Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

actieve speakers opgeblazen??

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 24 sep 2013 13:17

actieve speakers opgeblazen??

Ik heb ongelukkiger wijs mijn volume knop per abuis te hoog ingesteld.Bij het opstarten kwam ik helaas hier achter.
Ik ben geen electronicus ,vandaar dat ik een indicatieve vraag heb aan forumleden die me op weg kunnen helpen

Het betreft de 4 frontspeakers genelec 1029A 40 w.Deze bevielen mij erg goed
Als ik weinig registers gebruik dan is tot een zeker volume weinig of geen vervorming te horen,hangt mede af welke sample geladen is, maar bij zwaardere registratie treedt al snel vervorming op.Hoe lager de toon des te eerder
Nu mijn vraag...Zit het probleem primair in de speakers zelf of in de versterker gedeelte ondanks de beveiliging. tegen overbelasting Indien het aannemelijk dat het in de versterkers zit waar moet dan gezocht worden.

Graag zie ik reacties tegemoed van (ervarings) -deskundigen

grt cees

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2013 16:30

Re: actieve speakers opgeblazen??

vreemd dat je door de beveiliging heen blaast?

maar je praat bij zware registratie's over vervorming, is dit vervormen, kraken of volume vermindering?

of is de vervorming meer een verkleuring van het geluid?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 24 sep 2013 17:36

Re: actieve speakers opgeblazen??

Dat was ook mijn eerste opmerking aan firma iemke roos in A,dam die genelec in nederland serviced .Tja dat kan echt wel was hun antwoordt maar daar schoot ik niks mee op.
Maar goed, het is primair vervorming bij zeker bij meer volume. Dat bracht me op de gedachte dat wellicht de speakers zelf niet beschadigd zijn maar er in het versterker gedeelte zit Ik zou willen weten of een condensator ,ja ik roep maar wat, of iets dergelijk van het versterker gedeelte de problemen veroorzaakt of dat de problemen primair gezocht moet worden bij de speakers zelf
Ik hoop dat dit inzicht verschaft aan deskundigen.

grt ceess

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2013 17:48

Re: actieve speakers opgeblazen??

Meestal is je eindversterker naar de knoppen, niet zo snel je driver zelf.

Hoor je bij je monitor in rust ook een brom.?

Dan de meeste kans dat je eindtrap om zeep is geholpen



Gr.


Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 24 sep 2013 20:04

Re: actieve speakers opg eblazen??

JAN WIm als het orgel zonder sample aanstaat is er geen brom te horen enkel wat geruis indien de volume knop op vol vermogen wordt open gedraaid. Dat bevreemd me toch wel.

grt ceess

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 sep 2013 21:02

Re: actieve speakers opgeblazen??

Kan het niet zo zijn dat het ingangssignaal naar de speakers overstuurd is/wordt?
Dus dat de versterkers al een vervormd signaal aangeboden krijgt vanuit Hautpwerk/audio device, dat heb ik zelf namelijk ook een keer gehad.
Ik kan me niet voorstellen (uit financieel aspect) dat dergelijke monitoren defect raken door clippen/oversturing of een te hoge stand van de volumeregelaar. Daar is ongetwijfeld toch een beveiligingscircuitje voor ingebouwd?

Speel eens een cd af via de cd lade en luister of het dan nog vervormt.

Jan

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 24 sep 2013 22:13

Re: actieve speakers opgeblazen??

Jan,een goed idee om dat te testen .zal laten weten wat de bevindingen z ijn.
Als je praat over drivers ,bedoel je dan de driver van de geluidkaart, in mijn geval de focusrite dsp pro40 ??

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 sep 2013 22:47

Re: actieve speakers opgeblazen??

CEESS schreef:Jan,een goed idee om dat te testen .zal laten weten wat de bevindingen z ijn.
Als je praat over drivers ,bedoel je dan de driver van de geluidkaart, in mijn geval de focusrite dsp pro40 ??


Ik heb het woord "drivers" niet gebruikt, dat was Jan Wim. Maar met driver wordt de daadwerkelijke speaker bedoeld, dus het ding wat een elektrisch signaal omzet in een geluidsignaal.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2013 23:04

Re: actieve speakers opgeblazen??

Jan schreef:
CEESS schreef:Jan,een goed idee om dat te testen .zal laten weten wat de bevindingen z ijn.
Als je praat over drivers ,bedoel je dan de driver van de geluidkaart, in mijn geval de focusrite dsp pro40 ??


Ik heb het woord "drivers" niet gebruikt, dat was Jan Wim. Maar met driver wordt de daadwerkelijke speaker bedoeld, dus het ding wat een elektrisch signaal omzet in een geluidsignaal.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Jan



Ceess,

klopt de term DRIVER word gebruikt voor het ding wat daadwerkelijk het signaal afgeeft, in de volksmond word dit vaak de speaker genoemd.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 sep 2013 23:21

Re: actieve speakers opgeblazen??

Hier zijn reeds enkele goede suggesties gegeven.
Idd zou ik eerst eens kijken, of bij groter volume er vervorming optreedt in de audio device.

Ik heb bv gemerkt, dat de koptelefoon-uitgang van de EMU 0404 USB nogt volop vervormingsvrij geluid geeft, terwijl de audio-uitgang, die een separate volumeregelaar heeft, bij te hoog uitgangsniveau dan al vervorming geeft.

Bij de Focusrite ( Saffire) heb ik dat totaal niet, daar zijn de audio uitgangen verder uitstuurbaar.

Let ook even op, of je de volumeregelaars achterop de aktieve boxen wel helemaal vol open hebt staan, anders moet je geluidskaart veel teveel output geven.

Bij dit soort boxen is het hoogst onwaarschijnlijk dat je door een te hoog input signaal de versterker zou opblazen.
Die gaat gewoon clippen en levert dan lekker zn maximaal vermogen, alleen is het een blokgolf geworden.
Dit kan hij best een tijdje hebben. En een condensator geeft al helemaal geen krimp.

Alleen voor de tweeters is deze blokgolf funest, omdat daar een onnatuurlijk groot aandeel hogere harmonischen inzit.
Vandaar dat deze over het algemeen beveiligd zijn.

Kortom, die boxjes zijn bijna niet stuk te krijgen. En ALS er al eentje overlijdt, dan bijna nooit twee tegelijk.......!!

Waaruit volgt dat idd de oversturing al eerder plaatsvindt.

Maar.........het zou ook zomaar kunnen, dat je een groter speelvolume wilt hebben dan deze boxen aankunnen, en dat komt dan meestal het eerst naar voren bij een bredere orgelklank, dus meer registers tegelijk.
Geberut dit alleen als je ook een pedaaltoets hebt ingedrukt?? Dat zegt ook veel. En sowieso belangrijk om te weten, of je alles door die speakers stuurt of dat de zaak meer verdeeld is.

Wat is het opgegeven vermogen, hoever staan ze van de oren af, en hoe groot is de ruimte waarin gespeeld wordt.
Dit alles is van invloed op wat ik in de vorige alinea schreef.

HG

Geert

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 25 sep 2013 09:37

Re: actieve speakers opgeblazen??

WIM,JAN en Geert,

sorry voor het verkeerd citeren van jullie persoonlijke inbreng. maar allen bedankt voor het meedenken
Driver kan inderdaad op verschillende manieren begrepen worden.In mijn gedachte had ik het over de driver van de geluidskaart.Kan die ook beschadigd zijn?
Speakers staan als steres 2x2 achter het orgel.Volume knop hiervan op 50 procent.
IK heb vanuit mijn HW computer een CD afgespeeld op behoorlijk volume zij het kort-te laat-in de avond/nacht.
Geen vervormingen zoals eerder omschreven -wat valt er te concluderen ??

grt cees
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 sep 2013 10:43

Re: actieve speakers opgeblazen??

Op een CD staat nooit het ruwe orgelsignaal. Daar is behoorlijk aan gevijld om het op een gemiddelde huiskamerinstallatie nog goed te laten klinken.
Voel eens aan je conussen als je het pedaal beroert.....en vergelijk dat eens met een CD.
De waargenomen luidheid bij heet afspelen is absoluut geen maat voor het totale audiosignaal dat op je boxen wordt afgevuurd bij HW. Is leuk te zien op een spectrum -analyser, maar die heeft natuurlijk niet iedereen.

MAAR: die volumeregelaars achterop de speakers MOETEN op max volume staan en vervolgens de output van je audio device terugregelen...!!
Eventueel kan dat ook door in HW het volume terug te schroeven, maar beter is het gebalanceerd te doen zodat overal een adequaat audiosignaal aanwezig is, voldoende hoog boven de noisefloor en voldoende laag om binnen de uitstuurgrens van de verschillende devices te blijven.

Welke audio device heb je ook alweer??

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 25 sep 2013 11:27

Re: actieve speakers opgeblazen??

De kans dat de (software)driver van de audiodevice beschadigd is en deze problemen veroorzaakt acht ik nihil.

Mijn suggestie om een audio CD af te spelen was bedoeld om te checken of de vervorming vanuit Hauptwerk ontstaat, of vanuit de Genelec's.
Het feit dat er geen hoorbare vervorming optreedt bij bij het afspelen van een audio CD en toch een behoorlijk volume, zou mij doen concluderen dat het signaal vanuit Hauptwerk te hoog staat ingesteld en dat er niets mankeert aan de luidsprekers en de audio device.

Ik ben het met Geert eens dat de volumeregelaars van de Genelec's maximaal opengedraaid moeten worden en blijven. Vervolgens in Hauptwerk het uitgangssignaal zodanig hoog instellen dat het rood van de VU-meter net niet oplicht bij maximale registratie of misschien nog iets lager en vervolgens het luistervolume wat weergegeven wordt door de Genelecs instellen op de audiodevice (met volumeregelaar sofwarematig of hardwarematig).

(dat instellen van het signaal in Hauptwerk zit ergens in het menu "view" en dan "floating nogwat" en dan " audio ,midi of zoiets". Heb hier geen Hauptwerk bij de hand.)

Succes,

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 sep 2013 14:24

Re: actieve speakers opgeblazen??

Ik neem aan, gezien de specs, dat je ook een subwoofer in gebruik hebt?/ Wellicht de aanbevolen Genelec 1091A.

Deze heeft slechts een 8 inch conus, en gaat tot 38 Hz, maar het neemt natuurlijk wel het gewicht weg van de 1029.

Ik wil er nog wel even op attenderen, dat de gebruiksaanwijzing zegt, dat je bij gebruik van een subwoofer, een bass roll-off beneden de 100 Hz moet instellen mbv een schakelaartje achterop. Is logisch natuurlijk, zolang je niet werkt met filters in de signaalweg van de 1029ers.

Nu is alles wel behandeld dacht ik; alleen nog even benieuwd naar je type Audio Device en jongste ervaringen....!!

HG

Geert

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 25 sep 2013 18:27

Re: actieve speakers opgeblazen??

Ik heb de aanbevelingen iedere driver( voor wie wil speakers) op hun max. gezet en regel totale output via de volume knop van de geluidskaart saffire. pro40
in mijn figuratie zit ook de bijpassende subwoofer genelec 1091,en als rear de 8020.Alles via marktplaats.
3 klaviers blok hoffrichter en HW compeuter 24 GB van HS uit Vollenhoven.Atijd prima gewerkt tot omschreven event.
Heeft e.e.a. wat opgeleverd??
Ik blijf een soms kleine raveltjes horen, volgens mij in het hoog- tweeter???De eerdere vervormingen die al optraden bij kleine registraties en zelf klein volume lijken opgelost .Ook gekeken naar polyf. ,cpu, en trim, maar deze staan goed.

grt cees

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 sep 2013 19:04

Re: actieve speakers opgeblazen??

CEESS schreef:Ik heb de aanbevelingen iedere driver( voor wie wil speakers) op hun max. gezet en regel totale output via de volume knop van de geluidskaart saffire. pro40
in mijn figuratie zit ook de bijpassende subwoofer genelec 1091,en als rear de 8020.Alles via marktplaats.
3 klaviers blok hoffrichter en HW compeuter 24 GB van HS uit Vollenhoven.Atijd prima gewerkt tot omschreven event.
Heeft e.e.a. wat opgeleverd??
Ik blijf een soms kleine raveltjes horen, volgens mij in het hoog- tweeter???De eerdere vervormingen die al optraden bij kleine registraties en zelf klein volume lijken opgelost .Ook gekeken naar polyf. ,cpu, en trim, maar deze staan goed.

grt cees


Een tweeter is vrij kwetsbaar, maar deze zit ook goed beveiligd,

Het blijft vreemd om een genelec op te blazen.

Maar goed misschien is het echt extreem geweest, is dit raveltje wat je hoort bij beide genelecs?
Kabels kan je nog even verwisselen om e.e.a uit te sluiten.

Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 26 sep 2013 13:10

Re: actieve speakers opgeblazen??

Goed nieuws!!
Dat wil ik jullie ook niet onthouden.
Alle filters van de drivers(speakers) op -6 DB gezet waardoor ook het rafeltje is verdwenen .Was overal niet het geval.
Wat me opviel toen de sub verplaatste dat ik ja hoe zullen het noemen een plopje hoorde, of iets los schoot.
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de conus op en of andere manier t.g.v. te verwerken extreme uitslag niet goed is terug gekomen/ deels is komen vast te zitten o.i.d. waardoor vervorming wellicht te verklaren zou zijn. Maar ja.... is maar een gedachte.
Wat ik ook nog wel delen is dat Ebenmunster een prachtig sample is,raak er aan verslaafd

hgrt cees

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 sep 2013 20:04

Re: actieve speakers opgeblazen??

mooi Ceess

hoop dat het probleem hiermee opgelost is

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 sep 2013 20:34

Re: actieve speakers opgeblazen??

Ebersmunster, jaaa dat herken ik!! Prachtige set. En ik speel hem gewoon op de laptop; nix monsterPC's nodig bij dit soort sets.

Nu nog even de puntjes op de i: je hebt het over alle filters op -6 dB zetten.

Dan lijkt het erop, dat je de documentatie niet voor 100% hebt begrepen??

schakelaar 1: alss je die op ON zet, krijg je een -2 dB curve bij 15 kHz ( alleen nuttig bij jonge oren....)

schakelaar 2: die MOET op ON staan als je de sub gebruikt; je hebt dan een bass rollof bij 85 Hz.

Nu kun je nog afhanklijk van de positie van de speakers en het daardoor eventueel ontstane teveel aan mid-laag ( als ze bv vlak bij een muur staan), nog wat wegwerken met schakelaars 3 en 4.

Dit is dus als je een boemend effect hebt in het mid-laag.

Alleen 3 op ON: basdemping -2 dB bij 150 Hz.

Alleen 4 op ON: basdemping -4 dB bij 150 Hz

Zowel 3 als 4 op ON: basdemping -6 dB bij 150 Hz.

Was dit nog nuttig?? Vreemd van dat rafeltje....nouja, alstmaar goed klinkt!

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com