Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Meerdere audiokanalen inrichten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 14 apr 2011 09:19

Meerdere audiokanalen inrichten

Goedemorgen allemaal,

Tijdens het inbouwen van componenten t.b.v. Hauptwerk in mijn huidige orgel heb ik besloten om de reeds ingebouwde geluidskaart EMU 1212 te vervangen voor een M-Audio Delta 1010LT. Dit i.v.m. het kunnen realiseren van meerdere audio kanalen nadat gebleken was dat de aanwezige speakers in het orgel niet zo klonken zoals ik gehoopt had.

Momenteel heb ik 4 Genelec actieve monitoren geplaatst in en op het orgel. In het orgel heb ik op oorhoogte (uiterst links en rechts in het orgel) de 2 zwaardere modellen geplaatst (1031A) en bovenop het orgel in de uitsparingen tussen de torens de twee lichtere uitvoeringen (1030A). Deze zijn alle 4 verbonden middels een verloop van dubbele tulp (stereo rood/wit) naar 1 enkele XLR (aansluiting Genelec monitoren).

Ter verduidelijking van de aansluitingen dit schema:

M-Audio Delta 1010LT speakeropstelling.jpg


Mijn concrete vragen:

- Hoe stel ik deze configuratie het beste in in Hauptwerk?
- Heb ik wel de juiste stekkers gebruikt?

Ik heb al e.e.a. geprobeerd maar twijfel of ik het goed doe, vandaar dit topic.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 14 apr 2011 22:59

Re: Meerdere audiokanalen inrichten

Volgens mij is dat niet juist. Zoals ik het bekijk heeft de geluidskaart 8 outputs, dus 4 stereo outputs. Als ik je mail goed begrijp dan heb je een stereo-output (dus links en rechts) via een verloop naar XLR op een actieve speaker. Die actieve speaker moet volgens mij een enkele aansluiting hebben en geen stereo aansluiting.
De juiste methode is volgens mij verloop van enkele tulp naar XLR (en dat 4 keer ( tulp 1-4)) en die aansluiten op de actieve speakers. Je houdt dan nog 2 stereokanalen over voor uitbreiding, bijv. surround of subwoofer(s).

vrgr Jan

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 16 apr 2011 11:25

Re: Meerdere audiokanalen inrichten

Jan schreef:Volgens mij is dat niet juist. Zoals ik het bekijk heeft de geluidskaart 8 outputs, dus 4 stereo outputs. Als ik je mail goed begrijp dan heb je een stereo-output (dus links en rechts) via een verloop naar XLR op een actieve speaker. Die actieve speaker moet volgens mij een enkele aansluiting hebben en geen stereo aansluiting.
De juiste methode is volgens mij verloop van enkele tulp naar XLR (en dat 4 keer ( tulp 1-4)) en die aansluiten op de actieve speakers. Je houdt dan nog 2 stereokanalen over voor uitbreiding, bijv. surround of subwoofer(s).

vrgr Jan


Zo heb ik het inderdaad gedaan, ik heb nu andere verlopen er tussen gezet van 1x tulp naar XLR.

Nu even proberen om de 4 luidsprekers allemaal in te stellen. Ik heb momenteel Kampen compleet als sampleset, het lijkt me wel aardig om het hoofdwerk, pedaal en rugwerk via de 1031's in het orgel te laten lopen en beide bovenwerken en borstwerk via de bovenste 1030's.

Is dit mogelijk? Zo ja, kan iemand mij kort uitleggen hoe ik dit instel?

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 apr 2011 21:49

Re: Meerdere audiokanalen inrichten

Dag Jan,
Ik heb drie paar speakers.
Van mijn instellingen (Hauptwerk 4, maar in Hauptwerk 3 is het vrijwel hetzelfde) heb ik schermvoorbeelden gemaakt.
Zie: http://www.pcorgan.com/Benodigdheden3.html#Tips
Succes,
Gert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 apr 2011 00:31

Re: Meerdere audiokanalen inrichten

Gert,
naar ik op je site lees heb je verschillende "kanaal/speakerverdelingen" uitgeprobeerd.
Ik bedoel dan enerzijds de verdeling van de diverse werken over de diverse gebruikte kanalen/speakers. Dus zoals Jan eigenlijk ook wil proberen.
Anderzijds "het gele orgel verdeeld over alle speakers".

Wat zijn volgens jou de voordelen/nadelen. Wat heeft qua klankbeleving jou voorkeur.
Hierbij uiteraard ervan uitgaand, dat alle speakers dezelfde kwaliteit hebben.
Mijn vraag betreft dan vooral een "gewoon wet sampleset" zonder surround, dus bijv. kampen.

Gr. Ron.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 23 apr 2011 12:33

Re: Meerdere audiokanalen inrichten

Gert schreef:Dag Jan,
Ik heb drie paar speakers.
Van mijn instellingen (Hauptwerk 4, maar in Hauptwerk 3 is het vrijwel hetzelfde) heb ik schermvoorbeelden gemaakt.
Zie: http://www.pcorgan.com/Benodigdheden3.html#Tips
Succes,
Gert


Bedankt Gert, ik zal hier eens mee gaan "stoeien".


RonD schreef:Gert,
naar ik op je site lees heb je verschillende "kanaal/speakerverdelingen" uitgeprobeerd.
Ik bedoel dan enerzijds de verdeling van de diverse werken over de diverse gebruikte kanalen/speakers. Dus zoals Jan eigenlijk ook wil proberen.
Anderzijds "het gele orgel verdeeld over alle speakers".

Gr. Ron.


Momenteel heb ik "het hele orgel verdeeld over alle speakers". Het klinkt wel aardig, maar wat me opvalt is dat er bij een aantal registers een onregelmatige verdeling qua geluidssterkte plaastvindt. Als je bijvoorbeeld een willekeurig register van Kampen neemt en dan met 1 vinger het hele klavier afloopt van begin tot eind hoor je dat verschillende delen van het klavier luider klinken en sommige delen (willekeurig door elkaar) juist zachter en verder weg.

Als ik goed luister lijkt het te maken te hebben dat de tonen die verder weg klinken alleen op de bovenste speakers worden afgespeeld en de luidere tonen alleen op de ingebouwde speakers (op oorhoogte links en rechts geplaats in het pijpenfront dus korter bij dan de bovenste).

Sinds kort heb ik ook de demo van Zwolle V2 ook geinstalleerd, hier is dit verschijnsel niet aan de orde, zal het aan de sampleset liggen?

Ik heb overigens niets aan de standaard instellingen gewijzigd, hoe kan dit verschijnsel dan optreden? Ik zou juist zeggen dat alle tonen "gelijkmatig" zijn verdeeld en dus in een evenredige sterkte hoorbaar zijn...

Iemand ervaring hiermee en/of een oplossing?

EDIT: Inmiddels heb ik het probleem met de verschillende geluidssterktes zoals hiervoor beschreven "tijdelijk" opgelost door de bovenste speakers uit te schakelen. Nu klinkt het veel beter zoals het behoort.

Ik heb Gert z'n voorbeelden gebruikt om 2 audiogroepen aan te maken voor m'n 4 speakers maar ik krijg er maar 2 aan de praat... Komt dit doordat het sampleset van Kampen niet surround is?

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com