Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat kost een goede koptelefoon

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 24 sep 2013 08:12

Wat kost een goede koptelefoon

Wat kost een goede koptelefoon?
Wie kan wat aanraden?
Graag met vermelding van een prijsindicatie.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 sep 2013 08:37

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Hallo Tammo,

Dat is een lastige, net zoals bij pijporgels & audioboxen zijn in dit geval jouw oren bepalend.
Ik heb in een audiospeciaalzaak koptelefoons op mijn oren gehad varieerend in prijs van 50 tot 1500 euro.
Waarbij ik beslist moet opmerken dat duurder niet per se beter klinkt. Ik heb ze beluisterd zonder de prijs te zien.
Mijn keuze is uiteindelijk een koptelefoon van ca. 200 euro geworden, puur gebaseerd op geluidsweergave.

Ik zou je hetzelfde willen adviseren, ga naar een speciaalzaak waar ze een behoorlijk aantal merken koptelefoons hebben, neem een CD mee die je goed kent en ga luisteren!!
Blijkt dat je oren een hele dure smaakl hebben kan je altijd nog kiezen voor goedkoper of sparen ;) .

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 sep 2013 12:29

Re: Wat kost een goede koptelefoon

In de orgelwereld springen er 2 stuks uit.

AKG K701 is een open versie.

AKG K550 dit is een nieuwere ontwikkeling en is geheel gesloten.

Volgens de kenners is de K 701 toch nog net ietsje transparanter.

Zelf heb ik tot volle tevredenheid de k 550 omdat mijn gehoorsituatie wat meer bas vereist en daar is de gesloten versie weer beter in.

Vergeleken met de Sennheiser verbleekt de laatste, hoewel niet helemaal eerlijk want iets geodkopere vesie, nl de HD 595.

Prijzen ontlopen elkaar niet veel, in de range tussen E 180 en E 200,-

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 24 sep 2013 12:50

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Ik heb jaren geleden, bij de aankoop van mijn eerste Johannesorgel, een Sony Dynamic stereo koptelefoon MDR-CD999 for digital gekocht.
Ik heb geen idee of de nieuwe generatie koptelefoons veel beter zijn.

HG

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 sep 2013 15:57

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Ik heb een Sennheiser HD 595 en gebruik hem naar volle tevredenheid. In 2009 gaf die voor mij een betere laag weergave dan de toen gebruikelijke AKG K601.
Met name met Utrecht is hij vaak in gebruik. Prachtig, al die details die je hoort met kleine registraties.
Welkom in Gouda Tammo, om hem te proberen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 24 sep 2013 16:06

Re: Wat kost een goede koptelefoon

GerrGouw schreef:Ik heb een Sennheiser HD 595 en gebruik hem naar volle tevredenheid. In 2009 gaf die voor mij een betere laag weergave dan de toen gebruikelijke AKG K601.
Met name met Utrecht is hij vaak in gebruik. Prachtig, al die details die je hoort met kleine registraties.
Welkom in Gouda Tammo, om hem te proberen.



Ik heb zojuist op Mp een AKG K550 voor een heel nette prijs gekocht .
Geert is er heel positief over en dat zegt wat. Daarnaast veel positieve beoordelingen gelezen. Nog geen jaar oud en moet er als nieuw uitzien en zijn . Maar ook Sennheiser schijnt top te zijn.
Maar als ik in de buurt kom, dan kom ik beslist eens langs.
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 sep 2013 23:10

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Helemaal mee eens hoor, Gerrit; ik gebruik mijn HD595 ook nog regelmatig.

De AKG 550 mag je ook niet vergelijken., omdat het een dichte uitvoering is, en die doen sowieso meer laag.
Dit ging tot voor kort vaak ten koste van de transparantie, maar dat hebben ze bij AKG aardig getackeld.

Bij mij is het probleem, dat ik wat gehoorverlies heb ( teveel koptelefoon???), en daardoor bij vol spel de uitstuurgrens van de 595 bereik, wat gepaard gaat met mechanisch aanlopen van het membraan, wat een zeer hinderlijke geluidservaring geeft.

De AKG is veel verder uitstuurbaar, waardoor bij orgel met name het laag profiteert.


HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 25 sep 2013 07:03

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Geert schreef:Helemaal mee eens hoor, Gerrit; ik gebruik mijn HD595 ook nog regelmatig.

De AKG 550 mag je ook niet vergelijken., omdat het een dichte uitvoering is, en die doen sowieso meer laag.
Dit ging tot voor kort vaak ten koste van de transparantie, maar dat hebben ze bij AKG aardig getackeld.

Bij mij is het probleem, dat ik wat gehoorverlies heb ( teveel koptelefoon???), en daardoor bij vol spel de uitstuurgrens van de 595 bereik, wat gepaard gaat met mechanisch aanlopen van het membraan, wat een zeer hinderlijke geluidservaring geeft.

De AKG is veel verder uitstuurbaar, waardoor bij orgel met name het laag profiteert.


HG

Geert



Betekent bovenstaande dat ik de 550 (100 euro en 10 mnd oud) beter niet had kunnen kopen?
Ik denk dat ik hem voor die prijs wel weer kan verkopen.
Ik ga hem natuurlijk eerst uitproberen.
Maar zoals al eerder onder dit topic aangegeven zou je eigenlijk naar een winkel moeten stappen en een stuk of tien moeten uitproberen.
Maar ja, dat budget he.
HG

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 sep 2013 08:22

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Maar na het uitproberen hoef je toch niet meteen te kopen??
Als je dan een merk en type hebt wat je goed vind klinken voor jou, kun je altijd op MP eens kijken of die 2e hands te koop is.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 25 sep 2013 08:34

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Andre_Kaptein schreef:Maar na het uitproberen hoef je toch niet meteen te kopen??
Als je dan een merk en type hebt wat je goed vind klinken voor jou, kun je altijd op MP eens kijken of die 2e hands te koop is.


Tja, dat is zoiets van; in de plaatselijke schoenenwinkel schoenen passen en als ze passen dan op internet kopen.
Ik weet het, op een of andere vorm doet iedereen wel zoiets.
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 25 sep 2013 09:22

Re: Wat kost een goede koptelefoon

De keuze voor een hoofdtelefoon is inderdaad erg persoonlijk. Ik heb indertijd gekozen voor Sennheiser HD650 in combinatie met een buizenversterker Musical Fidelity. Al jaren veel plezier van gehad, fantastische klank, en nooit spijt van gehad. Puntje van kritiek, is de voor mij lange kabel van 3 mtr en het nadeel bij open hoofdtelefoons dat ook omgevingsgeluiden sneller storend kunnen zijn. Desondanks dik tevreden! En volgens mij gaat het daarom. Veel plezier met je aankoop en laat eens weten hoe het bevalt.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 25 sep 2013 11:14

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Fokko schreef: Puntje van kritiek, is de voor mij lange kabel van 3 mtr en het nadeel bij open hoofdtelefoons dat ook omgevingsgeluiden sneller storend kunnen zijn.


Andersom geldt bij een open hoofdtelefoon dat je ook omgevingsgeluid veroorzaakt bij de andere personen in de ruimte.

Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 25 sep 2013 15:10

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Jan schreef:
Fokko schreef: Puntje van kritiek, is de voor mij lange kabel van 3 mtr en het nadeel bij open hoofdtelefoons dat ook omgevingsgeluiden sneller storend kunnen zijn.


Andersom geldt bij een open hoofdtelefoon dat je ook omgevingsgeluid veroorzaakt bij de andere personen in de ruimte.

Jan


Inderdaad Jan, ik krijg ook wel eens een kritische blik toegeworpen, en het pedaal gerammel wordt ook niet altijd zo gewaardeerd....
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 sep 2013 15:44

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Tammo, ik snap jouw reaktie niet, dat de 550 nu ineens niet meer goed zou zijn?? dat staat toch nergens?

Afgezien van de persoonlijke nuanceringen, blijven toch ook de objektief meetbare verschillen van belang, wilde ik nog even stipuleren; uitstuurbaarheid, impedantie, frekw bereik, afwerking en comfort hoofdbeugel en schelpen.

Idd met de open uitvoeringen krijg je ook al snel kommentaar dat het hoorbaar is.

Wel hoor je idd nog enkele buitengeluiden, dat kan ook best handig zijn, bij inbrekers of ander onraad bv.......!!

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 25 sep 2013 15:50

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Geert schreef:Tammo, ik snap jouw reaktie niet, dat de 550 nu ineens niet meer goed zou zijn?? dat staat toch nergens?

Afgezien van de persoonlijke nuanceringen, blijven toch ook de objektief meetbare verschillen van belang, wilde ik nog even stipuleren; uitstuurbaarheid, impedantie, frekw bereik, afwerking en comfort hoofdbeugel en schelpen.

Idd met de open uitvoeringen krijg je ook al snel kommentaar dat het hoorbaar is.

Wel hoor je idd nog enkele buitengeluiden, dat kan ook best handig zijn, bij inbrekers of ander onraad bv.......!!

HG

Geert



Geert ik denk dat ik onderstaande regel verkeerd heb begrepen;

je schreef;
De AKG 550 mag je ook niet vergelijken., omdat het een dichte uitvoering is, en die doen sowieso meer laag.
Dit ging tot voor kort vaak ten koste van de transparantie, maar dat hebben ze bij AKG aardig getackeld.

Ik dacht dat dat getackeld op een nieuwere versie sloeg. En ik ben nu eenmaal niet op de hoogte van al die technische termen. Sorry.

HG

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 26 sep 2013 08:34

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Vanmorgen las ik op de site van John Boersma het volgende:


Op verzoek van andere Hauptwerk gebruikers heb ik ook bij hen de Sample Set van het Radeker & Garrels-orgelgeïntoneerd. Het beluisteren op een koptelefoon en dan op de resetknop drukken, waardoor de klanken hun de oorspronkelijke instelling terug kregen, leverde het bewijs dat een koptelefoon niet de oorspronkelijke klanken laat horen. Nog steeds met koptelefoon luisterend heb ik het orgel opnieuw geïntoneerd. Na het overschakelen naar het klankveld van luidsprekers moest ik alleen nog correcties ten opzichte van de akoestiek van de kamer aanbrengen.

Conclusie: luisteren met een koptelefoon biedt geen enkel voordeel; wel het nadeel van schadelijke gevolgen voor het gehoor.Voldoende reden om een koptelefoon voorgoed een mooi plaatsje in de kast te geven!

Wie heeft dezelfde ervaring?
Ik lees op het forum veelal het tegendeel.

Bij de sample Rotterdam blijf ik in de kleine ruimte problemen houden om een goede weergave te krijgen bij vol werk.
Vooral het hoog geeft problemen en ik blijf de indruk houden geen juiste weergave van het orgel te kunnen krijgen.
Gisteren een wat oudere koptelefoon opgezet en was verbaasd over de verbeterde weergave. Ben nu benieuwd naar de K550. Ik hoop die vandaag binnen te krijgen.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 sep 2013 20:03

Re: Wat kost een goede koptelefoon

ikzelf vind de koptelefoon veel en veel minder mooi klinken, weergave via de speakers klinkt in mijn woondoos ;) veel beter.

Maar Tammo als ik het goed lees speel jij in een verbouwde garage, maar heb je er weleens aan gedacht om je ruimte akoestisch te behandelen,

bv beplak je plafond eens met pritex platen, en eventueel wat aan je wanden doen.

dit scheelt al snel 60% beter resultaat.


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 26 sep 2013 21:04

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Jan Wim schreef:ikzelf vind de koptelefoon veel en veel minder mooi klinken, weergave via de speakers klinkt in mijn woondoos ;) veel beter.

Maar Tammo als ik het goed lees speel jij in een verbouwde garage, maar heb je er weleens aan gedacht om je ruimte akoestisch te behandelen,

bv beplak je plafond eens met pritex platen, en eventueel wat aan je wanden doen.

dit scheelt al snel 60% beter resultaat.


gr


JW



Dat kan ik me inderdaad nog herinneren. Dat klonk uitstekend.
Probleem met het plafond is dat het al zo laag is.
Maar het is te overwegen waard. Het zal ook tegen de kou schelen.
Het is daar in de winter moeilijk warm te krijgen.

HG
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 sep 2013 21:25

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Tammo

Pritex is maar 20mm incl nop 28mm dik

en het scheelt uiteraard ook tegen de kou ;)

maar het werkt echt goed


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 sep 2013 21:41

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Tammo schreef:


Dat kan ik me inderdaad nog herinneren. Dat klonk uitstekend.


Die speakers die jij gehoord hebt, zijn inmiddels verwijderd , de nieuwe klinken nog dynamischer, en zuiverder
als je ooit weer eens in de buurt bent, kom je maar eens langs.

wel 5minuten van tevoren bellen anders heb ik de koffie niet op tijd klaar :lol:

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 27 sep 2013 07:11

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Jan Wim schreef:
Tammo schreef:


Dat kan ik me inderdaad nog herinneren. Dat klonk uitstekend.


Die speakers die jij gehoord hebt, zijn inmiddels verwijderd , de nieuwe klinken nog dynamischer, en zuiverder
als je ooit weer eens in de buurt bent, kom je maar eens langs.

wel 5minuten van tevoren bellen anders heb ik de koffie niet op tijd klaar :lol:

gr

JW



Ik zal van te voren bellen :)

Welke heb je er nu in zitten?

HG

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 sep 2013 09:56

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Tammoschut schreef:
Jan Wim schreef:
Tammo schreef:


Dat kan ik me inderdaad nog herinneren. Dat klonk uitstekend.


Die speakers die jij gehoord hebt, zijn inmiddels verwijderd , de nieuwe klinken nog dynamischer, en zuiverder
als je ooit weer eens in de buurt bent, kom je maar eens langs.

wel 5minuten van tevoren bellen anders heb ik de koffie niet op tijd klaar :lol:

gr

JW



Ik zal van te voren bellen :)

Welke heb je er nu in zitten?

HG

Tammo



er zit wederom zelfbouw in, met mede ontwikkeling van een audiofiel pur sang


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 27 sep 2013 12:38

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Vanmorgen de AKG K550 binnen gekregen en vergeleken met mijn LICHTKRAKENDE oude Sony Dynamic stereo headphones MDR-CD999 for digital
Nog niet uitgebreid vergeleken, maar eerste indruk
de K550 kraakt harder (vooral bij wat vollerer werk en vooral bij het laag) en verder maakt hij weinig verschil met de Sony. Dus een eerste indruk.
Maar ik kan hem dus weer verkopen , want het kraken zit blijkbaar niet in de koptelefoons ,maar elders.
Wie het weet mag het zeggen.

HG

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 sep 2013 12:58

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Tsja, als de installatie/instellingen voor de koptelefoon niet helemaal top is/zijn, word dat natuurlijk in een sublieme weergave aan je gepresenteerd :-) succes!
Geen dag zonder Bach!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 27 sep 2013 13:13

Re: Wat kost een goede koptelefoon

Tammoschut schreef:Vanmorgen de AKG K550 binnen gekregen en vergeleken met mijn LICHTKRAKENDE oude Sony Dynamic stereo headphones MDR-CD999 for digital
Nog niet uitgebreid vergeleken, maar eerste indruk
de K550 kraakt harder (vooral bij wat vollerer werk en vooral bij het laag) en verder maakt hij weinig verschil met de Sony. Dus een eerste indruk.
Maar ik kan hem dus weer verkopen , want het kraken zit blijkbaar niet in de koptelefoons ,maar elders.
Wie het weet mag het zeggen.

HG

Tammo


Ik gok op outputsignaal vanuit Hauptwerk te hoog, heb ik ook gehad. Probeer eens een audioCD af te spelen en luister of het dan ook kraakt. Zo nee, dan zit het in Hauptwerk. (ik ga er daarbij vanuit dat de koptelefoon op de audiodevice is aangesloten.

lijkt erg op het topic "actieve speakers opgeblazen" van eerder deze week.
Jan
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com