Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Omnidirectionele speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jan 2016 22:40

Re: Omnidirectionele speakers

Als je ze analoog aan moet sluiten dan krijg je wel te doen met een extra ad-da conversie. Digitaal zou het mooiste zijn maar ik weet niet of die mogelijkheid er is met dit systeem?

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 15 jan 2016 13:45

Re: Omnidirectionele speakers

Idd, zoals Peter mij deze week ook al vertelde, veel HW,ers zie er al tegenop om dingen zoals Reaper etc te gebruiken; hier ben ik zelf ook al op gestuit als je eens iemand wil helpen en het achteraf toch te ingewikkeld bleek......

Het is , naast alle zeer lovenswaardige aktiviteiten van jullie HIFI-fanaten, toch ook erg belangrijk als er een weergavesysteem voor HW is, dat je, zonder allerlei afregelingen of andere deskundigheidsfenomenen gewoon kunt neer zetten in de gemiddelde huiskamer en dan een goed geluid krijgt.
En daar scoort de omnidirectionele weg best wel goed. Neerzetten en draaien maar...... Alleen zou het ook moeten kunnen voor een lager bedrag, zeg E 1500,- ofzo, voor een grotere doelgroep. Vandaar mijn gedachten over zelfbouw.

HG

Geert

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 15 jan 2016 13:52

Re: Omnidirectionele speakers

Ha Geert,

't Is jammer dat je van de week de Compound 30 niet gehoord hebt. Je zult werkelijk verbaasd staan wat die doen, ook in het laag.

Ook de boventonen van de 32 voets registers pakt die gewoon op in de huiskamer.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 15 jan 2016 16:22

Re: Omnidirectionele speakers

Ha JW,

Audio dozen schuiven niet zo makkelijk.
't Is wat je schrijft; meestal is het eerst een meubel, dan de audio terwijl men orgel speelt/muziek maakt voor het geluid en niet voor de kast!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 15 jan 2016 16:26

Re: Omnidirectionele speakers

Jan Wim,

waar het mij om gaat is dat er binnen het bestaande concept nog heel veel winst te halen valt.


Zoals ik al schreef is er eind vorig jaar weer een stap gezet!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 26 feb 2016 21:53

Re: Omnidirectionele speakers

En daar scoort de omnidirectionele weg best wel goed. Neerzetten en draaien maar...... Alleen zou het ook moeten kunnen voor een lager bedrag, zeg E 1500,- ofzo, voor een grotere doelgroep.



Dag Geert,

Je wens wordt vervuld:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 27 feb 2016 13:51

Re: Omnidirectionele speakers

Hallo,

Mooie speakers ! Nemen die werkelijk maar met zo weinig vermogen (30w) genoegen ?
Welke type versterker past hier goed bij ? M'n Behringer A-500 lijkt me wat teveel van het goede..

En, op MP staat: " Deze luidsprekerboxen moeten bij voorkeur in kleinere ruimten worden toegepast",
zijn ze geschikt voor een gemiddelde woonkamer van (pak em beet) 9x4 meter ?

Groet,
WiBO

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 27 feb 2016 15:07

Re: Omnidirectionele speakers

Dag WIBO,

De door jouw genoemde Behringer A 500 gebruik ik voor de Compound 30 speakers als ze ingezet worden als rearspeakers. Dit is geen enkel probleem.

De speakers kunnen met gemak een gemiddelde woonkamer aan.

Met twee van deze speakers van 30 Watt hebben we vorig jaar een test gedaan voor het versterken van spraak in een leeg kerkgebouw van 1200 zitplaatsen in 's-Gravenpolder. ca 45 x 30 meter
Overal in de kerkzaal een evenwichtig geluid, ook daar waar de "normale" speakers van de geluidsversterking het af lieten weten.
Voor een optimale weergave moeten er in die kerkzaal onder de galerij wel twee speakers extra geplaatst worden. Ook rondstralers kunnen de natuurwetten niet veranderen!

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 12 mei 2016 11:55

Re: Omnidirectionele speakers

Een aantal maanden geleden heb ik 2 Backustic Compound 100 speakers aangeschaft bij Peter Murre.
Ik had voor de front weergave 2 Genelec 8020 op mijn orgel staan en 2 Yamaha HS 50 op zo'n 3 meter v/h orgel vandaan. Ook stonden er nog 2 speakers in de kamer die aangesloten waren op mij Hifi installatie.
Nu gaat alles via de C100 en ik moet zeggen, dit bevalt prima. We hebben zodoende ook weer iets meer ruimte in de kamer :)
6 speakers weg en 2 er voor terug.
Wel heb ik mijn rear speakers gehouden en die gebruik ik bij sommige surround sets (bijv Tholen) nog steeds.

Ook heb ik een "upgrade" van de geluidskaart gedaan; de Focusrite Saffire 24 is vervangen door een RME Fireface UCX.
Deze is nu netjes in het dressoir naast m'n orgel weggewerkt, zodat er niets meer in het zicht op het orgel staat;
een wens van m'n vrouw ;)

Nog een aantal foto's:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 mei 2016 13:37

Re: Omnidirectionele speakers

Staat mooi zeg die boxen.
Veel speel plezier!

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 jun 2016 20:14

Re: Omnidirectionele speakers

Ziet er mooi uit Albert!
Ik wilde bijna vragen of je verschil hoort tussen de RME en Focusrite, maar met je an dere opstelling en speakers zal dat wat lastig te beoordelen zijn... :)
Heb je de focusrite overigens nog?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 25 jun 2016 17:03

Re: Omnidirectionele speakers

Nee de Focusrite heb ik niet meer.

Het verschil tussen de Focusrite en de RME is inderdaad lastig te beoordelen vanwege de wisseling van speakers.
Wat ik wel vind, is dat sommige samplesets met de vorige opstelling beter klonken. Bijvoorbeeld Tholen volle werk.
Als je met een kleine registratie speelt, klinkt het allemaal prima door de rondstralers.
Sets met veel galm speel ik echter bij voorkeur via de hoofdtelefoon. (s' avonds speel ik zo wie zo met hoofdtelefoon)

Een set als Trost Waltershausen (weinig akoestiek), die ik sinds kort heb, klinkt dan weer uitstekend via de rondstralers.

Groet,

Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 feb 2017 20:55

Re: Omnidirectionele speakers

Bij wijze van expiriment heb ik maar een klein setje gemaakt van oude Philipsen. Het lijkt mij een leuk concept voor mijn rear-speakers. Ik kan ze ook omschakelen en voor de tv gebruiken.
De kegel heb ik op de cirkelzaag gemaakt (met een 45 graden-hulpstuk) en de beugeltjes van 2 toiletrolhouders van de Action. :D
Ik heb nog een set Tannoy D30 staan, die ik niet geweldig vind als frontspreakers. (MFB klinkt beter voor dit werk). Wellicht maak ik daar nog een keer een grotere 3-weg rondstraler van in de trant van de Visaton Fontana.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 feb 2017 23:57

Re: Omnidirectionele speakers

En? Hoe klinkt het?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 feb 2017 00:15

Re: Omnidirectionele speakers

Zoals echte rear-speakers zouden moeten klinken. Erg ruimtelijk,
Deze speakers zijn te klein voor een flinke bas, maar het effect spreekt mij erg aan. Zo erg, dat ik mijn Tannoy's er voor wil slopen... En of de frequentiecurve lineair is, weet ik niet, maar het gaat om hoe het klinkt. Ik zou ze niet als front-speakers willen. Wordt vervolgd.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 21 feb 2017 13:29

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:De kegel heb ik op de cirkelzaag gemaakt (met een 45 graden-hulpstuk) :D

Kijk dat maakt mij nu nieuwsgierig! kun je een plaatje posten waarop te zien is hoe dit werkt?
Ik heb nl pas een tafelzaag gekocht en ben de (on)mogelijkheden aan het ontdekken. ;)
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 feb 2017 14:38

Re: Omnidirectionele speakers

Hoi Jaap

Dat ziet er leuk uit zeg met dank aan de Action.
Ik denk wel dat je voor een nog beter effect de kegel iets meer richting de speaker moet plaatsen aangezien je dan een groter gedeelte van de divergerende afstraling pakt. Op de manier zoals op de foto gaat er een groot gedeelte van de geluids energie langs de kegel naar het plafond.
Kijk maar eens naar de foto's van de backustics

Groet jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 feb 2017 23:38

Re: Omnidirectionele speakers

Loosman schreef:Ik denk wel dat je voor een nog beter effect de kegel iets meer richting de speaker moet plaatsen aangezien je dan een groter gedeelte van de divergerende afstraling pakt. Op de manier zoals op de foto gaat er een groot gedeelte van de geluids energie langs de kegel naar het plafond.
Kijk maar eens naar de foto's van de backustics

Groet jan

Ja dat is waar Jan, maar dit zijn breedbanders met een dubbele conus. Volgens mij centreren die het geluid meer dan een gewone stofkap. Als ik de kegel te dicht op de speakers zet (zoals bij backustics en visaton), wordt de spreiding gehoormatig toch minder dan nu.
Ik wil ook nog een Duevel Venus-kegel proberen,:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 feb 2017 23:47

Re: Omnidirectionele speakers

Hoi Jaap

Leuk om te lezen ik ben benieuwd naar je volgende stappen met bijv. de Tannoys.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 feb 2017 00:19

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap de kegel moet je zien als baffle, de geluidsdruk neemt toe met name in het midden
Ook de resonantie neemt toe, kan je dit af zonder notch?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 feb 2017 00:27

Re: Omnidirectionele speakers

Jan, ik heb weinig tot geen verstand van Crossovers en Notches(n).
Ik heb helaas geen TS parameters van de drivers, dus ik kan ook niets berekenen. (als ik dat al kan met al die programma;s) Ik ga proberen een fatsoenlijke kast te maken met gebruik van de Tannoy's. De frequentiecurve hoeft niet langs een lineaal, als het maar helderheid, body en ruimtelijkheid geeft. Mijn Frontspeakers doen het nauwkeurige werk.
Als het klaar is, kan ik altijd nog gaan fijntunen, maar ik vrees dat ik dan meetapparatuur moet gaan aanschaffen. Lijkt me wel leuk, maar nu even niet haalbaar ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 feb 2017 00:42

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:Jan, ik heb weinig tot geen verstand van Crossovers en Notches(n).
Ik heb helaas geen TS parameters van de drivers, dus ik kan ook niets berekenen. (als ik dat al kan met al die programma;s) Ik ga proberen een fatsoenlijke kast te maken met gebruik van de Tannoy's. De frequentiecurve hoeft niet langs een lineaal, als het maar helderheid, body en ruimtelijkheid geeft. Mijn Frontspeakers doen het nauwkeurige werk.
Als het klaar is, kan ik altijd nog gaan fijntunen, maar ik vrees dat ik dan meetapparatuur moet gaan aanschaffen. Lijkt me wel leuk, maar nu even niet haalbaar ;)


Alles hoeft ook niet in 1x aan geschaft te worden Jaap, beetje in het voor uitzicht kan geen kwaad

Succses ermee
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 22 feb 2017 11:49

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:Als het klaar is, kan ik altijd nog gaan fijntunen, maar ik vrees dat ik dan meetapparatuur moet gaan aanschaffen. Lijkt me wel leuk, maar nu even niet haalbaar ;)


Je oren zijn het goedkoopste meetinstrument. Tevreden is tevreden. Mijn zwager leent bij mij regelmatig een functiegenerator waarmee hij zijn transmissielijn subwoofer meet. De curve stemt niet tot (zijn) tevredenheid en allerlei aanpassingen worden gemaakt om de pieken en dalen te slechten, hetgeen ook de nodige financiële consequenties heeft.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 feb 2017 15:38

Re: Omnidirectionele speakers

Jan schreef:
Jaap380 schreef:Als het klaar is, kan ik altijd nog gaan fijntunen, maar ik vrees dat ik dan meetapparatuur moet gaan aanschaffen. Lijkt me wel leuk, maar nu even niet haalbaar ;)


Je oren zijn het goedkoopste meetinstrument. Tevreden is tevreden. Mijn zwager leent bij mij regelmatig een functiegenerator waarmee hij zijn transmissielijn subwoofer meet. De curve stemt niet tot (zijn) tevredenheid en allerlei aanpassingen worden gemaakt om de pieken en dalen te slechten, hetgeen ook de nodige financiële consequenties heeft.



Ik snap je stelling Jan, maar in dit geval kan je eigenlijk niet buiten metingen om, onze oren zijn erg onbetrouwbaar
Zeker in het geval van Jaap als er geen parameters bekend zijn, moet je gaan meten
Mijn oren zijn niet in staat om de impedantie te registreren, eveneens kan ik met mijn oren de THD niet vaststellen
Het fase gedrag kan ik wel horen, maar om die kloppend te krijgen moet ik opnieuw gaan meten.

Het geval van je zwager is meer een akoestische meting, daar kan je wel of niet tevreden mee zijn, of corrigeren
Ik zelf heb hier thuis ook een TL SUB gemaakt, het klinkt enorm mooi, maar de TL is altijd te laat in combi met de front speakers.

Jan heeft je zwager al eens geprobeerd de frontspeakers iets te vertragen? Zodat de TL wat beter mee kan komen?
Dat geeft direct al een ander curve gedrag wat wellicht in zijn akoestische omgeving beter kan uitpakken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 feb 2017 21:58

Re: Omnidirectionele speakers

FF een vraag aan Jan Wim tussendoor: Kan ik de drivers uit de Tannoy D30 (633, gesloten 20L kast) straffeloos gebruiken in een TL/basreflex staande pijp zoals de Visaton Fontana? Of verlies ik dan veel rendement? De gevoeligheid van de Tannoy's was al niet bijster hoog:

Tannoy Profile 633
Recommended amplifier power: 10-100W
Sensitivity: 89dB
Nominal impedance: 8 Ohm
Frequency response: 48 -30.000Hz
Crossover frequency: 400Hz, 4Khz
Dimensions: (HxWxD): 717 x 237 x 219mm
Build: from 1994 until 1998.

Wat ik wil gaan bouwen is iets zoals de Duevel Venus met de woofer onderin.
7175e3359185058b93ddaf7774c7864d.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com