Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke subwoofer

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 11 apr 2011 07:41

Welke subwoofer

Dag allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met het samenstellen van een eenvoudig Hauptwerk set. Ik ga draaien met Hauptwerk basic. Voorlopig wil ik de boekenplank speakers (B en W) in mijn studeerkamer gebruiken. Mijn vraag is nu: welke subwoofer is geschikt? Wat moet het bereik zijn van zo'n subwoofer? Peter Murre adviseerde mij een subwoofer vanaf 20 hz. Een andere vriend zei weer dat dit niet nodig was. Wat zijn jullie ervaringen? En wat is een redelijke subwoofer? Ik heb bijvoorbeeld deze gezien:http://www.correct.nl/artikel.php?DIVISIE=special&KLASSE=2&KLASSEOMS=Hi-Fi&SOORTOMS=Subwoofer+Actief&VOORRAADSOORT=A&SOORT=9614&ARTNR=414781

H gr

Chiel Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 apr 2011 10:49

Re: Welke subwoofer

Tot hoe laag gaan je boekenplank speakers? Als die in de buurt van de 40Hz komen, is de kans groot dat je een subwoofer helemaal niet nodig hebt. In dat geval zou ik het eerst zonder proberen. Mis je hem, dan kun je er altijd nog een kopen.

Hoe laag een subwoofer moet gaan, hangt af van je eigen wensen. Wil je een 32-voetsregister goed kunnen 'horen'? Dan heb je 16 of minimaal 20 Hz nodig. Maar over het nut daarvan in een huiskamer, zijn de meningen inderdaad verdeeld. Wat mij betreft is 30-40 Hz ook voldoende. 16-voets registers zijn dan goed te horen.

In het kort: altijd op je eigen oren afgaan!
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 11 apr 2011 11:53

Re: Welke subwoofer

Hallo Chiel Jan,

Een goede subwoofer is een must, vind ik.
Een gewone 16 voet gaat tot 32 Hz (laat staan een 32 voet: 16 Hz) en die moet goed weergegeven worden.
De sub in jouw link heeft als ondergrens 33 Hz, en dat vind ik persoonlijk geen goede investering.

Ik lees in een ander topic de mening van Kees Hoekman:
Ik heb een Subwoofer van Magnat, de Monitor Supreme 301A, anderhalfjaar terug bij Conrad voor 200,- Nu bij Eshop.nl voor maar 185,-, (..)
Het is een budget opstelling, maar ik heb wel een super geluid, temeer daar die sub tot 16hz gaat!

Daar kun je iets mee, denk ik.

HG,
Anton

PS. Mocht je nog eens in Zeeland komen en je wilt je orienteren; kom gerust langs.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 11 apr 2011 18:21

Re: Welke subwoofer

je zou er achter moeten komen welke frequenties de B&W speakers weer kunnen geven. En hoe ze gefilterd zijn. Meestal worden er vrij eenvoudige passieve filters gebruikt met een spoel en condensator. Als je de waarde op de spoel kunt achterhalen dan kun je uitrekenen welke frequenties hij doorlaat. Meestal filtert hij alleen naar boven af en niet naar onder. Dus zou je het beste aan het B&W filter een extra filtering moeten toevoegen die naar onder toe het signaal filtert op b.v. 200 Hz (afhankelijk van het bereik van je speaker) Probeer dan flank steilheid van minimaal 8 db per octaaf toe te passen. Als je speaker een onderbereik heeft van 70 Hz dan komt dat mooi uit. Vervolgens je woofer hierop aan laten sluiten. Als die naar boven af filtert met 8 db. per octaaf en je stelt hem in op 150 Hz dan overlapt hij niet teveel. Dit laatste kun je ook wel op het gehoor doen. Als er teveel overlap is, wat ook vaak veroorzaakt wordt door een te flauwe flanksteilheid van b.v. 4 db per octaaf en of een niet zuivere filtering dan wil de woofer van de gewone speaker nog wel eens gaan resoneren op de sub. In dat geval kan het helpen om de fase te veranderen van de sub( plus en min omdraaien )

Het meest ideale is een volledig actief filter waar je 4 kantelfrequenties traploos op kunt instellen.
Daarmee kun je je B&W speakers mooi afregelen.
Voorbeeld1 minder dan 100 euro: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-8139-dap-acx-34-actieve-cross-over-2-weg-stereo-3-weg-mono.aspx

Voorbeeld 2 rond de 250 euro (is wel de mooiste kan ook een subwoofer op) : http://www.behringer.com/EN/images/lightboxphotos/CX3400_P0100_FrontTop_XXL.jpg

Ik zou aanraden om eens goed op internet rond te neuzen via een paar zoektermen rond dit onderwerp. Het hoeft namelijk echt niet duur te zijn om toch een goed geluid voor elkaar te krijgen. Ik kocht vroeger veel van dit soort spul bij conrad.nl. Ik weet niet of ze er nu nog veel mee doen maar je zou eens kunnen kijken. In iedergeval is een juiste en kwalitatief goede filtering het meest belangrijke van een speaker. Als je een speaker een signaal geeft waar hij niet mee uit de voeten kan zal elke speaker gaan vervormen. Terwijl je met een goede filtering zelfs uit een goedkoop speakertje nog best redelijk geluid kunt krijgen. Succes in ieder geval!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 apr 2011 00:13

Re: Welke subwoofer

Chiel-Jan,

Ik heb een Magnat Monitor Supreme 301A, destijds 200 bij Conrad, nu bij Eshop 185, deze gaat tot 16hz, is de C-groot 32. Hieraan een tweetal Magnat Monitor Supreme 200(ook via Eshop 131 inclusief bezorgkosten), alles gevoed door een oude versterker, die echter wel tot 10hz gaat. De versterker voedt de subwoofer, deze split het zaakje op ca. 100hz. Ik heb een machtig geluid, ben zeer tevreden en de glazen in de kast ook, want die zingen soms luidkeels mee van enthousiasme!
Zonder gekheid, ik heb ook voor budged (moeten) gekozen. Heb op die Magnat boxen ook nog es 5jr garantie.
Wat wil je nog meer?!
Je mag komen luisteren wanneer je wilt, kun je zelf je mening vormen en vraag anders Peter en Anthon maar.

Je komt wellicht uit Alblasserdam....? Is een snapje om te rijden. Ca. 50 minuten.

Groet,
Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2011 21:39

Re: Welke subwoofer

Hallo Chiel Jan,

op een sub moet je niet bezuinigen, op geen enkele speaker trouwens, goedkoop is duurkoop
met je bestaande set kan je om te starten uit de voeten

spaar dan door tot je een sub koopt of zelf bouwt zie mijn andere bijdrage bij zelfbouw speakers
een sub moet minimaal de 20 hz bereiken, de verhalen dat je een 20hz alleen maar nodig hebt bij een 32 voet is onzin

een 16 voet groot heeft wel degelijk de informatie bij zich dat, een sub onder de 30hz uitzakt richting de 24
mits deze uiteraard geladen is in 24 bit.
de bijdrage van een 20hz is een must voor de totaal beleving zoals deze is verwerkt in de sample.

en Alblasserdam en Zwijndrecht is goed te doen 15 min.

kan je een indruk krijgen wat speakers doen

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 apr 2011 18:10

Re: Welke subwoofer

Hey Jan Wim,

Bedankt voor je advies. Ik ga eerst maar eens beginnen met mijn bestaande speakers.

H gr

CJ

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com