Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 apr 2011 10:29

Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Achterkant Imac.JPG
Dag,

Zie de foto voor de achterkant van mijn Mac. Hoe kan ik hier een midikabel op aansluiten?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 apr 2011 10:39

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Als je geen professionele geluidskaart hebt of wilt aanschaffen, is de beste oplossing een MIDI/USB convertor. Deze sluit je aan op een USB-aansluiting van je computer. Ik zie dat je nog 1 vrije USB-aansluiting hebt tussen de 2 aangesloten stekkers. Probleem is alleen dat je voor HW basic of advanced ook nog een USB-aansluiting nodig hebt voor je dongel. Maar dat is met een USB-hub wel op te lossen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 14 apr 2011 10:40

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Voor zover ik het kan beoordelen zit op de aansluitingen die op de foto staan geen midi aansluiting bij. Normaal gesproken is de midi aansluiting onderdeel van je geluidskaart, je legt dus een verbinding van je orgel (MIDI out) naar de geluidskaart (MIDI in). De midi stekkers/kabel zien er zo uit:

MIDI.jpg


Welk type geluidskaart gebruik je?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 14 apr 2011 10:47

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Gerrit schreef:Als je geen professionele geluidskaart hebt of wilt aanschaffen, is de beste oplossing een MIDI/USB convertor. Deze sluit je aan op een USB-aansluiting van je computer. Ik zie dat je nog 1 vrije USB-aansluiting hebt tussen de 2 aangesloten stekkers. Probleem is alleen dat je voor HW basic of advanced ook nog een USB-aansluiting nodig hebt voor je dongel. Maar dat is met een USB-hub wel op te lossen.


Als probeerconfiguratie is dit inderdaad een prima oplossing. Nadeel is wel dat er vertraging kan optreden tussen het indrukken van de toets en het afspelen van het geluid (latency). Professionele geluiskaarten zoals elders op deze website beschreven maken veelal gebruik van ASIO techniek zodat deze vertraging tot een minimum wordt beperkt.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 apr 2011 11:58

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Jan M schreef:
Gerrit schreef:Als je geen professionele geluidskaart hebt of wilt aanschaffen, is de beste oplossing een MIDI/USB convertor. Deze sluit je aan op een USB-aansluiting van je computer. Ik zie dat je nog 1 vrije USB-aansluiting hebt tussen de 2 aangesloten stekkers. Probleem is alleen dat je voor HW basic of advanced ook nog een USB-aansluiting nodig hebt voor je dongel. Maar dat is met een USB-hub wel op te lossen.


Als probeerconfiguratie is dit inderdaad een prima oplossing. Nadeel is wel dat er vertraging kan optreden tussen het indrukken van de toets en het afspelen van het geluid (latency). Professionele geluiskaarten zoals elders op deze website beschreven maken veelal gebruik van ASIO techniek zodat deze vertraging tot een minimum wordt beperkt.

Deze vertraging is een audio-probleem, geen MIDI-probleem. Overigens is dit op een pc op te lossen met het gratis programmaatje ASIO4ALL. Ik weet niet of dat ook op een Mac werkt. Ik vrees van niet.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 apr 2011 12:36

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

ik heb een Burr Brown PCM3052 als geluidskaart. Nu zijn de geluidskaarten van de Mac behoorlijk goed. Mara ik weet niet of ze ook goed genoeg zijn voor HW

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 14 apr 2011 17:51

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Chiel Jan schreef:[img]
Dag,

Zie de foto voor de achterkant van mijn Mac. Hoe kan ik hier een midikabel op aansluiten?

Je hebt ook nog twee vrije FireWire poorten, daar zou je ook een externe geluidskaart/midi-interface op aan kunnen sluiten.

Chiel Jan schreef:ik heb een Burr Brown PCM3052 als geluidskaart. Nu zijn de geluidskaarten van de Mac behoorlijk goed. Mara ik weet niet of ze ook goed genoeg zijn voor HW

Ik heb in het begin ook de interne geluidskaart van m'n MacBook gebruikt, en dat klonk op zich heel best. Maar als je ook een subwoofer wilt, heb je daar niet genoeg aan, omdat je maar één uitgang hebt.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 apr 2011 18:00

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Ik ga eerst eens proberen of ik met mijn B en W speakers resultaat boek. Subwoofer kan altijd nog. Trouwens, kan ik ook niet met een hub werken?

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 14 apr 2011 18:57

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Chiel Jan schreef:Ik ga eerst eens proberen of ik met mijn B en W speakers resultaat boek. Subwoofer kan altijd nog. Trouwens, kan ik ook niet met een hub werken?

Ja hoor, dat zou volgens mij geen problemen moeten geven.

Kijk wel uit met goedkope MIDI-USB convertors, want ik liep ook tegen het hierboven genoemde probleem aan (ik weet het merk niet meer, kan ik later nog wel even opzoeken). Last van vertraging en noten die bleven hangen, eigenlijk viel er niet te spelen. De X-midi 1x1 van E-MU schijnt deze problemen niet te hebben. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb het wel langs zien komen op het hauptwerkforum (ook in combinatie met OSX) en ook Mixtuur verkoopt deze, dus ik neem aan dat dat wel goed zit.

Omdat ik toch al zeker wist dat ik er verder mee wilde, heb ik toen meteen maar een meerkanaals externe geluidskaart gekocht.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 apr 2011 19:38

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Is zo'n meerkanaals geluidskaart zowel op Mac als op Windowscomputers te gebruiken? ZO ja, heb je tips voor merk, waar aanschaffen etc?

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 14 apr 2011 23:05

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

He mooie aan de Mac is dat je geen last hebt van latency, omdat de audio en midi configuratie beter in het OS zelf zit geintegreerd dan bij Windows. Draai zelf op een Mac met een Midi->USB kabel van 19 euro. Dit zal werken of dit of dit

Overigens kan je natuurlijk vanaf je Mac naar een versterker gaan en vanaf daar bepalen wat voor boxen je aansluit, al dan niet met subwoofer, achterspeakers etc.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 15 apr 2011 00:52

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Maarten schreef:He mooie aan de Mac is dat je geen last hebt van latency, omdat de audio en midi configuratie beter in het OS zelf zit geintegreerd dan bij Windows. Draai zelf op een Mac met een Midi->USB kabel van 19 euro. Dit zal werken of dit of dit

Dat dacht ik dus ook en dat is waarschijnlijk ook de reden dat asio4all er niet is voor OSX. Maar ik had met m'n MacBook toch wel degelijk problemen, en dat was geen geheugenkwestie oid, lag duidelijk aan de convertor. En op het Hauptwerkforum ben ik verschillende OSX-gebruikers tegengekomen die er ook last van hadden.
Ik had de laatste van de drie die je hier aangeeft, van een onduidelijk merk. De eerste, van EMU, is degene die ik eerder al noemde. Daarmee heb je waarschijnlijk nog de meeste kans dat 't werkt.

Overigens kan je natuurlijk vanaf je Mac naar een versterker gaan en vanaf daar bepalen wat voor boxen je aansluit, al dan niet met subwoofer, achterspeakers etc.

Dat is waar, met alleen 2 speakers en een subwoofer zou dat inderdaad nog kunnen, maar dan kun je niet bijv. alleen de pedaalregisters naar je sub sturen. Als je ook met achterspeakers gaat werken, zou ik het helemaal niet aanraden, want dan heb je niets aan je surround samples terwijl dat nou juist zo leuk is als je achterspeakers hebt.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 15 apr 2011 00:54

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Chiel Jan schreef:Is zo'n meerkanaals geluidskaart zowel op Mac als op Windowscomputers te gebruiken? ZO ja, heb je tips voor merk, waar aanschaffen etc?

De meeste wel. Hierin staat een hele lijst met interfaces die getest zijn en gegarandeerd werken op de aangegeven systemen: http://www.hauptwerk.com/clientuploads/ ... isites.pdf

Later meer...
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 15 apr 2011 09:00

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Bedankt!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 15 apr 2011 10:15

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Lia schreef:
Overigens kan je natuurlijk vanaf je Mac naar een versterker gaan en vanaf daar bepalen wat voor boxen je aansluit, al dan niet met subwoofer, achterspeakers etc.

Dat is waar, met alleen 2 speakers en een subwoofer zou dat inderdaad nog kunnen, maar dan kun je niet bijv. alleen de pedaalregisters naar je sub sturen. Als je ook met achterspeakers gaat werken, zou ik het helemaal niet aanraden, want dan heb je niets aan je surround samples terwijl dat nou juist zo leuk is als je achterspeakers hebt.

Alleen de pedaalregisters naar een subwoofer sturen, heeft als nadeel dat de boventonen van die registers wegvallen. Bovendien gaan dan eventuele 16-voets registers van het klavier niet via de sub. Dit lijkt me dus geen goede oplossing.

Als je een surroundversterker gebruikt, kun je wel degelijk aparte achterspeakers gebruiken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 15 apr 2011 13:06

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

We hebben het nu over het 'routen' van de stemmen maar ik begreep dat Chiel Jan voorlopig met de Basic versie gaat werken en volgens mij zit daar die route optie helemaal niet in.

Chiel Jan, als je een externe geluidskaart overweegt, zou ik je adviseren er toch alvast één te kiezen die meerkanaals is.
Ik heb zelf de voorloper van deze gehad en die klonk fantastisch http://www.peterverspuy.nl/firewire-gel ... 16929.html
Je kunt hier dus later tot 10 kanalen (= actieve luidsprekers) op aansluiten zodat je de stemmen mooi kunt verdelen voor een bredere klank.
Het investeren in boxen kun je in de loop van de tijd doen, zelf heb ik er nu 6 en ik wil uiteindelijk naar 10. De kwaliteit van geluidskaarten kan niet echt veel beter meer, althans voor mijn gehoor, dus hiermee wachten heeft wat dat betreft niet veel nut.
Een goede geluidskaart is echter wel het hart van Hauptwerk want die maakt uiteindelijk het geluid en daar wil je volgens mij niet op besparen.

Succes en veel plezier in deze wondere wereld :lol:

gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 15 apr 2011 13:10

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Hoi Christian,

Bedankt voor je advies! Zijn die externe geluidskaarten zowel op Mac als op Pc te gebruiken?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 15 apr 2011 17:10

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Als je de software van de niet beschermde samplesets induikt kun je wel het een en ander bijregelen. Dat kost natuurlijk veel meer tijd tov de advanced versie waar je mbv de muis in de menubalk vrij snel instellingen kunt veranderen.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 16 apr 2011 00:58

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Gerrit schreef:
Lia schreef:
Overigens kan je natuurlijk vanaf je Mac naar een versterker gaan en vanaf daar bepalen wat voor boxen je aansluit, al dan niet met subwoofer, achterspeakers etc.

Dat is waar, met alleen 2 speakers en een subwoofer zou dat inderdaad nog kunnen, maar dan kun je niet bijv. alleen de pedaalregisters naar je sub sturen. Als je ook met achterspeakers gaat werken, zou ik het helemaal niet aanraden, want dan heb je niets aan je surround samples terwijl dat nou juist zo leuk is als je achterspeakers hebt.

Alleen de pedaalregisters naar een subwoofer sturen, heeft als nadeel dat de boventonen van die registers wegvallen. Bovendien gaan dan eventuele 16-voets registers van het klavier niet via de sub. Dit lijkt me dus geen goede oplossing.

Als je een surroundversterker gebruikt, kun je wel degelijk aparte achterspeakers gebruiken.

16-voets registers van het klavier kun je ook naar de sub sturen, maar zoals Christian al opmerkte kan dat niet met de Basic version van HW, daar had ik even niet aan gedacht. Maar goed, volgens mij heeft Chiel Jan nu geen surround versterker en dan lijkt investeren in een externe geluidskaart me een betere oplossing, ook met het oog op eventuele uitbreidingen in de toekomst.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 16 apr 2011 01:10

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Chiel Jan schreef:Hoi Christian,

Bedankt voor je advies! Zijn die externe geluidskaarten zowel op Mac als op Pc te gebruiken?


Misschien kan een Mac gebruiker dit bevestigen maar volgens mij leveren alle betere merken drivers voor zowel Windows als OSX dus ook al zou je nog een keer een Windows pc alleen voor HW samenstellen dan kun je de geluidskaart ook daarop blijven gebruiken. Maar nogmaals, dit is een aanname van mij.

gr. Christian

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 17 apr 2011 00:25

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Lia schreef:
Chiel Jan schreef:Is zo'n meerkanaals geluidskaart zowel op Mac als op Windowscomputers te gebruiken? ZO ja, heb je tips voor merk, waar aanschaffen etc?

De meeste wel. Hierin staat een hele lijst met interfaces die getest zijn en gegarandeerd werken op de aangegeven systemen: http://www.hauptwerk.com/clientuploads/ ... isites.pdf

Later meer...

Ik heb zelf de Focusrite Saffire: http://www.studiodedijk.nl/prijzen/mult ... ffire.html. Ik speel nu nog met koptelefoon, maar heb 'm gekocht met het oog op aanschaf van speakers in de toekomst. Ik wil graag 2 (of op termijn misschien 4) luidsprekers voor, 2 achter en een subwoofer, dus dan heb ik minimaal 5 (of 7) uitgangen nodig. Deze heeft behalve 8 analoge uitgangen ook twee koptelefoonaansluitingen met onafhankelijke volumeregeling.
Die 2 koptelefoonuitgangen wilde ik graag om naast de koptelefoon ook heel eenvoudig de geluidsinstallatie van m'n vader aan te kunnen sluiten als de rest mee wil luisteren. De luidsprekers daarvan staan een heel eind bij het orgel vandaan, dus dan houd ik tegelijkertijd m'n koptelefoon op, anders speelt het nogal irritant.

Ik heb 'm gekocht bij in Engeland (via eBay, maar die shop is er inmiddels mee opgehouden) op het moment dat de pond erg gunstig was, en mede daardoor had ik een erg goede prijs/kwaliteitverhouding. Hij wordt inmiddels niet meer gemaakt (maar hier en daar nog wel te krijgen) en dit is volgens mij de opvolger: http://www.peterverspuy.nl/firewire-gel ... 17290.html Maar die is wel erg prijzig, dus ik denk dat je met M-audio (bijv. degene die Christian aangaf) nu een betere prijs/kwaliteitverhouding zou hebben. Over Echo Audiofire (8 of 12) heb ik ook veel positieve verhalen gelezen, en die werkt ook met zowel OSX als Windows.

Het loont bij dit soort producten trouwens wel om even goed rond te kijken en (web)winkels te vergelijken, want de prijsverschillen zijn soms erg groot.

't Is wel handig om een interface te kopen die of in de aanbevolen lijst van Hauptwerk staat of in ieder geval door meerdere HW-gebruikers (op het HW-forum) wordt gebruikt. Als je dan moeite hebt met de instellingen oid, is er altijd wel iemand die kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Lia op 18 apr 2011 09:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 17 apr 2011 00:30

Re: Wat is nu precies de Midi-aansluiting?

Cribo schreef:
Chiel Jan schreef:Hoi Christian,

Bedankt voor je advies! Zijn die externe geluidskaarten zowel op Mac als op Pc te gebruiken?


Misschien kan een Mac gebruiker dit bevestigen maar volgens mij leveren alle betere merken drivers voor zowel Windows als OSX dus ook al zou je nog een keer een Windows pc alleen voor HW samenstellen dan kun je de geluidskaart ook daarop blijven gebruiken. Maar nogmaals, dit is een aanname van mij.

gr. Christian
Ik weet dat in ieder geval M-Audio, Focusrite en Echofire drivers voor zowel OSX als Windows leveren.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com