Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

audio probleem

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 18 aug 2013 14:23

audio probleem

beste hauptwerkers

ik heb gister een geweldige orgelnist bij mij thuis gehad en die heeft even mijn orgel uitgeprobeerd.
met name van het sample set utrecht die ik nu tot beschikking heb
en werkelijk ik stond versteld wat een geweldig geluid er uit het instrument kwam ;)
hij speelde eerst met wat rustige stemmen en dat ging supper.
heb het sample set op 24 bit ingeladen en de polyphony staat op 2016, trim db -10

na het rustige orgel spel ging hij helemaal los en gooide alles open. toen viel mij gelijk op dat hij begon te stotteren
het valt mij op dat de polyphony gelijk in het geel gaat lopen als je snel begint te spelen. waar kan dat aan liggen. :(

iemand een idee.

mvg hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 18 aug 2013 14:57

Re: audio probleem

Dat heeft vooral te maken met de nagalm (akoestiek) in de samples. Indien je een toets indrukt zal een pijp worden afgespeeld en bij het loslaten zal de toon uitsterven en dit kan een tijdje duren en is afhankelijk van de lengte van de nagalm. Speel je daarna nog eens meerdere toetsen en meerdere registers dan zal dan meteen effect hebben op de polyfonie. Dus als je snel speelt moeten de pijpen worden gespeeld die door de toetsen zijn aangeraakt, maar ook nog de pijpen die nog "nagalmen" van de vorige toetsen. Hopelijk wordt het hierdoor iets duidelijker. Het aantal pijpen dat tegelijkertijd door Hauptwerk kan worden afgespeeld is een maat voor de polyfonie.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 aug 2013 15:43

Re: audio probleem

Hendrik

Ik weet niet wat voor processor je hebt, maar ik kan me herinneren dat het wel een moderne en krachtige was (i7 type ....?).

Open in HW het Audio/Midi/Performance scherm (via menu View)
Zet alle registers en koppels van het Domkerk-orgel open.

Je kunt nu de polyfonie "afregelen" door "te keer te gaan op je orgel" zoals je gastorganist deed en gelijktijdig op het Audio/Midi/Performance view scherm te kijken. De CPU en polyfonie mogen niet in het rood komen. Kom te CPU in het rood, dan moet de polyfonie terug. Komt de polyfonie in het rood, dan moet de CPU omhoog.
Je moet dus een balans zien te vinden zodat de CPU en polyfonie net niet in het rood komen.

En als je een i7 hebt, kan de polyfonie rustig naar 3000 of meer (maar wel testen en luisteren of het geluid ook gaat hikken/stotteren)

Verder mag het audio ook niet in het rood komen. Dit kun je event. terugzetten door de -10dB setting lager te zetten.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 23 aug 2013 08:33

Re: audio probleem

ik heb nu de pedaal tonen door de subwoofer gestuurd en dat werkt want de polefony en de cpu blijven nu mooi stabiel :)
alleen klinkt het niet mooi? alle tonen die ik bespeel van het pedaal zijn nu dof ook de bazuin komt niet meer tot zijn recht wat doe ik nu verkeerd kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik de pedaal tonen moet aansturen om het wel mooi en zuiver te laten klinken.

heb nu de de tonen van het pedaal op lijn 5 van de geluidskaart gezet daar zit dan mijn sub op aangesloten.
het hooftwerk en rugwerk lopen door mijn 4 mfb speakers en dat klinkt supper :)

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 aug 2013 08:48

Re: audio probleem

Hendrik, das logisch natuurlijk, als je alles van het pedaal door je sub stuurt, haalt het laagdoorlaatfilter in je sub alles boven zeg maar 200 Hz weg. Dus dan houd je alleen het echte laag over.

De sub is bedoeld als aanvulling, en daar moet je dus nooit binnen HW een register naartoe dirigeren, maar je kunt in de mixer van je audio device een mixdown maken van alle 4 de MFB-kanalen, en DAT dan naar je sub sturen.

Maar eerlijk gezegd voegt het zeer weinig beleving toe, omdat jouw MFB,s al een keigoede basweergave hebben.
Een sub komt meer in zicht, als je main speakers slecht zijn in hun laagweergave.

OVerigens heb ik sinds gisteravond ook een setje 544,s hier staan, reuze benieuwd.

Voor het polyfonie-probleem, maakt het NIETS UIT WAAR het geluid door jou naartoe gestuurd wordt; de processor moet immers nogsteeds dezelfde hoeveelheid tonen zien te verwerken.

Voor de polyfonie-aanpak verwijs ik naar hetgeen Evert-Jan in dit thread heeft geschreven.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 23 aug 2013 13:13

Re: audio probleem

Een (professionele) organist krijgt ook met gemak de 1e generatie i7 plat hoor. Ik heb zojuist een bevriende prof organist die ook HW bezit en een i7-950 als tip gegeven om bij sets als Utrecht en Rotterdam een vol werk in te programmeren in de laatste preset die standaard bij HW wordt ingeschakeld en daar dus alle zachte stemmen zoals Viola's, Holpijpen, Baarpijpen, Roerfluiten, Dulciaan etc. weg te laten omdat die niet meer hoorbaar zijn maar toch door de processor verwerkt moeten worden. Het is sowieso aan te bevelen om zodra je prestantenfamilie gaat aanspreken, de fluiten weg te doen. Zeker bij 2 of 4 kanaals systemen krijg je dan een veel transparanter beeld. Je kan je zelfs afvragen of bij een vol Utrecht überhaupt het Zwelwerk gebruikt moet worden...ik zou geloof ik alleen de Carillion en eventueel Trompet hiervan gebruiken. Luister maar eens naar het verschil door echt alles open te zetten en dit in te programmeren in preset 9 en preset 10 inprogrammeren zoals ik zojuist aangeef. Het resultaat is veel meer open en je processor kan het ook makkelijker aan.

Overigens ben ik het met Geert eens hoor, wat moet je nou met een Sub als je al MFB544 hebt. Persoonlijk zou ik die verkopen en van de opbrengst nog set 544 op de kop zien te tikken ;)

Succes!
Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 aug 2013 14:01

Re: audio probleem

Bedankt, Cristiaan, voor je aanvulling! Ik ben dus absoluut geen organist zoal je weet, maar door veel luisteren heb ik eveneens vastgesteld, welke stemmen ik wel en niet in een opbouwende reeks plenums stop.
Dat scheelt naast meer transparantie idd ook stukken in je polyfonie.

Die grote kasten die jij in Hoornaar had staan, is dat de beroemde 545?? Die lijken mij toch wel ERG fraai! Wat een gebulder kwam daar uit......

HG

Geert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 23 aug 2013 17:15

Re: audio probleem

klopt helemaal de 544 heeft een geweldige bass weergave alles trilt hier als ik de bazuin open gooi.
heb de sub geplaatst omdat ik van onderen in de kast de subb miste de speakers staan bij mij op oor hoogte dus vandaar. wat ik me eigenlijk ook af vroeg waarom mensen zo veel speakers plaatsen als je 4 mfb of 6 mfb speakers hebt heb je tog meer dan genoeg of zie ik dat verkeerd ;)

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 aug 2013 23:22

Re: audio probleem

Hendrik, tis wellicht een btje technisch verhaal, maar als je bij en echt pijporgel twee 8 voets stemmen gebruikt, bv een bourtdon 8 en een salicional 8", dan krijg je dus ook twee geluidsgolven. Deze golven gaan zich vermengen op weg naar je oor.

Als je die 2 registers uit aparte luidsprekers laat komen, heb je uiteraard ongeveer hetzelfde resultaat. Akoestische menging.

Als je die twee geluiden eerst electrisch bij elkaar optelt, wat dus gebeurt als je ze aan een gemeenscshappelijk audiokanaal en luidspreker toewijst, krijg je al direkt als akoestische output een vermenging van die twee signalen.
Dit klinkt minder echt dan het volkomen transparante geluidsfront dat al die pijpen gezamenlijk produceren.

Theoretisch zou je dus voor elke pijp en luidspreker willen hebben. Dus al gauw een paar duizend stuks......

In de praktijk blijkt het ook erg goed te werken, als je in HW gebruik maakt van een zgn verdeel-algorithme, dus een soort formule die HW gebruikt, om zoveel mogelijk de op dat moment gespeelde tonen min of meer toevallig te3 verdelen tussen alle beschikbare audiokanalen ( luidsprekers dus).

wat NIEt wil zeggen, dat je met een paar heel precies opgestelde stereo speakers, waarbij je zelf in de zgn "sweet spot" zit, dus op het punt waar die twee geluidsbronnen bij elkaar komen, ook een heel bevredigende weergave verkrijgt.

Bijkomend voordeel van multichannel audio is natuurlijk, dat het nogal snel toenemende geluidsvolume van een forte registratie, nu verdeeld wordt over meer luidsprekers, zodat een en ander beter en meer vervormingsvrij aafgestraald kan worden, omdat deindividuele luidsprekers minder belast worden.

In jouw sitatie staan de speakers idd wat hoog, maar ik ben persoonlijk vanmening, dat jij het meest gebaat bent met ene stel ( evt kleinere) surroundspeakers, die je dus ergens achter je moet plaatsen, waardoor het totale geluidsveld vee levenwichtiger wordt en de hoge plaatsing van je huidige speakers minder opvalt.

Wel is het zo, dat de basweergave van een luidspreker minder wordt, hoe hoger je hem zet.

HG

Geert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 24 aug 2013 12:17

Re: audio probleem

ow zo denk dat ik nog twee setjes 544 mfb aanschaf en dan de pedaal tonen appart door een kanaal laat lopen het valt me op als ik alles door 4 speakers verdeel dat dan bij het volle het geluid vervormt en de de polyfone op loopt.
als ik de tonen van het pedaal door de subwoofer stuur heb ik nergens last van en dat gebeurd er ook weinig met mijn polyfone die blijft mooi stabiel op 3500
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 aug 2013 16:54

Re: audio probleem

Hendrik, hier klopt iets totaal niet. Maar ga lekker door met experimenteren, daar leer je het meest van.

Ik kan altijd nog eens een keertje langskomen hoor!

Hg

Geert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 24 aug 2013 18:18

Re: audio probleem

bedankt geert maar zit er voorlopig niet in want heb late diensten stuur je nog wel een pb
gr
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 aug 2013 22:44

Re: audio probleem

Hoi Hendrik

Ik snap er ook niets van. Hoe kan je bij de ene configuratie wel last hebben van oplopende polyfonie en de andere niet. De polyfonie is in beide configuraties hetzelfde alleen is de verdeling over de speakers anders verdeelt. Voor de computer belasting zou het niet zoveel uit moeten maken, lijkt mij?
Ik hoop dat Geert als hij je bezoekt de oplossing vindt.

Groet Jan

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 26 aug 2013 12:07

Re: audio probleem

denk zelf dat het aan het geheugen ligt in de pc.

ik heb er 32 gb in zitten maar heb het volledige sample op 20 tot 32 bit in geladen en hou dan nog 2gb ruimte over. denk dat dat het probleem is.

trouwens zat ik nog met een vraagje?

heb een ssd schijf van 128gb in mijn computer zitten dat heb ik gedaan om de samples sneller in te laden. maar op een of andere manier laden mijn samples traag in vind ik zelf de samples staan bij mij op de D schijf die is 1000gb sata3.
wat moet ik aan geven in hauptwerk om mijn samples wel sneller in te kunnen laden? weet iemand dat misschien

mvg hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 aug 2013 13:06

Re: audio probleem

Ok, Hendrik.

Als je perse van die grote orgels wilt spelen, lijkt het mij zinvol om niet verder te gaan dan 20 bit/s. Het verschil tussen 20 en 24 bit/s is veel minder hoorbaar ( bijna niet in de meeste situaties) dan tussen 16 en 20 bit/s.

En zelfs met 16 bit/s klinkt HW prima.

dat je geheugen bijna vol zit, heeft op zich weinig problemen, maar volle registraties met 24 bit/s spelen das toch vragen om moeilijkheden.

Als je dat echt wilt, moet je de zwaarste PC neerzetten die verkrijgbaar is, en kijk dan eens naar je stroomverbruik......je hebt dan echt ook nog een Airco nodig om het hoofd koel te houden.

Wel is het zinvol om meer audiokanalen te gebruiken, om al dat geweld een beetje te spreiden. Houden de buren ook van orgelmuziek??

Het verdelen van de HW-files over een SDD en HD, is op dit forum toch al uitgebreid besproken?? Kijk daar dan evenvoor meer uitgebreide info.

In het kort:

1. Draai de HW installation file opnieuw, en kies dan voor de Custom option. HW probeert dan de geinstalleerde files naar de nieuw op te geven lokaties te verhuizen.
Maar er wordt wel geadviseerd, om een backup te maken........

2. Er zijn drie groepen files:
a. User Data. Op HD.
b. Sample sets and Components. Op HD ( veel ruimte nodig).
c. Internal Working Data. De zgn Data Cache. Dit moet op een SSD.

Je zou voorafgaand aan deze Custom her-installatie, eerst op de betreffende doelschijven alvast mappen kunnen maken. dan kan je dar naartoe verwijzen.

Voor meer details verwijs ik dus naar de items hier op het forum.

HG

Geert

Je

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 27 aug 2013 00:09

Re: audio probleem

oke geert bedankt voor je info ;)

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com