Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Usb streaming

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 jul 2013 10:32

Usb streaming

http://www.hifi.nl/artikel/20824/Stream ... -Play.html
Ik las dit artikel op Hifi.nl. In hoeverre heeft dit ook betrekking op de Usb interfaces die wij gebruiken i.v.m. Jitter vorming. Is firewire dan een betere keus?

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 31 jul 2013 13:43

Re: Usb streaming

Theoretisch kun je dezelfde problemen hebben, tenminste als de aangeduide problemen ook echt problemen zijn. (in high end land luistert men nogal eens met de ogen :lol: )
USB2 haalt theoretisch een snelheid van 480 Mbit/sec en USB3 een snelheid van 4,8Gbit/sec.
Firewire 400 doet 400Mbit/sec.
Hoewel USB 2.0 in theorie een hogere snelheid haalt dan FireWire 400, is FireWire in de praktijk toch sneller. Dat komt doordat USB 2.0 in de praktijk slechts snelheden haalt tot 30MB/s (240Mbit/s). Firewire 400 haalt bijna de theoretische snelheid van 400Mbit/s, oftewel dus bijna 50MB/s.

Jitter is onregelmatigheid in de tijdbasis van een digitaal signaal, of het storende signaal dat hierdoor wordt veroorzaakt. Theoretisch is het zo dat naarmate de snelheid omhoog gaat, het risico op onregelmatigheid in de tijdbasis kleiner is.

Ik denk dat de invloed van de keuze USB of Firewire klein is ten opzichte van andere zaken, denk aan AD/DA converters, drivers, software (Windows / Hauptwerk /Reaper en wat dies meer zij) enz.

(deels met dank aan Wikipedia :idea: )

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jul 2013 15:38

Re: Usb streaming

Jan,

Waar haal jij die wijsheid vandaan dat datastromen met een hogere bitsnelheid minder last zouden hebben van clockjitter?? Ik heb het kennelijk verkeerd geleerd!

Een niet genoemd voordeel van Firewire is nog, dat het doorgaans niet geshared wordt met andere periferie-apparaten zoals muis, kb, dongle, etc etc.

Maar we zien nu een ontwikkeling, dat de meeste fabrikanten overgaan op dual- protocol, dus Firewire PLUS USB, om uiteindelijk natuurlijk de firewire te gaan verlaten, nu we USB3.0 hebben.

Ook zie je, dat zelfs Apple al geen laptops meer maakt met Firewire.

Moeilijk advies als je nu nog gaat beginnen, nmm.

Als je met een PC blijft werken, Mac of Windows, kun je rustig nog Firewire doen, lijkt mij, want zelfs als het MB het niet meer zou gaan ondersteunen kan je nog altijd een insteekmodule kopen.

Maar voor optimale flexibiliteit, en dat je zo af en toe eens de laptop voor geluid wilt gebruiken, lijkt USB de betere oplossing, maar dan wel 1 van de nieuwste Audio Interfaces, omdat er ook veel minder goede USB audio interfaces zijn gemaakt in het verleden, toen Firewire toch meer de professionele standaard was.

Wat ben ik toch weer uitgebreid bezig, valt me op! Sorry!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 jul 2013 16:18

Re: Usb streaming

Hoi Geert

Op het gebied van Jitter wordt ik niet gehinderd door veel kennis van zaken ;) ;) Ik las het alleen in dat artikel dus vroeg ik mij af of het ook betrekking heeft op onze hobby. Andere Jan heeft daar duidelijk meer verstand van dan ik.
Ik begrijp wel dat Jitter toch wel degradatie van geluid op kan leveren. Mijn RME geluids kaart heeft m.b.t. jitter bepaalde circuits aan boord die dat kunnen elimineren en dat zal wel niet zonder reden zijn.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jul 2013 17:50

Re: Usb streaming

Ja, Jan, dat heeft alles te maken met de sophisticated schakelingen die de clock-extractie doen; dus uit het datasignaal de klok trachten te recoveren.

Dit is in de professionele lange-afstand transmissietechniek waar ik nogal in gezeten heb zeg maar, een belangrijk onderwerp. Het heeft ook veel te maken met de manier van coderen, dwz het ruwe datasignaal ( nullen en enen) door een tabel heen halen, waardoor databytes onstaan die optimaal door een transmissiemedium ( de ether, glas, coax) kunnen wroden getransporteerd en waaruit anderzijds gemakkelijk de klok weer uit tevoorschijn gehaald kan worden.

Bij dat soort coderingen zorgt men er oa voor, dat er nooit teveel nullen of enen achter elkaar worden uitgezonden, en dat het spectrum van het datasignaal ( dus de afzonderlijke frekwentie-komponenten) er zo glad mogelijk komt uit tezien.

maar ik draaf wat door.

HG

Geert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jul 2013 18:43

Re: Usb streaming

Geert schreef:maar ik draaf wat door.
Inderdaad Geert, alleen de eerste alinea is relevant voor ons; de rest gaat velen boven de pet.

Wat is jitter?
Digitale signalen zijn bijna altijd gereleateerd een bepaalde klok. Dat is een elektronisch circuit dat met een bepaalde regelmaat "tikt", een signaal afgeeft. En jitter is het verschijnsel dat digitale signalen niet precies op de ideale tijd van die klok van toestand veranderen (van 0 naar 1 of van 1 naar 0 gaan). Zolang het om uitsluitend digitale signalen gaat is dat meestal niet zo'n probleem zolang bepaalde grenzen niet overschreden worden, maar bij een Analoog/Digitaal of een Digitaal/Analoog omzetter vertaalt jitter zich in een bijgeluid dat niet in het muzieksignaal thuishoort. Achteraf is er dan niets meer te doen aan deze invloed.

Loosman schreef:Mijn RME geluids kaart heeft m.b.t. jitter bepaalde circuits aan boord die dat kunnen elimineren en dat zal wel niet zonder reden zijn.

Er zijn meer prof. geluidskaarten die zo'n clocksignaal uit de WAV files halen voor intern gebruik. Een zgn PLL schakeling haalt de clock uit het binnenkomende signaal. De RME is voor zo'n circuit dus niet uniek. Ook een audio CD speler heeft zoiets.
De RME heeft aan haar versie van de PLL een speciale webpagina aan gewijd: http://www.rme-audio.de/en_support_techinfo.php?page=content/support/en_support_techinfo_steadyclock.
De Safire geluidskaart heeft 2 soorten PLL's: de gewone en de JETPLL (een betere versie met minder jitter). De mate van kwaliteit van zo'n PLL schakeling bepaalt dus hoeveel jitter er ontstaat. Jitter wordt aangegeven in nano- of picoseconde.

En jitter kun je wel horen in het audiospectrum maar zoals andere Jan schreef wordt het probleem ook vaak zwaar overdreven door te luisteren met meetapparatuur (je ogen dus).
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jul 2013 19:32

Re: Usb streaming

helemaal mee eens hoor, Evert-Jan.

Alleen geven demetertjes eea net iets objektiever aan, terwijl het horen erg persoonlijk is.

Goed uitgelegd, de jitter...

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com