleen maar ons zelf, en misschien een
paar familie leden, blij te maken.

Met andere woorden
Who cares :D
Als wij het maar fijn vinden met ons hauptwerk

Bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 nov 2012 15:52

Re: Opname afstand te groot

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er geen datum bij vermeld is.
Deze meneer heeft nl. best wel behoorlijk inzicht in het bouwen van (huis)pijporgels en heeft daar aardige boeken met prima werktekeningen over uitgebracht.
Het zou voor sommige mensen die zijn kennis en kunde over huispijporgelbouw waarderen (zoals ondergetekende) best eens een onnodige drempel kunnen opwerpen.
Wellicht dat we vanuit dit forum eens contact moeten leggen met deze meneer en hem eens uitnodigen.
Als ik zijn stuk lees heeft hij wel degelijk op HW gespeeld, alleen dat deed ik 10 jaar geleden ook al!
Wat er nu mogelijk is, is totaal niet te vergelijken met wat er 10 jaar geleden mogelijk was. Ook het kostenplaatje
is geheel anders geworden. bv. 16G geheugen is nu een stuk beter betaalbaar dan 6 jaar geleden.

Kortom, een waarschijnlijk zeer gedateerde mening van meneer Boersma die hij nodig eens moet toetsen op juistheid!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 nov 2012 18:10

Re: Opname afstand te groot

Genoemde site/persoon een prive mail gestuurd

hier op eveneens een keurig lang mailtje terug ontvangen, waarin mijn inziens het Anti Hauptwerk er zeker niet duidelijker op word.

er word steeds een vergelijk gemaakt tussen hauptwerk en een pijporgel, terwijl het mijn inziens toch meer over hauptwerk/Eminent orgel ging.

hoe dan ook genoemde blij met zijn Eminent, en ik met mijn zelfbouw pakketje hauptwerk :lol: :lol:

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 07 nov 2012 19:32

Re: Opname afstand te groot

@Jan Wim
mijn zelfbouw pakketje hauptwerk

Ja, Ja, pakketje, Ja, Ja ;)
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 nov 2012 19:46

Re: Opname afstand te groot

ja Teun,

het is toch echt een pakketje, is ook in fase's gebouwd, geupdate enz..

maar niet te min al wel veel plezier aan beleefd.


hoe staat het met de hauptwerk vorderingen Teun?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 07 nov 2012 20:34

Re: Opname afstand te groot

Ik heb de verkoop van mijn Domus ingetrokken.
Gisteravond met m'n schoonzoon een PC aan het ombouwen geweest en dat was nog een hele klus. Ik moet nu nog wat kabels aanschaffen, ook nog een 2.5 naar 3.5 carrier voor m'n SSD.
Dus ik denk volgende week de PC draaiend te hebben onder W7 PROF 64 bit; daarna audio aansluiten : m'n versterker met Jamo 5.1 speakerset en ook de speakers van m'n Domus uitproberen.
Dan Hauptwerk free-versie en diverse fee samples downloaden en het geheel 'aan de praat' krijgen.
Laat ik je wel vertellen : het 'er naartoe leven' is ook leuk.

Mijn vraag is nog : waar kan ik foto's plaatsen om deze in m'n bericht via /img te kunnen tonen?
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 nov 2012 21:44

Re: Opname afstand te groot

undix schreef:Ik heb de verkoop van mijn Domus ingetrokken.
Gisteravond met m'n schoonzoon een PC aan het ombouwen geweest en dat was nog een hele klus. Ik moet nu nog wat kabels aanschaffen, ook nog een 2.5 naar 3.5 carrier voor m'n SSD.
Dus ik denk volgende week de PC draaiend te hebben onder W7 PROF 64 bit; daarna audio aansluiten : m'n versterker met Jamo 5.1 speakerset en ook de speakers van m'n Domus uitproberen.
Dan Hauptwerk free-versie en diverse fee samples downloaden en het geheel 'aan de praat' krijgen.
Laat ik je wel vertellen : het 'er naartoe leven' is ook leuk.

Mijn vraag is nog : waar kan ik foto's plaatsen om deze in m'n bericht via /img te kunnen tonen?


Hallo,

Als je een bericht plaatst, en dan een beetje doorscrolt naar beneden zie je vanzelf wat opties om bestanden bij te voegen. Net onder het tekstinvoervak zie je 2 tabjes, Opties en Bijlage toevoegen. Bladeren naar het betreffende bestand/foto en klikken maar!
Foto's niet te groot, anders kijg je ze er niet op is mijn ervaring. Wat het max. formaat is weet ik niet.
Maar dat kunnen anderen je vast haarfijn vertellen ;)

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 nov 2012 21:45

Re: Opname afstand te groot

Jan Wim schreef:Genoemde site/persoon een prive mail gestuurd

hier op eveneens een keurig lang mailtje terug ontvangen, waarin mijn inziens het Anti Hauptwerk er zeker niet duidelijker op word.

er word steeds een vergelijk gemaakt tussen hauptwerk en een pijporgel, terwijl het mijn inziens toch meer over hauptwerk/Eminent orgel ging.

hoe dan ook genoemde blij met zijn Eminent, en ik met mijn zelfbouw pakketje hauptwerk :lol: :lol:

gr

JW



Ben nieuwsgierig!? wil de mailwisseling delen op het forum? of houd je dat liever prive?
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 07 nov 2012 22:05

Re: Opname afstand te groot

Ik weet niet of het verstandig is privémail hier te publiceren. Dat lijkt me niet fair tov die man. Dan moet je eerst zijn toestemming hebben.
Dan, waarom zou je het doen. We moeten het ook niet opblazen toch... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 nov 2012 22:17

Re: Opname afstand te groot

precies..... prive moet prive blijven er was geen toestemming om het geheel te plaatsen


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 17 nov 2012 01:20

Re: Opname afstand te groot

Ik zou zeggen dat beide zaken belangrijk zijn: Je moet goed horen wat jij doet en dan is een directer geluid beter, maar je moet ook weten hoe het in de kerk klinkt. En met Hauptwerk kun je dat beide, en vooral ook dat laatste prima horen. Waarbij jezelf beluisteren een heel goed hulpmiddel is.

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com