Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 27 dec 2012 15:00

Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

Is een van jullie bekend met het "Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen"(ISBN 9789491575068)? Ik kan nergens een voorbeeld vinden van wat hier in staat (hoe het genoteerd is) en wat voor stijl dit in is. Kan een van jullie me meer vertellen?

Ik vond ook ergens dat het een aanvulling zou zijn op het blauwe "Orgelboek Bij De 491 Gezangen" maar die is nergens meer verkrijgbaar.

Kennen jullie misschien ook nog andere orgelboeken voor de gezangen? Voor de psalmen lijken ze er toch in overvloed te zijn :)
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 30 dec 2012 15:45

Re: Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

Rik,

ik heb even gegoogled op het ISBN nummer en kom op onderstaande link uit.
Deze bundel komt in mei 2013 op de markt, er staan geen voorbeelden van bladmuziek op de site.

http://www.kok.nl/onbekend-liedboek-begeleidingen.html

Kost aardig wat geld voor een 'blinde" reservering.

Zelf gebruik in de koor orgeluitgave van het boekencentrum (donkergroen) 1973. Zelf tweede hands aangeschaft via marktplaats (zoeken op liedboek voor de kerken) Zie bijvoorbeeld bijgevoegde link.

http://www.marktplaats.nl/a/boeken/muziek/m627417780-liedboek-voor-de-kerken-491-gezangen-koor-en-orgeluitgave.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Zelf vind ik het een mooie muziekstijl. Gebruikte muziekstijlen zoeken aansluiting bij de muziekstijl van het lied. Liederen uit de enegelse traditie zijn anders getoonzet dan liederen uit de duitste traditie. Nadeel voor mij is dat voor- en naspelen ontbreken.

Hopelijk kun je wat met deze informatie.
Succes met je zoektocht.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 30 dec 2012 16:01

Re: Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

Rik, even een aanvulling

Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuw liedboek ter aanvulling of vervanging van het leidboek uit 1973. De link naar het liedboek (voorgaande bericht) zou een uitgave van het nieuwe liedboek kunnen zijn.

Ik heb nog even gezocht op de omschrijving "Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen" en dan kom ik bij een andere uitgave, in dit geval bij bol.com, maar die moet ook in de normale muziekhandel te bestellen zijn.

http://www.bol.com/nl/p/nieuw-orgelboek-bij-de-491-gezangen/1001004001993579/

Maar ook hiet geen bladmuziek voorbeelden.
Dit boek is losbladig (ringband-vulling) en wel voorzien van voorspelen.
Ik ken de uitgave verder niet.

Succezz!
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 30 dec 2012 16:35

Re: Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

Oeps, ik heb het verkeerde isbn nummer er bij geplakt. Het nieuwe liedboek (Zingen en bidden in huis en kerk) heb ik ook zitten bekijken, zeer waarschijnlijk zal ik dat tegen die tijd ook aanschaffen. Het doel van deze bundel is onder andere de vervanging van het liedboek 1973. Zie ook: http://www.liedboek.nl/nl/achtergrond/

Ik bedoelde wel de genoemde titel "Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen", maar die heeft ISBN 9789023964179.

Die koor en orgel uitgave ziet er interessant uit, ook niet zo heel duur lijkt het. Dank voor de tip!

Als er nog meer mensen suggesties hebben hoor ik het graag.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 01 jan 2013 14:32

Re: Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

Zelf gebruik ik ook de kooruitgave uit 1973. Die is ook wat handzamer om mee te nemen.

Verder heb ik ook nog een bundel met als ondertitel:

orgel- en pianobegeleidingen met voorspelen

Dit zijn 3-stemmige zettingen en daardoor wat eenvoudiger. Ook geschikt voor orgel zonder pedaal maar voor gemeentezang begeleiding vooral geschikt voor de wat kleinere gemeentes. Ik gebruik deze momenteel zelden.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 01 jan 2013 23:08

Re: Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

riksmith schreef:Is een van jullie bekend met het "Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen"(ISBN 9789491575068)? Ik kan nergens een voorbeeld vinden van wat hier in staat (hoe het genoteerd is) en wat voor stijl dit in is. Kan een van jullie me meer vertellen?

Ik vond ook ergens dat het een aanvulling zou zijn op het blauwe "Orgelboek Bij De 491 Gezangen" maar die is nergens meer verkrijgbaar.

Kennen jullie misschien ook nog andere orgelboeken voor de gezangen? Voor de psalmen lijken ze er toch in overvloed te zijn :)

Aan de "gaatjesbundel" (zoals deze uitgave wel wordt genoemd, vanwege de ringbandperforatie) heb ik ook meegewerkt.
Bij elk lied vind je een voorspel, een intonatie en een of meer begeleidingszettingen. Je moet 'm zien als een aanvulling op het reeds beschikbare materiaal bij het liedboek van 1973.
Door de min of meer losbladige uitgave is het vrij eenvoudig om alleen die pagina's mee te nemen naar de kerk die je voor een bepaalde dienst nodig zult hebben.

Maar inderdaad, op 25 mei verschijnt het nieuwe Liedboek en dan komt er ook weer nieuw begeleidingsmateriaal op de markt behorend bij dat nieuwe liedboek.
En geloof het of niet, daarbij behoort ook weer nieuw begeleidingsmateriaal bij de psalmen.

Afbeelding

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 02 jan 2013 20:45

Re: Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

Dick schreef:En geloof het of niet, daarbij behoort ook weer nieuw begeleidingsmateriaal bij de psalmen.


Ik ben benieuwd. Ik vind het bruine boek van Molenaar nog altijd een goede bundel en die blijft uiteraard ook bruikbaar. Jouw koraalboek natuurlijk ook.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 04 jan 2013 18:09

Re: Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

Bedankt voor alle suggesties!

Het losbladige boek vond ik toch wat te prijzig, zeker aangezien over een paar maanden het nieuwe liedboek wordt uitgebracht.

Ik heb daarom via marktplaats de koor- en orgeluitgave gekocht voor € 12,50.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 04 jan 2013 19:38

Re: Nieuw Orgelboek Bij De 491 Gezangen

riksmith schreef:Bedankt voor alle suggesties!

Het losbladige boek vond ik toch wat te prijzig, zeker aangezien over een paar maanden het nieuwe liedboek wordt uitgebracht.

Ik heb daarom via marktplaats de koor- en orgeluitgave gekocht voor € 12,50.

De koor- en orgeluitgave is een prima investering, die zettingen zijn stuk voor stuk voorbeeldig.
Maar 't zijn alleen maar zettingen, één per gezang. De gaatjesbundel biedt méér: meerdere zettingen per lied, en ook nog een voorspel en een intonatie.

Ik ben overigens wel benieuwd of kerken die nu het Liedboek van 1973 gebruiken straks ook werkelijk allemaal zullen overstappen naar het nieuwe boek. Immers, dat hoéft niet: je mag ook het oude boek blijven gebruiken (zoals er ook nog gemeenten zijn die nog steeds uit de Hervormde Bundel van 1938 zingen, of helemaal geen gezangen zingen).

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com