Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

rearspeakers

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 mei 2013 13:13

rearspeakers

Ik heb afgelopen weekend mijn omgebouwde ISA positief orgel van de schuur naar de woonkamer verplaatst.
In het orgel heb ik een tweetal 25 cm Heko basluidsprekers in een met schapenwol gevulde gesloten kast aangebracht aan de bovenzijde in het orgel. Tevens een tweetal 10 cm breedbanders (fungerend als mid's via filter)van Philips in opnieuw met schapenwol gevulde gesloten kast geplaatst achter het front. Tot slot een tweetal tweeters in het front. Dit geheel via een 2x drieweg filter aangesloten. Klinkt niet onaardig moet ik zeggen.
Tevens nog een tweetal Celestions Ditton 15 bovenop het orgel gezet.

Ik zou het zo willen instellen dat het hoofdwerk en pedaal naar de ingebouwde speakers wordt doorgegeven en dat het bovenwerk naar de beide Celestions wordt gestuurd.
Tot slot wil ik nog surround realiseren door twee rearspeakers te plaatsen.
Mijn geluidskaart ondersteunt 10 audiokanalen (8 analoog en S/PDIF), dat is dus geen probleem. Mijn versterker is een NAD met daarin 6 audiokanalen, (6 onafhankelijke ingangen en uitgangen) met de mogelijkheid om te bridgen.

Ik heb eigenlijk twee vragen:
1) is mijn verdeling hoofdwerk / bovenwerk verstandig;
2) kan ik voor rearspeakers kleine homecinema speakers toepassen. (Moet rekening houden met de WAF, dus klein van afmetingen en bij voorkeur geplaatst in de vensterbank achter de vitrage)

Ik heb geen actieve speakers en ben vooralsnog ook niet voornemens om deze aan te schaffen!
Mijn surround sampleset is Freiberg.

gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 mei 2013 14:26

Re: rearspeakers

Hoi Jan

Dat kan prima alleen loopt het laag niet super ver door. Maar dat merk je niet erg omdat het laag van je main speakers zich toch al door de ruimte verspreiden. Heb zelf de Kef HTS3001SE Satellite speakers. Deze boxen halen 70HZ en dat is heel behoorlijk dus wat dat betreft hoef je niet te klagen. Ze zijn in zwart en zilvergrijs dus met de WAF zit het waarschijnlijk ook wel goed, hoewel :? :? Mocht je toch in de galm wat meer body willen dan kan je evt. nog een klein subwoofertje achter een stoel verstoppen ;) ;)

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 22 mei 2013 10:51

Re: rearspeakers

Hallo Jan,

Dank voor je reactie. Aan de hand hiervan heb ik even het internet afgestruind. De genoemde KEF's zijn mij een beetje te prijzig. Ik heb een paar Infinity Quadrepole speakers gezien (QPS-1) die qua aanschaf wat voordeliger zijn, maar ook qua afmetingen. Deze worden opgegeven voor 80-20.000 Hz. (-6dB bij 80 Hz weliswaar, maar dat geldt wellicht ook voor de KEF's)
Ik laat tzt nog wel even weten hoe dit afloopt.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 mei 2013 13:23

Re: rearspeakers

Mij lijkt het prima zo......Ik adviseer zelfs weleens bij mensen waar de rearspeakers ook klein van afmetingen zijn, een geleidelijke roll-off beneden 100 Hz, om overbelasting te voorkomen.
Het middengebied is toch het belangrijkst nmm bij de reproduktie van de galm.

Mooie setup zo, en idd zou ik ook bij een dergelijke ( ongelijke) mix van soorten speakers meer denken in verdeling van werken tov random verdeling.

Ik heb de genoemde sampleset zelf niet, dus geen ervaring of je bij die set ook verschil hoort in direktheid tussen de werken. Je zou evt dus daar nog wat verschil in kunnen aanbrengen indien gewenst, evt mbv reaper.

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com