Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Muziekregels

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 31 jan 2013 14:29

Muziekregels

En regelmatig terugkerend onderwerp is dat bepaalde improvisaties / harmonisatie's e.d. niet voldoen aan de muziekregels. Zie bijvoorbeeld dit draadje over gratis bladmuziek en ook op YouTube komt het regelmatig terug.

Tijdens mijn orgellessen, lang geleden, heb ik vooral geleerd om te juiste toets op het juiste moment in te drukken en los te laten. Natuurlijk komt een aantal termen me wel bekend voor maar wat ik, vooral de laatste tijd, als een gemis ervaar is het gebrek aan kennis m.b.t. de muziekregels. Hetzelfde geldt ook voor registraties, waarom zouden bepaalde combinaties niet mogen? Het orgel klap om zo te zeggen niet uit elkaar :roll: .

Waarom voldoet het ene stukje wel en het andere stuk niet aan de "regels". Wat zijn die regels waar bijv. Dick hier over spreekt en door wie zijn die regels opgesteld. Volgens mij zijn er hier voldoende onderrichte personen op het forum met kennis van zaken. Graag zou ik hier wat meer kennis over opdoen.

Groeten,
AndreL (Leek op het gebied van de muziekleer :oops: )
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 31 jan 2013 15:36

Re: Muziekregels

Dat heb je op een middagje niet zomaar geleerd. Hier kun je een begin maken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonieleer

Verder zijn er ook wel wat boekjes voor uitgegeven.

- In goede harmonie' van Bert Matter en Peter Molenaar
- Harmonieleer van Hennie Schouten
- Harmoniseren van Sietze de Vries

Daarnaast zijn online lessen altijd aan te bevelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 31 jan 2013 15:57

Re: Muziekregels

Graag verwijs ik naar het hoofdstuk "Eigen werk" uit het Nieuw Handboek voor de Kerkorganist: daar worden deze zaken uitvoerig behandeld op een manier die is toegesneden op de praktijk van de kerkorganist.
Sowieso een aanbevelenswaardig boek!

http://www.bol.com/nl/p/nieuw-handboek- ... 666801727/

http://www.dehoopshop.nl/product/view/p ... ganist.htm

http://www.paagman.nl/boeken/mens-maats ... index.html

Berichten: 60

Geregistreerd: 06 aug 2012 21:25

Bericht 01 feb 2013 16:34

Re: Muziekregels

Ok, ik zal eerst dat boek ns lezen voor ik weer commentaar heb ;)

Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 01 feb 2013 23:43

Re: Muziekregels

Bedankt voor de informatie, ik heb het Nieuw Handboek voor de Kerkorganist besteld.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 feb 2013 13:50

Re: Muziekregels

Ik heb diverse soorten muziek theorie gehad.
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik te lui ben, er ook tegenop zie, om zelf te componeren of iets wat daarop lijkt.
Maar, ik ben wel blij met het onderricht, ik heb erdoor geleerd om bewust te zijn van wat je doet, bij het improviseren van de koralen, zowel thuis, als juist ook in de kerk, ter begeleiding van de gemeentezang.
Je kunt met je koralen het zingen maken en breken. En dat breken gaat snel, maar het opbouwen is een tijdrovende zaak, die ook overeenstemming tussen alle organisten vergt. Een theoretische onderbouwing is mij daarbij echt onontbeerlijk gebleken.
Voor mij is Henny Schouten de basis geweest. Tja, je kunt niet alles kopen. Maar ik zou het boek van Dick best nog es willen hebben, maar dat heeft nog tijd nodig ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 02 feb 2013 15:25

Re: Muziekregels

AndreL schreef:Bedankt voor de informatie, ik heb het Nieuw Handboek voor de Kerkorganist besteld.


Tsja, dat dacht ik dan. Helaas is het boekje uitverkocht, dan ga ik eens kijken of het 2de hands is te krijgen en zal die andere boekjes ook eens opzoeken.

Berichten: 60

Geregistreerd: 06 aug 2012 21:25

Bericht 02 feb 2013 17:53

Re: Muziekregels

Op boekwinkeltjes.nl staan er nog een paar.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 feb 2013 01:15

Re: Muziekregels

Kees Hoekman schreef:Ik heb diverse soorten muziek theorie gehad.
Je kunt met je koralen het zingen maken en breken. En dat breken gaat snel, maar het opbouwen is een tijdrovende zaak, die ook overeenstemming tussen alle organisten vergt. Een theoretische onderbouwing is mij daarbij echt onontbeerlijk gebleken.


Daar zeg je een waar woord Kees, die overeenstemming, we hebben afgesproken dat we spelen wat er staat, dus geen toevallige verhogingen of extra rusten enz..... maar ja, gewoonte zit er in gebakken bij een paar oude organisten en als je dan een van de weinigen bent die het wel doet zie je wel eens een verwijtend of vragende blik naar boven :) maar ik hou stug vol!!
Geen dag zonder Bach!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com