Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wie kent de Genelec M040

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 25 sep 2013 16:22

Wie kent de Genelec M040

Op internet zag ik van Genelec de M040, speciaal ontwikkeld voor kleine ruimtes.
Mijn orgel staat in een verbouwde garage en ben dus klein behuisd.
Ik heb nu 2 sets Behringers thruth B2031A.
Kent iemand de M 040 en weet iemand de kwaliteitsverhouding tussen de Behringers en de Genelec M040?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 sep 2013 19:45

Re: Wie kent de Genelec M040

Beste Tammo,

volgens mij is de Genelec M040 de goedkopere lijn van de meest gebruikte Genelec's.
Een beetje vergelijkbaar met Adam AX serie en de goedkope F serie.

Ik verwacht dat de geluidskwaliteit een stuk beter is dan de behringers. Ik had zelf eerst ook Behringer, maar de Adam serie was een grote stap voorwaarts.

Genelec is echt voor studio gebruik bedoeld en valt erg weg in grotere ruimten (mijn ervaring)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 sep 2013 23:07

Re: Wie kent de Genelec M040

Helemaal mee eens, Andre!

Alleen, Tammo, verwacht er niet teveel van, gezien je huidige resultaat met de Behringers, alsmede de moeilijke ruimte. Dat kan ook een Genelec niet goedmaken.

Hoe duurder je gaat, hoe mee het gevaar op de loer ligt van een flinke discrepantie tussen de geinvesteerde middelen en het lokale resultaat.

Ook moet je bedacht zijn op het effect van een mix van diverse merken speakers. Of je zou natuurlijk integraal over moeten stappen naar de Genelecs.

Ik heb trouwens echt afschuwelijke resultaten gehoord met een multichannel opstelling van uitsluitend Genelecs ( prijs speelde kennelijk geen rol) in een te kleine vierkante ruimte.

Dan moet je nog bedenken, dat jij Rotterdam speelt, en met name het basgebeuren zou dan als je je Behringers weg doet, moeten worden afgestraald door veel kleinere conusoppervlaktes; 6,5 inch versus 83/4 inch.

Daar moet dan toch echt een sub bij komen.......

Maar als je het gewoon een leuke hobby vindt om regelmatig te investeren in je setup, dan moet je dat gewoon doen natuurlijk.

Vergeet niet, om ook plezier te blijven hebben in je investeringen, tussen twee wijzigingen door...!!

een laatste welgemeende tip: je zou OOK kunnen investeren in het programma ARC, waarmee reeds diverse HW-gebruikers de meest afschuwelijke ruimtes hebben weten te tackelen. Nmm schiet je daar meer mee op!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 sep 2013 23:21

Re: Wie kent de Genelec M040

Vergat ik nog te vermelden: de Genelecs hebben een output van 107 dB versus 116 van de Behringers.

dat is dus 9 dB MINDER output........

Mijn mening: Als je subtiele setjes zoals Anloo, Ebersmunter speelt, dan KAN het een hoorbaar verschil maken naar de Genelecs toe.

Maar als je - zoals jij - een neiging naar grote orgels ( in een kleine ruimte!!) hebt, dan heb je gewoon meer conusopp nodig, is meer output.

Wat natuurlijk WEL kan, is grotere Genelecs nemen.......!!
http://www.genelec.com/products/8250a/

Deze bijvoorbeeld.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 sep 2013 23:38

Re: Wie kent de Genelec M040

En mocht je nog tegen een stel Genelec 1031a of 1032A aanlopen ( worden niet meer geproduceerd), dan is dat ook een zeer goede keuze. De serie 8050 en 8250 zijn de opvolgers van deze typen.

Waarsch 2ehands nog goed verkrijgbaar.

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 26 sep 2013 08:50

Re: Wie kent de Genelec M040

Geert, bedankt voor de tips.
Ik zal het in gedachte houden.
Aan investeringen ben ik op het ogenblik nog niet aan toe, maar was benieuwd naar betaalbare mogelijkheden.
Toch ervaar ik dat de combinatie Behringers (een wat steriele geluidsweergave) en Rotterdam (ook geen "warm) orgel plus de kleine ruimte beslist niet optimaal is.
Ik kan natuurlijk ook gaan verhuizen, maar dat kost iets meer.


HG

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 sep 2013 12:36

Re: Wie kent de Genelec M040

Hallo Tammo,

wat ook een mogelijkheid is kijken of je ze van iemand kan lenen en dat ter plekke uitproberen. Dan weet je of het resultaat de gewenste is.

mvg

André

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 26 sep 2013 14:25

Re: Wie kent de Genelec M040

Tammo, je hebt 2 mooie uitdagingen (LS en HT) ! Of beter gezegd, 4 uitdagingen als je Reaper en Arc erbij denkt.
Kunnen we tijdelijk ruilen van elkaar om thuis te proberen ?
Mijn Mackie MR8’s en de HD595.
Heb ook nog 10 stuks MFB 532’s, mag je met 2 stuks een proef doen.
MFB forum: http://www.mfbfreaks.com/hifi-apparatuu ... n/22rh532/
Jammer dat Putten en Gouda niet wat dichter bij elkaar liggen.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 sep 2013 16:11

Re: Wie kent de Genelec M040

Nounou, Gerrit, 10 stuks MFB.....

Ik heb sinds kort mijn erg grote Bowers en Wilkins speakers uit een vorig leven ( en dito ruimte) aan een vriend gegeven, en heb nu in mijn studeerkamertje 2 stuks 544 vlak voor mn neus staan.
En....een veel betere basweergave dan met die grote vloerstaande bakbeesten.

Waarmee maar weer eens gezegd wil zijn, dat speakers altijd in kombinatie met de ruimte moeten worden gekozen en beoordeeld.

Een steriele weergave is juist een groot pluspunt. Want het is nu eenmaal een vaststaand feit, dat erg veel luidsprekers kleuren, en ook, dat iemand die dan ineens niet of nauwelijks kleurende speakers beluistert, in eerste instantie vindt dat hij /zij iets mist. Dat klopt dus ook.

Wij moet dus niet in het sprookje gaan geloven, dat andere - duurdere - speakers dan ook een warmer geluid gaan geven.......INTEGENDEEL, die kleuren NOG veel minder!!

Wat WEL gedaan kan ( moet) worden, is tweeledig.

1. De weergave-apparatuur zo goed mogelijk op de ruimte afstellen, kwa plaatsing, maar ook de instellingen van de toonregelingen.

2A. Als men een orgel ( Rotterdam) bij nader inzien toch niet warm genoeg vindt ( daar is veel voor te zeggen, het is tenslotte een neo-barok instrument gemaakt door Marcussen; bekijk ook eens de sampleset ( of cd-opnames) van Moerdijk...sjongejonge, wat een prikkeldraadgeluid), dan moet het worden verkocht.

2B. Koop een warm orgel. CC-Caen, Aix en Provence. Enz.....(Tholen???)

2C. Ga met de intonatie aan de slag; hier is nog veel te bereiken met name in de instellingen in HW voor de pijpklank ( spectrum).

HG

Geert

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 26 sep 2013 20:33

Re: Wie kent de Genelec M040

Nounou, Gerrit, 10 stuks MFB.....


Ja Geert een tijdje geleden en ook later, is er geschreven over de multikanaals opstelling van Pleun (elec). In die tijd kwam ik op markplaats iemand tegen die er 10 had, niet te duur maar niet gereviseerd, maar dat kan ik zelf als het moet. Over 2 stuks waren we het snel eens. Een bod op alle 10 gedaan, hij zei direct ja! Dus inladen en weg!
De plannen voor m’n nieuwe console zijn meer dan een jaar opgeschoven, maar dan moet je ook nog onderhandelen thuis over zo’n opstelling.... We zien.

100% mee eens met de aandacht die aan de audioketen en de ruimte gegeven moet worden, om HW werkelijk tot z’n recht te laten komen. Hoewel een eenvoudige HW opstelling meestal een verbetering is t.o.v. een standaard electr.orgel.
Wat ruimte doet kwam ik vanmiddag weer achter. De Eminent DCS370 staat nu op school in de gemeenschapsruimte. Afgesteld, en werd even door een goede speler gebruikt. Ik kreeg zelfs even spijt dat ik hem weggedaan had !
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 sep 2013 20:40

Re: Wie kent de Genelec M040

Leuk om te horen, Gerrit!

Heb jij nog veel C's moeten vervangen in die MFB's?? Ik heb de mijne net draaien, en even doorgefloten, maar nix onrustbarends gemerkt. Toch eens openschroeven om te kijken of die blauwe jongens er nog in zitten......

Apropos, gezien het basgeweld uit zo,n klein kastje, heb jij nog iets gedaan aan akoestische ontkoppeling van de ondergrond?? Die 10 stuks, hoe heb je die zo ongeveer geplaatst en wat gebruik jij als verdeel-algorithme, en heb je er dan ook nog extra subs bij staan??

HG

Geert

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 26 sep 2013 21:02

Re: Wie kent de Genelec M040

De plannen voor m’n nieuwe console zijn meer dan een jaar opgeschoven, maar dan moet je ook nog onderhandelen thuis over zo’n opstelling.... We zien.


Nee Geert, nog beginnen. Moest eerst de verbouwing bij onze dochter afmaken. Een jaar te laat, zoveel meeeerwerk. Het leek wel een sampleset planning! Maar nu eerst de houten klavieren afmaken en samen met HansB zíjn kast zagen en frezen. De mijne wordt wel begin volgend jaar. De MFB's staan veilig in de kelder.
Maar om eerlijk zeggen, die MFB’s, ik vraag me af of het voor mij beter is om rondomstralers te plaatsen in het bovendeksel van CavailleColl achtige speeltafel. Scheelt een hoop discussie over "die lelijke dingen".
HGroet, Gerrit uit Gouda

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 26 sep 2013 22:42

Re: Wie kent de Genelec M040

GerrGouw schreef:Maar om eerlijk zeggen, die MFB’s, ik vraag me af of het voor mij beter is om rondomstralers te plaatsen in het bovendeksel van CavailleColl achtige speeltafel. Scheelt een hoop discussie over "die lelijke dingen".


Voor de basluidsprekers (met kast) is dat prima, voor mid en hoog zou ik dat niet doen. Als je de speeltafel toch nog moet maken zou ik deze wat in de hoogte bouwen en de speakers hierin opnemen. Als je voldoende ruimte neemt en deze afdekt met afneembaar speakerdoek of roosters, kun je ook nog variëren met type speakers en ook het richten, zodanig dat de geluidskwaliteit zo optimaal mogelijk is op de orgelbank.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 sep 2013 22:46

Re: Wie kent de Genelec M040

Jan schreef:
GerrGouw schreef:Maar om eerlijk zeggen, die MFB’s, ik vraag me af of het voor mij beter is om rondomstralers te plaatsen in het bovendeksel van CavailleColl achtige speeltafel. Scheelt een hoop discussie over "die lelijke dingen".


Voor de basluidsprekers (met kast) is dat prima, voor mid en hoog zou ik dat niet doen. Als je de speeltafel toch nog moet maken zou ik deze wat in de hoogte bouwen en de speakers hierin opnemen. Als je voldoende ruimte neemt en deze afdekt met afneembaar speakerdoek of roosters, kun je ook nog variëren met type speakers en ook het richten, zodanig dat de geluidskwaliteit zo optimaal mogelijk is op de orgelbank.

Jan


Helemaal mee eens,

Bij een rondstraler is het stereo beeld ook minder, Als je zoals Jan zegt, de kast in de hoogte bouwt, en vervolgens je speakers kan in draaien en hellen, naar de speel positie, geeft dit een veel beter geluid

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 27 sep 2013 09:00

Re: Wie kent de Genelec M040

in de hoogte bouwen . . . .

Moet nog bouwen, in de hoogte met 8 of 10 mbf's is persoonlijk ook mijn 1e keus! maar.... dat is juist hier bijna niet bespreekbaar.
Omdat ik een liefhebber ben van kathedraal akoestiek was ik zeer onder de indruk toen ik bij Peter de rondstralers hoorde. Maar wel te mager in het laag. Vandaar het spelen met de gedachte van rondstralers bovenin het deksel én een sub onderin de kast. Beiden zijn dan uit het zicht.
De koptel. is bij mij juist steeds meer in gebruik omdat je dan echt middenin de details zit met name bij de kleine registraties blijf ik nieuwe details horen. Speel nu meest met de Dom set die zo ver weg opgenomen zou zijn. Bijv. de rugwerk prestant, zo mooi, je blijft spelen! Ook wil ik onder geen beding de buren met mijn smaak belasten.

Sowieso maak ik t.z.t. eerst een proefopstelling en een aparte topic.
Maar we dwalen wat af van Tammo’s onderwerp. Hij komt over een paar weken naar mij.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 27 sep 2013 09:54

Re: Wie kent de Genelec M040

Gerrit, dat is niet erg. Gaat toch om speakers en ook dit is weer leerzaam.
En het is wel duidelijk dat smaken erg verschillen.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 27 sep 2013 11:09

Re: Wie kent de Genelec M040

GerrGouw schreef:
in de hoogte bouwen . . . .

Moet nog bouwen, in de hoogte met 8 of 10 mbf's is persoonlijk ook mijn 1e keus! maar.... dat is juist hier bijna niet bespreekbaar.
Omdat ik een liefhebber ben van kathedraal akoestiek was ik zeer onder de indruk toen ik bij Peter de rondstralers hoorde. Maar wel te mager in het laag. Vandaar het spelen met de gedachte van rondstralers bovenin het deksel én een sub onderin de kast. Beiden zijn dan uit het zicht.


Er zit dunkt me nogal wat verschil in rondstralers in het deksel in combinatie met een subwoofer ten opzichte van 8 of 10 mfb's. Zou 4 mfb's op/in het orgel en dan nog 2 als rear niet voldoende zijn t.o.v. de rondstralers dan.

Ik heb zelf een paar Celestions Ditton 15 op het orgel staan en daarnaast nog 2 subwoofers (beide met 25 cm Heco drivers in een eigen gesloten kast) in het orgel ingebouwd, stralend naar boven gecombineerd met Philips breedbanders ingezet als middentoners (ook beide in eigen gesloten kast) en tweeters pal voor mijn neus ingebouwd. De subwoofers, de middentoners en de tweeters gezamenlijk op een extern 3 weg stereo scheidingsfilter. Met deze opzet ben ik zeer tevreden (en mijn echtgenote ook mits ik het volume bescheiden hou)

Jan

Jan

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 27 sep 2013 11:38

Re: Wie kent de Genelec M040

Jan, ook zo’n opstelling is zeker het overwegen waard !
Ben ook van plan om tegen die tijd bij meerdere mensen te luisteren en te kijken. Heb ook al meerdere malen de foto’s op pcorgan bekeken om ideeën op te doen.
Als de mfb’s toch in te zetten zijn, zou dat de waarde van een paar mooie samplesets uit kunnen maken!
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 okt 2013 15:55

Re: Wie kent de Genelec M040

In een kleine ruimte, zou je ook al een eind komen met de Magnat Monitor Supreme 100 of 200, die laatste heb ik zelf. Je kunt dan wellicht zelfs zonder subwoofer af, hoewel ik de mijne niet graag zou missen...
Ja Geert, ik blijf er enthousiast over... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 okt 2013 17:16

Re: Wie kent de Genelec M040

Ik kon een paar passieve Behringers 2031 op de kop tikken.
Die heb ik nu omgeruild voor de (passieve) odins die ik had.
Ik heb dus nu drie sets behringers.
Ik zit nu nog wel even te stoeien met de opstelling en het afstellen van het volume tussen actieve en passieve Behringers.
De actieve moet ik wat volume betreft aardig terugdraaien omdat ik anders de versterker van de passieve te ver open moet zetten.
Misschien later eens overschakelen naar de betere klasse. De sok is nog niet vol genoeg :(
Even een technische vraag; kun je een set recht tegen over elkaar zetten?
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com