Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Keff iQ 30 en iQ 50

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 19 maart 2013 22:18

Keff iQ 30 en iQ 50

Een vraag van een beginnend Hauptwerk gebruiker.
Ik heb 2x Kef iQ 30 en 2x iQ 50 luidsprekers gekoppeld aan een midi interface M audio C 400 http://www.thomann.de/nl/maudio_fast_track_c400.htm In combinatie met 2 Tripath T-amp versterkers.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

De geluidsweergave voldoet niet aan mijn verwachtingen, ik heb de Velovoso set aangeschaft, deze klinkt overdreven ruimtelijk. (Zowel wet als surround klinken niet mooi)
Via de koptelefoon is dit ruimtelijk effect veel minder. Ook worden de lage tonen niet "strak" weergegeven.
Naar mijn bescheiden mening zijn de luidsprekers te ruimtelijk van karakter, waarschijnlijk wel geschikt voor normaal audiogebruik, maar de combinatie ruimtelijke luidsprekers en een akoestische sampleset lijkt mij niet goed.
Is mijn analyse juist? Zo ja is er een oplossing mogelijk met gebruik van huidige materialen?
Welke luidsprekers zouden een alternatief zijn?
Gebruik in kleine kamer van 3.5 x 4.5 meter.

Groet, Jan van den Brand
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 maart 2013 23:36

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Hoi Jan

Ben zelf een Kef fan (net als Geert)
Heb de Kefs r300 in mijn installatie en dat bevalt mij uitstekend. Ze klinken inderdaad ruimtelijk en strak maar bij mij niet te ruimtelijk. Ik denk niet dat boxen ruimtelijkheid toe kunnen voegen die niet in de opnames zitten! Dus misschien klinkt het echt zo denk maar eens aan de galm van Utrecht! De lage tonen kan je evt intomen door schuimrubberplugs in de poorten te doen. Soms moet een systeem ook even de tijd hebben om in te spelen. Heb ik zelf vaak genoeg meegemaakt dat het na verloop van tijd beter gaat klinken dus misschien nog even doorspelen.
Ik zie dat je in het control panel ook reverb toe kan voegen heb je dat niet per ongeluk aanstaan? Of mix je niet onbedoeld de rear kanalen met de front kanalen?

Groet Jan

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 20 maart 2013 06:43

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Jan, het kan heel goed zijn dat de combinatie: ruimte, speakers en sampleset niet goed bij elkaar passen.
Bij mij klinken er via de hoofdtelefoon veel meer sets goed dan via de speakers.
Velesovo klinkt bij mij in de kamer ook niet zo goed via de speakers (te wollig), daarentegen klinken Freiberg, Caen, Maximin, Rieti en Rotterdam wel goed via speakers. Caen Surround vind ik via speakers zelfs mooier dan via hoofdtelefoon, dan vind ik hem te direct voor een Frans Cathedraal orgel.

Heb je ook (demo versies van) andere samplesets geprobeerd?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 maart 2013 13:18

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Hier is nog veel aan te doen.

De speakers zijn natuurlijk onverdacht, gezien de reputatie van Kef. Dat zijn gewoon neutrale weergevers die niets verhullen of toevoegen.

De ruimte is niet ideaal. ( Velesovo ook niet.... :oops: )
Er ontstaan staande golven, die verantwoordelijk zijn voor de ongelijke laagweergave met pieken en dalen.
Is gemakkelijk te berekenen als je L-B -H invoert in diverse rekenmodelletjes.

1. ALTIJD via Reaper weergeven; dan kan je daar de nodige afstellingen verrichten, en meer.
2. Staan de speakers wel optimaal opgesteld?? Liefst niet te dicht bij wanden, en op oorhoogte ( tweeter).
Ook moeten ze goed gedempt op de ondergrond staan ( evt de speciale akoestische luidspreker-matjes gebruiken).
3. Zoals Jan al aangaf, basstraps oid. In elk geval zoveel mogelijk dempende oppervlakten ( akoestisch plafond, vloerbedekking etc).

4. De staande golven korrigeren dmv bandsperfilters in Reaper, of, ( duurder maar nog beter) met die software die Jan hiervoor gebruikt, waarbij dmv een meetmicrofoon de te korrigeren parameters worden bepaald.

Overigens heb ik met gewoon filtertjes in Reaper ook best goede resultaten bereikt.

Idd is de Wet versie van Caen nog redelijk droog, dat ben ik met Gert eens; ik pas dan ook nog een geringe toevoeging van galm toe dmv een impulse resoponse in Reaper. Maar niet teveel natuurlijk; je wilt die prachtige attack, windruis en trackergeluiden wel goed blijven horen......

De indruk van teveel indirekt geluid lijkt mij dan ook vooral veroorzaakt door teveel en foute reflekties in de ruimte.

Ideaal ( vergeleken met de koptel) wordt het natuurlijk nooit in kleinere ruimtes.

HG

Geert

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 20 maart 2013 18:13

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Jan, voel je niet 'dom' als je het verhaal van Geert niet helemaal begrijpt, de meeste Hauptwerk gebruikers doen het niet zo geavanceerd. Ze passen hooguit iets aan via Hauptwerk zelf.

Sorry Geert... ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 20 maart 2013 18:30

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Gert, bedankt, ik mag toch een vraag stellen als ik het niet begrijp :oops:
Dat is het mooie van een Forum. Voorlopig ben ik al wat geholpen, wordt vervolgt.

Groet,
Jan
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 maart 2013 20:23

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Hoi Gert

Soms is het resultaat niet wat je ervan denkt/verwacht en kan je alleen nog verbetering krijgen als je bereid bent om een andere weg in te slaan bijv filtering zoals Geert voorstelt of Arc room correction. Zeker akoestisch moeilijke ruimtes kunnen het geluid behoorlijk degraderen. Je komt dan automatisch bij programma's als Reaper o.i.d. uit. Uit eigen ervaring weet ik dat er soms een behoorlijke verbetering van het geluid te krijgen is met wat extra filtering.
Je hebt nou eenmaal met een instrument te maken met een frequentie bereik van 16-20000Hz en dan loop je eerder tegen ruimte problemen op dan met andere instrumenten. Het is een eigen keus die je moet maken of je tevreden bent met het geluid of dat je toch een stap verder gaat.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 20 maart 2013 20:57

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Loosman schreef:Hoi Jan

Ik zie dat je in het control panel ook reverb toe kan voegen heb je dat niet per ongeluk aanstaan? Of mix je niet onbedoeld de rear kanalen met de front kanalen?

Groet Jan


Hoi Jan,
Ik kan de optie "reverb" niet vinden, welk control panel?
Hoe kan ik rear en front toewijzen/controleren?

Groet,
Jan
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 maart 2013 21:24

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Jan, toevallig woont mijn zoon ook in Apeldoorn, en ik kom daar vrij veel. Zelf woon ik in Ermelo.

Ik kan altijd een keertje tijd steken in het bij jou introduceren en instellen van Reaper, en de mogelijkheden die dit biedt laten zien/horen.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 maart 2013 21:44

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Hoi Jan

Op bladzijde 26 (30 volgens de pdf telling) zie je using the monitor mixer. Op de afbeelding onderaan zie je de button effect staan. In de gebruiksaanwijzing staat room1 .
Ik weer niet of je die kan disabelen, draai in ieder geval de regelaars naar 0 toe als dit niet gaat.
Ik weet nog niet hoe je evt kanalen kan routen. En hoe jij de instellingen heb gezet. Zal nog wel even door de gebruiksaanwijzing gaan.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 20 maart 2013 23:34

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Loosman schreef:Hoi Jan

Op bladzijde 26 (30 volgens de pdf telling) zie je using the monitor mixer. Op de afbeelding onderaan zie je de button effect staan. In de gebruiksaanwijzing staat room1 .

Ik weer niet of je die kan disabelen, draai in ieder geval de regelaars naar 0 toe als dit niet gaat.
Ik weet nog niet hoe je evt kanalen kan routen. En hoe jij de instellingen heb gezet. Zal nog wel even door de gebruiksaanwijzing gaan.

Groet Jan


Kan het zijn dat ik een ander PDF bestand heb...?
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 maart 2013 00:02

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Ik heb gewoon gezocht op m-audio c400 en toen kwam ik de gebruiksaanwijzing tegen. Of heb je toch een andere interface?

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 22 maart 2013 13:10

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Sorry, zat niet op te letten.

Ik had inderdaad deze instellingen op 0 staan.

De keuzemogelijkheden zijn Room 1, 2 of 3, Hall 1 hall 2, plate, delay en echo.
Ik hoor weinig tot geen verschil.

Groet,
Jan
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 29 maart 2013 15:01

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Ik heb de iQ 30 en 50 ingeruild voor Kef R300.
Een andere prijsklasse, maar ook een ander geluid. Blijkbaar is er dus een duidelijke relatie tussen de prijs en de kwaliteit. (gelukkig maar)
Deze luidsprekers geven meer mogelijkheden om een goede plaats in de ruimte te zoeken, hier ga ik dus eerst mee beginnen.
Allemaal vast bedankt voor het meedenken, de aangeboden hulp wil ik misschien in de toekomst nog wel aannemen.

Groet,
Jan
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 maart 2013 15:30

Re: Keff iQ 30 en iQ 50

Hoi Jan

Die heb ik ook. :D :D Vanwege de extra basspeaker kan je alleen met deze boxen al behoorlijk laag gaan en tevens ontlasten ze het hoog en midden omdat de basspeakers tot 500hz voor hun rekening nemen. Ben erg benieuwd wat je er van vindt. Houd ons op de hoogte. A.u.b.
Geef ze wel even de tijd om in te spelen, dan gaan ze steeds beter klinken.
Ik vind het in iedergeval een pracht speaker. Super transparant. Het geluid blijft altijd goed doortekend en blijft zelfs met volle registraties volledig overeind. Ik denk dat je er geen spijt van zal krijgen. Ik ben ook benieuwd hoe ze matchen met je digitale versterkers. Ik verwacht goed want ik heb ook tevens de kef r100 op mijn huiskamer installatie en dat is een pioneer sc-lx83 met digitale versterkers en dat klinkt ook geweldig.

Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com