Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 nov 2013 12:42

Speakers

Goedemorgen,

In mijn orgel heb ik een stereo-opstelling met 2x Tannoy Reveal 501A en een Magnat subwoofer. Deze combi bevalt erg goed, maar zoals dat gaat met hauptwerk wil ik toch ook graag surround gaan proberen. Klopt het dat ik nu het beste weer Tannoy reveal 501's kan gebruiken voor surround, of zou het ook kunnen met andere (draadloze) luidsprekers. Als ik een extra set frontspeakers wil aanschaffen is het dan nog steeds het meest verstandig zelfde merk speakers te kopen of zou ik dan ook een setje MFB's op de kop kunnen tikken.

Nu is er van de Tannoy Reveal serie ook een passieve variant op de markt, deze worden vaak redelijk scherp aangeboden op internet. Kan ik deze passieve speakers in combinatie met een losse versterker gewoon gebruiken met mijn actieve Tannoy's of is de geluidskwaliteit toch anders?

Een hoop vragen, alle advies is welkom!

gr

Gertjan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 nov 2013 13:56

Re: Speakers

Ongetwijfeld zullen er forumleden zijn die het niet met mij eens zijn, maar volgens mij kun je voor de rearspeakers prima andersoortige luidsprekers aanschaffen.
Actief of passief maakt naar mijn mening -audiotechnisch gezien- niet uit. Of een versterker nu in de speaker zit ingebouwd of op enige afstand maakt voor het resultaat niet hoorbaar uit.

Dit geldt naar mijn mening ook voor een extra set frontluidsprekers. Wel zou ik dan bijvoorbeeld een scheiding maken tussen de werken.

Ik heb zelf voor de rearspeakers een setje aangeschaft oorspronkelijk bedoeld voor een 5.1 systeem. Deze keuze had vooral te maken met het feit dat ik ze achter de vitrage aan de muur kon bevestigen zodat deze uit het zicht zijn.
De speakers geven, volgens de specificaties, een frequentie weer vanaf 80 Hz. Voor reargebruik acht ik dat voldoende. Uiteindelijk kun je van de lage tonen toch geen richting bepalen.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 nov 2013 16:00

Re: Speakers

Hoi Gertjan

Als je het zuiver puristisch bekijkt dan zou je ook best wel redelijk ver doorlopende rears moeten hebben omdat ook lage tonen onder de 80HZ in de surround sets zijn geregistreerd en zij worden bovendien in een echte kerk ook gereflecteerd. Ik heb daarom wel gekozen voor een kleine goedkope Jamo sub voor de rears als laag ondersteuning maar ook omdat ik het in mijn eigen orgel ruimte eenvoudig kon plaatsen, anders had ik het ook niet gedaan. Of je het erg hoort is natuurlijk wel de vraag(in mijn geval kreeg het totaal laag wat meer body) en of je vrouw ermee accoord gaat dat is weer een ander verhaal ;) . Ik heb zelf wel gekozen voor een zelfde soort speakers voor de rears als wel de fronts, allemaal Kefs maar mede ook omdat ik een ontzettende fan van dit merk ben en ik ben op dat gebied ook in mijn Hauptwerk setup meer dan tevreden met deze speakers. .
Ik zou zelf denk ik wel kiezen voor hetzelfde merk als je meerdere boxen als front gebruikt dit meer vanwege een zelfde afstraling, belasting en klankkarakter.
Er zijn echter vele wegen naar een goed resultaat , succes met je zoektocht.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 18 nov 2013 17:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 nov 2013 17:00

Re: Speakers

Hoi Gert-Jan,

Moet je voor de beleving eens alleen je rear geluid laten weergeven over je front kanalen incl subwoofer.
dan zal je versteld staan hoeveel laag er in de rearsample aanwezig zijn, dan weet je ook gelijk dat als je een boxje van 80Hz gaat gebruiken je veel gaat missen.


Zoals Jan loosman al aangeeft kan je er een sub bij hangen,

alleen moet je oppassen,dat je crossover niet te hoog moet afstellen om een aansluiting bij je rear speaker te vinden,

dus een speaker die goed laag gaat is altijd beter, dan een satelliet die het gebrek aan laag moet compenseren door een Sub


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 nov 2013 20:10

Re: Speakers

Jan Wim schreef:Moet je voor de beleving eens alleen je rear geluid laten weergeven over je front kanalen incl subwoofer.
dan zal je versteld staan hoeveel laag er in de rearsample aanwezig zijn, dan weet je ook gelijk dat als je een boxje van 80Hz gaat gebruiken je veel gaat missen.

Jan Wim

Dit klopt als een bus, als je alleen rear weergeeft via je frontspeakers. En natuurlijk zitten de lage tonen ook in de rear opnames.

Maar als je front en rear beiden tegelijk weergeeft en je hebt een goede subwoofer voor front, voegt dan een subwoofer voor rear dan nog wat toe? Ik had begrepen en dit zelf ook wel ondervonden dat in de lage tonen geen richting zit dus m.i. voegt een subwoofer voor rear dan ook niets toe.
De vraag is alleen: als je boxen neemt voor rear en geen subwoofer voor rear, tot hoever in het laag moeten deze boxen dan doorlopen? Of te wel: wat moeten de kwaliteit en frequentiebereik van de rearspeakers zijn?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 nov 2013 21:24

Re: Speakers

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:Moet je voor de beleving eens alleen je rear geluid laten weergeven over je front kanalen incl subwoofer.
dan zal je versteld staan hoeveel laag er in de rearsample aanwezig zijn, dan weet je ook gelijk dat als je een boxje van 80Hz gaat gebruiken je veel gaat missen.

Jan Wim

Dit klopt als een bus, als je alleen rear weergeeft via je frontspeakers. En natuurlijk zitten de lage tonen ook in de rear opnames.

Maar als je front en rear beiden tegelijk weergeeft en je hebt een goede subwoofer voor front, voegt dan een subwoofer voor rear dan nog wat toe? Ik had begrepen en dit zelf ook wel ondervonden dat in de lage tonen geen richting zit dus m.i. voegt een subwoofer voor rear dan ook niets toe.
De vraag is alleen: als je boxen neemt voor rear en geen subwoofer voor rear, tot hoever in het laag moeten deze boxen dan doorlopen? Of te wel: wat moeten de kwaliteit en frequentiebereik van de rearspeakers zijn?



Hoi Evert - Jan,

Ik zelf heb lang de gedachte gehad dat een surround opstelling minder belangrijk was dan een front opstelling.

maar dat is zeker niet het geval.
Vaak hoor je de opmerking, dat veel hauptwerkers meer gevoel/beleving via de hoofdtelefoon hebben dan via de speakers.

Als je de rear speakers van een middel grote boekenplank speaker neemt, dus best een redelijk formaat, met goede drivers erin, bereik van 30Hz -40Hz is eigenlijk wel aan te bevelen ,zeker bij grote orgels met 32 voets registers is eigenlijk lager nog beter.

mede omdat de klank opbouw van de pedaal tonen pas verder in de kerk tot volledige opbouw gekomen zijn(denk maar aan een 16 voets pedaal register, deze heeft al 10 tallen meters nodig om 16 voet in Hz te kunnen opbouwen), en in dat gebied zal ook de surround microfoon zich bevinden.

dus het is in een surround opstelling van wezenlijk belang dat de informatie die via de rear word weergegeven ook via de rear speakers te horen is.

en het klopt dat lagere tonen niet richting gevoelig zijn, vandaar dat een sub ook meestal mono word uitgevoerd

maar de lage tonen van de front zijn anders van informatie dan de lage tonen van de rear, dus wil je een optimale surround beleving dan ontkom je er niet aan om je rear speakers van gelijk waardige kwaliteit te nemen als dat de front speakers zijn.


en het volume is erg belangrijk bij surround.

ik zelf doe het altijd als volgt:

ik laad eerst een rear sample van meestal een prestant, deze laat ik via de front speakers tijdelijk weergeven.

Dan meet ik op mijn speel positie met een geluids niveaumeter het aantal decibels.

dan vervolgens plaats ik de Rear speakers op hun positie, en laat dan de rear sample vervolgens via de rear speakers afspelen, en meet dan vanuit de speel positie weer het aantal Db.
en vervolgens stel ik dan zou het niveau af dat dit overeen komt met de, eerder uitgevoerde meting.

Zo weet je zeker dat het rear niveau korrekt is ten opzichte van je front speakers,

en ook de gedachtengang dat het eigenlijk niet uitmaakt waar de rear speakers geplaatst worden is niet juist.

ook de rear speakers moeten exact uitgelijnd staan, en iets toe, ten opzichte van de speel positie.

dit is veel gemeet en geregel, maar het resultaat is een mooie ruimtelijke beleving van de samplesets.


zelfs via een eenvoudige app om Db te meten kan je al aardig wat afwijkingen in de setup van de speakers corrigeren.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 nov 2013 21:48

Re: Speakers

Over het algemeen genomen, en misschien is dit altijd wel zo, treden er meer resonanties op bij de rear dan bij de front samples. Oftewel je hebt sneller last van de 'lage' tonen in de rear sample dan in de front sample. Ga je kleine boxjes voor de rear gebruiken en je brengt al die zware tonen volledig naar de rear boxen, dan wordt het er vaak niet fraaier op.

Het is het beste om alles (front en rear) via je sub te laten lopen. Mocht je sub dit niet aankunnen dan een mixdown van je front en rear maken en deze apart naar je sub laten lopen. Dan moet je wel rear speakers gebruiken waar je een crossover kan instellen, anders krijgen die lichte speakers nog steeds alles voor z'n kiezen.

groet,
andere Gert Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 nov 2013 22:20

Re: Speakers

Hoi Jan Wim

Ik ben het 100% met je eens. Ik heb ook mijn speakers zo opgesteld om zoveel mogelijk de ruimte van de kerk te benaderen.. Dus de rears recht achter mij bij het plafond en de front iets boven oor hoogte niet ver uit elkaar op een stelage achter mijn orgel. Beiden met hun eigen subwoofer.
Dit geeft het beste de ruimte weer waar het orgel staat. Met Tholen is het helemaal bizar. Als je daar het orgel alleen al opstart dan hoor je al de ruimte om je heen ontvouwen zonder maar een toets ingedrukt te hebben. Dit komt met name ook denk ik door de rear subwoofer want bij Tholen hoor je dus eigenlijk de windvoorziening en die heeft een vrij lage grondtoon die zich met behulp van beide subwoofers heel mooi door de ruimte verspreid.
Nog een heel belangrijk facet van subwoofers is dat ze invloed hebben op het hele toonspectrum. Als je een hoge vrouwenstem beluisterd in een goede installatie en je zet de subwoofer uit dan verliest de vrouwenstem body ook al zingt ze royaal boven het bereik van de subwoofer. Dus de tonale kwaliteit van het geluid uit de rears in het gebied ook boven de 80hz zal met een subwoofer Verbeteren. Het geluid krijgt veel meer body/kwaliteit.
Ook naar boven toe is een ver doorlopende weergave heel belangrijk. Ik heb daar in mijn vorige audio setup veel mee geexperimenteerd. Ik had toedertijd 2 Kef Rdm2 boxen die ongeveer tot 18000hz gaan. Prima toch zou je zeggen want hoger hoor je niet. Ik heb daar twee Tannoy super tweeters (vanaf16000hz tot 50000hz) bovenop gezet en de ruimtelijkheid nam enorm toe. Gooide ik een handdoek over de supertweeters dan werd het geluidsbeeld ineens veel smaller en minder sprankelend. Super tweeters geven de hogere harmonischen weer en ook al hoor je het niet echt het draagt toch weer bij tot een veel ruimtelijker sprankelender geluid.
Zeker met onze mooie 24bit 48000khz opgenomen samplesets is heel veel ruimtelijke informatie verborgen in de hogere regionen die je wellicht niet zelf hoort maar dus toch indirect ervaart door een toegenomen ruimtelijkheid!
Dus ook ver naar boven doorlopende weergave is iets om op te letten bij de aanschaf van boxen.

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 nov 2013 22:30

Re: Speakers

Jan Wim schreef:Vaak hoor je de opmerking, dat veel hauptwerkers meer gevoel/beleving via de hoofdtelefoon hebben dan via de speakers.JW


Ik denk dat dit komt omdat het geluid wat je gehoor bereikt vanuit een hoofdtelefoon nauwkeuriger overeenkomt met de oorspronkelijke opname dan via speakers. Je hebt bij speakers te maken met reflecties, demping, resonanties en "afstelfouten".

Jan Wim schreef:en het klopt dat lagere tonen niet richting gevoelig zijn, vandaar dat een sub ook meestal mono word uitgevoerd


Dat vind ik een rare constatering. Het stereosignaal bevat verschillende signalen voor links en rechts, ook voor de lage tonen. Vervolgens worden ze door één speaker weergegeven?. Wat is dan het verschil tussen links en rechts enerzijds en front en rear anderzijds? Ik denk dat het vooral een centenkwestie is om een subwoofer uit te rusten met één speaker.

Jan Wim schreef:maar de lage tonen van de front zijn anders van informatie dan de lage tonen van de rear, dus wil je een optimale surround beleving dan ontkom je er niet aan om je rear speakers van gelijk waardige kwaliteit te nemen als dat de front speakers zijn.


optimaal...Tja....Ik denk dat de gemiddelde Hauptwerker ook rekening moet houden met andere huisgenoten, echtgenote, kinderen. Dat dan zowel op audiogebied, maar ook budget en WAF. (wife acceptance factor)

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 nov 2013 00:38

Re: Speakers

Jan schreef:
Jan Wim schreef:Vaak hoor je de opmerking, dat veel hauptwerkers meer gevoel/beleving via de hoofdtelefoon hebben dan via de speakers.JW


Ik denk dat dit komt omdat het geluid wat je gehoor bereikt vanuit een hoofdtelefoon nauwkeuriger overeenkomt met de oorspronkelijke opname dan via speakers. Je hebt bij speakers te maken met reflecties, demping, resonanties en "afstelfouten".

Jan Wim schreef:en het klopt dat lagere tonen niet richting gevoelig zijn, vandaar dat een sub ook meestal mono word uitgevoerd


Dat vind ik een rare constatering. Het stereosignaal bevat verschillende signalen voor links en rechts, ook voor de lage tonen. Vervolgens worden ze door één speaker weergegeven?. Wat is dan het verschil tussen links en rechts enerzijds en front en rear anderzijds? Ik denk dat het vooral een centenkwestie is om een subwoofer uit te rusten met één speaker.

Jan Wim schreef:maar de lage tonen van de front zijn anders van informatie dan de lage tonen van de rear, dus wil je een optimale surround beleving dan ontkom je er niet aan om je rear speakers van gelijk waardige kwaliteit te nemen als dat de front speakers zijn.


optimaal...Tja....Ik denk dat de gemiddelde Hauptwerker ook rekening moet houden met andere huisgenoten, echtgenote, kinderen. Dat dan zowel op audiogebied, maar ook budget en WAF. (wife acceptance factor)

Jan


Hoi jan,

dat een sub maar 1 woofer heeft, is niet een kwestie van centen, maar eenmaal omdat lage tonen niet richting gevoelig zijn, er word wel degelijk een stereo signaal aangeboden aan de sub, maar het heeft geen enkele zin om deze gescheiden uit te sturen.
links en rechts dus stereo zijn pas aan de orde in de hogere regionen, dus op het gebied waar ons menselijk gehoor in staat is om geluid exact te kunnen lokaliseren.

de stelling WAF en budget ben ik met je eens, maar het mooie van hauptwerk is dat je niet alles in 1 keer hoeft te kopen.

Ik ben ook pas na 4 jaar HW nu eindelijk serieuze rear speakers aan het bouwen, dus de investering kan je verdelen over meerdere jaren,

Wat kinderen hier mee te maken hebben is me niet geheel duidelijk( de rears kunnen buiten het bereik van kinderen worden opgehangen)
of bedoel je meer het financieele dat kinderen ook geld kosten? ;)

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 nov 2013 01:48

Re: Speakers

Jan Wim schreef:dat een sub maar 1 woofer heeft, is niet een kwestie van centen, maar eenmaal omdat lage tonen niet richting gevoelig zijn, er word wel degelijk een stereo signaal aangeboden aan de sub, maar het heeft geen enkele zin om deze gescheiden uit te sturen.
links en rechts dus stereo zijn pas aan de orde in de hogere regionen, dus op het gebied waar ons menselijk gehoor in staat is om geluid exact te kunnen lokaliseren.JW


Het ging mij om het vergelijk. Links rechts is blijkbaar niet belangrijk, maar front rear wel? (tot 80 Hz dan). Ik vraag me af hoeveel de signalen met elkaar verschillen om significant verschil waar te nemen.

Het heeft zeker wel zin om meer dan één woofer toe te passen:
1) Het verdubbelen van het aantal speakers wordt een verviervoudiging van het relatieve geluidsvermogen bereikt. Het toegevoerde versterkervermogen moet dan wel worden verdubbeld.
2) Bij toepassen van meerdere speakers wordt het effectieve membraanoppervlak vergroot.
3) Het toepassen van meerdere speakers in plaats van één overeenkomstige speaker is zelfs gunstiger, aan de ene kant stijgt het membraanoppervlak met het kwadraat van de doorsnede,maar aan de andere kant neemt de massa met een derde macht toe. In verband met de mechanische sterkte moet namelijk de dikte van het membraan worden vergroot.
4) Bij toepassen van meerdere speakers worden deze op zich minder belast waardoor de intermodulatie vervorming kleiner is.

Jan Wim schreef:de stelling WAF en budget ben ik met je eens, maar het mooie van hauptwerk is dat je niet alles in 1 keer hoeft te kopen.

Ik ben ook pas na 4 jaar HW nu eindelijk serieuze rear speakers aan het bouwen, dus de investering kan je verdelen over meerdere jaren,


Inderdaad, maar sommige investeringen blijven desondanks voor de gemiddelde Hauptwerker waarschijnlijk buiten bereik. Eerder werd een supertweeter genoemd van Tannoy. Een setje van deze kosten evenveel als de maandbesteding van sommige gezinnen in ons land..... En dan zou je frequenties van 50 kHz kunnen laten weergeven. Ik denk dat geluidskaarten daar lang niet aan komen.

Jan Wim schreef:Wat kinderen hier mee te maken hebben is me niet geheel duidelijk( de rears kunnen buiten het bereik van kinderen worden opgehangen)
of bedoel je meer het financieele dat kinderen ook geld kosten? ;)

gr

JW


Kinderen willen tv kijken, willen hun kinderdingen doen enz. Dat gaat vaak niet samen (gelijktijdig) met papa op het orgel met vol werk.Of je moet al een aparte "orgelzaal" hebben 8-)

Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 nov 2013 10:54

Re: Speakers

Loosman schreef:Hoi Jan Wim
Ook naar boven toe is een ver doorlopende weergave heel belangrijk. Ik heb daar in mijn vorige audio setup veel mee geexperimenteerd. Ik had toedertijd 2 Kef Rdm2 boxen die ongeveer tot 18000hz gaan. Prima toch zou je zeggen want hoger hoor je niet. Ik heb daar twee Tannoy super tweeters (vanaf16000hz tot 50000hz) bovenop gezet en de ruimtelijkheid nam enorm toe. Gooide ik een handdoek over de supertweeters dan werd het geluidsbeeld ineens veel smaller en minder sprankelend. Super tweeters geven de hogere harmonischen weer en ook al hoor je het niet echt het draagt toch weer bij tot een veel ruimtelijker sprankelender geluid.
Zeker met onze mooie 24bit 48000khz opgenomen samplesets is heel veel ruimtelijke informatie verborgen in de hogere regionen die je wellicht niet zelf hoort maar dus toch indirect ervaart door een toegenomen ruimtelijkheid!
Dus ook ver naar boven doorlopende weergave is iets om op te letten bij de aanschaf van boxen.

Groet Jan


Hoi Jan,
Dit vind ik een heel interessante bijdrage. Met mijn beperkte natuurkunde kennis wist ik dit wel, de frequenties interfereren, maar ik had nog geen ervaringsverhalen vernomen in relatie tot Hauptwerk. Kan je iets meer vertellen? Waarom heb je deze tannoy gekozen, hoe stuur je deze aan via Hauptwerk, ervaar je minder verschil tussen hoofdtelefoon gebruik en monitoren?
Groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 nov 2013 11:17

Re: Speakers

Hoi Fokko

De installatie waar ik het over had was mijn audio installatie niet mijn Hauptwerk installatie.
Ik heb die ervaringen wel meegenomen naar mijn Hauptwerk setup door te kiezen voor speakers die ver doorlopen in het hoog namelijk de Kef R300. Deze boekenplank speakers hebben een bereik tot 45000hz. De onderkant wordt aangevuld door een JM acoustics reference one die tot 10Hz loopt.

Groet Jan

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 nov 2013 11:33

Re: Speakers

Allen,

Heel hartelijk bedankt voor alle antwoorden zover. Mijn probleem is dat ik niet echt de ruimte heb op rear speakers formaat Tannoy reveal 501A op te hangen, vandaar dat ik mij afvroeg of er ook een redelijk resultaat te boeken is met een kleiner formaat draadloze speakers. Stel dat ik (nog) geen gebruik ga maken van surround, heeft het wel zin om een extra set frontspeakers van hetzelfde merk aan te schaffen, of voegt dit niet zoveel toe?

Ik heb zojuist een M-audio profire 2626 aangeschaft en deze heeft 8 kanalen. Ik wil dus 1 setje kleine pc-speakers achter mijn lessenaar zetten voor de bijgeluiden. Vind het niet realistisch als dit over alle speakers komt. Dan heb ik nog mijn Tannoys op een eigen kanaal en de sub. In principe heb ik dan nog 1 kanaal over voor rearspeakers of een setje extra frontspeakers.
Mochten mensen beter suggesties hebben voor het verdelen van de kanalen en evt extra speakers dan hoor ik het graag.

Groeten,

Gertjan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 nov 2013 13:01

Re: Speakers

Gertjan schreef:Allen,

Heel hartelijk bedankt voor alle antwoorden zover. Mijn probleem is dat ik niet echt de ruimte heb op rear speakers formaat Tannoy reveal 501A op te hangen, vandaar dat ik mij afvroeg of er ook een redelijk resultaat te boeken is met een kleiner formaat draadloze speakers. Stel dat ik (nog) geen gebruik ga maken van surround, heeft het wel zin om een extra set frontspeakers van hetzelfde merk aan te schaffen, of voegt dit niet zoveel toe?

Ik heb zojuist een M-audio profire 2626 aangeschaft en deze heeft 8 kanalen. Ik wil dus 1 setje kleine pc-speakers achter mijn lessenaar zetten voor de bijgeluiden. Vind het niet realistisch als dit over alle speakers komt. Dan heb ik nog mijn Tannoys op een eigen kanaal en de sub. In principe heb ik dan nog 1 kanaal over voor rearspeakers of een setje extra frontspeakers.
Mochten mensen beter suggesties hebben voor het verdelen van de kanalen en evt extra speakers dan hoor ik het graag.

Groeten,

Gertjan


Zoals ik eerder heb geschreven heb ik rearspeaker geplaatst met een frequentiebereik vanaf 80 Hz (-6dB). Omdat uit de daaropvolgende reacties de indruk gewekt lijkt te zijn dat het om van die mini speakertjes gaat die bij homesurroundsystemen worden geleverd. Dit is niet het geval, de speakers die ik heb geplaatst zijn Infinity QPS speakers. Zijn echt geen minderwaardige speakers. Het formaat was daarnaast tevens van doorslaggevend belang. Deze speaker is slechts 11 cm diep.

Een extra set speakers voor front heeft wel degelijk toegevoegde waarde. Het totale oppervlak van de luidsprekermembramen neemt toe, zodat ook de hoeveelheid geluid toeneemt. Het volume kan dan wellicht iets teruggeschroefd worden zodat de luidsprekers minder belast worden en minder vervorming optreedt (misschien alleen theoretisch en meetbaar, ik denk niet hoorbaar).
Wanneer je besluit om extra frontspeakers te plaatsen zou ik een verdeling van werken toepassen. Zelf heb ik hoofdwerk en pedaal op de ene set frontspeakers en het bovenwerk op de andere set frontspeakers. De eerstgenoemde set is ingebouwd op oorhoogte en de andere staat hoger op het orgel. Het verschil in plaatsing is hoorbaar, in werkelijkheid is dat natuurlijk ook zo.

Ik heb geprobeerd een Pdf bestand als bijlage toe te voegen, maar dat blijkt niet toegestaan, evenals .doc.
Dus hieronder maar de spec's:

Infinity QPS-1 Quadrapole surround speakers. Deze compacte surroundluidsprekers bevatten vier luidsprekerunits die iets naar buiten gericht zijn om een ruimtelijk geluidsbeeld op te wekken.
De speakers zijn staand of hangend aan de muur te gebruiken.
Gegevens:
Vier luidsprekerunits per speaker, aangestuurd als dipoles (in tegenfase).
frequentiebereik: 80-20.000 Hz (-6db@80Hz)
Gevoeligheid: 88 dB
Impedantie: 8 ohm
Maximum output level: 108 dB
Continu vermogen: 80 Watt
Breedte: 28cm
Hoogte: 22 cm
Diepte: 11 cm
Gewicht: 3.2 kilo

Jan
qps2.jpg
qps1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

wim

Berichten: 7

Geregistreerd: 07 maart 2013 23:13

Bericht 19 nov 2013 15:18

Re: Speakers

Allen,

Mooi item dit en je kunt er heerlijk over door blijven praten.
Smaken verschillen en zeker in luidsprekerland zijn die verschillen er nu eenmaal.
Dus ga op je eigen gehoor af. De klank moet overtuigen en niet de specificaties. En dan zijn er meerdere goede oplossingen mogelijk. Ook afhankelijk van de situatie waar het orgel staat.
Ik heb zelf gekozen voor een surround opstelling waarbij alle vier de boxen aan elkaar gelijk zijn. Lopen van 30 tot 30000.hz. en heb ze allemaal op aparte standaards staan. Twee achter, twee voor.
Met name de gelijke klankkleur en de gelijke afstraling vond ik belangrijk. En vooral het middengebied moet mooi klinken, want daar zit uiteindelijk de meeste informatie.
Heb verder gekozen voor een subwoofer, die de frontluidsprekers ondersteunt vanaf 60hz en meer dan voldoende laag produceert, zeker gelet op de niet zo grote ruimte waar ik ze heb staan.
Ik heb zelf niet de behoefte om aan de rear luidsprekers nog een subwoofer toe te voegen.
De dakpannen moeten nog wel op het huis blijven liggen.
Maar een ander zal een extra subwoofer juist wel fijn vinden.

Mijn advies aan een ieder zou zijn: ga vooral zelf veel luisteren, want luidsprekers moet je horen en via mail lukt dat niet zo goed en neem de ervaringen van anderen dan mee.

Groet

Wim

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 19 nov 2013 18:37

Re: Speakers

Mijn advies aan een ieder zou zijn: ga vooral zelf veel luisteren, want luidsprekers moet je horen en via mail lukt dat niet zo goed en neem de ervaringen van anderen dan mee.

Groet

Wim[/quote]

Mijn advies is:

Ga veel naar orgelconcerten in verschillende kerken en luister dan wat orgelklanken doen.
Ga veel in kerken orgelspelen en luister wat orgelklanken aan de speeltafel doen.

Ik denk dat u dan thuis uw opstelling anders ervaart.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 nov 2013 21:11

Re: Speakers

Jan schreef:Ik heb geprobeerd een Pdf bestand als bijlage toe te voegen, maar dat blijkt niet toegestaan, evenals .doc.

Jan

gewoon even zippen, dan lukt het wel (mits niet te groot)

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 21 nov 2013 11:18

Re: Speakers

Goedemorgen,

Op het internet zag ik een mooie aanbieding van 2x Tannoy Reveal 501 Passieve luidsprekers icm met een Alesis RA-150 versterker. Ik heb even gekeken naar de specs van de RA 150, maar vind het lastig om deze te vergelijken met de ingebouwde versterker in mijn 501 Acitieve monitoren. Kan iemand mij iets vertellen of deze versterker goed genoeg is om te gebruiken icm de passieve 501's?

Alvast bedankt.

gr

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 21 nov 2013 17:40

Re: Speakers

Heeft iemand ervaring met de speakers van Hauptwerkshop? http://www.hauptwerkshop.com/minx-min-21-speaker

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 nov 2013 18:05

Re: Speakers

Gertjan schreef:Goedemorgen,

Op het internet zag ik een mooie aanbieding van 2x Tannoy Reveal 501 Passieve luidsprekers icm met een Alesis RA-150 versterker. Ik heb even gekeken naar de specs van de RA 150, maar vind het lastig om deze te vergelijken met de ingebouwde versterker in mijn 501 Acitieve monitoren. Kan iemand mij iets vertellen of deze versterker goed genoeg is om te gebruiken icm de passieve 501's?

Alvast bedankt.

gr

Gertjan


Lijkt mij prima. Uiteindelijk regel je het basisvolume toch met de volumeregelaar. Deze stel je zodanig af dat dit mooi matcht met de actieve monitoren. Het totaalvolume regel je vervolgens via Hauptwerk.
Het aantal "Watt's" dat op een versterker vermeld staat doet niet zo heel veel ter zake (voor huiskamergebruik). Het aantal "Watt's" dat daadwerkelijk weergegeven wordt, wordt bepaald door het volume en de impedantie van de speakers. Als ik naar de cijfers kijk van zowel versterker als speakers, past dit prima bij elkaar.

Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 nov 2013 18:13

Re: Speakers

CoBra schreef:Heeft iemand ervaring met de speakers van Hauptwerkshop? http://www.hauptwerkshop.com/minx-min-21-speaker


Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil mijn mening geven, misschien kun je daar wat mee.

Het zijn erg kleine speakers met een opgegeven weergave vanaf 120 Hz en gezien de diameter van de :?: woofer :?: van nog geen 6 cm lijkt me dat nog wat aan de optimistische kant. Je hebt voor het volledige frequentie spectrum dus zeker ook nog een subwoofer nodig. Tel je de prijs van de beide satellietspeakers op bij de prijs van de subwoofer, zit je aan een aanzienlijk bedrag. Ik denk dat je daar ook een set stereospeakers voor koopt die in z'n totaliteit beter presteert.

Het kan natuurlijk zijn dat juist het formaat of het uiterlijk een belangrijke overweging is, maar dat vermeld je niet in je vraagstelling.

Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com