Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

USB-midi hapering

Toon actieve onderwerpen

Bericht 15 jun 2019 14:41

USB-midi hapering

Dag allen,

Mijn orgel gebruikt op dit moment 2x een USB midi adapter.

1 voor de toetsen(https://www.bax-shop.nl/midi-interface/ ... -interface)
1 voor de overige zaken zoals registers(https://www.jaycar.com.au/usb-midi-interface/p/XC4934)

Nu heb ik eerst een tijd zonder de eerste midi interface gedraaid. Dit ging redelijk goed, alleen dat Hauptwerk af en toe crashte.

Sinds een tijd heb ik de eerste erbij gedaan. Deze geeft alleen sinds korte tijd veel foute signalen af, met meerdere toetsen tegelijk. Dan neemt hij een andere toets mee. Wanneer dit probleem optreedt, crasht hauptwerk altijd na het afsluiten van Hauptwerk bij het sluiten van de Midi poorten. Wanneer ik dan de USB-midi adapters omdraaid, zodat je kan uitsluiten of het niet in de electronica zelf zit, gaat dit weer goed.

Er lijkt dus iets mis te gaan in deze USBmidi adapters. Hebben meerdere mensen ervaring met de bovenstaande midi USB adapters? Ik weet dat er ook bijv een 4 poort naar 1 usb adapter is. Echter zijn deze veel meer aan de prijs.

Alvast bedankt.

Bericht 21 jun 2019 20:43

Re: USB-midi hapering

Heeft verder niemand ooit iets van het onderstaande ervaren?

Bericht 21 jun 2019 21:19

Ik hoop niet dat je voor de 2e (https://www.jaycar.com.au/usb-midi-interface/p/XC4934) US$ 29 betaald hebt.
Deze zijn voor nog geen 10 euro te koop op Marktplaats. Maar ze zijn nog geen cent waard. Aan de buitenkant zien ze er allemaal hetzelfde uit, maar de binnenzijde (de electronica) is verschillend. Er zijn ook componenten weggelaten en ze functioneren slecht tot in het geheel niet. Zie ook http://www.frank-buss.de/midi/ , http://www.arvydas.co.uk/2013/07/cheap- ... -required/ en https://karusisemus.wordpress.com/2017/ ... modify-it/
Zoek ook even op ons forum, want er zijn meer personen die problemen hadden met deze kabel.

En BAX heeft een 60 dagen niet goed geld terug garantie voor de eerste. Die zou ik terug sturen.

Beide kabels gebruiken de ingebouwde Windows MIDI driver. En wordt nl. geen driver met de kabels meegeleverd. Crasht de driver, dan gaat HW ook onderuit, wat bij jouw het geval is.

Koop vervolgens bij Bax 2x een Roland um-one.
https://www.bax-shop.nl/midi-interface/ ... erface-mk2

Bericht 22 jun 2019 07:38

Evert-Jan schreef:Ik hoop niet dat je voor de 2e (https://www.jaycar.com.au/usb-midi-interface/p/XC4934) US$ 29 betaald hebt.
Deze zijn voor nog geen 10 euro te koop op Marktplaats. Maar ze zijn nog geen cent waard. Aan de buitenkant zien ze er allemaal hetzelfde uit, maar de binnenzijde (de electronica) is verschillend. Er zijn ook componenten weggelaten en ze functioneren slecht tot in het geheel niet. Zie ook http://www.frank-buss.de/midi/ , http://www.arvydas.co.uk/2013/07/cheap- ... -required/ en https://karusisemus.wordpress.com/2017/ ... modify-it/
Zoek ook even op ons forum, want er zijn meer personen die problemen hadden met deze kabel.

En BAX heeft een 60 dagen niet goed geld terug garantie voor de eerste. Die zou ik terug sturen.

Beide kabels gebruiken de ingebouwde Windows MIDI driver. En wordt nl. geen driver met de kabels meegeleverd. Crasht de driver, dan gaat HW ook onderuit, wat bij jouw het geval is.

Koop vervolgens bij Bax 2x een Roland um-one.
https://www.bax-shop.nl/midi-interface/ ... erface-mk2

Nee gelukkig de tweede heb ik geen 29$ betaald. Deze had ik al heel lang. Geen flauw idee waar vandaan. Was toen heel goedkoop. Die websites zijn meer als voorbeeld. De tweede had ik wel verwacht, aangezien er zoveel varianten, en meeste chinese varianten zijn. Maar de Tie One had ik toch iets meer van verwacht. Maar deze gebruikt inderdaad de native driver van Windows 10.

Ga het dan maar proberen met de Roland midi interface.

Bedankt!

Bericht 05 jul 2019 10:48

De Rolands heb ik aangesloten.
Het Crashen is idd volledig over! Heb overigens ook direct Hauptwerk volledig gereset. Ik moest toch alles opnieuw koppelen door de nieuwe Midi adapters. Die cache bestanden zijn uiteindelijk zo opnieuw opgebouwd.

Alleen hebben deze Rolands wel de neiging om met het opstarten van de PC's de driver niet goed te laten starten.
Dan geeft Device Manager aan: Driver has been enabled but has not been started. Code 10.
Wannneer je het apparaat uitschakel en weer inschakel werkt hij direct.

Maar of dit echt een specifiek driver probleempje is, wil ik niet direct zeggen. Dit heeft de Teensy 3.6 ook gehad bij mij, en nu de Arduino Mega ook. Lijkt toch dat de USB poorten niet helemaal lekker werken. Heb wat settings gewijzigd in de BIOS maar dit maakt niet uit. Het werkt wel wanneer de USB poorten aan blijven staan wanneer de computer uit is. Maar heb liever dat deze volledig uit zijn.

Voor nu laat ik tijdens het opstarten van de PC gewoon een bat scriptje draaien, welke eerst de 2 UM-ONE adapters uitzet en direct aanzet, daarna de overige programma's. Dit werkt heel goed.

Bericht 05 jul 2019 12:05

De MIDI kabel wordt gevoed vanuit de USB poort van de PC.
Heb je in Windows --> Apparaatbeheer bij ELKE USB hub het eventueel geplaatste vinkje weggehaald bij de optie 'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen'?

Bericht 05 jul 2019 12:26

Ja. Dat heb ik gedaan. Maakt verder geen enkel verschil. Ik heb overigens ook nog wat zitten spelen met verschillende Windows 10 versies(1511 - 1609 - 1703 - 1709 - 1809) Zit op dit moment op 1609 -> Deze werkt het beste met de CPU in het rood en het ontladen van een orgel. Maar dit maakt voor het USB probleem niets uit.

De USB poorten geven alleen bij enkele specifieke apparaten problemen wanneer de computer uit is geweest. Deze apparaten geven op andere computers weer geen probleem.
Maar de workaround los het wel op. Wanneer de computer is opgestart werken de USB poorten zoals het hoort.
Wanneer het toch problemen gaat geven, kan ik of een reparatie laten starten van het moederbord. Anders kan ik altijd nog een USB PCIE kaartje gebruiken. Maar voor nu is dit niet belangrijk.

Echter heeft dit moederbord (Asrock z370m Pro 4)meerdere kuren vertoond zoals Fans welke op 100% gingen draaien, en niet meer wilde zakken in snelheid. Wanneer je de RPM ging uitlezen zei hij weer 0 rpm. laatste bios update verhelpt ook niets met de USB poorten.

Bericht 05 jul 2019 13:55

Als oplossing kun je er een hub met een eigen voeding tussen zetten. Dan weet je zeker dat de randapparatuur zijn spanning krijgt. Deze met een geschakeld stekkerblok, waarop ook PC zit, aanzetten en dan de PC aan. Dan weet je zeker dat de USB voedingsspanning aanwezig is.

Als 1 fan op 100% gaat draaien en hij geeft 0 RPM aan, dan is de fan kapot. De uitleesmogelijkheid werkt dan niet en daarom draait op 100%.
Of de connector van die fan heeft slecht kontakt op het moederbord.

Bericht 05 jul 2019 22:52

Hallo,

Zoals je in mijn youtube (https://youtu.be/ydUhmmP9MMc) kunt zien heb ik drie MIDI_USB keyboards. Daarom heb ik mijn pedaal via MIDI-USB kabel, met de drie USB kabels van de keyboards op USB met eigen voeding aangesloten.
Om te beginnen start ik mijn Roland Octacapture, dan de PC en als Windows gestart is, wacht ik 10 seconden en start dan Hauptwerk op. Eigenlijk nooit problemen of hickups. De FCB1010 heb ik er later bij gekocht and via een Roland UM10 MIDI-USB kabel aangesloten.

Maar binnenkort zijn mijn Nektar keyboards te koop. Ik ga overstappen op Fatar klavieren, dus wordt alles anders.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Bericht 02 aug 2019 19:36

Helaas... Het probleem is weer terug.

Wanneer ik hauptwerk sluit/andere orgel laadt, of te wel, wanneer ik een orgel uit het geheugen laadt gaat het mis. 'Hauptwerk reageert niet meer' -> Wanneer ik de logboek van Hauptwerk bekijkt, zie ik dat deze is gestopt op het moment dat hij de tweede UM-ONE adapter probeert te stoppen.
Wanneer ik de logboeken van Windows zelf nakijk, komt hier niets in terug rond dat tijdstip.
(Behalve de Hauptwerk crash opzich zelfstaand)

Code:
Naam van toepassing met fout: Hauptwerk.exe, versie: 4.2.1.3, tijdstempel: 0x556f2d19
Naam van module met fout: Hauptwerk.exe, versie: 4.2.1.3, tijdstempel: 0x556f2d19
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutmarge: 0x0000000000009fa0
Id van proces met fout: 0x17e0
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d549547f43be88
Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ\Hauptwerk.exe
Pad naar module met fout: C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ\Hauptwerk.exe
Rapport-id: a47f56f3-72fc-4a28-8e05-b75c776bc9ec
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:

Laatste stukje van de Hauptwerk log er ook maar bij gedaan. Wie o wie heeft er nog een idee..

Alle drivers zijn up-to-date
Windows is up to date

Schone start van Windows lost het probleem niet op.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Bericht 02 aug 2019 21:29

Als HW stopt is er communicatie met MIDI en audio driver om die te laten weten dat HW stopt.

Ik heb even in de log file gekeken. Toevallig had je 1 regel te veel gekopieerd, nl. de eerste:
2019-08-02-19-05-34: INF:5187 Could not initialize DirectSound device 'DirectSound: Primair geluidsstuurprogramma'. The device might be detached, turned off or its driver not installed properly. (Operating system message: DSERR_NODRIVER, code: -2005401480.)
Heb je het audio op het MB uitgezet??
Of je juiste driver geïnstalleerd?

Ik dacht dat je Window 10 gebruikte, maar zie in de logfile "Windows 8.x ver: 6.2.9200" en dat is Windows 8.0. Die wordt niet meer gesupport door HW (en ik denk ook niet meer door de meeste software/drivers). Het is 7, 8.1 en 10.
Keuze genoeg dacht ik waarbij in Windows 7 zou laten zitten (wil niet snel installeren op de processor en is end of support op 20 januari 2020).

Dit brengt me ook op het volgende, n.a.v. bovenstaande.
Heb jij op de Asrock z370m Pro 4 de laatste drivers van de fabrikant (ASROCK dus) zelf geplaatst?
Geldt ook voor de chipset drivers van dat moederbord en de laatste ASIO4ALL.
Microsoft maakt met de meegeleverde Windows 8/10 drivers soms een rommeltje en plaatsen dan een universele driver.

En ook de laatste BIOS versie geplaatst?
Ik zou het BIOS even terugzetten naar default instellingen en alleen deze 3 even disablen:
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)
- Intel C-State

Doe jij aan overclocking op dat MB?

Welke USB apparaten zijn er nog meer gekoppeld dan behalve de versterker en de 2 UM-ONE MIDI kabels? Ik zie nl. 'hauptwerk_in', 'hauptwerk_out'. Wat is dat? En loopt het audio vanuit HW via Reaper naar de versterker of rechtstreeks van HW naar de versterker?
Als deze HW logfile het laatste is voordat e.e.a. crashte, dan zie ik dat dit niet meer gelogd wordt:
Stopping MIDI OUT port 'hauptwerk_out'.
Bij het andere orgel wordt dat wel gelogd bij stoppen.

Heb jij audio en MIDI op de USB2 poorten van de MB aangesloten om de meeste compatibiliteit te hebben? Rechtstreeks of via een powered hub?
En 'hauptwerk_out' en 'hauptwerk_in'?

Advies is om over te gaan naar HW 8.1 (frisse installatie doen en geen update o.i.d.!), bovenstaande mee te nemen in die installatie en dan opnieuw te testen.

Bericht 03 aug 2019 08:36

Evert-Jan schreef:Als HW stopt is er communicatie met MIDI en audio driver om die te laten weten dat HW stopt.

Ik heb even in de log file gekeken. Toevallig had je 1 regel te veel gekopieerd, nl. de eerste:
2019-08-02-19-05-34: INF:5187 Could not initialize DirectSound device 'DirectSound: Primair geluidsstuurprogramma'. The device might be detached, turned off or its driver not installed properly. (Operating system message: DSERR_NODRIVER, code: -2005401480.)
Heb je het audio op het MB uitgezet??
Of je juiste driver geïnstalleerd?

Ik dacht dat je Window 10 gebruikte, maar zie in de logfile "Windows 8.x ver: 6.2.9200" en dat is Windows 8.0. Die wordt niet meer gesupport door HW (en ik denk ook niet meer door de meeste software/drivers). Het is 7, 8.1 en 10.
Keuze genoeg dacht ik waarbij in Windows 7 zou laten zitten (wil niet snel installeren op de processor en is end of support op 20 januari 2020).

Dit brengt me ook op het volgende, n.a.v. bovenstaande.
Heb jij op de Asrock z370m Pro 4 de laatste drivers van de fabrikant (ASROCK dus) zelf geplaatst?
Geldt ook voor de chipset drivers van dat moederbord en de laatste ASIO4ALL.
Microsoft maakt met de meegeleverde Windows 8/10 drivers soms een rommeltje en plaatsen dan een universele driver.

En ook de laatste BIOS versie geplaatst?
Ik zou het BIOS even terugzetten naar default instellingen en alleen deze 3 even disablen:
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)
- Intel C-State

Doe jij aan overclocking op dat MB?

Welke USB apparaten zijn er nog meer gekoppeld dan behalve de versterker en de 2 UM-ONE MIDI kabels? Ik zie nl. 'hauptwerk_in', 'hauptwerk_out'. Wat is dat? En loopt het audio vanuit HW via Reaper naar de versterker of rechtstreeks van HW naar de versterker?
Als deze HW logfile het laatste is voordat e.e.a. crashte, dan zie ik dat dit niet meer gelogd wordt:
Stopping MIDI OUT port 'hauptwerk_out'.
Bij het andere orgel wordt dat wel gelogd bij stoppen.

Heb jij audio en MIDI op de USB2 poorten van de MB aangesloten om de meeste compatibiliteit te hebben? Rechtstreeks of via een powered hub?
En 'hauptwerk_out' en 'hauptwerk_in'?

Advies is om over te gaan naar HW 8.1 (frisse installatie doen en geen update o.i.d.!), bovenstaande mee te nemen in die installatie en dan opnieuw te testen.

Bedankt voor je reactie,

Ik heb inderdaad de audio, via mijn BIOS uitgezet. Dan kan hoef ik geen driver te installeren. Dat gaat dan ook niet.

Nou, wat betreft de Windows versie, ik draai toch echt Windows 10(Build 1607). Ik heb overigens meerdere builds geprobeerd van 1603 tot 1809. Allemaal hetzelfde probleem. Is het ook een schone installatie. Geen upgrades etc.

Wat betreft drivers, deze zijn inderdaad allemaal de laatste versie van de website van Asrock. Drivers laten updaten via Windows update wil wel eens drivers veranderen in de universal drivers met de gevolgen van dien. Dus dat kan het eigenlijk ook niet 123 zijn.

Wat betreft de BIOS, deze ga ik eerst eens resetten, en die zaken uitzetten. Ik kijk ook even direct waar de Directsound naar toewijst, anders kan ik de audio juist wel aanlaten staan in de BIOS en de driver installeren.

Overclocking heb ik bewust uit gelaten. Zal voor de zekerheid kijken of er geen profiel in de bios is welke de computer automatisch wil overklokken.

Naast de 2x UM-One, heb ik een Denon PMA 50, Elo1002l schermpje(USB powered), Hauptwerk dongle, Arduino Mega puur voor de stroom, een WiFi USB welke vaak uitgeschakeld is. Alleen gaat deze aan indien nodig.

De 2x UM-One zitten inderdaad op echte USB 2.0 poorten. Geen USB 3.0 poorten.
Alle USB apparaten zijn direct aangesloten op het moederbord. een usb powered hub heb uiteindelijk nog niet geprobeerd.

Hauptwerk_out en hauptwerk_in zijn 2 virtuele midi poorten via LoopMidi om te communiceren met een eigen geschreven programma, welke over Hauptwerk heen draait. (Dit is voor de registratie, laden van een orgel en zulk soort zaken, en de communicatie richting de Arduino Mega.)

Aangezien jij van windows 8 uitging, laat ik 8.1 even zitten. (Tenzij Windows 8.1 voor Hauptwerk daadwerkelijk stabieler zou moeten zijn)

Edit 9:17
Voor nu heb ik de BIOS gereset -> de 3 zaken hierboven uitgezet.

De audio stond in de bios op disabled -> na de reset op auto. Deze heb ik even op enabled gezet, zodat hij altijd aan staat. Windows schoof er direct een universal driver onder. Deze heb ik vervangen door de officiele Asrock Realtek driver. Nu is die melding ook weg in de logboeken van Hauptwerk.

Nu even aankijken of deze blijft werken.

Bericht 03 aug 2019 11:08

Ik heb even bij mij op een W10 systeem gekeken (1903H1), en daar staat dezelfde Windows versie informatie als in jouw HW logfile.
Het is dus een bug in HW. Dat moest destijds gepatched worden omdat het niet onder Windows 8.1 werkte (wel onder 8.0). En daar is dit dus niet goed gegaan. Ik zal de bug aan MDA rapporteren.

Ik zou even bij die W10 versie blijven.

Nu je wat meer omschreven hebt: als het weer fout gaat zou ik het zelf gemaakte schilletje om HW even uitzetten of een aantal commando's richting HW even disabelen. Misschien geef je wel opdrachten aan HW terwijl deze bezig is een orgel uit het geheugen te verwijderen (zowel bij afsluiten HW als bij een andere orgel laden). En dan denk ik dat het eerder fout gaat bij grote orgels dan bij kleine orgels.
Wacht je prg wel totdat het orgel uit het geheugen weg is voordat een nieuwe opdracht wordt gegeven?

Bericht 07 aug 2019 08:54

Evert-Jan schreef:Ik heb even bij mij op een W10 systeem gekeken (1903H1), en daar staat dezelfde Windows versie informatie als in jouw HW logfile.
Het is dus een bug in HW. Dat moest destijds gepatched worden omdat het niet onder Windows 8.1 werkte (wel onder 8.0). En daar is dit dus niet goed gegaan. Ik zal de bug aan MDA rapporteren.

Ik zou even bij die W10 versie blijven.

Nu je wat meer omschreven hebt: als het weer fout gaat zou ik het zelf gemaakte schilletje om HW even uitzetten of een aantal commando's richting HW even disabelen. Misschien geef je wel opdrachten aan HW terwijl deze bezig is een orgel uit het geheugen te verwijderen (zowel bij afsluiten HW als bij een andere orgel laden). En dan denk ik dat het eerder fout gaat bij grote orgels dan bij kleine orgels.
Wacht je prg wel totdat het orgel uit het geheugen weg is voordat een nieuwe opdracht wordt gegeven?

Ik zal voor de zekerheid het progamma welke richting HW communiceert even uitzetten op dat moment.
Maar het lijkt nu ineens over te zijn door de volgende aanpassing naar aanleiding van jou tip..

Ik heb de BIOS gereset, de onderstaande zaken alleen uitgevoerd, en probleem was direct over. (Laatste tijd crashte Hauptwerk gewoon altijd na het afsluiten/laden van een ander orgel).
Ik terug in mijn bios, en ik heb 1 optie altijd aan gehad: Asrock ultra fast boot. Dit houdt eigenlijk in dat hij iets rapper door de POST van de BIOS heen gaat. Ik heb deze weer aangezet -> Direct het probleem terug. Uitgezet, geen problemen meer.

prestantt schreef:Alleen hebben deze Rolands wel de neiging om met het opstarten van de PC's de driver niet goed te laten starten.
Dan geeft Device Manager aan: Driver has been enabled but has not been started. Code 10.
Wannneer je het apparaat uitschakel en weer inschakel werkt hij direct.

...

Voor nu laat ik tijdens het opstarten van de PC gewoon een bat scriptje draaien, welke eerst de 2 UM-ONE adapters uitzet en direct aanzet, daarna de overige programma's. Dit werkt heel goed.

Een leuke bijkomstigheid is, wat ik hierboven heb geschreven wat betreft de Roland UM ONE. Deze werkte pas, als ik in apparaatbeheer hem uit en weer aan zetten.(Dit deed hij nu automatisch, voordat Hauptwerk startte, via een bat script). Wanneer ik ultra fast boot uitzet, is dit niet meer nodig. Wanneer ik ultra fast boot weer aanzet, probleem direct terug. Dit geldt ook voor de Teensy. Deze werkt nu eindelijk ook normaal.

Even op lange termijn aankijken, maar het lijkt alsof Asrock Ultra Fast Boot toch iets te snel is met het afhandelen van de POST van de BIOS. Maar dit ziet er in elk geval al heel goed uit!

PS. Asrock Ultra Fast Boot is echt alleen voor het zeer snel te kunnen starten van Windows. Het starten van Windows wordt niet sneller.

Bericht 07 aug 2019 10:27

Mooi dat je nu achter de oorzaak bent.
prestantt schreef:PS. Asrock Ultra Fast Boot is echt alleen voor het zeer snel te kunnen starten van Windows. Het starten van Windows wordt niet sneller.
Dit is alleen toepasbaar in Windows 8.x. Even in het boekje van het moederbord kijken. Bij mijn MB (geen Asrock) in de HTK-PC is dat zo.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk