Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dun geluid

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 aug 2013 17:38

Re: Dun geluid

Hello Evert -Jan
Er is niks met de computers aan de hand want die kunnen Freiberg makkelijk aan.Dat bedoel ik niet.Maar de power die je voelt omdat je ze allebei tegelijk speelt,is anders als veel volume wat je krijgt met veel speakers.Begrijp je wat ik bedoel?
Dat probleem wat ik met versterkers had heeft niks met die computers te maken.
Ik heb ook gezien als je te veel speakers gebruikt en het volume per speaker te laag staat dat dat ook niet goed is.
Een speaker moet een bepaalde volume bereiken om goed te klinken.
Klopt dat?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 17:57

Re: Dun geluid

Pedro

dan heb ik dat verkeerd begrepen.
pedro schreef:Een speaker moet een bepaalde volume bereiken om goed te klinken.
Klopt dat?

Ja, de speaker conussen hebben een bepaalde energie nodig om überhaupt in beweging te komen; verliezen die je zowiezo dan kwijt bent.
Zelf heb ik de volumeknop van de versterker altijd halverwege staan.

Kun jij een tekening maken hoe je nu e.e.a. opgesteld hebt? Het wordt steeds verwarrender: nu al 2 PC's met een mix van versterkers.
En misschien geven we je wel adviezen die helemaal geen resultaat zullen hebben omdat we jouw opstelling niet kennen.

Dus graag tekening (eventueel met pen/papier en dan scannen)

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 aug 2013 18:36

Re: Dun geluid

Evert--Jan
Dat zal ik eens doen maar ik moet dat allemaal nog eens van iemand hier leren hoe dat allemaal moet.Foto's per computer versturen,scannen enz. :(
Maar nu ga ik je nog een vraag stellen op een ander gedeelte van het Forum.
Pete

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 19:04

Re: Dun geluid

Vraag anders in jouw omgeving even om de tekening, die je dan nog wel even moet maken, te scannen en naar jouw je mailen (dus tekening opsturen per post(duif) naar die persoon en per email weer terug krijgen).

Dan denk ik dat het beter is dat we daarop nu gaan wachten met nieuwe antwoorden en tips geven totdat jij de tekening van je opstelling op het forum geplaatst heb.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 aug 2013 19:18

Re: Dun geluid

een foto gemaakt met je mobieltje is ook goed te versturen..

@Pete, heb je van alle speakers de polariteit ook al goed gecheckt??
bij zoveel speakers is een verwisseling ook heel snel gemaakt,

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 aug 2013 20:56

Re: Dun geluid

Hello,JanWim
Zelfs met een cellphone moet ik het nog leren hoe het allemaal moet met versturen enz. :roll:
Wat bedoel je met een(verwisseling snel gemaakt.)?
Ik heb allemaal torenspeakers 2 op mekaar.Meeste zijn van Energy. Staat goed bekent hier voor Hauptwerk volgens de paar mensen in de buurt die ook Hauptwerk hebben.
Hoe is het met de bouw van je niewe speeltafel.?
Vraag me wel af hoe dat gaat klinken.
Je gaat helemaal geen vrijstaande speakers gebruiken?
Zaterdag over de bier was maar gekheid.Ik heb al jaren geen druppel meer gedronken.
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 aug 2013 21:20

Re: Dun geluid

Hoi Pete

met de verwisseling van de polariteit bedoelde ik dat je misschien per ongeluk ergens de plus of de min verkeerd heb aan gesloten.

even checken of dat daad werkelijk alle + zijdes vanuit je versterker ook daad werkelijk op de + zijdes van je speakers zijn aangesloten.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 aug 2013 21:27

Re: Dun geluid

pedro schreef:Hello,JanWim
Zelfs met een cellphone moet ik het nog leren hoe het allemaal moet met versturen enz. :roll:
Wat bedoel je met een(verwisseling snel gemaakt.)?
Ik heb allemaal torenspeakers 2 op mekaar.Meeste zijn van Energy. Staat goed bekent hier voor Hauptwerk volgens de paar mensen in de buurt die ook Hauptwerk hebben.
Hoe is het met de bouw van je niewe speeltafel.?
Vraag me wel af hoe dat gaat klinken.
Je gaat helemaal geen vrijstaande speakers gebruiken?
Zaterdag over de bier was maar gekheid.Ik heb al jaren geen druppel meer gedronken.
Pete



Hoi Pete,

met de bouw van het orgel gaat het goed, heb nu alle speakers geplaatst, de computer ben ik aan het overzetten
de bekabeling netjes aan het bundelen/coderen.

voorlopig heb ik genoeg aan de nieuwe speakers 2x een stereopaar, en surround apart
op termijn wil ik nog wel achter mijn rug 2 zuilen bouwen met het zelfde principe , maar aangezien de speakers vrij prijzig zijn, word dat pas volgend jaar ;)

heb hier 3 kids rondlopen die toch ook wel wat kosten :)

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 aug 2013 23:31

Re: Dun geluid

Hi Jan Wim
Zal ik eens nakijken.Er kan er best eenje verkeerd zitten.Wist niet dat het problemen kon maken.
Dacht dat enkel het geluid niet goed er door komt als je er eenje verkeerd doet.
Heb het altijd wel goed in de gaten gehouden .
De draden met het schrift hou ik altijd voor de +
Bij ons staan er ook pijlen op.Welke directie het signaal moet gaan.Zijn ze bij jullie ook zo bijdehand? :lol: :lol:
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2013 06:26

Re: Dun geluid

pedro schreef:Hi Jan Wim
Zal ik eens nakijken.Er kan er best eenje verkeerd zitten.Wist niet dat het problemen kon maken.
Dacht dat enkel het geluid niet goed er door komt als je er eenje verkeerd doet.
Heb het altijd wel goed in de gaten gehouden .
De draden met het schrift hou ik altijd voor de +
Bij ons staan er ook pijlen op.Welke directie het signaal moet gaan.Zijn ze bij jullie ook zo bijdehand? :lol: :lol:
Pete



het geluid in phase of out phase klinkt inderdaad anders, maar of dit daad werkelijk bijdraagt aan jouw probleem weet ik niet.

maar het is het controleren waard.

op mijn nieuwe bekabeling (van de Hull) staan geen pijlen,wel is de ader vorm verschillend.
als er pijlen op staan is dit meestal voor de transport route van de versterker richting speaker, de pijlen moeten richting je speaker lopen,

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 aug 2013 11:03

Re: Dun geluid

Pedro, het aansluiten van iets op een pre-out heeft geen enkele invloed op die versterker. Aan de pre-out wordt alleen een spanning afgeleverd, en totaal geen vermogen .....!!

Aan jouw opmerkingen te horen, heb je laten we zeggen weinig kennis van de onderliggende techniek van geluidsweergave; ik vind het dan toch wel moedig dat je zoveel speakers in een kleine ruimte weet te proppen. Ik kom zo lezende al aan minstens 28 speakers.....

Misschien moet je Chris Leo op het HW forum eens consulteren:

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... leo#p72883

Hij is toch wel DE goeroe op multispeakergebied ( ruim 80 stuks).

En probeer wat analytischer te denken en handelen; zoals Evert-Jan ook al aangeeft, pinpointen WAAR het probleem zich voordoet, en NIET zomaar in het wilde weg speakers gaan loskoppelen etc.

HG

Geert

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 06 aug 2013 19:01

Re: Dun geluid

Ja,Geert met die meneer moet ik zeker eens praten. ;)
Die fotos van die draden,ja zo ziet het er bij mij ook wel eens uit.
Ben je naar hem toe geweest om die fotos te nemen? :lol:
Ben het met je eens dat ik niet veel van al die elektronika afweet.
Daarom moet ik het beste er maar van zien te maken.
Weet enkel in het algemeen er wat er vanaf.
En dan ga ik natuurlijk vragen doen die jouw dom voorkomen. :cry:
Ik heb in totaal 40 torenspeakers,2 op mekaar ,de helft tegen de achtermuur en de andere helft naast de speeltafel links en rechts.
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 aug 2013 19:42

Re: Dun geluid

Pedro, en dan nu de Hamvraag: die 40 speakers, hebben die ook 40 fysieke audio outputs uit jouw ik neem aan meerdere audio devices? En hoeveel audiokanalen heb ke dancaangemaakt in HW, en hoe doe je de verdeling daarover?

Hg

Geert

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 06 aug 2013 21:02

Re: Dun geluid

Hello Geert
Zal ik je even vertellen:
Ik heb nu 2 computers,met ieder een Echo Audio 12 kaart,dus dat is 6 stereos per computer.Van die 6 gebruik ik er 5 om al de orgel stemmen over te verdeelen en die eene die dan over is, voor al de Surround stemmen.Dus voor die 5 kanaalen gebruik ik dan 10 speakers.De 10 die dan over zijn ( want ik gebruik er 20 per computer) die worden allemaal bedient door die eene surround stereo.Die 2 surround kanaalen gaan naar een paar Mcintosh Cr12 apperaaten die van 1 x stereo ingang
meerdere uitgangen maakt die naar de versterkers toe gaan.
Voor de andere computer is het hetzelfde verhaal.
Het versterker vehaal weet je al.
De sub die krijgt het zelfde signaal als de eerste stereo waar al de 16vt-ers doorheen gaan.
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 aug 2013 21:53

Re: Dun geluid

Hoi Pete

Ik begrijp niet waarom je zoveel boxen gebruikt. Op dit forum en op het Engelstalige forum zijn al veel discussies hierover gevoerd m.b.t. Het verdelen van vele stemmen over vele boxen. Het heeft ongetwijfeld veel voordelen omdat iedere box het zoveel makkelijker krijgt maar ook veel nadelen, zoals hoge stroomrekeningen, erg breed ( te !) stereo image. Onderlinge beïnvloeding en resonanties van de luidsprekers en dan hebben we het nog maar niet over de hoge kosten van de aanschaf van zoveel boxen en versterkers. Ook is het de vraag of zoveel power wel tot zijn recht komt in de relatief kleine ruimtes waarin wij doorgaans spelen? Voor dry sets waarbij het stereo beeld toch al kunstmatig is verkregen kan het wel enige voordelen bieden maar bij wetsets en dan heb ik het met name over surround ben ik van mening dat je op deze manier er meer afbreuk aan doet dan dat je er voordeel aan hebt. Zelfs Martin Dyde heb ik in een topic (weet zo snel niet welk) zijn twijfels zien uiten over het nut van meerdere front boxen in een surround opstelling. Je moet surround zien net als navigatie apparatuur. Met een gering aantal satellieten kan je doormiddel van metingen precies je locatie op aarde bepalen.
Met 4 surround hoxen werkt dat net zo, door 4 exacte punten weet je precies waar je je bevindt in de kerk. Dit geeft de meest accurate reproductie van de opgenomen ruimte. Met een heel arsenaal aan front boxen kan je dat nooit bereiken.
Ik zelf investeer liever in kwaliteit dan in kwantiteit. Maar goed dat is mijn mening en ik besef dat ik weer een beetje een open deur intrap op dit forum.

Groet Jan

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 06 aug 2013 23:56

Re: Dun geluid

Hello Jan
Ben het wel een beetje met je eens.
Maar ik kan de volume van die surround speakers wel regelen,want bij het eene orgel klinkt wat meer surruond beter als bij een ander orgel.
En en de vele speakers maaken het geluid wel vol en je krijgt niet het gevoel dat het uit een paar speakers komt.
Maar het geluid kan ook te dik worden ,dan is het ook niet mooie meer.
Het is wel zo dat de electriciteit hier lang niet kost wat het bij jullie kost.
Het grootste naadeel is dat de speakers misschien niet hard genoeg staan .Dan straalt het er niet goed uit.Daar ben ik Zaterdag achter gekomen toen ik alles uit mekaar had gehaald,want mijn versterkers moest ik allemaal verzetten,dus ik had al de draden er overal afgedaan.
Ik had geen tijd meer om alles weer in mekaar te zetten,heb ik maar 8 speakers aangesloten.
Dat klonk ook wel goed. :P
Maar het klinkt toch niet zo gedragen als die vele speakers.
Pete
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com