Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 jun 2013 15:08

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een set van 2 speakers: Swans MK II. Kostte mij ruim 200 euro.

Uiteraard is de juiste speakeropstelling cruciaal, zoals hierboven aangegeven, evenals correcties voor pieken in het geluid.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 06 jun 2013 15:57

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Wij vinden hier in Canada Energy-Klipsch de beste speakers.De groote vloerstaande modellen.
Ik ben met 6 speakers begonnen en heb er nu 36-2 op mekaar staan.Dan krijg je een hele muur met geluid.
Klinkt dan heel mooie gedragen vindt ik omdat 1 speaker maar heel weinig hoeft te doen.
Ik vindt de Yamaha versterker het beste.
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jun 2013 16:06

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Pete, pls handig voor anderen, om WEL zo dicht mogelijk bij de vraagstelling / onderwerp ( budget lsp opstelling) te blijven.

Voor een algemene diskussie over gebruikte/te gebruiken weergavesystemen zijn er denk ik al voldoende threads om bij aan te sluiten.

Anders open je naar behoefte een nieuwe; als het maar iets van waarde voor anderen toevoegt.

Een vrijblijvende opsomming van wat men allemaal heeft staan en hoe dat wel niet klinkt ( subjectief: goed natuurlijk) voegt weinig toe.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 jun 2013 16:23

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Low budget is rondkijken op het forum naar (passieve) speakers die als goed worden beschreven en vervolgens kringloop-/tweedehandswinkels afstruinen op zoek naar die betreffende speakers.
Mijn ervaring is dat je soms speakers van een goed merk/type tegenkomt voor een habbekrats.
Ik zie wel dat de prijzen een beetje stijgen, maar vaak hebben de mensen aldaar geen idee wat ze in handen hebben.
Een speaker is een speaker.
Je kan er natuurlijk wel eens de mist mee ingaan als blijkt dat er een speakers kapot is, maar vaak kan je hem dan nog terugbrengen. Aan de andere kant, als je voor € 7,50 /€ 10,- een set goede speakers koopt, dan kan je ook wel eens een zepert opvangen. Overigens kan je hetzelfde doen voor versterkers.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jun 2013 16:33

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Helemaal mee eens; kocht eens een pracht van een yamaha versterker op een kerk-verkoopdag, voor 5 euro!!!!

Voor lsp boxen heb ik het advies: hoe zwaarder ze wegen in relatie tot de afmetingen, hoe beter het ontwerp waarschijnlijk is......Ik til ze altijd even op bij die marktkraampjes of kringloopwinkels.
Ook bij versterkers trouwens zegt het gewicht ( bij de oudere typen met conventionele voeding) weer veel over de kwaliteit.

Afgezien van de MFB,s. die nu natuurlijk wel schaars beginnen te worden door al die HW-aandacht, zijn dat toch de goedkoopste oplossingen.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 07 jun 2013 10:46

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Over budget-oplossing gesproken, hoewel ik het in dit illustere gezelschap bijna niet durf te vertellen, maak ik gebruik van een Edifier M1360 (http://www.alternate.nl/Edifier/Edifier ... ct/1021462). De tweeters daarvan staan op oorhoogte links en recht schuin naar me toe gericht, terwijl de woofer op een voetenplank vlak voor het pedaal staat. Het vermogen van de M1360 is ruim voldoende voor onze woonkamer van 44 m2 en 3 m hoogte. Ook voor de lage tonen (16' en zelfs 32').

Naderhand heb ik een Alesi Nanoverb (http://www.bax-shop.nl/multi-effect-pro ... tails.html) gekocht. De ingang daarvan is, parallel aan de ingang van de M1360, aangesloten op de geluidsuitgang van mijn Dell Inspiron laptop. De uitgang van de Nanoverb gaat naar een tweede M1360, waarvan de woofer, evenals die van de eerste M1360, op de voetenplank staat. De tweeters van die tweede M1360 staan op een paar kleine plankjes onder de orgelbank.

Ik ben uiterst tevreden over die low-budget configuratie. Ook zonder de Nanoverb en extra M1360 was ik er al erg tevreden over; mèt de Nanoverb en extra M1360 hoef ik niets anders meer.

(Ik heb naderhand nog een Edifier M1380 gekocht (http://www.alternate.nl/Edifier/Edifier ... ent=search), waarvan het vermogen wat groter is, maar vond de transparantie ervan minder dan die van de M1360).
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 07 jun 2013 13:30

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Als je tevreden bent ergens over is dat heel fijn natuurlijk maar ik kon een kleine glimlach niet onderdrukken toen ik de specs van deze 2.1 set zag. Dit is wat bedoeld wordt dat papier geduldig is want het is natuurlijk een beetje onzin dat een versterkertje van 4,5 Watt in een volume van nog geen 9 liter en een woofertje van 4 inch de 20Hz aantikt. Misschien bij -18 dB maar dat is uiteraard nogal onrealistisch.
Ik denk dat 50Hz al een behoorlijk uitdaging is voor dit setje.

Ter vergelijk, de Philips MFB 541 haalt met een 30 Watt versterker en speciale correctie technieken 35 Hz. Officieel is dit ook nog net niet genoeg voor Groot C van een Subbas 16 maar het komt absoluut in de buurt.

Waarschijnlijk hoor je de harmonische wel met de Edifier en heb je toch 'het idee' van een 16 voets klank maar ik zou niet graag de Bourdon 32 van Caen hier doorheen jagen want dan is het wsk. snel einde oefening voor het woofertje.

Maar nogmaals, als je er blij mee bent is dat al een groot goed want veel mensen willen telkens meer (ja, ook ik) maar dat is ook weer het geweldige met Hauptwerk; je begint met een laptop met gratis samplesetjes en een setje speakers van € 35,- en naarmate de financiën het toelaten kun je steeds verder uitbreiden.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 07 jun 2013 19:06

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Ik had ook niet verwacht dat die Edifier -die een van mijn zoons voor zijn PC had gekocht- het zo goed zou doen maar -ja, echt verklaren kan ik het ook niet gezien het frequentiebereid van die Edifier- de 16-voet knort lekker en de 32-voet (waarvan ik de loudness iets heb verhoogd) gromt mooi op de achtergrond. En de tweeters geven een heldere, transparante klank. De sample set die ik vaak gebruikt is Veendam; de Fagot 32' heb ik ontleend aan Wildervank. Geen Caen, Bovenkerk en andere grote instrumenten, daarvoor is mijn (budget) laptop met 4 GB en Hauptwerk standaard/budget versie niet groot genoeg. Ook mijn orgel is in low budget uitvoering: manualen, muzieklessenaar, pedaal en bank van een voormalig (gratis afgehaald) Johannusorgel, midi interface van Gino Midi. Manualen en lessenaar op een paar muurplanken, pedaal eronder, bank ervoor en dat is het. De combinaties bedien ik met het laptop-toetsenbord (ik maak misschien nog eens wat drukknopjes onder een manuaal). Al met al heb ik, incl. HW licentie en nanoverb, zo'n €600 uitgegeven. En voor dat budget al veel plezier gehad.
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 12 jun 2013 15:37

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Op het internet heb ik ook even gezocht naar speakers die tot 30 Hz gaan.
Ik vond daar de Philips SPA8210 met wOOx technologie. (PC speakers dus geen versterker nodig)
40Watt 20Hz - 20Khz voor 82 euro bij de conrad.
Is dat wat ?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 12 jun 2013 17:45

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Geert van der Wal schreef:Op het internet heb ik ook even gezocht naar speakers die tot 30 Hz gaan.
Ik vond daar de Philips SPA8210 met wOOx technologie. (PC speakers dus geen versterker nodig)
40Watt 20Hz - 20Khz voor 82 euro bij de conrad.
Is dat wat ?


Ik heb even gezocht; in de technische specificaties staat weliswaar een frequentiebereik van 20Hz-20KHz, maar vervolgens staat er bij de drivers 60 Hz-20KHz. http://www.philips.nl/c/pc-audio/spa8210_12/prd/nl/;jsessionid=41178AE00EBD16242C5BE9DD41F4E847.app120-drp2?t=specificationsLaatstgenoemde waarden lijken mij nog optimistisch, maar realistischer dan de eerstgenoemde.
Als driver(s) staat vermeld "3 inch full range". Met deze 7,5 cm speakers ga je echt geen serieuze geluidsdruk halen beneden de 100 Hz. De speaker zal ongetwijfeld 60 x per seconde heen en weer bewegen, maar dat stemt niet overeen met je verwachtingen om een 16 voeter in Hauptwerk weer te geven denk ik.

De hoeveelheid "Watten" en "Herzen" die opgegeven worden moet je vaak met een korreltje zout nemen. Overigens kun je met een speaker van pak 'em beet 20 W een oorverdovende geluidsdruk produceren mits alles in verhouding is. (versterkervermogen in relatie tot speakervermogen en rendement).
Bij kwaliteitsspeakers was of is het te doen gebruikelijk dat de maximale frequentie en de minimale frequentie worden opgegeven voor het - 3dB punt. Tegenwoordig zie je ook opgaven maar dan bij -6dB of nog erger of uberhaupt niet opgegeven.

Dan zou ik voor dat geld eerder op zoek gaan naar een gebruikt setje op Markplaats van bijvoorbeeld : http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/behringer/bekijk-alle-producten.html en dan iets uit de Truth serie. Of toch passieve speakers in combinatie met een versterker. Hiervoor is op Marktplaats of kringloop keuze genoeg. Levert veel betere prestaties.
Ook MFB's die Geert aangeeft zijn m.i een veel betere keus.Blijf je wel bij zelfde merk :lol:

Ik heb zelf wat geknutseld met twee basspeakers van 10 inch (25 cm), breedbanders (Philips) van 5,5 inch als middentoners en twee tweeters. Dan kun je de kopjes in de kast wel laten rammelen en komt dat meer overeen met wat je uit een 16 voets pijp zou verwachten. Ook daarbij heb ik niet de illusie dat er beneden de 30 Hz veel gebeurt, dan moeten speakers eigenlijk nog groter zijn.

Jan
Laatst bijgewerkt door Jan op 12 jun 2013 17:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jun 2013 17:52

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

inderdaad in speakerland draait het vaak om een zo laag mogelijk Hz af te geven in de spec.

vaak gaat het het dan niet om een effectief bereik.

wil je echt 30 Hz zonder kunstgrepen effectief bereiken dan zal toch echt de behuizing al veel forser uitvallen..


vergelijk het maar met de digitale camera, een paar jaar geleden werd de ene camera na de andere op de markt gezet met steeds meer pixels miljoenen,

maar met een goedkope lens bv, dus wat heb je aan een 14 miljoen pixel camera die voorzien is van een budget cmos, en lens??

zo ook in speakerland, de ene speaker gaat nog lager dan de ander, maar schroef eens zo'n speaker open en je weet genoeg.

is dan bij voorbaat elke fabrieks speaker slecht, zeker niet, maar laat je niet misleiden door spec.

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 jun 2013 18:59

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Wanneer ik dit allemaal zo lees, dan zou ik toch maar zo weer mijn zelfde beslissing nemen. Mijn keus voor alles van Magnat is zo gek nog niet geweest en, natuurlijk, ik heb geen negatief commentaar gehoord. Nu zeggen de meesten dat ook niet in je gezicht, maar toch, ook bij herhaald vragen en ook van eerlijke mensen, die weten waar ze het over hebben, kreeg ik positieve reacties. Ik ga ze zo nog maar es uittesten.... :lol: :lol: :lol:
Ik ben heel wat goedkoper uit dan de meesten hier, want tel alle aanpassingen es op, ook de ritjes, porti, etc. ...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 13 jun 2013 08:52

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Beide Jannen en Kees bedankt voor jullie reacties.
Kees wat voor versterker gebruik je voor de aansturing van die magnat speakers. Versterker is bij passieve luidsprekers niet onbelangrijk heb ik wel begrepen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 jun 2013 17:56

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Ha mijn versterker is een oude Sanyo, bereik vlgs specs: 10-55.000 hz.
Weinig te regelen, alleen balans en bass/treble.
Daarnaast nog een loudness knop, goed om je boxen te mollen... ;)
Je mag gerust komen luisteren en spelen hoor! 'k Weet niet waar je op vakantie gaat, even vanuit Rijssen zou mij te ver zijn, maar anders ben je welkom!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 14 jun 2013 08:25

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Wie weet spreek ik nog eens af.
Kom regelmatig een weekend in walcheren bij familie.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 28 jun 2013 00:46

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

mee eens er gaat niks boven mfb speakers gunstige prijzen en geduld hebben dan komt alles goed :)

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 12 jul 2013 09:35

Re: Tips voor goede (budget-)geluidsweergave

Mijn MFB boxen heb ik allemaal volledig laten reviseren. Ik heb hele goede ervaring met David van mfbfreaks.com. Toen ik hem benaderde over mijn boxen en vertelde waarvoor ik ze ging gebruiken was hij meteen enthousiast. Deze man weet echt alles van de techniek en kan ze zelfs aanpassen.
Zo heb ik mijn MFB's allemaal uit laten voeren met Tulp stekkers zodat je die lastige DIN kabels en adapters niet meer nodig hebt.
Reviseren ('Recappen') betekent dat alle onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn zoals de condensatoren vervangen zijn door nieuwe. David gebruikt hiervoor het merk Vishay en dat is zo'n beetje het beste wat er te krijgen is. Het is een investering maar zeker een diepte investering want het resultaat is echt hoorbaar en ze kunnen er in principe weer 30 jaar tegenaan. Het mooie is dat je ze ook in etappes kunt laten doen (heb ik ook gedaan) en als je 1 set hebt laten reviseren wil je echt je andere sets ook laten doen, neem dat van mij aan.

Zoals ik al zei is David zeer kundig op dit gebied en hij vertelde me dat hij aan het experimenteren was om het laag nog lager te krijgen. Philips heeft dit zelf nooit gedaan omdat in de jaren 70 veelal platenspelers en bandrecorders gebruikt werden en het dan helemaal geen nut had om lager dan 40 Hz weer te geven. Nu in het digitale tijdperk is dat wel even anders uiteraard en David was in de veronderstelling dat hij het laag van een MFB 567 wel behoorlijk kon verbeteren. Uiteraard heb ik hem toen gevraagd om deze experimenten met mijn 567-ers te doen en aangezien David het resultaat ook echt kan meten, heb ik hem gevraagd om dit inzichtelijk te maken middels grafieken. Dat heeft hij gedaan en dit is terug te lezen op het MFBfreaks forum: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=4698
(Je moet even weten dat David's 'nickname' vroeger 'Stoepie' was en zijn vinding om het laagkantelpunt te verbeteren heeft hij 'Stoep' genoemd. In MFB-land weet inmiddels iedereen wat je bedoeld als je 'Gestoepte' MFB's hebt)
Het resultaat is echt fantastisch. Omdat ik de boxen niet met hoog volume gebruik, kun je echt tot het uiterste gaan en ik heb David gevraagd te zoeken naar de ondergrens en het -3 dB punt ligt bij mij op 24 Hz.
Deze aanpasssing heet inmiddels 'Stoep+ aanpassing'. Het eindresultaat is magnifiek :shock:
Deze specs zijn dus echt gemeten en in de 'boxenwereld' zouden deze MFB's waarschijnlijk een specificatie krijgen van 18 of 19 Hz. Overigens heeft David het schakelbaar gemaakt dus als ik echt eens gek wil doen en keihard wil spelen, zet ik ze terug naar 30Hz maar ik denk niet dat dit vaak gebeuren zal ;)

Ik moet toegeven dat model 567 niet de kleinste box is maar als je met Hauptwerk gaat beginnen met 2 kanalen en je probeert dit model op de kop te tikken waarna je ze door David laat modificeren, dan durf ik te beweren dat je voor huiskamergebruik geen beter alternatief hebt, zeker niet qua investering. Je hebt dus ook geen aparte subwoofer meer nodig en dat is een enorm voordeel vind ik zelf. Het ligt aan de aanschafprijs die nogal kan verschillen maar voor rond de €300-€400 heb je ze inclusief al deze modificaties en ik heb zomaar het idee dat ze het langer volhouden dan een Adam of een Genelec en lager gaan ze zeker :lol:
Overigens kan David dezelfde truuk toepassen op model 544 en die gaat dan iets minder laag maar zeker nog lager dan andere dure monitors met het voordeel dat dit model goedkoper is aan te komen en kleiner in formaat is zodat het nog beter in het orgel te integreren valt.
Momenteel zitten we in een verbouwing maar in september hopen we weer op orde te zijn en dan mogen geïnteresseerden zeker langskomen om te luisteren en zelf te beoordelen.

Zo, best een aardig verhaal geworden maar ik wilde het jullie niet onthouden. Doe er je voordeel mee.

Groeten Christian
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com